Jak překonat ranní nevolnosti

V tomto článku:StravaZvykněte si na ranní nevolnostiDomácí tipyAlternativní metodyReference

Termín „ranní nevolnost“ je trochu zavádějící, protože v těhotenství ženy mohou trpět nevolnostmi a zvracením po celý den. Na tyto neduhy sice neexistuje žádný lék, ale najdete spoustu věcí, které vám pomohou příznaky ranní nevolnosti zmírnit. Uvědomte si, že to, co funguje u jedné ženy, nemusí fungovat u jiné, takže musíte postupovat metodou „pokus-omyl“.

1
Strava

  1. 1
    Jezte častěji po malých porcích. Pokud trpíte ranními nevolnostmi, někdy nemáte na jídlo ani pomyšlení. Je ale důležité jíst dostatek živin a vitamínů, aby vaše dítě dostalo vše, co potřebuje.
    • Snažte se vyhnout hladu a jezte v průběhu dne malé porce jídel.
    • Měla byste také jíst pomaleji, než jste zvyklá, abyste se zbytečně nepřejídala, což by mohlo způsobit horší nevolnosti. [1]
  2. 2
    Pijte hodně tekutin. Je nezbytné hodně pít, zejména pokud často zvracíte. Když budete dehydrovaná, bude vám ještě hůř od žaludku. Během dne pijte hodně tekutin (je dobré pít brčkem). Snažte se ovšem nepít 30 minut před jídlem a po jídle.
    • Měla byste každý den vypít 6-8 sklenic vody. Pokud je vám ovšem často špatně, můžete místo části vody pít sportovní drinky s glukózou, solí, nebo draslíkem, abyste tělu dodala ztracené elektrolyty. [1]
    • Můžete pít také vychlazené bublinkové nápoje, které jsou pro váš žaludek lehčí. Některé ženy zase rády pijí kyselé nápoje, které jim uklidňují žaludek.
    • S pitím to ovšem nepřehánějte. Tekutiny vám mohou způsobit falešný pocit plnosti, kvůli kterému byste neměla hlad a méně byste jedla. [1]
  3. 3
    Svačte krekry. Spousta žen tvrdí, že suché krekry jsou naprosto nezbytné. Můžete si je s sebou nosit všude, jsou levné a snadno stravitelné. Mějte je položené na nočním stolku a každý den hned po probuzení jich několik snězte a v průběhu dne si je dávejte kdykoli budete mít chuť. [1]
    • Pokud musíte jít v noci jít na toaletu, také si dejte krekr. Zbavíte se hladu a ráno budete mít klidnější žaludek. [1]
    • Nezáleží na tom, jaké krekry budete jíst – slané, celozrnné, nebo rýžové – můžete si sama vybrat. Pokud vám krekry nechutnají, jezte místo nich suché cereálie.
    • Nejezte krekry s máslem nebo s tučnými pomazánkami. Bylo by vám po nich ještě hůř a špatně byste je trávila. Měla byste je jíst pokud možno suché.
  4. 4
    Jezte neochucené jídlo. Pokud trpíte ranními nevolnostmi, držte se jednoduchých jídel. Nemají tak silný zápach a jsou snadno stravitelná.
    • Vyhýbejte se kořeněným, kyselým a smaženým jídlům, ze kterých by vás bolel žaludek.
    • Zkuste dietu BRAT, která obsahuje banány, rýži, jablečnou omáčku a toasty. Tyto potraviny obsahují málo vlákniny, takže jsou šetrnější k vašemu zažívání. Jsou také velmi levné. [2]
    • Můžete také pít čaj a jíst jogurty.
  5. 5
    Vyhýbejte se jídlům, která mají silné aroma a způsobují vám nevolnost. Po nějaké době si začnete všímat toho, že některá jídla nebo jejich zápachy u vás vyvolávají nevolnost. Může to být pizza, slanina, nebo cokoli jiného. Až zjistíte, které potraviny vám nedělají dobře, měla byste se jim začít vyhýbat. [1]
    • Každý den si zapisujte, kdy a z čeho se vám udělalo špatně.
  6. 6
    Naslouchejte svým chutím. Nebojte se jíst to, na co máte chuť, zejména pokud se potom budete cítit lépe. Pokud máte chuť na nějaké jídlo, vaše tělo se vám tím pravděpodobně snaží něco naznačit. Pokud máte chuť na mléčné produkty, možná potřebujete vápník. Pokud máte chuť na burákové máslo, možná potřebujete bílkoviny, nebo nemáte dostatek kalorií. [2]
  7. 7
    Jezte sacharidy. Mnoha ženám chutnají v období ranní nevolnosti nejvíce sacharidy. Připravte si hodně těstovin, pečiva, preclíků a müsli tyčinek. [1]
  8. 8
    Jezte jídla s vysokým obsahem bílkovin. Některým ženám pomáhají proti ranním nevolnostem jídla plná bílkovin. Můžete jíst míchaná vejce, burákové máslo, nebo třeba libové maso. Najděte si to, co vám bude chutnat. [1]
  9. 9
    Jezte studené jídlo. Snažte se jíst jídlo buď studené, nebo v pokojové teplotě. Díky tomu se vyhnete zápachům. Silné aroma často vyvolává ranní nevolnost. Jezte ovoce, zeleninu, sendviče a saláty.
  10. 10
    Vyhněte se tučným jídlům. Tučná jídla jsou těžko stravitelná a mohou tím pádem zhoršit příznaky ranní nevolnosti. Také nejsou zdravá a vašemu tělu nedodají dostatek živin. Kromě toho často silně zapáchají a tomu se jistě chcete vyhnout.
  11. 11
    Čistěte si zuby. Důkladně si čistěte zuby a používejte ústní vodu. Po jídle se tím zbavíte chuti a zápachu potravin. Řekněte také svému partnerovi, aby si čistil zuby. Není nic horšího, než polibek, který chutná jako salámová pizza.
  12. 12
    Po jídle neležte. Po jídle byste měla alespoň půl hodiny stát nebo sedět, protože vleže by se vám špatně trávilo a mohlo by se vám udělat špatně. [1]

2
Zvykněte si na ranní nevolnosti

  1. 1
    Vyhýbejte se spouštěčům. Ranní nevolnost nezpůsobuje jen zápach potravin. Musíte si dávat pozor i na ostatní spouštěče. Někdy je na vině přílišné horko v místnosti, silná vůně parfému, cesta autem, nebo dokonce vizuální stimuly, například světelné záblesky. [1] Když se vám udělá špatně, zapište si, co to způsobilo, abyste se mohla snažit těmto věcem v budoucnu vyhnout.
  2. 2
    Pohybujte se pomalu. Rychlé pohyby mohou rozhodit váš žaludek a způsobit nevolnost, takže se snažte pohybovat pomalu a opatrně. Nespěchejte u jídla – ráno si ještě v posteli dejte jeden krekr a opatrně se posaďte. Potom chvíli seďte a pomalu se zvedejte. Během dne také nespěchejte a snažte se nevyčerpat se.
    • Nastavte si budík tak, abyste ráno měla alespoň o půl hodiny více času.
    • Dejte si do sprchy stoličku, abyste si mohla sednout a neudělalo se vám nevolno.
  3. 3
    Odpočívejte. Někdy je nejjednodušší prostě se zastavit a dát si chvíli pauzu. Lehněte si, zavřete oči, zhluboka dýchejte a odpočívejte. Mnoha ženám proti nevolnosti pomáhá spánek. Možná právě to potřebujete. [3]
    • Pokud již máte děti, objednejte si někoho na hlídání, i kdyby to mělo být jen na několik hodin, a trochu se vyspěte.
    • Nejste schopná přes den usnout? Vezměte si masku přes oči, nebo tmavé sluneční brýle, aby vás nerušilo světlo.
  4. 4
    Upravte si počítač. Možná si myslíte, že když budete surfovat na internetu, nebudete myslet na svoji nevolnost, ale zářivá obrazovka počítače a světelné záblesky mohou ve skutečnosti způsobit ještě horší nevolnost. Upravte si jas obrazovky tak, aby vás nebolely oči.
    • Zvětšete si velikost písma a nastavte si pozadí plochy na světle růžovou, nebo světle hnědou barvu.
    • Měla byste si dělat přestávky a nesedět u počítače příliš dlouho. Můžete vstát a chvíli dělat něco jiného, nebo jednoduše na chvíli zavřít oči. [3]
  5. 5
    Jděte na vzduch. Vyjděte si do přírody a vyčistěte si hlavu pobytem na čerstvém vzduchu a lehkým cvičením. Nadechujte se nosem a vydechujte ústy. Nejlepší je chodit někam, kde budete mít klid a kde se vyhnete znečištění, ale pokud bydlíte ve městě, bude vám stačit zahrada nebo park.
    • Pokud nemůžete jít ven, otevřete si okno a pusťte si do bytu trochu čerstvého vzduchu.
  6. 6
    Zabavte se. Není snadné ignorovat nevolnost, ale když si najdete něco, čemu se budete alespoň na chvíli věnovat, může vám to pomoci. Přečtěte si nějaký časopis, zavolejte kamarádce, nebo si zajděte na procházku. Lehké cvičení, například jóga, nebo pomalé plavání, vás také může zbavit nevolnosti, ale neměla byste dělat nic, co vám nepovolil lékař. Je důležité naslouchat svému tělu. Když se unavíte, nebo vám bude ještě hůř, měla byste se zastavit. [3]
  7. 7
    Noste u sebe „krabičku poslední záchrany“. Je dobré si připravit několik věcí, které se vám budou hodit v případě potřeby, když nebudete doma. Zabalte si kartáček a pastu, mentolové bonbony a čisté tričko. Měla byste mít s sebou i krekry nebo preclíky a pytlík pro případy, kdy to nestihnete na toaletu včas. [3]
  8. 8
    Zajděte si k lékaři. Pokud se nemůžete ranní nevolnosti zbavit, zajděte si k lékaři. Požádejte ho o bezpečné léky proti nevolnosti, které vám pomohou. Malé procento žen trpí nemocí zvanou hyperemesis gravidarum, což je extrémní forma ranních nevolností, která má velké riziko extrémní dehydratace a ztráty hmotnosti. Pokud se bojíte, že to může být váš případ, co nejrychleji navštivte lékaře. [2]
    • Některé léky proti nevolnosti nejsou hrazeny zdravotní pojišťovnou a mohou být drahé – nejprve se tedy zamyslete nad tím, zda na ně budete mít peníze.

3
Domácí tipy

  1. 1
    Zkuste citrony. Citrony mají uklidňující účinek na žaludek a osvěží vás. Jezte kousky citronu, vymačkejte si citronovou šťávu do sklenice s vodou, nebo jen čichejte k čerstvému nakrájenému citronu. Kupte si citronové bonbony a jezte je když vám nebude dobře. [2]
    • Kupte si domů citronové vonné svíčky, nebo aromatické oleje a provoňte si s nimi celý dům.
    • Pomohou vám i jiné citrusové plody, například pomeranče, grepy, nebo mandarinky.
  2. 2
    Zkuste zázvor. Zázvor se používá k úlevě od nevolnosti už po staletí. Pijte zázvorovou limonádu (ze skutečného zázvoru), nebo si udělejte zázvorový čaj z kousku čerstvého zázvoru a horké vody. Pokud vám to nechutná, jezte zázvorové bonbony, nebo sušený zázvor. [4]
  3. 3
    Zkuste mátu. Máta ulevuje od nevolnosti a potlačuje dávivý reflex. Připravte si mátový čaj z lístků čerstvé máty a vařící vody a nechejte ho trochu odstát. Můžete také cucat mátové bonbony. [4]
  4. 4
    Udělejte si čaj z listů malin. Připravte si čaj z listů lesních malin. Tento bylinný čaj funguje na spoustu problémů spojených s těhotenstvím, včetně ranní nevolnosti. Také uvolňuje hladké svalstvo dělohy. Uvařte si vodu a přidejte si k ní dvě lžičky sušených malinových listů.
    • Měla byste se nejprve poradit s lékařem, protože v některých případech malinové listy způsobují stahy dělohy. [4]
  5. 5
    Použijte levanduli nebo tymián. Nepříjemných zápachů se zbavíte tím, že budete mít u sebe tyto sušené byliny. Levandule a tymián voní velmi příjemně a mají uklidňující účinky. Mějte u sebe stále pytlík se sušenými bylinkami a když se vám bude dělat zle z nějakého zápachu, čichněte si k němu. [5]
  6. 6
    Berte vitamín B6. Mnoho lékařů tento vitamín těhotným ženám doporučuje – běžná dávka je 10-25mg třikrát denně. Nejprve se zeptejte svého lékaře, zda je to pro vás vhodné. Nikdy byste neměla překročit doporučenou dávku 75 denně. [5]
  7. 7
    Pijte jablečný ocet. Připravte si sklenici horké vody a přidejte si k ní lžičku jablečného octa. Tuto směs vypijte. Pokud vám nebude chutnat, oslaďte si ji trochou medu.
  8. 8
    Jezte nanuky. Mějte po ruce sladké ovocné vodové nanuky, které vám pomohou zbavit se ranní nevolnosti a dodají vám potřebné tekutiny.
  9. 9
    Jezte anýz nebo fenykl. Žvýkejte fenyklová nebo anýzová semena, která zklidňují podrážděný žaludek. [4]

4
Alternativní metody

  1. 1
    Meditujte. Stres může příznaky nevolnosti zhoršovat, takže když budete každý den meditovat, zbavíte se úzkostí a uvolníte se. Udělejte si čas jen sama pro sebe, najděte si klidné tiché místo, zavřete oči a soustřeďte se na svůj dech.
    • Pusťte si nějakou klidnou hudbu, nebo zvuky přírody, abyste se uklidnila.
    • Také jóga nebo pilates vás zbaví stresu a umožní vám lehce si zacvičit, což je v těhotenství také důležité. [5]
  2. 2
    Noste akupresurní pásek. Akupresurní pásky na zápěstí pomáhají proti příznakům nevolnosti a proti zvracení a používají se v těhotenství velmi často. Stimulují akupunkturní body, které se nacházejí na vnitřní straně zápěstí. Některé ženy tvrdí, že jim tyto pásky pomáhají zbavit se ranních nevolností, ale neexistují žádné vědecké důkazy, že pásky skutečně fungují. [6] Tyto pásky jsou vcelku levné a koupíte je přes internet. [1]
  3. 3
    Zkuste aromaterapii. Experimentujte s různými vonnými a esenciálními oleji a najděte si ty, které vám pomohou zbavit se nevolnosti. Některým ženám pomáhá vůně citronu, máty, nebo pomeranče. Kápněte si do rozprašovače několik kapek oleje a nastříkejte si ho do pokoje, nebo si nakapejte olej na kousek látky a když vám bude špatně, přičichněte si k němu. [1]
    • Většinou stačí použít jen několik kapek oleje, protože jeho vůně je velmi silná.
  4. 4
    Zkuste akupunkturu. Studie prokázaly, že akupunktura je velmi účinná proti ranním nevolnostem. Najděte si nějakého vhodného akupunkturistu, který má zkušenosti s léčbou těhotných žen. [7]
  5. 5
    Zkuste akustimulaci. Zařízení pro akustimulaci stimuluje akupunkturní body na zápěstí jemným elektrickým proudem. Tato metoda není příliš rozšířená, ale výzkumy potvrdily, že je účinná. Tato zařízení jsou naprosto bezpečná, ale většinou stojí hodně peněz. [1]
  6. 6
    Zkuste hypnózu. Hypnóza pomáhá ženám proti ranním nevolnostem, i proti nevolnostem způsobeným chemoterapií. Rozhodně stojí za to to zkusit. [1]

Tipy

  • Všechny metody léčby nejprve proberte se svým lékařem. Některé ženy jsou citlivé na různé látky a ranními nevolnostmi trpí proto, že je nevědomky jedí například v potravinových doplňcích.

Varování

  • Pokud zvracíte častěji než čtyřikrát denně, řekněte to svému lékaři.
  • Pokud zvracíte krev, okamžitě navštivte lékaře.
  • Pokud jste zhubla více než 1 kg, řekněte to svému lékaři.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

V jiných jazycích:

English: Get Over Morning Sickness, Español: superar las náuseas matutinas, Italiano: Superare le Nausee Mattutine, Français: éliminer les nausées matinales, Português: Evitar o Enjoo Matinal (Grávidas), Deutsch: Morgenübelkeit überwinden, Русский: избавиться от утренней тошноты, 中文: 克服怀孕期间的呕吐症状, Bahasa Indonesia: Mengatasi Mual dan Muntah saat Hamil Muda, Nederlands: Omgaan met ochtendmisselijkheid, العربية: التخلص من الغثيان في الصباح

Stránka byla zobrazena 1 907 krát.
Byl tento článek přesný?