Jak překonat pocit, že se na sebe nemůžete podívat do zrcadla

Pokud bojujete s nízkým sebevědomím, může pro vás být těžké podívat se na sebe do zrcadla. Zrcadla vrací obraz nás samých. Když se nemáme rádi, zrcadlo pro nás může představovat problém. Překonání nízkého sebevědomí je možné, pokud trochu upravíte své myšlení a chování.

Část 1 ze 2:
Změna myšlení

  1. 1
    Určete příčinu. Položte si otázku, proč se na sebe nemůžete do zrcadla podívat. Udělali jste něco v rozporu se svými hodnotami a mrzí vás to? Nelíbí se vám váš vzhled? Dříve, než problém překonáte, musíte být k sobě upřímní a zjistit, co vám vadí.
  2. 2
    Hodnoťte své činy, ne sebe samotné. Je důležité oddělit činy od toho, kdo jste. Pocity viny nebo špatné pocity kvůli něčemu, co jste udělali, znamenají, že jste dobrý člověk a uznáváte, že jste udělali chybu. S neproduktivní vinou se můžete vypořádat tak, že přijmete svůj špatný skutek, poučíte se ze své chyby a necháte minulost za sebou.[1]
    • Vina a hanba se často objevují ruku v ruce. Když jste zahanbení, máte ze sebe špatný pocit a myslíte si, že jste méněcenní. Chcete-li se hanbě vyhnout, nepěstujte vztahy s lidmi, kteří si neuvědomují vaši hodnotu založenou na vaší osobnosti. Místo toho investujte do vztahů s lidmi, kteří umí rozpoznat vaši vnitřní hodnotu.[2]
  3. 3
    Zpochybněte negativní myšlení. Je snadné umožnit negativním myšlenkám, aby nám snížily sebevědomí. Je důležité vyhnout se tomu, abyste na všem viděli pouze to negativní, shazovali se a nebrali v potaz své úspěchy.[3]
  4. 4
    Zkuste se mít víc rádi. Aktivně pracujte na tom, abyste se měli rádi a přijali sami sebe. Když to uděláte, pomůže vám to v pohledu do zrcadla. Existuje mnoho způsobů, jak se můžete mít rádi sami sebe takoví, jací jste.[4]
    • Sepište si své silné stránky. Přemýšlejte nad tím, v čem jste dobří. Možná jste milí, empatičtí nebo skvěle hrajete tenis. Pokud máte problém pojmenovat své silné stránky, zeptejte se ostatních, jaké jsou podle nich vaše přednosti.
    • Mluvte k nejlepší verzi svého já. Představte si, že vedete konverzaci se svým nejlepším nebo ideálním já. Popřemýšlejte, jakou radu by vám vaše nejlepší já dalo. Možná zjistíte, že určitá část vaší osobnosti je schopná říct vám něco inteligentního, milého a hloubavého.[5]
  5. 5
    Odpusťte si. Pokud se na sebe nemůžete podívat do zrcadla, protože jste udělali něco, na co nejste pyšní, zkuste si připomenout, že všichni děláme chyby. I když se to snadno říká, snažte se neubíjet sami sebe kvůli tomu, co jste udělali. Místo toho se zamyslete, jak se tomu můžete v budoucnu vyhnout a jak můžete své skutky napravit.[6]
  6. 6
    Přestaňte se porovnávat s ostatními. Soustřeďte se na sebe a na to, jak se můžete zlepšit způsobem, který je důležitý pro vás. Snažte se omezit myšlenky jako: „Ta je mnohem hezčí než já, proč nemůžu vypadat takhle!“ Pocit méněcennosti je provázán s hanbou, depresí a sociální úzkostí.[7]
    • Chcete-li se vyhnout porovnávání s ostatními lidmi, vyzkoušejte následující techniku. Řekněme, že například závidíte někomu, kdo vaří mnohem lépe než vy, a vy se kvůli tomu cítíte špatně. Zkuste své myšlenky změnit a soustředit se na něco jiného, v čem jste opravdu dobří. Pak místo porovnávání s někým jiným zkuste porovnat, jak dobře jste na tom v porovnání se svými dovednostmi před dvěma lety. Soustřeďte se na to, jak jste vy sami rostli a zlepšovali se.
  7. 7
    Myslete na to, že když se porovnáváte s jinými lidmi, často si je nerealisticky idealizujete. Stejně tak když srovnáváte někoho jiného se sebou, nevnímáte realistickou verzi sebe sama. Vidíte jen negativně zkreslenou podobu své osobnosti a přehlížíte chválu, kterou si zasloužíte, a svému vnitřnímu kritikovi dovolujete, aby řádil jako zběsilý. Tomuto chování zamezíte, když se z tohoto kruhu vymaníte a pochválíte se za věci, které děláte dobře.
    • Chcete-li se přestat porovnávat s ostatními, nejdřív musíte nějakou takovou myšlenku zachytit. Například si jednou můžete pomyslet: „Ach jo, chtěl/a bych mít takovou kariéru jako Ema.“ Jakmile si takové myšlenky všimnete, můžete si zkusit říct: „Vsadím se, že tvrdě pracovala, aby se dostala tam, kde je dnes. Můžu popřemýšlet, co můžu udělat pro to, abych se dostal/a kupředu v práci, kterou miluju já.“ Pak si můžete sestavit seznam věcí, které můžete udělat, abyste se ve své kariéře posunuli správným směrem.
  8. 8
    Připomeňte si, že všichni lidé jsou krásní a že život je dar. Jste nádherně unikátní. Kombinace vašich genů a prostředí, ve kterém jste vyrůstali, vás zformovalo do unikátního jedince s výjimečnou perspektivou a osobností. Stavte na tom a využijte svůj potenciál. Pracujte s kartami, které vám život rozdal, a naučte se je přijmout a užívat si života se sebou samými.
    Reklama

Část 2 ze 2:
Změna chování

  1. 1
    Mějte rádi ostatní. Soustřeďte svou pozornost spíše ven než dovnitř. Zaměřte se na lásku a pomáhání bližním. Pomoc ostatním vám může zvýšit sebevědomí a umožnit vám, abyste ze sebe měli dobrý pocit.[8][9] Ostatní vám lásku mohou vracet a díky tomu se budete cítit ještě příjemněji ve vlastní kůži. Existuje mnoho způsobů, jak se víc starat o ostatní. Můžete například:
    • Koupit lístky do kina pro lidi ve frontě za vámi.
    • Věnovat čas nějaké charitativní činnosti, na které vám záleží.
    • Koupit bezdomovci teplou přikrývku nebo jídlo.
    • Zamyslete se, co činí ostatní lidi ve vašem životě výjimečnými. Napište jim dopis, řekněte jim, jak se cítíte, a poděkujte jim, že jsou součástí vašeho života.
  2. 2
    Zkuste změnit, co můžete. Možná se nedokážete na sebe podívat do zrcadla, protože se vám nelíbí, jak vypadáte. Váš fyzický vzhled vám ale z větší části zůstane a po psychologické stránce je důležité, abyste se naučili přijmout, kým jste. V některých případech ale můžete aktivně změnit, jak vypadáte.
    • Pokud vám dělá problémy přijmout svůj vzhled a máte nadváhu, zkuste začít snižovat množství tělesného tuku. Můžete začít jíst trochu menší porce (třeba o 10–15 %) a snažte se pravidelně hýbat.
    • Pokud se vám nelíbí, jak vypadáte, můžete zkusit nový vzhled. Běžte si koupit nové oblečení, nechte se ostříhat, zkuste se jinak nalíčit. Podívejte se pak do zrcadla a uvidíte, jak se vám to bude líbit.
  3. 3
    Vyhledejte pomoc ostatních. Pokud vaše negativní myšlenky pramení z něčeho, co jste udělali nebo co si o sobě myslíte, může vám pomoci, když si o svých pocitech s někým promluvíte. Když své pocity vyjádříte, pomůže vám to v uzdravení.[10]
    • Požádejte kamaráda, aby si s vámi promluvil o tom, co vás trápí. Možná zjistíte, že vám pomůže už to, když ty věci ze sebe dostanete.
    • Promluvte si s terapeutem. Vyhledejte psychoterapeuta ve svém okolí, aby vám pomohl vypořádat se s problémy.
      • Psychoterapeuta můžete na internetu vyhledat pomocí spojení „psychoterapie + vaše město nebo PSČ“.
      • Terapeuta můžete také najít na stránkách https://www.znamylekar.cz/.
  4. 4
    Narovnejte se. Pokud se cítíte bezvýznamně a nechcete se podívat do zrcadla, zkuste se napřímit. Studie dokazují, že pokud tímto způsobem v „pozici moci“ vydržíte alespoň dvě minuty, můžete se ve skutečnosti začít cítit silněji a sebevědoměji.[11]
    • Chcete-li takovou pozici vyzkoušet, můžete lehce zaklonit hlavu, roztáhnout ruce nebo je položit na boky, protáhnout nohy a/nebo vypnout hruď.
  5. 5
    Začněte malými krůčky. Běžte před zrcadlo a řekněte si, že se na sebe budete dívat jen dvě vteřiny. Vzhlédněte, podívejte se v zrcadle sobě do očí a počítejte do dvou. Jakmile to zvládnete, zkuste čas prodloužit na 3 vteřiny, pak čtyři, pak pět. Tomu se říká expoziční terapie a může být velmi účinná v překonávání úzkosti.[12]
    Reklama

Pomohl vám tento článek?

Reklama