Jak překonat nešťastnou lásku

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

V tomto článku:Akceptujte, že vám bylo ublíženoZačněte znovuSoustřeďte se sami na sebePosuňte se vpřed15 Reference

Myslí si váš "perfektní" partner, že by bylo lepší, kdybyste byli přáteli? I když vám může připadat, že nikoho lepšího nenajdete, existují způsoby, které vám pomohou tyto pocity překonat. Odmilování se je pro každého jinak složité, než zamilování se, ale jsou způsoby, jak zpřetrhat vaše emoční vazby.

Část 1
Akceptujte, že vám bylo ublíženo

  1. 1
    Dovolte si být chvilku smutní. Proces odmilování je proces truchlení nad ztraceným vztahem. Je normální tuto ztrátu hluboce prožívat. Pokud se budete snažit chovat normálně, a předstírat, že vás to nebolí, budete více emočně trpět. Zdravý přístup, jak se odmilovat, znamená být chvíli smutný. Dejte si načas a zpracujte pocity ztráty.[1]
    • Pokud si můžete vzít pár dnů volna z práce, věnujte se něčemu, co vám dělá radost (pokud to není nic, co by vám škodilo). Sledujte zajímavé filmy, spěte, dejte si zmrzlinu. Pokud to bude nesnesitelné, vzpomeňte si na to, že každá bolest jednou pomine.[2]
  2. 2
    Podívejte se na vztah zpětně. Abyste se od vztahu řádně oprostili, budete si muset uvědomit, že se udály dobré i špatné věci za tu dobu, kdy jste do dané osoby byli zamilovaní (protože tak to vždycky je). Oceňte ty dobré věci, ale nezapomeňte na ty špatné, protože budete muset zvážit nové příležitosti, které se před vámi otevřou nyní.
    • Je pravděpodobné, že si v návalu lítosti danou osobu idealizujete a zapomínáte na její chyby a vlastnosti. Je důležité pamatovat si oboje.
    • Zkuste být vděční za to, jak vás láska změnila a pomohla vaší osobnosti rozvíjet se, ale uznejte také momenty, kdy vás v rozvoji brzdila a snažila se vás změnit v někoho, kým nejste. To jsou zkušenosti, ze kterých se můžete učit a dále se díky nim rozvíjet.[3]
  3. 3
    Buďte chvíli sami. Nehrňte se do dalšího vztahu nebo se nesnažte neustále se zabavit s kamarády a různými aktivitami. Pokud chcete být schopni se zdravě odmilovat, budete si muset dát načas a vypořádat se s bolestí. Snažte se rozvrhnout si čas tak, abyste jej měli dostatek na to, co chcete a potřebujete udělat, spíše než abyste vyhledávali společnost přátel a rodiny.
    • Samozřejmě pokud cítíte, že potřebujete někoho, s kým si budete moci popovídat, je v pořádku strávit nějaký čas s blízkými lidmi. Najděte si někoho, kdo vám rozumí a vyslechne si vaše starosti ohledně vztahu, ale kdo vám také řekne pravdu a svůj úhel pohledu jako nezávislý pozorovatel. Pokud si necháte poradit, dobrá rada od skutečného přítele vám může pomoci zhodnotit vaši ztrátu a začít přemýšlet o budoucnosti. Netravte příliš času tím, že se budete zabývat rozchodem, co se pokazilo nebo na co se chystá váš bývalý partner. Soustřeďte se raději na sebe a na to, jak se můžete pohnout kupředu.[4]
  4. 4
    Vyjádřete své pocity. Důležitou součástí zotavení se z rozchodu, je vyjádření svých pocitů. Pokud nechcete, nemusíte své pocity sdílet s každým, ale pokud se vypovídáte, uleví se vám.[5]
    • Můžete si vést deník, psát poezii, či krátké povídky, kreslit, či malovat napsat nebo se naučit hrát nějakou skladbu nebo začít se skládáním básní. Díky těmto kreativním přístupům budete moci vyjádřit svou bolest a zároveň stvoříte něco krásného ze své zkušenosti.[6]
    • Pokud si myslíte, že toto umělecké nadání nemáte, zajděte si do muzea, divadla, či na koncert. V některých případech vám může pomoci, pokud uslyšíte, či uvidíte, jak se jiní umělci vyjadřují o pocitech zlomeného srdce a může vám to pomoci pochopit tyto city globálně a soucítit s ostatními a uvědomit si, že stojí za to žít tento život, ať je sebebolestivější. [7] Koneckonců, pokud jste nikdy nepocítili ztrátu, skutečně jste nemilovali.

Část 2
Začněte znovu

  1. 1
    Pokračujte v důležitých věcech. Když se snažíte pokračovat a někam se v životě posunout, je důležité nepřehánět to a nesnažit se zbavit všeho, co vám danou osobu připomíná. Nechte si pár věcí, které vám připomínají to nejlepší, co si ze zkušenosti s touto osobou odnesete, jako například mušli, kterou jste spolu našli na pláži, nebo fotku ze Silvestrovské oslavy, abyste si zachovali pozitivní a zdravé vnímání vztahu.
    • Je dobrý nápad, nechat si tyto věci, ale možná nebudete ihned připraveni je vidět. Shromážděte tyto věci na jedno místo a dejte je prozatím někam stranou. Až se citově zotavíte, můžete je znovu vyndat.
    • Patří sem i digitální položky, které můžete podobně jako ostatní věci uložit ve svém počítači tak, abyste je neměli na očích.
  2. 2
    Zbavte se všeho ostatního. Jakmile si vyberete věci, které si chcete nechat, zbavte se všeho ostatního. Abyste se přes danou osobu mohli skutečně přenést, budete se muset vyhnout tomu, že v denním životě uvidíte věci, které vám danou osobu budou neustále připomínat.
    • Pokud máte stále věci, které dané osobě patří, vraťte jim je. Odstraňte tagy ze společných fotek na Facebooku, vymažte ze svého facebooku fotky, které vám ji/jeho připomínají, a obecně se zbavte také dalších digitálních dat (hlasové zprávy například). Bylo prokázáno, že ponechávání si těchto dat jen prodlužuje dobu truchlení a zotavení se je tak daleko náročnější.[8]
  3. 3
    Nekontrolujte danou osobu. Abyste se přes daného člověka dokázali přenést, je důležité přerušit vazby, alespoň dokud na tom nebudete se svými city stabilně a budete připraveni se stát přáteli (pokud se tak rozhodnete). Mimo to, že je láska emočním stavem, způsobuje také změny ve vašem mozku, které se podobají drogové závislosti a pokaždé, když svého bývalého partnera vidíte, nebo si na něj vzpomenete, uspokojí to vaše touhy natolik, abyste vyvolali závislost.[9]
    • Nechoďte na kávu, nevolejte, neposílejte smsky, ani se neptejte společných přátel, co váš ex dělá. Přestaňte na něj myslet a myslete sami na sebe. Odborníci doporučují přerušit veškerý kontakt s danou osobou na alespoň 90 dnů.[10]
    • Odstraňte danou osobu z přátel/přestaňte ji sledovat na sociálních sítích. Pokud jej budete záměrně či nezáměrně sledovat, není to pro vás dobré a bude jen těžší se odmilovat. Přeruště s danou osobou kontakt na sociálních sítích (alespoň dočasně), abyste se mohli soustředit na věci, které jsou pro vás lepší a starat se sami o sebe.
  4. 4
    Na chvíli se vyhněte společným přátelům. Pokud se budete scházet se společnými přáteli příliš brzo, bude to pro vás po citové stránce náročnější.
    • Vysvětlete jim, že si potřebujete dát chvíli pauzu a strávit nějaký čas bez kontaktu s nimi, dokud se nebudete cítit lépe. Dobří přátelé to pochopí.
    • Mohou sem patřit společní přátelé na Facebooku, obzvláště pokud máte společné přátele, kteří mají ve zvyku zveřejňovat mnoho fotek s vaším ex. Pokud jej uvidíte nebo o něm uslyšíte, prodlouží to jen vaše období truchlení. Pokud se společnými přáteli kontakt přerušit nemůžete, zablokujte si alespoň jejich příspěvky nebo si od sociálních médií na chvíli odpočiňte.[11]
  5. 5
    Než se znovu stanete přáteli, dopřejte si čas. Pokud bylo přátelství mezi vámi dobré a i v dobrém jste se rozešli, nebo pokud jste vždy byli jen dobrými přáteli, je dobrý nápad dát si načas, než se znovu stanete přáteli. Pokud byste spolu trávili čas ihned, bude pro vás daleko těžší, přestat daného člověka milovat.
    • Pokud byl vztah intenzivní, mnoha lidem může trvat i několik let, než přestanou milovat a mohou se znovu stát blízkými přáteli. Možná budete muset počkat na dobu, než se oba zamilujete do někoho jiného a budete v jiném vztahu, než pro vás bude normální stát se opět přáteli.
    • Pro někoho nepřipadá přátelství v úvahu již nikdy, zejména pokud nebyl rozchod oboustranný.

Část 3
Soustřeďte se sami na sebe

  1. 1
    Zkoumejte sami sebe. Až se dostanete z mlhy tohoto vztahu, budete si moci udělat daleko lepší úsudek o tom, kým vlastně jste. Zaměřte se na své silné a slabé stránky. Možná si budete znovu chtít promyslet své priority a životní cíle. Možná jste si mysleli, že chcete něco jiného, když jste předpokládali, že s daným člověkem strávíte zbytek svého života, ale nyní možná chcete něco jiného.
    • V tomto období je dobré zaměřit se na přátelství. Můžete zjistit, že jste některá přátelství zanedbávali a přitom je nechcete ztratit. Toto je skvělá doba na nápravu.
    • Zamyslete se nad tím, kým jste byli předtím, než jste potkali svého partnera a obnovte své vlastní já. Možná váš bývalý partner neměl rád divadlo, ale vy ano: možná se mu líbily dlouhé vlasy, ale vy máte raději krátké. Možná jste během vztahu s ním odsunuli na vedlejší kolej své koníčky , přátele a části své osobnosti, ale nyní, když jste zase volní, měli byste si uvědomit, co ze svého vlastního já je pro vás důležité a chcete to zachovat.[12]
  2. 2
    Buďte nezávislí. Pokud jste zamilovaní, stáváte se závislí na druhé osobě, ale pokud chcete být znovu šťastní a mít větší štěstí v budoucích vztazích, budete muset zapracovat na své schopnosti být sami. Pokud budete spoléhat sami na sebe, zvedne se vám sebevědomí, a budete se moci zamyslet nad tím, že jste silní a schopní udělat spoustu věcí sami. Dělejte nyní věci sami pro sebe. Nahlížejte na sebe jako na volného člověka. Dělejte věci, které jste vždy chtěli udělat, ale neměli na ně čas.
    • Zajděte si na večeři nebo do kina. Bude to ještě lepší, pokud si zajdete na jídlo, které máte rádi, nebo na film, který chcete vidět, ale váš bývalý partner by si tyto aktivity neužil.
  3. 3
    Vyzkoušejte něco nového. Budete mít nejen radost z těchto nových věcí, ale pomůže vám to také zapomenout na bývalou lásku a být spokojení sami se sebou. Můžete začít s novým koníčkem, dělat dobrovolníka nebo se naučit něco nového. Můžete se naučit i něco nového z internetu. Nikdy nevíte, co vás chytne za srdce.
    • Cestujte, jak jen je to možné. Cestování je jistotou, jak si vytvořit nové vzpomínky a zkušenosti jak kladné, tak záporné. Pokud se soustředíte na tyto nové zážitky, začnete zapomínat (nebo se alespoň nebudete tolik soustředit) na své předchozí zážitky a problémy.
    • Nezapomeňte, že cestovat neznamená jen skočit na letadlo do Paříže. Můžete cestovat také po svém okolí! Důležité je, zajet si někam, kde jste ještě nebyli nebo dělat něco, co jste ještě nevyzkoušeli.

Část 4
Posuňte se vpřed

  1. 1
    Přijměte, že to tak mělo být. Důležitým bodem, pokud se budete chtít posunout vpřed, je přijmout fakt, že to tak mělo být. Budete se muset smířit s tím, že pokud vás daná osoba nebyla schopná milovat, nebo pokud byl jeden z vás ve vztahu nešťastný, věci by se bývaly nezlepšily a nakonec byste byli stejně nešťastní. Zasloužíte si vztah, ve kterém vás partner miluje stejně, jako vy milujete jeho a naplňujete jeden druhého na maximum.
    • Buďte vděční za dobré věci, které během vztahu vznikly. Poznáte například vlastní srdce nebo to, co od vztahu očekáváte. Až budete vděční za to, že jste dostali příležitost danou osobu milovat, budete se moci ze svého truchlení skutečně zotavit, protože si uvědomíte, že tento smutek něčemu posloužil.[13]
  2. 2
    Scházejte se s novými lidmi. Pokud nejste spokojeni s tím, že jste single a chcete najít lepšího partnera, než byl ten předchozí, budete si muset opět vyjít. Může to chvíli trvat a neměli byste spěchat. Netlačte na pilu, vyjděte si ven jen v případě, že se na to cítíte a nedělejte nic, do čeho se vám nechce nebo je vám nepříjemné.
    • Nové lidi můžete poznat v baru, klubu, v kostele nebo v zájmové skupině, či při dobrovolničtí. Oči mějte také otevřené v práci, ve škole nebo v komunitě lidí, kterou jste možná v minulosti přehlédli. Buďte přátelští a otevření k novým lidem.
  3. 3
    Začněte znovu randit. Zamilování se, nebo alespoň skutečnost, že si uvědomíte, že jsou zde i jiní lidé, do kterých se můžete zamilovat, je důležitou součástí při zapomínání na minulý vztah. Nemusíte chodit jen na vážné schůzky, ve skutečnosti je lepší, pokud budete chvíli randit jen nezávazně. Mnoho lidí se z rozchodu potřebuje skutečně zotavit a bude proto lepší, když okamžitě nezlomíte srdce někomu dalšímu, protože nebudete schopni opětovat jeho city.
    • Až budete moci říci, že respektujete a opravdu milujete sami sebe, jste připraveni se znovu zamilovat. Je pravda, že přitahujeme lidi, kteří se k nám budou chovat tak, jako se chováme sami k sobě. Pokud jste plni sebelítosti a pochybujete o sobě, nebude možné přitáhnout k sobě někoho, kdo vás bude milovat pro to, kým jste.[14]
  4. 4
    Uvědomte si, že se nemusíte nutit do toho, abyste se odmilovali. Mít nevyřešený vztah může být bolestivé, ale nemusí to znamenat, že se „musíte“ odmilovat. Pokud to byla skutečná láska, je možné, že ji nikdy nepřekonáte. Můžete se nicméně přes minulou lásku přenést, žít svůj život naplno bez toho, abyste na ní byli závislí a najít si novou, kterou si užijete více.
    • Nedovolte svému srdci, aby se naplnilo nenávistí nebo negativními city. Za žádných okolností byste se neměli pokoušet posunout vpřed tak, že si člověka, kterého jste milovali, znechutíte. Pokud vám ublížil, je naprosto v pořádku, že máte vztek. Je však dobré mu odpustit, ne pro jeho dobro, ale pro dobro vaše. Pokud v sobě budete nenávist hromadit, ubližujete jen sami sobě a kazíte si požitek ze života a také schopnost mít v budoucnu zdravý vztah.[15]
    • Nehledejte na daném člověku chyby. Určitě si nedělejte seznam jeho špatných vlastností. Nesnažte se jej nenávidět. Nemyslete si také o sobě, že jste lepší než on. Vytvoříte si tak jenom uvnitř negativní pocity a nebudete připravení na nové, kladné zážitky.
  5. 5
    Znovu se zamilujte. Poslední fází v procesu uzdravení se je opětovné zamilování se. Pokud se znovu zamilujete, získáte novou víru a uvidíte, jak krásná je láska. Co je však důležitější, měli byste najít novou lásku u někoho, kdo je schopný vaše city opětovat tím způsobem, jak to váš předchozí partner nedokázal. To si zasloužíte!
    • Až konečně najdete někoho, kdo vás zná a miluje pro to, kým jste, nebojte se do něj znovu zamilovat. Pokud si najdete novou lásku, nezrazujete svou minulost, ani bývalého partnera, dokonce i v knihách s pohádkami je mnoho příběhů a naše srdce jsou jako knihy s mnoha stránkami.
    • Chceme tím říci, že i když se dlouho znovu nezamilujete, není to vaše vina. Některým srdcím trvá uzdravení déle. Soustřeďte se na to, abyste byli šťastní.

Tipy

  • Nesrovnávejte nikoho s objektem vašeho zájmu, ani si nemyslete, že se mu již nikdo nevyrovná. Neopomíjejte dobré vlastnosti člověka jen proto, že je bude srovnávat s někým jiným.
  • Pokud se snažíte začít s novým koníčkem, ujistěte se, že nebude mít žádné spojení s bývalým partnerem, na kterého chcete zapomenout. Jinak to může být docela výzva.
  • Ujistěte se také, že se nebudete vídat s někým, kdo má vazby na osobu, na kterou se snažíte zapomenout.

Varování

  • Pokud byl váš vztah manipulativní, či vás dokonce partner zneužíval, vydaný zákaz stýkání se může být na tomto místě velmi prospěšný.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.

Kategorie: Vztahy

V jiných jazycích:

English: Fall Out of Love, Italiano: Disinnamorarsi, Español: dejar de amar, Português: Se "Desapaixonar", Français: cesser d’être amoureux, Deutsch: Sich entlieben, Русский: разлюбить человека, 中文: 走出失恋阴影, Nederlands: Niet meer verliefd zijn, Bahasa Indonesia: Terlepas dari Cinta, العربية: التخلص من الحب, ไทย: ตัดใจจากความรัก, Tiếng Việt: Ngừng yêu một người

Stránka byla zobrazena 11 400 krát.
Byl tento článek přesný?