Jak překonat krizi identity

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Zjistěte, kdo jsteUzdravte se ze ztráty nebo změnyNajděte svůj smysl nebo účelPosilte svůj smysl pro identitu

Krize identity může přijít v jakémkoliv věku a za jakýchkoliv okolností, často se to stává, když je člověk oddělen od svých blízkých nebo milovaných. Ať už je důvod jakýkoliv, je to vždy stresující situace. Naše sebeurčení je klíčové pro pocit štěstí a když naše identita dostane trhliny, může to být zničující. Naučte se, jak sebeurčení znovu získat, překonat krizi identity a najít štěstí.

Část 1
Zjistěte, kdo jste

  1. 1
    Prozkoumejte svoji identitu. Svou identitu nejčastěji zkoumáme v období dospívání. Mnoho teenagerů zkouší být různými osobnostmi s jinak nastavenými hodnotami, než ve kterých byli vychování. Je to důležitá součást vývoje a bez tohoto zkoušení hranic by dospělý člověk riskoval, že se bude potácet bez vědomě zvolené identity.[1] Pokud jste nikdy v životě svou identitu ještě nezkoumali a neexperimentovali s ní, je to ten nejdůležitější krok k překonání její krize.
    • Zamyslete se nad tím, které vlastnosti a charakterové rysy definují to, jakcí jste právě dnes.[2]
    • Vzpomeňte si na svoje hodnoty. Co je pro vás v životě nejdůležitější? Podle jakých principů se snažíte žít? Jak byly formovány a kdo ovlivnil, že jste tyto hodnoty převzali za svoje?[3]
    • Zeptejte se sami sebe, zda se tyto vlastnosti a hodnoty během vašeho života výrazně měnily, nebo zůstaly víceméně konstantní. Ať už se změnily nebo ne, zamyslete se nad tím, proč se tak stalo.[4]
  2. 2
    Určete si, k čemu máte vazbu. Každý se občas cítí jako kocábka ve větru. Když takový pocit máte, je důležité vědět, díky čemu zvládáte běžný každodenní život a co vás poutá.[5] Pro mnoho lidí jsou nejdůležitější vazbou naše vztahy s druhými. Přátelé, rodina, kolegové, životní partneři, to všechno vytváří síť vztahů, kterými se záměrně obklopujeme.
    • Myslete na vztahy, které jsou pro vás úplně nejdůležitější. Jak vás tyto vztahy formovaly, ať už k lepšímu nebo k horšímu?[6]
    • Teď se soustřeďte na to, proč jsou pro vás tyto vztahy důležité. Proč se obklopujete právě těmito zvolenými lidmi?[7]
    • Pokud vás nepoutají vztahy, zkuste přijít na to, proč je tomu tak. Nemáte potřebu vyhledávat intimitu s druhými lidmi? Je vám tak dobře a zkrátka takoví jste, nebo vám to vadí a chcete to změnit?
    • Upřímně si odpovězte na otázku, zda byste byli tím samým člověkem i bez vztahů, kterými jste v životě prošli.
  3. 3
    Projděte si svoje zájmy. Kromě vztahů jsou to často právě koníčky a záliby, které lidem přinášejí smysl života. Ať už si to uvědomujete nebo ne, vaše vztahy a zájmy pravděpodobně vyplňují většinu vašeho volného času mimo školu či práci. Mohli jste si své koníčky a zájmy vybrat na základě své identity a osobnosti, nebo naopak vaše sebeurčení formovaly vaše záliby. Ať tak či tak, zájmy jsou klíčové k pochopení toho, kdo skutečně jste.[8]
    • Zamyslete se nad tím jak trávíte volný čas. Jakým koníčkům a zálibám věnujete nejvíc času a energie?
    • Teď si uvědomte, proč jsou pro vás tyto zájmy důležité? Jak dlouho už tyhle koníčky máte? Definovaly vás už od dob mládí, nebo to jsou spíše nedávné záležitosti? Proč jste si vlastně vybrali právě tyto záliby a koníčky?
    • Upřímně se sami sebe zeptejte, zda byste byli stejným člověkem i bez vašich koníčků?
  4. 4
    Představte si své nejlepší já. Jeden způsob, jak si být jistější ohledně své identity a toho, kým chcete být, je představit své nejlepší možné budoucí já. Toto cvičení vás přinutí podívat se blíže na vaše současné já a pak si představit a napsat o nejlepší verzi sebe sama, na které můžete realisticky zapracovat, abyste se jí jednou stali.[9]
    • Vyhraďte si 20 minut na to, abyste si tohle cvičení vyzkoušeli.[10]
    • Představte si svůj život v blízké budoucnosti a soustřeďte se na konkrétní aspekty vašeho života, které by se změnily nejlepším možným způsobem.[11]
    • Napište si podrobnosti o tom, co jste si v té chvíli vysnili.[12]
    • Zamyslete se nad tím, jak by se vize, kterou jste si pro sebe vymalovali, mohla proměnit ve skutečnost. Představte si tu budoucnost vždycky ve chvílích, kdy se v životě cítíte ztracení nebo jinak nejistí, abyste rychle našli své místo.[13]

Část 2
Uzdravte se ze ztráty nebo změny

  1. 1
    Znovu si uspořádejte svůj život. Ztráty a změny mohou být zničující, ale také nám nabízejí novou příležitost posoudit, kdo vlastně jsme a co v životě děláme. Je dost dobře možné, že vaše cíle a sny jsou dnes o dost jiné, než jaké byly před pěti lety, a jen vy jste k této změně slepí, protože jste zabředli do kolotoče zvyku a okolností.[14]
    • Pokaždé, když se setkáte se ztrátou nebo s náhlou změnou, je použijte jako příležitost k tomu, si znovu uspořádat životní priority a přehodnotit svůj život. Spousta lidí se například na smrt životního partnera dívá jako na výstražný telefonát, aby dělali věci jinak nebo přestali odkládat dlouhodobé cíle. Ztráta může být také impulsem k tomu, abyste si třeba konečně našli práci, ve které budete šťastnější a která vám přinese naplnění.[15]
    • Upřímně si odpovězte na to, zda jsou vaše momentální osobní hodnoty a cíle stejné, jako bývaly. Pokud nejsou, najděte si způsob, jak do svého života zapojit nové cíle a hodnoty.[16]
  2. 2
    Otevřete se změnám. Mnoho lidí se změn obává, nejvíce těch velkých, které mohou budit dojem, že vám změní celý život. Změna ale není vždycky špatná - ve skutečnosti je normální a zdravé, že se podmínky neustále mění a někteří odborníci doporučují, že člověk, který prochází změnou, by měl raději přizpůsobit a změnit svou identitu, než se snažit proti nevyhnutelné změně bojovat.[17]
    • Zeptejte se sami sebe zda za deset nebo dvacet let nebudete litovat, toho, že jste se nechopili šance zkusit začít dělat věci trochu jinak.[18]
    • Dovolte si projít procesem sebeobjevování. Zjistěte, co od života chcete nejvíc a vymyslete způsob, jak se ze současné situace k tomu cíli dostat.[19]
    • Jak si budete představovat své budoucí já, nezapomeňte, že to stále budete vy. nečekejte, že se změníte v úplně jiného člověka. Raději přijměte zkušenost jako možnost zmoudření a poučení, ale nedistancujte se od svého skutečného já.[20]
  3. 3
    Prozkoumejte svoje možnosti. Někteří lidé, kteří se cítili odstrkovaní, nebo ztratili práci/status a podobně, mívají pocit krize identity, protože nevědí, jak roztříštěné kousky posbírat zpátky dohromady. Někteří odborníci doporučují, že nejlepší věc, kterou po ztrátě zaměstnání, které jste milovali, můžete udělat, je prozkoumat jiné možnosti a zkusit, zda by nešlo dělat podobnou práci v jiném prostředí.[21]
    • Zvažte možnost pracovat ve vašem odvětví na volné noze. Možná to nebude vaše vysněná pozice ale umožní vám zůstat v odvětví, kterému rozumíte a které máte rádi, takže se vám bude lépe obnovovat pocit užitečnosti a prospěšnosti.[22]
    • Rozhoďte sítě. Některé pozice ve firmách jsou vyhlášené jenom interně, ostatním zaměstnancům. To je důvod, proč spojení s ostatními odborníky ve vašem oboru může být velmi užitečné. Otevře vám to dveře k novým příležitostem, které byste jinak třeba minuli, a budete se cítit jako součást velké skupiny profesionálů, naladěných na stejnou vlnu.[23]
    • Vybudujte si nové návyky, které vám pomohou dostat se tam, kde chcete být. Když budete dál dělat věci, jaké jste dělali léta, nejspíš vás to na jinou cestu nepřivede, takže tvrdě zapracujte na nezbytných změnách.[24]

Část 3
Najděte svůj smysl nebo účel

  1. 1
    Žijte své hodnoty. Hodnoty, které vyznáváte jsou základem toho, jaký jste člověk. Utvářejí vaši identitu mnoha způsoby. Jeden z nejjednodušších způsobů, jak najít svůj smysl života je vždycky se přimknout k hodnotám, které v hloubi vyznáváte.[25]
    • Pokud si vážíte slušnosti a milého jednání, pak si každý den najděte čas na trénování soucitu a slušného chování.
    • Pokud je vaší hodnotou náboženství, věnujte se pravidelně modlitbám a praktikování své víry.
    • Jestliže rádi pečujete o druhé a jste společenští, pak se snažte poznat své sousedy a například každý měsíc uspořádat hromadné setkání.
  2. 2
    Udělejte něco, pro co jste zapálení. Pokud milujete svou práci, budete díky tomu v životě velmi šťastní. Pokud svou práci nemilujete, je to v pořádku - potřebujete si jen najít jiné věci, pro které jste zapálení mimo práci. Když máte něco co vás baví, budete se cítit více naplnění a budete mít silnější pocit, že má váš život smysl.[26]
    • Začněte dělat to, co milujete, a co vám přináší štěstí (za předpokladu, že je to bezpečné a zákonem povolené). Neexistuje žádný důvod, proč odkládat věci, které máte rádi. Mnoho lidí si dokonce najde cestu k tomu, jak své milované koníčky a záliby přetavit v normální zaměstnání. Chce to práci, ale začíná to u toho, že si najdete čas na to, co máte rádi.[27]
    • Pokud momentálně nemáte žádnou vášeň, najděte si nějakou. Vzpomeňte si na své hodnoty a zkuste najít inspiraci k činnostem, které vás mohou začít bavit. Zkuste nějaký nový koníček. Naučte se hrát na hudební nástroj, zajděte si na nějaký kurz nebo se zeptejte v hobby marketu, jaké techniky jsou vhodné pro začátečníky.
  3. 3
    Jděte ven. Někteří lidé zjistí, že trávení času venku jim přináší lepší pocit uspokojení a smyslu života. Existují dokonce terapie, při kterých pacient pravidelně chodí ven a věnuje se různým aktivitám jako je turistika a kempování, aby překonal psychologické problémy a závislosti.[28]
    • Najděte si na internetu turistické trasy a parky ve svém okolí. Nezapomeňte pouze dodržovat zásady bezpečnosti a pokud s aktivitou začínáte poprvé, nebo jste na novém místě, vezměte si někoho s sebou.
  4. 4
    Zkuste jít duchovní cestou. Náboženství a víra nejsou pro každého - a ne každému přinese vytoužený smysl života. Někteří lidé nicméně zjistí, že víra a náboženská komunita jim přinese pocit spojení s něčím větším, než oni sami.[29] I ateistům mohou duchovní techniky, zbavené náboženství, jako je například meditace nebo uvědomělé prožívání, přinést pozitivní pohled na život a psychickou vyrovnanost.[30]
    • Zkuste využít meditaci k tomu, abyste si připadali soustředěnější. Nepřestávejte na svůj záměr myslet, například na to, abyste našli svůj smysl života a účel na tomhle světě. Pak se soustřeďte na svůj dech a ignorujte veškeré myšlenky, které se vám budou vkrádat do hlavy. Dýchejte skrze nosní dírky a soustřeďte se na nádech a výdech. Seďte tak dlouho, jak vám bude příjemné a s každou další meditací see snažte tuto dobu o něco prodloužit.[31]
    • Projděte si na internetu nějaké články o různých náboženstvích z celého světa. Každá víra má svůj vlastní systém hodnot a přesvědčení a může se stát, že budou přesně ladit s těmi vašimi.
    • Promluvte si s přáteli a příbuznými, kteří jsou duchovně založeni. Mohou věci vidět do hloubky a možná vám pomohou lépe se obeznámit s rituály a pravidly různých náboženství, pokud je to to, po čem toužíte.

Část 4
Posilte svůj smysl pro identitu

  1. 1
    Pracujte na svých vztazích. Přátelé, rodina a partner či partnerka, ti všichni jsou pro mnoho lidí zdrojem stability. Mít silné spojení s rodinou nebo přáteli vám může přinést pocit pevnější identity, protože si uvědomujete, že někam patříte.[32]
    • Telefonujte svým příbuzným a přátelům, nebo jim pište emaily. Spojujte se s lidmi, které vidíte často stejně jako s těmi, které vídáte jen občas.
    • Dejte svým přátelům a rodině, že vám na nich záleží a řekněte jim, že byste s nimi rádi trávili víc času.
    • Naplánujte si společnou kávu, zajděte si na jídlo, do kina, dejte si spolu drink nebo si užijte nějaké dobrodružství. Když budete věnovat čas a úsilí budování silných vztahů s ostatními, budete se cítit šťastnější a sebejistější.[33]
  2. 2
    Hledejte možnosti osobního růstu. Ať už najdete uspokojení a osobní růst v náboženství, sportu, filozofii, umění, cestování nebo jakékoliv jiné vášni, věnujte se věcem, které jsou důležité pro vás. Nechte se tvarovat a měnit svými koníčky a zálibami, dovolte si být zranitelní. Uvědomte si, že věci, které vás baví, si zaslouží, aby vás bavily a najděte si způsob, jak se jimi pravidelně každý měsíc nebo každý týden obklopovat..[34]
  3. 3
    Snažte se uspět. Skvělý způsob, jak silněji vnímat smysl života je získávat pochvaly a povýšení v práci. Je jedno, jaké máte zaměstnání, pokud tvrdě pracujete na tom, abyste ho vykonávali dobře, vyplatí se vám to. Samozřejmě, že v životě jde mnohem o víc, než jen o práci, přesto nám práce pomáhá určit naši hodnotu a cítit, že má náš život smysl.[35]
    • Pokud jste se svým současným zaměstnáním nespokojení, zkuste se poohlédnout po něčem jiném. Některá zaměstnání vyžadují doplnění vzdělání nebo zaučení, na jiná dosáhnete i se svou současnou praxí a absolvovanými školami. Když budete pracovat v odvětví, které vás baví, budete mít velmi silný pocit osobního uspokojení a uplatnění.

Reference

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201203/are-you-having-identity-crisis
  2. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  3. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  4. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  5. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  7. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  8. https://www.psychologytoday.com/blog/enlightened-living/200910/examining-our-sense-identity-and-who-we-are
  9. http://www.carolinemiller.com/info/Best_Possible_Future_Selves_Exercise.pdf
Ukázat více... (26)

Informace o článku

Kategorie: Citové zdraví

V jiných jazycích:

English: Resolve an Identity Crisis, Deutsch: Eine Identitätskrise bewältigen, Italiano: Risolvere una Crisi d'Identità, Français: résoudre une crise d'identité, Español: resolver una crisis de identidad, Русский: преодолеть личностный кризис, Português: Resolver Uma Crise de Identidade, Bahasa Indonesia: Mengatasi Krisis Identitas, العربية: إيجاد حل لأزمة الهوية, ไทย: รับมือกับวิกฤติเอกลักษณ์, 한국어: 정체성의 혼란을 극복하는 법, Tiếng Việt: Vượt qua khủng hoảng tâm lý

Stránka byla zobrazena 3 086 krát.
Byl tento článek přesný?