Jak překonat strach

V tomto článku:Analyzujte svůj strachPřevezměte kontrolu nad svým strachemZačněte o strachu přemýšlet jinakUdělejte si v životě místo pro strach

I ti nejodvážnější lidé musí někdy čelit strachu. Bojíte se něčeho hmatatelného, například pavouků nebo výšek? Nebo se bojíte neúspěchu, změny či jiných těžko uchopitelných věcí? Nezáleží na tom, z čeho máte strach, vždy se lze naučit rozpoznat ho a konfrontovat ho tak, aby vám už neovlivňoval život.

1
Analyzujte svůj strach

  1. 1
    Začněte tím, že si svůj strach uvědomíte. Je jednoduché strach popírat nebo ignorovat a to i vnitřně. Naše společnost klade důraz na odvahu a kuráž, ale lidé nemohou být odvážní, když je ochromí strach. Když si své pocity uvědomíte, uděláte tím první krok k nápravě celé situace.
    • Pojmenujte svůj strach. Někdy se strach projeví jasně a zřetelně a jindy je těžké přijít na to, odkud se vlastně berou vaše úzkostlivé pocity. Nechejte svůj strach vyplavat na povrch a pojmenujte ho.
    • Všechno si napište. Když si svůj strach napíšete, oficiálně tím přiznáte, že máte problém, který chcete řešit. Je dobré vést si deník a zapisovat si své pokroky. Může vám dobře posloužit až budete příště čelit podobně stresující situaci. Strach překonáte tím, že mu budete čelit pokaždé, když se vám postaví do cesty. Když se rozhodnete, že se jím nechcete nechat ovlivnit, ustoupí sám.
  2. 2
    Definujte hranice svého strachu. Přistupujte ke strachu jako k něčemu, co má svůj začátek a svůj konec a vy máte moc tyto hranice měnit. Pokud tvar svého strachu uvidíte jasně, budete schopni ho snáze zvládat. Zodpovězte si následující otázky:
    • Odkdy se můj strach objevuje? Spustila ho nějaká negativní zkušenost? Vztahuje se k něčemu z mého dětství? Jak dlouho už v sobě tento strach mám?
    • Co spouští váš strach? Jde o něco jasného, například to, když vidíte na cestě hada? Možná vám průchod chodbou do šéfovy kanceláře připomíná nepříjemné školní chodby. Zjistěte, co váš strach způsobuje, abyste mohli zjistit, jak daleko sahá.
    • Jak vás tento strach ovlivňuje? Způsobuje vám to, že místo abyste šli na přednášku, na které se bojíte neuspět, ležíte raději doma v posteli? Vyhýbáte se návštěvám rodiny, protože se bojíte letět letadlem? Zjistěte, jak přesně tento strach ovlivňuje vaši mysl a vaše chování.
    • Je zdroj vašeho strachu skutečně nebezpečný? Strach může být i zdravou emocí, která nás chrání před nebezpečím a nutí nás vyhnout se věcem, které by nám mohly ublížit. Zjistěte, zda máte pro svůj strach dobrý důvod, nebo zda je váš strach iracionální. Pokud se například bojíte jet na extrémní horské dráze v zábavním parku, i když všichni vaši přátelé jdou, váš strach vás omezuje. Pokud jste zdravý dospělý člověk, jízda na horské dráze vám nemůže nijak ublížit.
  3. 3
    Představujte si kýžený výsledek. Až budete svému strachu rozumět, zamyslete se nad tím, co by se mělo změnit. Máte svůj hlavní cíl – zbavit se strachu, ale je důležité nastavit si také několik menších dílčích cílů, které vám pomohou toho dosáhnout.
    • Pokud se bojíte závazků, vaším prvním cílem může být například chodit s někým déle než měsíc.
    • Pokud se bojíte výšek, stanovte si jako cíl výpravu do hor s kamarády.
    • Pokud se bojíte jít na univerzitu, stanovte si jako cíl přihlásit se na tři vysoké školy.
    • Pokud se bojíte pavouků, zapracujte na tom tak, že až příště uvidíte nějakého v domě, nepanikařte a nevšímejte si ho.

2
Převezměte kontrolu nad svým strachem

  1. 1
    Zkuste postupnou desenzibilizaci. Často se něčeho bojíme proto, že se s tím nesetkáváme často. Strach z neznámého je strach, který lidé cítí automaticky z jiných či cizích věcí. Pokud se bojíte něčeho jen proto, že to dobře neznáte, seznamte se s tím a snažte se pochopit, že váš strach je zbytečný.
    • Pokud se bojíte pavouků, nejprve si prohlížejte obrázky pavouků. Až vám nebude vadit dívat se na kreslené pavouky, přejděte k fotkám skutečných pavouků. Potom se naučte vyhazovat mrtvé pavouky a postupem času se vaše fobie bude vytrácet a jednoho dne budete schopni zůstat naprosto v klidu i když budete mít nějakého pavouka u sebe doma.
    • Pokud se bojíte něčeho abstraktního, například změn, začněte tím, že budete postupně a pomalu měnit svůj denní plán. Každý druhý den si jděte ráno zaběhat, nebo jeďte do práce autobusem místo autem. Postupně uvidíte, že jste schopni zvládat vše, co vám život připravuje a vaše sebevědomí vám pomůže vypořádat se i s velkými životními změnami.
  2. 2
    Zkuste přímou konfrontaci. Někdy je nejlepší se strachu postavit čelem. Je to dobré hlavně pokud máte strach z nějaké osoby nebo konkrétní situace. Jednoduše čelte zdroji svého strachu a uvidíte, že velká část tohoto strachu existuje pouze ve vaší hlavě a že se nemáte čeho bát.
    • Představte si to nejhorší, co by se mohlo stát. Co nejhoršího by se mohlo stát, kdybyste skočili do bazénu, nebo si domluvili schůzku se svým účetním? Pokud máte jistotu, že z toho vyváznete živí a třeba i hrdí na své úspěchy, jděte do toho a na strach nehleďte.
    • Buďte připraveni i na neúspěch. Konfrontovat strach není lehké a nekončí to vždy okamžitým úspěchem. Pravděpodobně se budete muset svému strachu postavit mnohokrát.
  3. 3
    Nevypadněte z role. Řešení strach chce určité množství energie. Když lidé musí čelit překážkám, někdy mají chuť to vzdát. Buďte odhodlaní a vytrvejte, i když je pro vás nemožné svůj strach ihned překonat. Pamatujte si následující věci:
    • Nepleťte si strach a osudem. Pokud se bojíte neúspěchu, možná si začnete říkat, že vám osud nepřeje uspět a dosáhnout toho, co jste vždy chtěli. Pravdou ale je, že svoji budoucnost máte plně ve svých rukou. Vy sami můžete určit, jakou cestou se vydáte. Odolejte pokušení hodit všechno za hlavu a vymlouvat se na osud!
    • Nedovolte ostatním, aby vám stáli v cestě. Ignorujte lidi, kteří váš strach jen podporují a říkají vám, že na to nemáte a že se nikdy nezměníte. Obklopte se lidmi, kteří si přejí, abyste se svých strachů zbavili a dosáhli svého plného potenciálu.

3
Začněte o strachu přemýšlet jinak

  1. 1
    Udělejte si ze svého strachu zdroj fascinace. Přesně to, co nás děsí, nás často velmi zajímá a dokonce i baví. Proto si lidé užívají extrémní sporty, hororové filmy a chodí plavat se žraloky. Snažte se přistupovat ke svému strachu pozitivně a užívat si adrenalin, který vám nabízí. Když uvidíte strach jako zdroj energie, možná se ho naučíte mít i rádi.
    • Zjistěte si toho o zdroji svého strachu co nejvíce. Proč je to pro vás tak důležité? Můžete se z toho nějak poučit?
    • Přistupujte ke svému strachu trochu jinak. Změní to vaše pocity?
    • Někteří lidé žijí na ostří nože a naučili se svůj strach využít. Susan Cain se dříve bála mluvit před lidmi, ale nyní se živí tím, že svému strachu čelí a pořádá přednášky pro tisíce lidí po celém světě.
  2. 2
    Berte strach jako příležitost. Strach můžete využít jako nástroj k identifikaci a řešení problémů. Je to červené výstražné světlo, které nás varuje a žádá si naši pozornost. Jakmile přejde nepříjemný pocit strachu, znovu se nad tím zamyslete a zjistěte, zda se z toho můžete poučit.
    • Když budete mít strach z něčeho neznámého, berte to jako znamení, že musíte danou situaci poznat lépe.
    • Pokud máte návaly strachu kvůli nějakému termínu nebo schůzce, pečlivě se na ni připravte, začněte psát podklady včas a pokud budete mluvit před lidmi, připravte si projev.
    • Pokud se bojíte vody, zamyslete se nad tím, co byste všechno mohli dělat, kdybyste se vody nebáli. Myslete na plavání s přáteli a různé vodní sporty, které by jistě obohatily váš život.

4
Udělejte si v životě místo pro strach

  1. 1
    Někdy si dovolte bát se. Neexistuje důvod, jak se úplně zbavit strachu. Strach je emoce jako každá jiná. Strach také buduje charakter a učí nás zacházet s kuráží.
    • Nebuďte k sobě příliš tvrdí, pokud trpíte mnoha strachy. Strach je přirozená reakce na situaci, kterou nemáme plně pod kontrolou a znamená to jen to, že jste lidé.
    • Netlačte na sebe příliš. Pokud se moc bojíte něčeho, čemu se můžete vyhnout, například tarantulí, není nutné se tlačit k tomu, abyste se svého strachu úplně zbavili. Je důležité pracovat na obavách, které vám narušují život, ale nemusíte si dělat starosti s věcmi, které na vás nemají žádný dopad.
  2. 2
    Oslavujte své úspěchy. Nečekejte na to, až se strachu úplně zbavíte. Pochvalte sami sebe za své úspěchy. Oslavte každý dílčí úspěch, ať už jde o to, že jste viděli pavouka a neutekli jste, nebo že jste jeli poprvé sami na výlet do cizího města. Když uvidíte, jak skvělý pocit to je, budete připraveni čelit každé další výzvě.

Tipy

  • Pokud máte pocit, že váš strach začíná ovládat váš život, zajděte si k lékaři nebo k psychoterapeutovi. Zkušený odborník vám pomůže zjistit zdroj svého strachu a naučit se ho zvládat.

Varování

  • Nedělejte nic příliš nebezpečného, například nesahejte na jedovatého hada atd. Také při konfrontaci svého strachu postupujte opatrně.

Informace o článku

Kategorie: Fóbie

V jiných jazycích:

English: Overcome Fear, Italiano: Superare le Paure, Español: vencer el miedo, Português: Superar Medos, Français: surmonter la peur, Nederlands: Angst overwinnen, Русский: преодолеть страх, Deutsch: Angst besiegen, 中文: 克服恐惧感, Bahasa Indonesia: Mengatasi Rasa Takut, हिन्दी: भय पर विजय पाएँ, العربية: التغلّب على الخوف, ไทย: เอาชนะความกลัว, Tiếng Việt: Vượt qua Nỗi sợ hãi, 한국어: 두려움을 극복하는 법, 日本語: 恐怖を克服する

Stránka byla zobrazena 2 649 krát.
Byl tento článek přesný?