Jak překonat nejistotu

V tomto článku:Změňte svůj pohled na věcPusťte se do tohoReference

Všichni čas od času trpíme nejistotou – jde o přirozené pochybnosti ohledně toho, zda jednáme správně. V některých případech nejistota může lidem dokonce zachránit život. V každodenním životě ale spousta lidí trpí nejistotou i u relativně triviálních věcí, jako je upřímnost, schopnost užívat si život atd. Život se neustále mění a to, co dnes platí, zítra již platit nemusí. Když ale budete mít pocit, že máte svůj život pevně v rukou, nebudete s tím mít problém. V tomto článku se dozvíte, jak překonat nejistotu.

1
Změňte svůj pohled na věc

  1. 1
    Snažte se být objektivní. Pokud máte pocit, že něco nedokážete, zastavte se a představte si, že jste někdo jiný. Zamyslete se nad tím, co byste poradili člověku, který by byl ve stejné situaci. Pokud jste například nervózní z toho, že máte jít na večírek, kde vůbec nikoho neznáte, nebo se bojíte pracovního pohovoru, zamyslete se nad tím, co byste poradili někomu ve stejné situaci. Když se na svůj problém podíváte objektivně, uvědomíte si, že se nemáte čeho bát a že není důvod, abyste neuspěli.
  2. 2
    Napište si, čeho se bojíte. Napište si všechny své pocity a obavy a zamyslete se nad tím, proč máte z něčeho strach. Několikrát si své zápisky přečtěte a zeptejte se sami sebe, zda jsou vaše obavy rozumné, nebo zda jde jen o produkty negativního myšlení. Popřemýšlejte o tom, co je kořenem vašeho strachu – bojíte se, že se znemožníte, že zklamete své rodiče, nebo že nedosáhnete úspěchu? Zjistěte, kolik z těchto obav můžete úspěšně vyřešit a jaká konkrétní řešení byste mohli využít.
    • Je naprosto normální mít strach z neúspěchu, nebo se bát, že se znemožníte. Takové obavy má někdy úplně každý. Není ovšem přirozené se bát tak moc, že vám to dělá problémy v běžném životě.
  3. 3
    Vzpomeňte si na své úspěchy. Místo toho, abyste mysleli jen na své neúspěchy a trapasy, se zamyslete nad tím, co se vám v životě podařilo. Vybavte si své úspěchy ze školy, přátelství, která jste měli, nebo třeba to, jak se vám povedlo rozesmát velkou skupinu lidí. Čím více věcí si vybavíte, tím vyšší sebevědomí budete mít a tím méně se budete bát budoucích neúspěchů.
    • Je dobré napsat si všechny úspěchy, kterých jste kdy dosáhli. Mějte stále po ruce sešit, do kterého si budete moci zapisovat vše dobré, čeho se vám podařilo dosáhnout. Když budete mít pocit, že se vám nic nedaří a budete se bát pohnout se z místa, vezměte si tento sešit a přečtěte si, co všechno jste si do něho zapsali.
  4. 4
    Zeptejte se sami sebe, co nejhoršího by se mohlo stát a odpovězte si upřímně. Pokud se necháte ostříhat a několika lidem se to nebude líbit, jistě to nebude konec světa. Pokud se váš účes nebude líbit ani vám, také to nebude žádná tragédie – vlasy vám přece dorostou. Zapomeňte na hloupé obavy a nebojte se zkoušet nové věci. Jakmile si uvědomíte, že to nejhorší není vlastně vůbec špatné, přestanete se bát trochu riskovat.
    • Pokud nevíte, které vaše myšlenky jsou rozumné a které jsou přehnané, promluvte si s někým, komu důvěřujete. Dobrý kamarád vám jistě dokáže říct, co nejhoršího by se vám mohlo stát a povzbudit vás, že nejde o nic příšerného.
  5. 5
    Nyní se sami sebe zeptejte, co nejlepšího by se mohlo stát. Tento krok mnoho lidí přehlíží. Pokud jste například nervózní kvůli prvnímu rande s nějakým člověkem, uvědomte si, že to nejlepší, co by se mohlo stát, je to, že si padnete do oka a budete spolu mít krásný vztah. Nestojí to snad za trochu nervozity před první schůzkou? Přestože spousta věcí nekončí tak dobře, jak by mohly, musíte se připravit i na to, že by se to mohlo stát.
    • Než se pustíte do něčeho nového, můžete si napsat to nejlepší, co by se mohlo stát, nebo třeba tři nejlepší věci, které by se mohly stát. Budete díky tomu mít pozitivní přístup a nebudete se bát.
  6. 6
    Uvědomujte si své dobré vlastnosti. Pokud se chcete cítit sebejistě, musíte stále myslet na své dobré vlastnosti. Napište si seznam věcí, které na sobě máte rádi a mějte ho po ruce, abyste se na něho mohli podívat vždy, když budete trpět nejistotou. Nejistí lidé se zaměřují jen na své špatné vlastnosti a kvůli tomu jsou často nešťastní.
    • Když se budete dívat pouze na své špatné vlastnosti, zapomenete na ty dobré. Když k sobě budete takto tvrdí příliš dlouho, budete mít problém přijít na to, co je na vás dobrého.
  7. 7
    Mluvte sami se sebou pouze pozitivně. Není snadné si uvědomit, že k sobě mluvíte negativně, zejména pokud to děláte již dlouho. Pokud si neustále říkáte, že se vám nic nepodaří, že nejste dost dobří a že budete navždy všude ten poslední, budete si to i myslet. Říkejte si raději pozitivní věci, abyste měli sami sebe rádi a byli si jistí tím, že dokážete uspět.
    • Zkuste si za každou negativní myšlenku říct dvě pozitivní myšlenky. Tyto myšlenky nemusí být na stejné téma.
      • Když si například spálíte jazyk o kávu a řeknete si: „Ty blbče, to se ti teda nepovedlo,“ okamžitě se zamyslete a řekněte si: „Ale tenis ti jde, a máš skvělý smysl pro humor.“ Zní to sice trochu divně, ale když se pochválíte, budete se ihned cítit mnohem lépe.
  8. 8
    Zamyslete se nad tím, proč říkáte ne. Začněte častěji říkat ano. Místo abyste hledali výmluvy, proč něco nechcete zkusit, se raději zamyslete nad tím, proč byste to měli zkusit. I v případě, že jsou vaše negativní myšlenky opodstatněné, byste měli umět trochu riskovat a zkoušet nové věci. Když si ublížíte, brzy se z toho vzpamatujete a zůstane vám cenná zkušenost. Pokud z něčeho nezískáte nic dobrého, můžete mít radost alespoň z toho, že jste pozitivní člověk, který rád zkouší nové věci.
    • Řekněme, že vás například osloví starý kamarád z hudební školy a bude chtít, abyste s ním založili kapelu. Automatická odpověď by byla: „To ani náhodou, nikdy jsem v kapele nehrál a ani jeden z nás neví, jak na to. Kromě toho si nemyslím, že jsem dobrý muzikant...“
      • Když budete přemýšlet tímto způsobem, vezmete si sami šanci na úspěch. Lepší by bylo jít do toho po hlavě, spřátelit se s tím člověkem, založit kapelu a získat cenné zkušenosti. Kdykoli to bude možné, odpovídejte ano.

Pokud si nejste jistí svým vztahem, snažte se aplikovat některé z uvedených tipů a snažte se najít své štěstí. Když budete šťastní, bude šťastný i váš partner a budete se oba cítit mnohem lépe.

2
Pusťte se do toho

  1. 1
    Travte čas s lidmi, kteří vám mohou něco dát. Všímejte si toho, s jakými lidmi trávíte čas. Pokud máte pocit, že vás přátele kritizují, nelíbí se jim vaše oblečení, postava, chování nebo cokoli jiného, měli byste si najít jiné přátele. Snažte se být mezi lidmi, kteří se k vám chovají mile a neodsuzují vás.
    • Není nic špatného na tom mít několik negativních přátel, ale pokud jste neustále obklopeni samou negativitou, nebudete se cítit dobře. I pokud vaši přátelé kritizují jiné lidi, jejich negativita se do vás dostane a vy postupně přijdete o své sebevědomí.
  2. 2
    Chovejte se k ostatním shovívavě. Neodsuzujte ostatní lidi. Možná si myslíte, že když se budete nad ostatní povyšovat, budete se cítit lépe, ale ve skutečnosti tím budete ponižovat i sami sebe. Snažte se místo toho ostatní lidi podporovat. Budete mít kolem sebe více skutečných přátel a budete mít raději i sami sebe.
    • Pokud hodnotíte rozhodnutí a neúspěchy ostatních, zamyslete se nad tím, proč to děláte. Pokud to nevíte, pravděpodobně je něco v nepořádku s vámi. Jde o kontext? Nebo jste byli vychováni tak, abyste každého odsuzovali?
    • Máte pocit, že by někdo jiný smýšlel stejným způsobem? Jen proto, že někteří lidé něco dělají jinak neznamená, že to dělají špatně.
  3. 3
    Každý den udělejte alespoň jednu věc, která vám přinese vzrušení. Nemusí jít o nic nebezpečného – můžete jen jít na procházku do části města, kam většinou nechodíte, nebo si můžete jít nakoupit do obchodu, ve kterém jste ještě nebyli. Zkuste si promluvit s někým cizím. Čím více takových věcí budete dělat, tím více vás život bude bavit. Když budete vědět, že můžete každý den dělat zajímavé věci, nebudete myslet na to, že by se vám něco nemuselo podařit.
    • Pokud máte nízké sebevědomí kvůli vzhledu, zajděte si do nějakého obchodu s oblečením a zkuste si několik různých věcí, které byste si normálně nikdy nekoupili. Zasmějte se tomu, jak v nich vypadáte. Možná najdete něco, co se vám nakonec zalíbí. Pokud ne, budete vědět, že máte své oblíbené oblečení, které máte rádi a cítíte se v něm dobře. Jen byste se měli snažit zkoušet stále nové věci.
  4. 4
    Řešte všechny vady, které můžete vyřešit. Pokud se vám nelíbí vaše pihy, nebo nesnášíte zvuk svého hlasu, bohužel s tím nic neuděláte. Pokud máte chyby, které nemůžete změnit, budete je muset akceptovat. Pokud ale máte chyby, které je možné změnit, například jste zbytečně příliš vystresovaní, chybí vám soucit, nebo máte slabou vůli, měli byste na nich pracovat, abyste se jich mohli zbavit. Je sice pravda, že se všichni rodíme s určitou náturou a není snadné se změnit, ale když budete odhodlaní, může se vám to podařit.
    • Když se budete snažit změnit to, co se vám na sobě nelíbí, brzy se začnete cítit sebejistěji.
    • Nikdo netvrdí, že je jednoduché se změnit. Rozhodně je ale lepší se o to pokusit, než navždy naříkat a nic s tím nedělat.
  5. 5
    Přestaňte se srovnávat s ostatními lidmi. Pokud se chcete zbavit nejistoty, musíte se přestávat srovnávat se svými známými, nebo dokonce s úplně cizími lidmi. Pokud to děláte, budete mít neustále pocit, že jste oškliví, chudí, neúspěšní atd., protože nebudete schopni se vyrovnat všem ostatním. Zaměřte se raději na svůj vlastní život a pracujte na svých cílech.
    • Vždy se najde někdo zdravější, krásnější, bohatší a chytřejší, než jste vy. Pravděpodobně ale existuje i spousta lidí, kteří by si přáli být jako vy. Ten, koho považujete za dokonalého, si pravděpodobně také přeje být více jako někdo jiný.
  6. 6
    Promluvte si s kamarádem. Jedním ze skvělých způsobů, jak se zbavit nejistoty, je promluvit si s nějakým dobrým kamarádem. Když budete mluvit s někým, kdo vás dobře zná a rozumí vám, může se vám podařit zbavit se všech iracionálních obav. Dobrý kamarád vás povzbudí, řekne vám, že se vám podaří vše, co čeho se pustíte a pomůže vám zbavit se negativních myšlenek, které vám zatemňují mysl.
    • Někdy stačí si s někým promluvit a všechny vaše obavy vás přejdou. Možná se cítíte špatně jen proto, že v sobě své nejistoty dusíte.
  7. 7
    Pracujte na tom, abyste v něčem vynikali. Pokud se chcete cítit lépe, zkuste být v něčem dobří. Můžete tančit, psát povídky, malovat, vyprávět vtipy, nebo se učit cizí jazyky. Nezáleží na tom, co budete dělat, záleží na tom, abyste tomu věnovali dost času a energie a měli dobrý pocit z toho, že se vám daří. Když se budete něčemu věnovat pravidelně, brzy v tom začnete být dobří.
    • Aby bylo jasno, nemusíte se snažit být nejlepším fotbalistou na světě, ani získat Nobelovu cenu za fyziku. Jde o to, abyste sami ze sebe měli dobrý pocit.
  8. 8
    Naučte se smát se sami době. Nejistí lidé většinou berou sami sebe dost vážně. Neustále se starají jen o to, aby se před ostatními neznemožnili. Lidé, kteří mají smysl pro humor, se dokážou zasmát i sami sobě a uvědomují si, že se každý čas od času ztrapní. Měli byste se naučit nebrat se příliš vážně a vtipkovat i v situacích, kdy se vám něco nepovede. Přestaňte se starat o to, co si o vás pomyslí ostatní lidé. Uvidíte, že se vám značně uleví.
    • Neznamená to, že byste se měli ponižovat a neustále si ze sebe dělat legraci. Znamená to, že byste k sobě neměli být tak přísní. Když se budete sami sobě smát, lidé se s vámi budou cítit dobře, protože se nebudou muset bát, že vás něčím urazí a budou vědět, že máte sami sebe rádi.
  9. 9
    Zjistěte si co nejvíce informací. Možná trpíte nejistotou, protože nevíte, co čeho jdete. Nevíte, co můžete čekat od večírku, od kurzu vaření, nebo od výletu s cizími lidmi. Není sice možné předvídat budoucnost, ale můžete si alespoň zjistit co nejvíce informací, abyste měli vše pod kontrolou. Díky tomu se zbavíte nejistoty a nebudete se obávat toho, co by se mohlo stát.
    • Pokud například jdete na večírek, zjistěte si, kdo tam bude, jací lidé na takové večírky chodí, jak se máte obléci atd., abyste věděli, co můžete očekávat.
    • Pokud máte strach z nějaké prezentace, zjistěte si, před kolika lidmi budete mluvit, jak bude vypadat posluchárna, kdo bude přednášet s vámi atd.
  10. 10
    Uvědomte si, že v tom nejste sami. Možná máte pocit, že jste ten jediný člověk na světě, kdo se neustále něčeho bojí. Musíte si uvědomit, že všichni lidé cítí nejistotu. Dokonce i supermodelky a úspěšní podnikatelé jsou často nejistí. Nejistota je běžnou součástí života a rozhodně vám nepomůže ji popírat. Každý má něco, co mu způsobuje nejistotu, takže si nemusíte myslet, že jsou vaše pocity nenormální.

Tipy

  • Najděte si nějakého koníčka nebo činnost, která vás bude bavit a věnujte se jí co nejčastěji. Můžete něco dělat sami, nebo si najít nějakou skupinovou činnost. I v případě, že vám to ze začátku moc nepůjde, se budete brzy cítit jako profík. Když budete pravidelně hrát nějaký sport, chodit na výlety, plést, číst, fotografovat, malovat, hrát na nástroj, sbírat hmyz, učit se jazyky, nebo programovat, budete ze sebe mít mnohem lepší pocit.
  • Pokud vás někdo kritizuje, zamyslete se nad tím, zda má pravdu, nebo za se na vás dívá subjektivně. Většina lidí pravděpodobně nemá dost informací na to, aby vás mohli objektivně kritizovat. Zkuste zjistit, zda je jejich kritika oprávněná, nebo zda se vás pouze snaží shodit.
  • Když vám bude trapně, zkuste se své situaci zasmát a být šťastní. Když budete naštvaní nebo se budete dlouho ponižovat a vyčítat si všechny své chyby, budete si navždy myslet, že za nic nestojíte. Když se dokážete zasmát a soustředit se na budoucnost, budete mít dobrý pocit a nebudete se bát zkoušet nové věci.
  • Zkuste pomáhat ostatním lidem, budete mít lepší sebevědomí a budete vědět, že si vás ostatní lidé cení. Komunikace s ostatními lidmi vám dodá motivaci a radost.

Varování

  • Získat zdravé sebevědomí trvá dost dlouho a většinou se během života dost mění. Může trvat několik let, než si uvědomíte, že jste se změnili. Musíte jen věřit, že se vám to podaří.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 17 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Overcome Insecurity, Español: superar la inseguridad, Français: surmonter l'incertitude, Русский: справиться с чувством неуверенности в себе, Deutsch: Unsicherheit überwinden, 中文: 克服不安全感, Italiano: Sconfiggere l'Insicurezza, Português: Superar a Insegurança, Nederlands: Onzekerheid overwinnen, Bahasa Indonesia: Mengatasi Kegelisahan, العربية: التغلب على عدم الثقة بالنفس, हिन्दी: असुरक्षा की भावना पर विजय पाएं, ไทย: ก้าวข้ามความไม่มั่นใจในตนเอง, Tiếng Việt: Vượt qua Sự tự ti, 한국어: 불안감을 극복하는 방법

Stránka byla zobrazena 2 442 krát.
Byl tento článek přesný?