Jak překonat strach z eskalátorů

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Upravte své návykyPodstupte terapiiPromluvte si s lékařem17 Reference

Strach z eskalátorů, známý také jako eskalafobie, postihuje spoustu lidí po celém světě.[1] Trpíte-li strachem z eskalátorů, pak se možná projevuje tak, že se na vrcholu eskalátoru cítíte jako v pasti a máte pocit, že musíte každou chvíli spadnout ze schodů dolů. Při pokusu o nastoupení na eskalátor se vám také zrychluje srdeční rytmus, přepadají vás návaly horka, máte zrychlený dech a nekontrolovatelně se třesete.[2] Chcete-li svůj strach dostat pod kontrolu, můžete se vyhýbat eskalátorům úplně - těm v nákupních střediscích, metru, kancelářských budovách a dalších veřejných místech.[3] Pamatujte, že taková změna návyků je užitečná při obecném strachu z eskalátorů, ale ne u skutečné fobie. Trpíte-li skutečnou eskalafobií, budete pravděpodobně potřebovat profesionální terapii.

1
Upravte své návyky

  1. 1
    Na eskalátoru se nedívejte dolů, ale nahoru. Vyhněte se očnímu kontaktu s pohybujícími se schody a po celou dobu jízdy zírejte přímo před sebe. Na eskalátoru pak zůstanete naprosto v klidu a bezpečně se dostanete na cílové místo.[4]
    • Také tím zmírníte jakékoli projevy závratí, které při jízdě na eskalátoru můžete pociťovat.
  2. 2
    Držte se zábradlí nebo někoho chytněte za ruku. Použijte boční madla a ujistěte se tak o své stabilitě. Zabráníte tím zároveň závrati.[5]
    • Pokud je s vámi někdo další, můžete ho při jízdě na eskalátoru chytit za ruku nebo za paži. Pomůže vám to s vaším smyslem pro rovnováhu a vnímání hloubky.
    • Někteří lidé se strachem z eskalátorů zjistili, že když si při jízdě na eskalátoru obují pevné boty, získají větší pocit jistoty a pohodlí.[6]
  3. 3
    Na eskalátor nastupujte pouze pokud je prázdný. Někteří lidé s eskalafobií se cítí na přeplněných eskalátorech s lidmi po obou stranách jako v pasti. Spousta lidí bude schody využívat hlavně v rušných hodinách. Namísto abyste se pokoušeli nastoupit na přeplněný eskalátor, chvíli počkejte, než proudící davy prořídnou. Při jízdě na eskalátoru se pak budete cítit méně obklíčení. [7]

2
Podstupte terapii

  1. 1
    Zkuste hypnózu. Hypnoterapeuti věří, že vaše podvědomí občas v různých specifických situacích reaguje nevhodně, například právě při jízdě na eskalátoru. Hypnoterapeut zkusí změnit vaše odezvy v podvědomém stavu vaší mysli a najde nové způsoby, kterými budete reagovat na dané situace. Zároveň uvolní váš strach či fobii.[8][9]
    • Hypnózu lze v případě eskalafobie provést v jednom úvodním sezení, a to s využitím vystavení imaginárnímu zaplavování, při kterém vás terapeut provede imaginárním prožitkem jízdy na eskalátoru, zatímco se budete nacházet v hluboké relaxaci. Po úvodním sezení následuje obvykle další, které slouží jako kontrola vašeho stavu.
    • O doporučení nějakého certifikovaného hypnoterapeuta požádejte svého praktického lékaře a než si smluvíte schůzku, zjistěte si o něm více na internetu. Zeptat se můžete také přátel nebo rodiny, pokud některému z nich již hypnoterapie pomohla od strachu či fobie.[10]
  2. 2
    Zvažte podstoupení kognitivně behaviorální terapie (KBT). Tento typ psychoterapie se zaměřuje na úpravu nevhodného nebo negativního myšlení tak, abyste byli schopní nahlížet na svůj strach či fobii s čistou myslí a zareagovali účinným způsobem.[11] S terapeutem budete spolupracovat v několika sezeních, které vás eskalafobie zbaví a přinesou řešení, kterým svůj strach překonáte.
    • Chcete-li KBT podstoupit, požádejte svého lékaře o kontakt na respektovaného psychoterapeuta. Vhodného odborníka vám může doporučit také nějaký zkušený kamarád nebo člen rodiny, případně různé internetové stránky. Ze zdravotního pojištění vám může plynout nárok na pokrytí určitých procedur v rámci psychoterapeutické léčby. Zjistěte proto, které to jsou a ještě než si sjednáte sezení u terapeuta, zhodnoťte veškeré poplatky a finanční závazky, které se s tím mohou pojit.[12]
    • Před samotným sezením byste si měli ověřit také kvalifikaci zvoleného terapeuta. Vyhledejte si jeho vzdělání, certifikaci a licence. Většina psychoterapeutů jsou vystudovaní doktoři medicíny s odborným zaměřením na psychiatrii či psychologické poradenství.
  3. 3
    Vyhledejte možnosti expoziční terapie. Tento typ terapie vás v kontrolovaném prostředí postaví přímo do situace, která ve vás spouští fobii. Terapeut vám zabrání v tom, abyste se svému strachu vyhýbali a také možná použije jiné interoceptivní podněty, jako například různé vnitřní fyzické projevy. Většina expozičních terapií probíhá za asistence terapeuta, který vás naučí tolerovat strach či úzkost, spojenou s určitým předmětem nebo situací.[13]
    • Příkladem takové terapie může být postupné vystavování vaší osoby eskalátorům. Jakmile zvládnete pohodlně přistoupit k eskalátoru, terapeut může pokračovat tím, že vás vybídne, abyste položili nohu na první schod, následně i druhou a pokusili si na tento pocit zvyknout. Jestliže si postupně přivyknete na přítomnost eskalátoru a následně i na nastoupení, to vše za asistence terapeuta, pomůže vám to pochopit, že jakékoli konsekvence, kterých se v souvislosti s jízdou na eskalátoru obáváte, nenastanou.
  4. 4
    Zkuste desenzibilizaci a přepracování očních pohybů (EMDR). Tato terapie byla původně využívána pro léčbu posttraumatické stresové poruchy a postupně se přizpůsobila pro léčbu různých fobií. V průběhu EMDR budete vystaveni rychlému sledu obrázků s objekty či situacemi, které ve vás vzbuzují strach a terapeutem budete instruováni k provádění očních pohybů a k naslouchání klepání či rytmických zvuků. Účelem je odvrátit vaši pozornost od fobie skrze rychlé pohyby očí a zpracování obrázků s obávanou situací či objektem.[14]
    • Někteří odborníci tvrdí, že EMDR je vhodnější pro léčbu strachu, který se vyvinul v důsledku traumatického zážitku nebo pro iracionální či méně praktický druh strachu. Spousta lidí s fobiemi nejdříve vyzkouší hypnózu či expoziční terapii, než se uchýlí k EMDR.

3
Promluvte si s lékařem

  1. 1
    Nechte si vyšetřit oči a uši. Lidé, kteří mají problém udržet rovnováhu na eskalátorech nebo na nich pociťují závratě, mohou někdy trpět zdravotními problémy očí či uší. Nechte si proto zkontrolovat oči a vyloučit zdravotní problémy, které by mohly způsobovat vaši neschopnost rovnováhy a stability. Zároveň doktora požádejte o kontrolu uší, při které vyloučí obtíže, způsobující vaše závratě.[15]
  2. 2
    Nechte si stanovit oficiální diagnózu. Na základě vykazovaných symptomů a vaší zdravotní, psychické a sociální historie může lékař určit, zda trpíte fobií. Buďte připraveni zodpovědět otázky v klinickém rozhovoru, které se budou ptát na váš strach z eskalátorů a na jeho intenzitu.[16]
    • Klinická definice říká, že fobie je strach z objektu nebo prožitku, který přetrvává šest nebo více měsíců. Při vystavení těmto spouštěčům můžete prožívat panické ataky, ale také extrémní nepohodlí a úzkost. Pravděpodobně si budete uvědomovat, že váš strach nemá racionální podstatu či důvod a bude vás obtěžovat, že se ho nemůžete zbavit. Strach může být tak silný, že kvůli němu začnete přizpůsobovat svou každodenní rutinu a společenský či pracovní život, jen abyste se fobii vyhnuli.[17]
    • Jakmile vám doktor oficiálně diagnostikuje eskalafobii, můžete to brát jako odrazový můstek pro podstoupení terapií a léčebných postupů.
  3. 3
    Nechte si doporučit vhodného terapeuta. Lékař vám dá kontakt na zkušeného psychologa, specialistu na kognitivně behaviorální terapii či na hypnoterapeuta. Před podstoupením léčby své možnosti dobře zvažte a projděte si všechna pro a proti.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Overcome a Fear of Escalators, Deutsch: Die Angst vor Rolltreppen überwinden, Español: vencer el miedo a las escaleras eléctricas, Français: surmonter la peur des escaliers roulants, Bahasa Indonesia: Mengatasi Rasa Takut akan Eskalator, Русский: побороть боязнь эскалаторов, Português: Vencer o Medo de Escadas Rolantes, العربية: التغلب على الخوف من المصاعد, Nederlands: Angst voor roltrappen overwinnen, ไทย: เอาชนะความกลัวบันไดเลื่อน, Tiếng Việt: Khắc phục chứng sợ đi thang cuốn, 한국어: 에스컬레이터 공포증 극복하는 방법

Stránka byla zobrazena 1 089 krát.
Byl tento článek přesný?