Jak překonat strach z jízdy na horské dráze

3 Díly:Budování důvěry a sebevědomíPrvní jízda na horské drázePřekonání samotné jízdy

Strach z horských drah se obvykle sestává ze třech jednotlivých částí: strachu z výšek, strachu z účasti v nehodě a strachu z připoutání ve stísněném prostoru. S trochou snahy ale tomuto strachu můžete úspěšně čelit a brzy si už užívat pořádného vzrušení a napětí, kterého horské dráhy nabízejí vrchovatě. Na konci devadesátých let najal jeden zábavní park profesora lékařské fakulty Harvardovy univerzity, aby vyvinul léčebný postup pro odstranění strachu z jízdy na horské dráze. Ten vytvořil různé techniky pro snižování hladiny stresu a udělal z horských drah pro mnoho lidí snesitelnější nebo dokonce zábavný zážitek.[1] I vy se můžete naučit vybudovat své sebevědomí a důvěru, nasednout na svou první horskou dráhu a po celou dobu kontrolovat své emoce. Dokonce si jízdu můžete i užít. Čtěte dál a zjistěte víc.

Část 1
Budování důvěry a sebevědomí

  1. 1
    Zjistěte, co očekávat. Předtím, než nasednete na horskou dráhu, byste o ní měli zjistit co nejvíce informací. Některé parky uvádějí bližší specifikaci svých horských drah a intenzitu zážitku, který nabízejí. Proto si zjistěte veškeré potřebné informace o konkrétní horské dráze, na kterou se v nejbližší době chystáte. Například na internetu nebo v mapce příslušného zábavního parku.
    • Nejstarší klasické horské dráhy jsou vyrobené ze dřeva. Obvykle jsou poháněny řetězovými táhly a jsou velmi rychlé, ale téměř nikdy nevedou vozíky vzhůru nohama nebo v složitých smyčkách. Naproti tomu jsou moderní ocelové konstrukce mnohem komplexnější a zahrnují množství různých obratů a zatáček, často hlavou dolů. Některé ocelové horské dráhy jsou ale založené spíše jen na zatáčkách než na velkých pádech a obratech. Takové typy drah potom lépe zvládají i lidé s fóbií. Ocelové horské dráhy nabízí vždy pevnější a hladší jízdu než dráhy dřevěné.
    • Pokud se bojíte velkých pádů, vybírejte takové dráhy, na kterých jsou velké propady spojené s otáčkou. Budete klesat postupně během zatáčení a nebudete si připadat, jakože se propadáte nekontrolovatelně k zemi. Můžete zkusit i dráhy, které vás místo složitých otoček a propadů vystřelí a vezou vysokou rychlostí. V některých případech si tím ale příliš nepomůžete, prožitek bude stejně intenzivní. Zní to směšně, ale nejlepší je začít na malých dětských drahách, které umožňují vstup i dospělým.
    • Snažte se vyhýbat konkrétním informacím jako je třeba výška horské dráhy, jak rychle vozíky jedou a dalším podobným „strašidelným“ číslům. Na druhou stranu není od věci zjistit, jaké má horská dráha zatáčky a obraty, takže se budete moct připravit předem a uzpůsobit tak tomu svůj posez a svalstvo před projetím konkrétní otáčky. Po skončení jízdy můžete své poznatky sdělit ostatním a být na sebe pyšní.
  2. 2
    Mluvte s ostatními lidmi o jejich zážitcích. Miliony lidí absolvují každý rok jízdu na horské dráze a velmi si to užívají. Na horských drahách je jen velmi málo věcí, kterých byste se měli bát a spoustu věcí, z kterých byste se měli radovat. Promluvíte-li si s nějakým skutečným nadšencem do horských drah o napětí a vzrušení, které při jízdě prožívá, třeba sami sebe uklidníte a navnadíte pro vlastní první jízdu. Mluvte také s lidmi, kteří se ze strachu z horských drah vyléčili. Můžou vám předat cenné rady, jak začít.
    • Mluvte s přáteli a rodinou stejně tak jako s lidmi, kteří s vámi čekají na jízdu před horskou dráhou. Ptejte se jich, které horské dráhy jsou nejmírnější a kterým je naopak lepší se vyhnout. Stejných lidí se můžete zeptat i na jejich vůbec první jízdu na horské dráze a jaký zážitek z ní měli. Získáte potřebný vhled do toho, čemu se při své první jízdě raději vyhnout a co očekávat.
    • Přečtěte si na internetu informace o dobrých horských drahách v zábavním parku, který se chystáte navštívit. Shlédněte několik videí na youtube a rozhodněte, které z atrakcí se zdají být dostatečně mírné pro vaši první jízdu.
  3. 3
    Uvědomte si, že horské dráhy jsou dělané pro to, aby „děsily“. Pokud se tedy bojíte propadu vysokého jako dvanáctipatrová budova rychlostí 100 km/h, je to naprosto normální. To totiž znamená, že zábavní park dělá svou práci! Horské dráhy mají být dostatečně děsivé, aby lidem poskytly dostatek napětí a vzrušení, ale nejsou nebezpečné, pokud dodržíte bezpečnostní pokyny a poslechnete veškeré instrukce. Předtím, než se dráha otevře veřejnosti, je důkladně testována. Všechny horské dráhy jsou navíc pravidelně udržovány a opravovány pro naprosto špičkový a bezproblémový chod. V profesionálních parcích se nemusíte bát žádných poruch.
    • Každý rok se vyskytne několik případů zranění z horských drah, ale v naprosté většině se jedná o chybu samotného jezdce, který porušil některá bezpečnostní pravidla. Pokud poslechnete veškeré instrukce a zůstanete za jízdy připoutaní, nemáte se čeho bát. Statisticky je mnohem větší šance, že nabouráte po cestě do zábavního parku, než že by se porouchala horská dráha.[2] Šance smrtelné nehody na horské dráze je 1:1 500 000 000.[3]
  4. 4
    Vyražte s přáteli. Jízda na horské dráze by měla být zábavná a to je vždy snažší, pokud kolem sebe máte přátele, kteří vás rozveselí, křičí společně s vámi a po celou dobu vás podporují. Někomu může pomoct jízda s někým, kdo má úplně stejný strach. Oba pak můžete křičet jako o život a necítit se přitom trapně. Jiní zase ocení přítomnost někoho zkušeného, který je bude neustále ujišťovat, že všechno bude v pořádku.
    • Nechoďte do zábavního parku s lidmi, kteří vás budou nutit do něčeho, co sami nechcete. Jakmile narazíte na své limity, nechoďte na žádnou atrakci, na kterou se zatím necítíte. Nezáleží na tom, co si myslí ostatní kolem vás, pokud vy sami víte, na co máte a na co se ještě příliš bojíte. Nenechte nikoho, aby na vás vyvíjel tlak a nutil vás jet na horské dráze, která se vám zdá příliš nebezpečná nebo se na ní prostě necítíte.
  5. 5
    Sledujte své hodinky. Běžná horská dráha je mnohem kratší než ty, které vídáte v televizních reklamách. V některých případech strávíte ve frontě o 2000% delší dobu než trvá samotná jízda. Stejně tak velké kopce a propady. Než stihnete zadržet dech a připravit se na ně, budou už za vámi. Uvědomte si, že celá jízda uteče velice rychle. Ať už je to dobrá zpráva nebo ne. Čekání na jízdu je hlavním zdrojem veškerého strachu a předtuch. Samotná jízda je už potom jen čistá zábava.
  6. 6
    Předtím, než se postavíte do fronty na lístky, přečtěte si důkladně podmínky jízdy a případné zákazy. Ujistěte se, že splňujete výškový limit, který je uveden na ceduli někde v blízkosti horské dráhy, a že nemáte fyzické překážky, které by vám bránily v jízdě nebo usazení do vozíku. Typicky se může jednat o srdeční choroby, těhotenství nebo jiné fyzické překážky.

Část 2
První jízda na horské dráze

  1. 1
    Začněte zvolna. Pravděpodobně nebude nejlepší rovnou sednout na dráhy se jmény typu Pád smrti a podobnými (známé horské dráhy Vortex a Death Drop 2000). Starší dřevěné horské dráhy s minimem propadů a prudkých otáček budou pro začátečníka nebo někoho, kdo se nechce hned při první jízdě vyděsit, určitě vhodnější volbou. Stravte nejdřív nějaký čas procházením po zábavním parku a zjistěte, která atrakce pro vás bude do začátku nejvhodnější a nejméně děsivá.[4]
    • Zkuste nejprve absolvovat jízdu na jiném typu atrakce a nechte se nabudit adrenalinem. Zvyknete si na tento typ prožitků. Ačkoli se horské dráhy mohou zdát jako nejděsivější atrakce s nejintenzivnějším prožitkem, ve skutečnosti na nich není o moc víc než na jiných atrakcích. Pokud zvládnete jinou rychlou atrakci, zvládnete i horskou dráhu.
  2. 2
    Nedívejte se. Při procházení parku i při čekání ve frontě se snažte držet zrak dole a nedívat se nahoru na děsivé pády a zákruty horské dráhy, na kterou se zrovna chystáte. Soustřeďte se na mluvení se svými přáteli a odvádějte pozornost od atrakce, která před stojí před vámi. Nemá žádný smysl sledovat co se děje ve výšce nad vámi, zatímco stojíte na zemi ve frontě. Myslete na jiné věci a hlavně myšlenky udržujte daleko od horské dráhy.
    • Při čekání ve frontě se můžete také zaměřit na lidi vycházející z atrakce ven, namísto sledování děsivých vývrtů a vysokých pádů horské dráhy. Všichni budou pravděpodobně vypadat nadšeně, čímž vás uklidní a navnadí na vaší jízdu.
  3. 3
    Sedněte si někam doprostřed. Pokud se chystáte ke své první jízdě, je vhodnější vybrat sedadlo uprostřed. Můžete se tak zaměřit na záda sedadla před sebou, nemyslet pořád na to, co bude následovat, ale přitom mít dobrý výhled, pokud se k němu odvážíte. Prostředek také nabídne nejhladší pocit z jízdy.
    • Možná pro vás bude lepší místo v první řadě, kde budete mít dobrý přehled o tom, co se děje před vámi. Nevidět, co bude následovat, může pro někoho být mnohem děsivější než jízda samotná.
    • Nesedejte si na úplně zadní sedadla. Působí na ně totiž nejvyšší přetížení během ostrých otáček a náhlých propadů. Jízda v zadní části může být tedy mnohem intenzivnějším zážitkem.
  4. 4
    Dodržujte instrukce zaměstnanců horské dráhy a pravidla pro bezpečnou jízdu. Jakmile se usadíte a připoutáte ve vozíku, pečlivě naslouchejte všem ústním pokynům, které dostanete od zaměstnanců. Různé horské dráhy používají různé typy poutání, proto opravdu dobře poslouchejte, připoutáte se pak správně a bezpečně.
    • Po usazení se ujistěte, že jste v pohodlné pozici, a že vás popruhy se sedákem pevně obepínají. Pokud na bezpečnostní pásy nedosáhnete nebo jsou příliš komplikované, vyčkejte na pomoc zaměstnance horské dráhy. Stejně vás přijdou zkontrolovat i v případě, že se do popruhů upnete sami, aby se ujistili, že je všechno správně zajištěno.
    • Jakmile jste bezpečně usazení v popruzích, opřete se a relaxujte. Uložte brýle a šperky nebo další věci, které můžete mít volně po kapsách, do uzavíratelné kapsy, tašky nebo je nechte hlídat u kamaráda, který na vás počká dole. Potom se několikrát zhluboka nadechněte. Budete v pohodě!

Část 3
Překonání samotné jízdy

  1. 1
    Dívejte se rovně před sebe. Držte hlavu bezpečně opřenou o opěrku vašeho sedadla a snažte se soustředit na dráhu před vámi nebo na zadní stranu sedadla před tím vaším. Nedívejte se pod sebe a nezaměřujte svou pozornost ani na věci po stranách. Rychlost jízdy by se vám pak mohla zdát mnohem vyšší a zhoršili byste své závratě a dezorientaci. Jinými slovy-nedívejte se dolů.
    • Tato rada je obzvláště nápomocná ve chvíli, kdy projíždíte smyčkou vzhůru nohama. Dívejte se přímo před sebe se zrakem zapíchnutým do ubíhající tratě a pocítíte jen chvilkové nadlehčení, které by navíc mělo být poměrně příjemné.
    • Překonejte nutkání zavírat oči. Nezkušení jezdci se často domnívají, že pokud zavřou oči, všechno pro ně bude méně děsivé a budou se cítit lépe. Opak je pravdou. Zavřené oči akorát povedou k větší dezorientaci a tím pádem i velkým závratím. Zaměřte se na něco nehybného a nechte oči otevřené.
  2. 2
    Zhluboka dýchejte. Nezadržujte za jízdy dech. Mohli byste odkysličit hlavu a veškeré špatné pocity tím zhoršit. Jakmile se začnete blížit k sjezdu velkého kopce, několikrát se zhluboka nadechněte a snažte se na dýchání zaměřit. Na nic jiného nemyslete. Soustředěním se na jedinou věc se zklidníte. Prostě jen vdechujte a vydechujte. Bude to zábava.
    • Udržet koncentraci na dýchání vám pomůže, pokud budete jednotlivé nádechy počítat. Nadechujte se 4 sekundy, potom v sobě 3 sekundy vzduch držte a pak 4 sekundy vydechujte. Pokračujte v těchto cyklech, zklidníte tak své nervy.
  3. 3
    Zatínejte své břišní a pažní svaly. Během jízdy začnete zcela určitě pociťovat jakési mravenčení v žaludku. Pravděpodobně velmi brzy. To je samozřejmě součástí veškeré zábavy, ale také to pro někoho může být lehce nepříjemné. Tento pocit částečně překonáte zatnutím břišních svalů a pevným stisknutím držadel vašeho sedadla. Snažte se zůstat klidní.
    • Při jízdě na horské dráze se uvolňuje v obřích dávkách adrenalin a spouští tak vaše přirozené impulzy k boji nebo úniku. Zvedne se váš krevní tlak, začnete se potit a zrychlí se vám dech. Také by se vám měl zostřit zrak. Tyto příznaky můžete trochu ovlivnit zatínáním svalů. Taková komunikace se svým tělem vás může zklidnit.
  4. 4
    Ignorujte dekorace horské dráhy. Většina horských drah se snaží přidat na agresivitě a děsivosti různými malbami a podobnými prvky, jako jsou různá animatronická zvířata nebo skřeti a strašidelná světla. Pokud máte obavy převážně z následujících fyzických prožitků, můžete se těmito malůvkami nechat totálně rozhodit a celou jízdu si tak znatelně zhoršit. Je tedy lepší veškeré tyto děsuplné malby ignorovat jak nejvíce je to možné. Pokud se tyto ozdoby navíc pohybují, odvraťte od nich zrak a vůbec si jich nevšímejte. Stále zhluboka dýchejte.
    • Některé horské dráhy nabízí jakýsi příběh, který odvede vaši pozornost od samotné jízdy. Sledujte ho a užívejte si skvělé zábavy. Přestaňte myslet na to, jak jste ve skutečnosti vyděšení.
  5. 5
    Hlasitě křičte! Rozhodně nebudete jediní, vozík je navíc sám o sobě poměrně hlučný. Lidé kolem vás budou řvát a prohlašovat různé vtipné poznámky. Místo, abyste se potichu se svým strachem uzavřeli, křičte. Můžete si tak jízdu více užít. Ječením odvedete pozornost od svého strachu a začne vám být do smíchu.
  6. 6
    Využijte svou představivost. Pokud se po tom všem stále ještě bojíte, zkuste se v mysli přenést na jiné místo. Představujte si, že letíte vesmírnou lodí nebo že vás právě vystřelili do nějaké tajemné říše. Můžete si také představovat, že to vy řídíte vozík, ve kterém sedíte. Prostě cokoli, co odvede vaši pozornost od velkých sjezdů a prudkých otáček. Celou jízdu si tak zpříjemníte a urychlíte.
    • Napumpujte se. Udělejte ze sebe zvíře. Předstírejte, že jste právě vypuštěná nestvůra. Pokud si vsugerujete takový pocit síly, budete se cítit mnohem uvolněnější a nejaká horská dráha vás jen tak nezastraší.
    • Někteří lidé mají zažitou určitou mantru nebo úryvek písničky, kterou si za jízdy zpívají. Přeříkávejte si v hlavě slova oblíbené písničky a soustřeďte se raději na melodii než na to, jak se cítíte. Můžete také zkusit přeříkávat něco jednoduchého jako například „bude to dobré, bude to dobré, bude to dobré“.
  7. 7
    Vždy se řiďte svým úsudkem. Pokud se vám horská dráha zdá nebezpečná, pokud vás nepřesvědčí chování jejích zaměstnanců nebo jste slyšeli o jejích předchozích problémech, zvolte raději jinou atrakci. Zvlášť pokud ve vás dráha vzbouzí horší pocity úzkosti, než jste měli dosud. Většina velkých horských drah v zábavních parcích je ale velmi dobře udržovaná a pravidelně testovaná.
    • Každá horská dráha je obvykle denně kontrolovaná předtím, než se poprvé ráno spustí a při náznaku jakékoli závady je její provoz pozastaven.[5] Pokud byla horská dráha uzavřena v posledních týdnech již několikrát, bude pravděpodobně lepší, když se jí úplně vyhnete. Riziko nezjištěných poruch je sice nízké, ale to vám v takovém případě na klidu určitě nedodá.

Tipy

  • Pokud si místo pro jízdu vybíráte poprvé, zvolte nějaké z těch prostředních. Přední sedadla by vám mohla nabídnout takový výhled, na který nejste ještě připraveni. Vepředu navíc dostanete „kopanec“ při přejezdu všech vrcholků.
  • Jakmile jízdu jednou zvládnete, nadchne vás to a nebudete chtít přestat.
  • Snažte se relaxovat, když uslyšíte typické klapání vozíků. Vaše svaly se budou samovolně stahovat a zvýší se vaše úzkost. To, co vám tělo ale dopředu neřekne je, že to všechno vždy trvá jen několik málo sekund, maximálně minutu. Den má 24 hodin a vy jízdou na horské dráze strávíte jen pouhý zlomek této doby. Také si můžete v hlavě přehrávat svou oblíbenou písničku.
  • Křičte. Hodně vám to pomůže. Křičte stejně hlasitě jako člověk vedle vás. Zkuste to vzít jako hru. Tím svou pozornost odvedete od samotné jízdy.
  • Jízdu si užívejte a po každé prudké zatáčce nebo smyčce to dejte patřičně najevo. Smějte se. Lidi kolem vás pravděpodobně už nikdy neuvidíte, takže se není skutečně čeho stydět. Smích uvolňuje napětí. Je to jako kdybyste vyměnili ve své mysli strach za radost. Pomůže i pouhé usmívání.
  • Při čekání ve frontě jste viděli spoustu lidí, kteří právě jízdu absolvovali a tvářili se velmi spokojeně. Když můžou oni, tak vy taky!
  • Někdy je potřeba se na všechno vykašlat a jít do toho po hlavě. Horské dráhy nejsou o ničem jiném, než o kontrole svého strachu!
  • Nechte přátele nebo rodinu, aby na vás mluvili a říkali vám nějaké věci, o které se sami aktivně zajímáte. Udrží tak vaši pozornost a vy se budete méně obávat následujícího dění, i když to zatím vypadá, že se strachem spíš počůráte nebo omdlíte.
  • Pokud je vaším největším problémem strach z výšek, vyberte horskou dráhu, která místo divokých smyček a obratů nabízí vysokou rychlost. Budete na nich mít stejně intenzivní zážitek jako na jiných. Používají k pohybu prudkého vystřelení, takže se zbavíte děsivě pomalého posouvání k vrcholku a následného pádu, zatímco pocity vzrušení a zábavy zůstanou.
  • Vezměte si s sebou nějakou morální podporu ve formě plyšáka nebo něčeho podobného, co se vám vejde do kapsy. Pomoct může také antistresový míček, uklidní vás při čekání ve frontě.
  • Pokud jedete s dítětem, dbejte na bezpečnost ještě více.
  • Vyberte horskou dráhu, která není ani příliš děsivá, ani příliš infantilní. Prostě zlatou střední cestu. Budete tak ze sebe mít dobrý pocit.
  • Během prudkého klesání se zhluboka nadechněte a zatněte pevně břišní svalstvo. Zmírníte tak mravenčení.
  • Myslete pozitivně. Zkuste myslet na to, jaká to bude zábava brázdit si to jen tak vzduchem. Říkejte si také, že na horské dráze určitě nezemřete.
  • Projektilové zvracení je málo pravděpodobné. A pokud už by přišlo, rozhodně vám neuškodí.
  • Pokud jste hladoví a máte prázdný žaludek, nevybírejte horské dráhy s velkými výškovými přechody.
  • Pokud jedete skutečně poprvé, snažte se nedívat dolů. Sledujte trasu a všechno hravě zvládnete. Kdybyste se nesvezli, později byste litovali, že jste nevyzkoušeli nic nového.
  • Pokud se bojíte výšek, zvolte nějaké kryté horské dráhy. Užijete si stejných smyček, prudkých otáček i obratů. Taková jízda vás nadchne a budete chtít vyzkoušet i další atrakce.
  • Sedněte si doprostřed.
  • Místo si vybírejte podle toho, jak daleko chcete sami sebe a svou mysl posunout. Předek je pocitově nejpomalejší, ale vidíte všechno, co se děje před vámi. Zadní sedadla se zase zdají být nejrychlejší, ale nevidíte, co se děje vepředu. Střed je něco mezi. Dostatečně rychlý s občasnými velmi napínavými momenty.
  • Nezapomeňte, že být vystrašený je naprosto v pořádku. Můžete zavřít oči, pokud vám to před jízdou pomůže.
  • Myslete na to, jak šťastní budete, až o svém zážitku budete moct vyprávět rodině a přátelům.

Varování

  • Pokud se chystáte na jízdu s někým menším, než jste vy sami, ujistěte se, že má dostatečnou výšku požadovanou provozovatelem. Každý by měl být před vstupem zkontrolovaný.
  • Předtím, než se postavíte do fronty, přečtěte si pečlivě instrukce a všechna varování.


Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Overcome Your Fear of Roller Coasters, Italiano: Superare la Paura delle Montagne Russe, Русский: преодолеть страх кататься на американских горках, Deutsch: Die Angst vor der Achterbahn verlieren, Português: Não Ficar com Medo em Montanhas Russas, Español: no tener miedo a las montañas rusas, Français: surmonter la peur des montagnes russes, Bahasa Indonesia: Mengatasi Rasa Takut Anda akan Roller Coaster, Nederlands: Je angst voor achtbanen overwinnen, العربية: التخلص من الخوف من الأفعوانيات, ไทย: เอาชนะอาการกลัวรถไฟเหาะ

Stránka byla zobrazena 762 krát.

Byl tento článek přesný?