Jak překonat depresi

V tomto článku:Pochopte svoji depresiZlepšete svůj životVytvořte si zdravější zvyky

Trpět depresí znamená mnohem více, než mít špatný týden nebo špatný měsíc. Deprese je unavující nemocí, která vám může zabránit v tom, abyste si užívali života. Pokud trpíte pocity zahlcujícího smutku, osamělosti a bezmoci a nedokážete si představit, že se to někdy zlepší, je možné, že máte depresi. Pokud chcete vědět, jak se deprese zbavit a začít se opět radovat ze života, přečtěte si tento článek.

Část 1
Pochopte svoji depresi

  1. 1
    Uvědomte si, že trpíte depresí. Pokud chcete svoji depresi překonat, nejprve si musíte začít uvědomovat její příznaky. Deprese probíhá u každého jinak, ale existuje několik příznaků, které vám dají najevo, že nejde jen o špatný den. Pokud máte pocit, že máte depresi, zaměřte se na následující příznaky a problémy: [1][2]
    • Bezdůvodné pocity bezmoci, bezradnosti, nebo viny.
    • Pocity marnosti a bezmoci ve většině aspektech života, neschopnost představit si jakoukoli změnu k lepšímu.
    • Nedostatek energie a neustálá únava bez ohledu na to, co děláte.
    • Problémy se spánkem, s usínáním a s ranním vstáváním.
    • Absence radosti a pocitů štěstí u věcí, které vám dříve dělaly radost, například čas strávený s přáteli, koníčky, nebo milostný život.
    • Dramatické změny spánkového rytmu, například nespavost, brzké ranní probouzení, nebo neustálá potřeba spánku.
    • Ztráta chuti k jídlu, nebo naopak nepřiměřené přejídání.
    • Pro člověka v depresi je snazší být sám, než vyvíjet snahu vídat se s ostatními lidmi a komunikovat s nimi.
    • Neustálá bezdůvodná podrážděnost.
    • Sebevražedné tendence. Pokud trpíte myšlenkami na sebevraždu, neprodleně vyhledejte pomoc.
  2. 2
    Navštivte lékaře. Pokud trpíte vážnou depresí, je nutné co nejdříve vyhledat lékaře. I v případě, že odmítáte brát antidepresiva nebo jiné léky, byste měli jít k lékaři, abyste mohli vyloučit některé příčiny vaší deprese. S psychologem můžete najít situaci, která vám depresi způsobila. Zde je několik běžných příčiny deprese:
    • Závislost na drogách nebo alkoholu. Pokud jste závislí na drogách nebo alkoholu, může vám to způsobit depresi. Lékař vám pomůže zjistit, zda je jste závislí a poradí vám, jak situaci řešit.
    • Genetika. Pokud máte depresi v rodině, máte vyšší riziko, že se rozvine i u vás. Můžete zjistit, zda ve vaší rodině někdo trpěl depresí, i když u něj třeba nikdy nebyla provedena diagnóza. Promluvte si se svými rodiči a dalšími členy rodiny a zjistěte, zda někdo z vaší rodiny někdy trpěl depresí.[3]
    • Hormonální nerovnováha. Pokud máte problémy se štítnou žlázou, nebo nějaké jiné hormonální potíže, může vám to způsobovat depresi.
    • Další nemoci. Lékař vám může pomoci zjistit, zda trpíte jinou nemoci, která způsobuje nebo předchází vaší depresi, například úzkostnou poruchu, jako je obsedantně-kompulzivní porucha, nebo psychotickou poruchou, jako je schizofrenie.[4]
    • Vedlejší příznak léků, které berete. Pokud berete léky na nějakou nemoc, lékař vám může říci, zda deprese patří mezi jejich vedlejší příznaky a možná vám bude moci léky vyměnit za jiné, které vám nebudou způsobovat depresi.[5]
  3. 3
    Snažte se najít osobní příčinu. Pokud jste byli u lékaře a zjistili jste, že není nutné, abyste brali antidepresiva na předpis, můžete se začít pídit po příčině své deprese, která vám způsobuje bolest. Vaši depresi nemusejí nutně zaviňovat situace ve vašem životě, ale je pravděpodobné, že vám někteří lidé a některé události způsobily velké neštěstí. Zde jsou věci, které mohou způsobit, nebo zhoršit depresi:
    • Neúspěšný nebo nenaplněný milostný vztah. Pokud si procházíte těžkým rozchodem, nebo jste ve vztahu, který vám působí bolest, může to přispívat k vaší depresi.
    • Nefunkční rodinné vztahy, nebo přátelství. Pokud neustále bojujete se svojí matkou, nebo vás psychicky zneužívá nějaký váš kamarád, může to být příčinou vaší deprese.
    • Nespokojenost v práci. Pokud jste nespokojení nebo znudění svojí prací, nebo máte dokonce pocit, že vaše práce nemá cenu, může to značně přispívat k vaší depresi.
    • Nevhodné prostředí. Pokud žijete se dvěma hlučnými nesnesitelnými spolubydlícími, nebo jste nešťastní ve svém bytě nebo ve svém městě, vaše prostředí může vaši depresi zhoršovat.
    • Finanční důvody. Pokud máte strach, že se vám nepodaří zaplatit nájem, nebo velmi často a nevíte, kdy vyděláte nějaké peníze, může jít o příčinu vaší deprese.
  4. 4
    Začněte si vést deník. Když si začnete vést deník, pomůže vám to zamyslet se nad svojí depresí a každý den monitorovat své pocity. Řekněte si, že si budete do deníku zapisovat každý den, ideálně večer před spaním, kdy budete moci zhodnotit celý den. Vedení deníku vám může pomoci najít cestu ke svým emocím, cítit se méně osaměle a uvědomovat si věci, které vám způsobují pocity štěstí, nebo naopak pocity nespokojenosti. [6]
    • Když si budete vést deník, také vám to umožní soustředit se a zapomenout na všechny stresující věci okolo vás.

Část 2
Zlepšete svůj život

  1. 1
    Zaveďte drastické změny (pokud to bude nutné). Pokud jste zjistili, že máte vážné osobní problémy, které vám způsobují depresi, je na čase se zhluboka nadechnout a začít se těchto nepříznivých prvků ze svého života zbavovat. Zde je několik věcí, které vám mohou zlepšit kvalitu života a pomoci překonat depresi:
    • Eliminujte toxické a nezdravé vztahy. Pokud vám nějaký vztah působí jen samou bolest, je na čase to zastavit, abyste se necítili ještě hůře. Pokud se nějakého člověka nemůžete zbavit (například někoho z rodiny), snažte se s ním trávit co nejméně času.
    • Pokud máte nějaký vztah, se kterým máte problémy, musíte si s danou osobou vážně promluvit. Pokud jste v depresi proto, že si myslíte, že vás váš partner podvádí, nebo že vám váš kamarád krade peníze, je na čase to s tím druhým probrat, místo abyste se chovali pasivně-agresivně a dusili v sobě svůj vztek.
    • Pokud nesnášíte svoji práci, je na čase začít si hledat novou práci a věnovat se tomu, co vám dělá radost.
    • Pokud se vám nelíbí vaše prostředí, začněte zjišťovat, zda by pro vás bylo možné se přestěhovat někam jinam.
  2. 2
    Mějte stále co dělat. Pravděpodobně se vám nebude chtít cokoli dělat, protože budete smutní a zpomalení, ale když svůj kalendář zaplníte činnostmi, budete stále aktivní, soustředění a budete myslet na to, co vás ještě čeká. Můžete si připravit plán na každý týden, nebo na každý den a vždy se snažit ho dodržet. Měli byste si udělat čas na následující věci:
    • Udržování pozitivních a zdravých vztahů
    • Cvičení
    • Koníčky a zájmy
    • Relaxační činnosti, odpočinek, meditace, nebo psaní deníku
    • Smích a uvolněné chování, při kterém si odpočinete
    • Chození mezi lidi – netravte veškerý svůj čas uvnitř. Choďte na slunce, nebo si jděte napsat domácí úkoly do kavárny, abyste se cítili méně izolovaní.
  3. 3
    Udržujte zdravé vztahy. Přestože máte možná pocit, že jste k ničemu a nedokážete si představit, že by s vámi někdo chtěl trávit čas, měli byste se spolehnout na své přátele a rodinu a případně na partnera. Přátelé vám pomohou s depresí tím, že s vámi o ní budou mluvit a zároveň vám dodají pocit, že si zasloužíte lásku a budou vás podporovat.
    • Travte co nejvíce času s lidmi, se kterými se cítíte dobře a kteří mají pozitivní názor na svět.
    • Pokud máte v rodině nebo mezi přáteli někoho, kdo trpí depresí, promluvte si s ním o tom a zjistěte, zda vám může poradit. Když si promluvíte s někým, kdo prožívá to samé co vy, nebudete si připadat tak osaměle.
    • Pokud máte vztah, udělejte si čas na romantiku, nebo s partnerem pouze travte čas. Nedovolte, aby vám deprese zabránila užívat si váš vztah.
    • Udělejte si více času na rodinu. Vaše rodina by vám měla dát pocit, že vás lidé mají rádi a podporují vás, takže se snažte s ní trávit co nejvíce času. Pokud máte rodinu daleko, co nejčastěji si s ní volejte.
  4. 4
    Buďte štědřejší. Možná jste v takové depresi, že dokážete myslet jen na sebe, ale měli byste se zamyslet i nad ostatními a chovat se ke svým blízkým i k cizím lidem štědře. Když budete štědří, budete mít ze sebe lepší pocit a uvědomíte si, že existuje spousta lidí, kteří vás potřebují. Zde je několik způsobů, jak zapracovat na štědrosti:
    • Prokažte svému kamarádovi nějakou laskavost. Nemusí jít o nic velkého – pokud má například kamarád těžký týden, můžete mu nabídnout, že mu vyzvednete oblečení z čistírny, nebo mu můžete donést oběd. Budete ze sebe mít ihned lepší pocit.
    • Dělejte dobrovolníka v místní knihovně. Pomáhejte dětem i dospělým objevovat krásy četby.
    • Dělejte dobrovolníka v domově důchodců, v dětském domově, nebo v charitě pro bezdomovce a mějte radost z toho, že pomáháte ostatním.
    • Pomáhejte uklízet park ve vašem městě. Když strávíte trochu času v přírodě, zlepší se vám nálada.
    • Nezapomeňte ostatním poděkovat za jejich štědrost. Když se k vám někdo zachová velkoryse, oplaťte mu to tím, že mu pošlete děkovný pohled.
  5. 5
    Najděte si novou vášeň. Když si najdete novou vášeň, dodáte svému životu účel a budete mít důvod ráno vstát z postele. Může jít o cokoli, čemu důvěřujete, i když to bude něco, co vám zatím moc nejde. Zde je několik způsobů, jak si najít novou vášeň:
    • Objevujte své umělecké nadání. Naučte se malovat vodovými barvami, pracovat s keramikou, kreslit, nebo pracovat s hlínou.
    • Vyjadřujte se psaním. Pište poezii, krátké příběhy, nebo zkuste napsat první kapitolu románu.
    • Najděte si nějaký cizí jazyk a naučte se ho.
    • Objevujte nové sporty. Zapište se na lekce karate, klasického tance, nebo jógy.
    • Zkuste nějaký nový týmový sport, například volejbal nebo fotbal. Najdete si díky tomu nového koníčka i nové přátele.
    • Založte knižní klub a objevujte krásy četby.

Část 3
Vytvořte si zdravější zvyky

  1. 1
    Zapracujte na svém spánku. Když zlepšíte své spánkové návyky, může to mít skvělý vliv na vaše duševní zdraví. Vytvořte si pevný spánkový režim, který vám bude vyhovovat. Zkuste například následující tipy:[7]
    • Začněte chodit do postele i vstávat každý den ve stejnou dobu. Budete se cítit odpočatější a bude se vám snadněji usínat a vstávat.
    • Vykročte do nového dne správnou nohou. Vyskočte z postele a vypijte hned po probuzení sklenici vody, místo abyste několikrát zamačkávali budík a nechtělo se vám vstávat.
    • Vytvořte si pravidelný večerní režim. Hodinu před spaním vypněte všechny elektronické přístroje, vlezte si do postele a odpočívejte například u četby své oblíbené knihy.
    • Omezte nebo úplně vyřaďte kofein ze svého jídelníčku, zejména po poledni. Po kofeinu se vám nepodaří usnout.
    • Nepospávejte přes den déle než hodinu, pokud to nutně nepotřebujete – budete se potom cítit ještě unaveněji.
  2. 2
    Cvičte. Když budete cvičit jen 30 minut denně, bude to mít obrovský vliv na vaše fyzické a duševní zdraví. Cvičení vám dodá energii a motivaci na celý den. Najděte si cvičení, které vás bude bavit a držte se ho. [8]
    • Můžete si každý den zajít na 20 minut na procházku, abyste mohli přemýšlet a trochu si zacvičili.
    • Najděte si kamaráda, který bude cvičit s vámi. Díky tomu pro vás bude cvičení snadnější a bude vás více bavit.
    • Stanovte si nějaký cíl. Můžete si například říct, že za měsíc uběhnete 5 kilometrů, nebo se můžete naučit nějakou složitou jogínskou pozici.
  3. 3
    Zlepšete své stravování. Když zlepšíte své stravování, pomůže vám to zbavit se deprese. I v případě, že nemáte chuť k jídlu, musíte jíst alespoň tři vyvážená jídla denně. Nemusíte se snažit hubnout, nebo se vyhýbat úplně všem nezdravým potravinám, ale když budete jíst pravidelně a zdravě, bude to mít příznivý vliv na váš duševní a fyzický stav. [9]
    • Nevynechávejte jídla, zejména snídani. Když budete jíst alespoň třikrát denně, budete mít dostatek energie na to, abyste si udrželi pozitivní náladu a soustředění.
    • Jezte více ovoce a zeleniny a nahrazujte těmito potraviny sladké svačiny a nezdravé potraviny.
    • Jezte vyvážený poměr ovoce, zeleniny, sacharidů a bílkovin.
    • Čas od času si dovolte dát si něco nezdravého. Když příležitostně podlehnete svým chutím, budete se cítit lépe.
  4. 4
    Myslete pozitivně. Když budete myslet pozitivně, budete svět vidět jako místo plné naděje a ne jako místo plné zoufalství. Pokud chcete myslet pozitivněji, musíte se naučit rozpoznávat negativní myšlenky a přebíjet je silnějšími pozitivními myšlenkami. Každý den si najděte alespoň pět věcí, za které můžete být vděční a šťastní.[10]
    • Když se budete chovat pozitivněji, budete i myslet pozitivněji. Snažte se mluvit o pozitivních věcech ve svém životě a věnujte se věcem, díky kterým se cítíte pozitivněji.
    • Když si budete stále stěžovat na maličkosti, které vám vadí a nebudete si všímat toho, co vám dokáže vykouzlit úsměv na rtech, budete myslet pozitivněji.
  5. 5
    Vylepšete svůj vzhled. Když se proměníte v modelku, nezbavíte se tím deprese, ale když budete věnovat více úsilí svému vzhledu, brzy ze sebe budete mít lepší pocit. Možná se vám nechce pečovat o své tělo, každý den se sprchovat a čistit si zuby, ale měli byste to dělat každý den.
    • Snažte se vypadat vždy dobře, bez ohledu na to, jak špatně se cítíte. Zlepší vám to sebevědomí a sebeúctu.
    • Pokud si myslíte, že trpíte depresí, protože máte nadváhu, začněte na tomto aspektu svého vzhledu pracovat a uvidíte, že se vám zlepší nálada i myšlení.

Informace o článku

Kategorie: Citové zdraví

V jiných jazycích:

English: Overcome Depression, Italiano: Superare la Depressione, Português: Vencer a Depressão, Deutsch: Depressionen besiegen, Español: superar la depresión, Français: vaincre la dépression, 中文: 从抑郁中走出来, Русский: преодолеть депрессию, Bahasa Indonesia: Menanggulangi Depresi, Nederlands: Een depressie overwinnen, العربية: التغلب على الاكتئاب, हिन्दी: डिप्रेशन से बाहर निकलें (Depression Management Tips), ไทย: เอาชนะภาวะซึมเศร้า, Tiếng Việt: Vượt qua Chứng trầm cảm, 한국어: 우울증을 극복하는 방법, 日本語: うつを克服する

Stránka byla zobrazena 3 495 krát.
Byl tento článek přesný?