Jak překonat závislost

V tomto článku:Rozhodněte se, že přestaneteVytvořte si plánJak zvládnout abstinenční příznaky5 Reference

Na čem jste závislí? Ať už máte problém se závislostí na alkoholu, tabáku, sexu, drogách, lhaní, nebo gamblerství, přiznat si, že je něco špatně, je vždy prvním krokem k překonání závislosti. Pokud si čtete tento článek, tento první krok máte již za sebou. Nyní je na čase připravit si plán, vyhledat pomoc a připravit se na překážky, které budete muset překonat. Pokud chcete vědět, jak se zbavit závislosti a začít opět žít naplno, v tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1
Rozhodněte se, že přestanete

  1. 1
    Napište si všechny škodlivé účinky vaší závislosti.[1]Je dobré si uvědomit, jakým způsobem vás vaše závislost ohrožuje, ale když si to rovnou napíšete, pomůže vám to rozhodnout se, že co nejdříve přestanete. Vezměte si papír a tužku a napište si seznam všech negativních účinků vaší závislosti, se kterými jste se potkali za celou dobu, co jste závislí.
    • Zamyslete se nad tím, jak vaše závislost ovlivňuje vaše fyzické zdraví. Máte vyšší riziko rakoviny, srdečních onemocnění, nebo jiných nemocí? Možná si na vašem těle vaše závislost již vybrala svoji daň.
    • Napište si, čím vám vaše závislost ubližuje duševně. Stydíte se za svoji závislost? V mnoha případech závislost vede k pocitům studu a trapnosti, ale také k depresi, úzkosti a dalším emocionálním a duševním problémům.
    • Jak vaše závislost ovlivňuje vaše vztahy s ostatními lidmi? Brání vám vaše závislost trávit čas s těmi, které milujete, nebo kvůli ní nemáte čas budovat nové vztahy?
    • Některé závislosti si vybírají velkou finanční daň. Napište si, kolik peněz za svoji závislost utratíte každý den, každý týden a každý měsíc a zamyslete se nad tím, jaký vliv má vaše závislost na vaši práci.
    • Čím vás vaše závislost otravuje? Pokud jste například kuřák, pravděpodobně vás nebaví odcházet každou chvíli z kanceláře, abyste si mohli zapálit.
  2. 2
    Napište si seznam pozitivních změn, kterých chcete v životě dosáhnout. Nyní když budete znát detaily negativních účinků vaší závislosti, se zamyslete nad tím, o kolik se váš život zlepší, když se svého zlozvyku zbavíte. Vytvořte si v hlavě obraz svého života po vyřešení závislosti. Jak chcete, aby váš život vypadal?
    • Možná pocítíte svobodu, jakou jste necítili již dlouhá léta.
    • Budete mít více času na své blízké, na své koníčky a zájmy.
    • Budete schopni opět šetřit peníze.
    • Budete vědět, že děláte vše pro to, abyste byli zdraví a pozitivní změny na těle pocítíte ihned.
    • Budete se cítit opět sebejistě a budete na sebe moci být pyšní.
  3. 3
    Napište si své odhodlání přestat. Když budete mít seznam dobrých důvodů, proč byste měli přestat, bude pro vás snadnější se držet vašeho plánu. Vaše důvody pro vás musejí být důležitější, než důvody pokračovat v závislosti. Tuto překážku není snadné překonat, ale jde o důležitý první krok vyřešení každé závislosti. Nikdo vás nemůže přinutit přestat – musíte chtít sami. [2]Napište si pravdivé, solidní důvody pro to, abyste se svého zlozvyku zbavili. Jen vy tyto důvody znáte. Zde je několik příkladů:
    • Rozhodněte se, že přestanete, protože chcete mít energii žít svůj život opět naplno.
    • Rozhodněte se, že přestanete, protože vám docházejí peníze na vaši závislost.
    • Rozhodněte se, že přestanete, protože chcete být pro svého partnera lepším partnerem.
    • Rozhodněte se, že přestanete, protože jednoho dne chcete poznat svá vnoučata.

Část 2
Vytvořte si plán

  1. 1
    Určete si datum, kdy přestanete. Nemusíte si ho stanovovat na zítřek, pokud si nejste jistí tím, že je dobré přestat ze dne na den. Nestanovujte si ho ale ani za delší dobu než měsíc, jinak byste mohli během této doby přijít o motivaci. Měli byste si stanovit datum vzdálené například dva týdny, abyste měli dostatek času se duševně i fyzicky připravit. [3]
    • Vyberte si datum, které pro vás má nějaký význam, abyste měli větší motivaci. Mohou to být vaše narozeniny, narozeniny vašeho dítěte, nebo například den otců.
    • Označte si toto datum do kalendáře a oznamte ho také svým blízkým. Snažte se zajistit, abyste neměli chuť z toho vycouvat. Slibte si, že v dané datum se svojí závislostí skutečně skoncujete.
  2. 2
    Vyhledejte osobní a odbornou pomoc. Možná se vám to tak nyní nezdá, ale brzy budete potřebovat veškerou podporu, kterou budete schopni získat. Protože se se závislostí potýká mnoho lidí, existuje spousta skvělých institucí a organizací, které vám mohou posloužit jako podpůrný systém a pomoci vám udržet si motivaci. Lidé na těchto místech vám pomohou zjistit, jak uspět a pomohou vám začít znovu, když se vám nepodaří se svého zlozvyku zbavit napoprvé.
    • Zjistěte si, jaké máte možnosti na internetu a v reálném životě a snažte se najít si lidi, kteří řeší stejnou závislost, s jakou se potýkáte vy. Mnoho z těchto zdrojů je zdarma.
    • Objednejte se ke zkušenému psychologovi, který pomáhá lidem řešit závislosti. Najděte si někoho, kdo vám bude vyhovovat, abyste se na něho mohli v následujících měsících spolehnout. Kognitivně-behaviorální terapie, motivační terapie, metody Gestalt a příprava na životní situace patří mezi techniky, které prokazatelně pomáhají lidem zbavit se jejich závislostí. V terapeutickém prostředí budete mít soukromí a léčba se bude odvíjet od vašich konkrétních cílů a potřeb.
    • Najděte si podporu u svých nejbližších a přátel. Dejte jim najevo, jak moc pro vás jejich podpora znamená. Pokud jste závislí na nějaké návykové láce, požádejte je, aby ji ve vaší přítomnosti neužívali.
  3. 3
    Zjistěte, jaké máte spouštěče. [4] Každý má určité spouštěče, které u něj automaticky vyvolávají chuť na jejich zlozvyk. Pokud například bojujete se závislostí na alkoholu, bude pro vás pravděpodobně těžké navštěvovat bary, aniž byste měli chuť se napít. Pokud jste závislí na gamblerství, pravděpodobně vám bude dělat problém projít po cestě z práce kolem kasina a nejít dovnitř. Když budete znát tyto spouštěcí situace, budete schopni jim lépe čelit.
    • Stres je běžným spouštěčem u všech druhů závislostí.
    • Některé situace, například večírky a jiné společenské akce mohou být pro některé lidi spouštěči.
    • Někdy mohou být spouštěči i někteří lidé.
  4. 4
    Začněte se postupně zbavovat své závislosti. Místo abyste přestali ze dne na den, se snažte své užívání nejprve omezit. Pro většinu lidí je tímto způsobem snazší přestat. Neužívejte drogy nebo své závislosti tak často a postupně je omezujte.
  5. 5
    Připravte si prostředí. Zbavte se všeho, co vám připomíná vaši závislost. Zaměřte se na domov, auto, i práci. Odstraňte všechny předměty, které máte se závislostí spojené a všechny předměty, které vám vaši závislost připomínají.[5]
    • Nahraďte tyto předměty věcmi, díky kterým se cítíte příjemně a klidně. Naplňte si lednici zdravým jídlem, kupte si novou knihu nebi DVD (pokud ovšem nepůjde o věci, které na vás fungují jako spouštěče). Dejte si domů svíčky a další příjemné věci, abyste se cítili lépe.
    • Můžete si vymalovat v ložnici, přestavět si nábytek, nebo si koupit nové polštáře. Když změníte své prostředí, budete mít pocit, že začínáte znovu.

Část 3
Jak zvládnout abstinenční příznaky

  1. 1
    Skoncujte se svojí závislostí přesně podle plánu. Až přijde den, který jste si stanovili, dodržte svůj slib a skutečně přestaňte s tím, s čím jste chtěli přestat. První dny pro vás budou velmi těžké. Udržujte si pozitivní myšlení a mějte stále co dělat. Jste na nejlepší cestě se svých závislostí zbavit jednou provždy.
    • Pokud se potřebujete něčím rozptýlit, zkuste cvičit, najděte si nový koníček, vařte, nebo travte více času s přáteli. Když se stanete členem nějakého sportovního klubu, nebo nějaké jiné komunity nebo skupiny lidí, najdete si nové přátele a začnete novou kapitolu života, v níž vaše závislost již nemá místo. Pozitivní interakce s lidmi způsobí, že se vám v těle začnou uvolňovat neurochemikálie, které vám dodají pocit štěstí a uspokojení, aniž byste k tomu potřebovali brát drogy.
  2. 2
    Vyhýbejte se spouštěčům. Držte se dál od lidí, míst a věcí, které by u vás vyvolaly chuť na staré zlozvyky. Možná si budete muset na nějakou dobu vymyslet úplně nový režim, abyste se vyhnuli lákadlům.
  3. 3
    Nepodléhejte racionalizaci. Fyzická a duševní bolest z abstinenčních příznaků je velmi reálná a brzy si začnete říkat, že není nic špatného na tom ponořit se do závislosti znovu. Neposlouchejte hlas, který vám říká, že byste měli začít znovu užívat drogy a nevzdávejte se, ani když to bude těžké. Vaše bolest se vám nakonec vyplatí.
    • Mezi běžné racionalizace patří „žijeme přece ve svobodné zemi“ a „všichni musíme někdy umřít.“ Odolejte těmto poraženeckým myšlenkám.
    • Vraťte se zpět ke svému seznamů důvodů, které vás přiměly přestat a připomeňte si, proč to děláte. Zamyslete se nad tím, že je mnohem důležitější přestat, než spadnout opět do závislosti.
    • Pokud budete mít pocit, že do závislosti opět zapadáte, poraďte se s terapeutem, nebo navštivte nějakou podpůrnou skupinu.
  4. 4
    Nedovolte, abyste do své závislosti spadli znovu. Každý čas od času trochu ujede, ale to neznamená, že byste se tomu měli poddat a vrátit se ke svým zlozvykům. Pokud se stane, že se dostanete na tenký led, uvědomte si, co se děje a rozhodněte se, co uděláte, pokud se to stane znovu. Potom se postavte na nohy a začněte znovu.
    • Nedovolte, abyste se cítili provinile a styděli se. Snažíte se ze všech sil – jediné, co musíte udělat, je nepřestávat.
  5. 5
    Oslavujte úspěchy. Když dosáhnete svého cíle, i když to bude jen malý cíl, odměňte se něčím, co jste si vždy přáli. Zbavit se závislosti je extrémně těžké a zasloužíte si pořádnou odměnu.

Tipy

  • Zabavte se konstruktivními myšlenkami.
  • Když budete mít špatný den, neztrácejte naději a připomínejte si, že svoji závislost nakonec porazíte.
  • Začněte se věnovat nějakému projektu, který vás zajímá.
  • Zbavte se předsudků a mějte otevřenou mysl.
  • Naplánujte si každý den na minutu přesně, abyste měli stále co dělat.
  • Řiďte se radami ostatních. To, kolik rad dostanete, se bude lišit, ale většina terapeutů požaduje, abyste pracovali i doma a ve skupině 12 Step je klasickým návrhem najít si domácí skupinu nebo sponzora.
  • Držte se dál od věcí, které vám připomínají vaši závislost a myslete na důsledky, spíše než na potěšení, které vám mohou přinést. Když se necháte zlákat, vzpomenete si pouze na potěšení, které vám drogy přinášely.
  • Zaměřte se na věci, na kterých skutečně záleží. Nepřemýšlejte neustále o své závislosti. Jděte někam s přáteli, věnujte se svým koníčkům a dělejte něco, co vám umožní nemyslet na svoji závislost.
  • Nepřestávejte za sebe bojovat! Tento proces nebude snadný, ale nakonec se budete cítit jako nový člověk a budete rádi, že jste si za tím šli.

Varování

  • Až se věci začnou zlepšovat, dávejte si pozor, abyste nebyli jedním z těch lidí, kteří své snahy sabotují, jakmile začnou mít pocit, že věci začínají vycházet.
  • Naučte se včas si uvědomit, že se nacházíte na tenkém ledě. Vyhýbejte se denní době, kdy máte největší chuť podlehnout svým závislostem. Musíte být dostatečně silní, zejména v dobách, kdy budete mít velkou chuť do toho zase spadnout.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 46 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Závislosti

V jiných jazycích:

English: Overcome an Addiction, Español: superar una adicción, Português: Superar um Vício, Français: surmonter une dépendance, 中文: 戒除不良嗜好, Italiano: Superare una Dipendenza, Deutsch: Eine Sucht überwinden, Русский: преодолеть зависимость, Nederlands: Afkomen van een verslaving, العربية: التغلب على الإدمان, हिन्दी: किसी लत से छुटकारा पाएँ, Tiếng Việt: Vượt qua Cơn nghiện ngập, 한국어: 중독 이겨내는 법, 日本語: 依存症を克服する, ไทย: เอาชนะการเสพติด, Türkçe: Bağımlılığın Nasıl Üstesinden Gelinir

Stránka byla zobrazena 2 510 krát.
Byl tento článek přesný?