Jak překonat závislost na sexu

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

V tomto článku:Vyhledejte podporuSebereflexe ve vztahu k závislostiPřestaňte se chovat závisleJak překonat závislost29 Reference

Závislost na sexu, neboli hypersexuální porucha se projevuje u lidí, kteří se opakovaně účastní sexuálních aktivit, které mají ničivý vliv na jeho vztahy, práci a/nebo sebevědomí. Zejména pacienti s poruchami nálady, historií sexuálního nebo fyzického zneužívání, alkoholismu, nebo užívání drog, mají větší riziko rozvoje sexuální závislosti. [1] Přestože je to mezi odborníky na psychologii kontroverzní, podle Diagnostického a statistického manuálu duševních chorob se sexuální závislost nepovažuje za duševní poruchu. [2] V každém případě platí, že pokud se závislosti chcete zbavit, nejprve je nutné zjistit, zda máte problém. Potom se zaměřte na možnosti léčby a osobnostní změny, které vám pomohou se ze závislosti dostat.

Část 1
Vyhledejte podporu

  1. 1
    Zjistěte, zda trpíte závislostí. Sexuální závislost není to samé, jako sexuální náruživost. Závislostí trpíte v případě, že se u vás projevují neustálé eskalující vzorce sexuálního chování bez ohledu na negativní důsledky, které to má na vás a na vaše okolí. [3] Pocit, který ze sexu máte, vám neustále vystává v hlavě a stále hledáte další příležitosti k pocítění tohoto potěšení.[4] Mezi příklady patří lidé, kteří utrácejí veškeré své příjmy za prostitutky, nebo obchodníky, kteří sledují pornografii i přes opakovaná varování, že kvůli tomu mohou přijít o práci. Toto zaujetí sexem způsobuje, že tito lidé nemají v životě prostor pro zdravé vztahy a další zájmy. Závislostí na sexu může trpět každý, bez ohledu na pohlaví, sexuální orientaci, nebo rodinný stav. [5] Sexuální závislost se projevuje následujícími příznaky:
    • Vyhledávání mimomanželských vztahů[6]
    • Kompulzivní sexuální chování jako útěk od osamělosti, deprese, úzkosti nebo stresu[7]
    • Myšlenky na sex, které brání rozvoji zájmů a koníčků
    • Excesivní sledování pornografie
    • Častá masturbace, zejména v nevhodných situacích, například v práci
    • Sex s prostitutkami
    • Sexuální obtěžování ostatních lidí
    • Nechráněný sex s cizími lidmi, který může vést k přenosu pohlavních chorob. #*Pokud si nejste jistí tím, zda máte nějakou pohlavní chorobu, ihned si zajděte na testy. Pokud jste v dlouhodobém vztahu, měl by se nechat otestovat i váš partner. [8]
  2. 2
    Zjistěte, zda je nutné vyhledat odbornou pomoc. Někteří lidé, kteří trpí závislostí na sexu mohou svoji poruchu léčit sami pomocí změn životního stylu. Zeptejte se sami sebe, zda jste schopní zvládat své sexuální impulzy. Stresuje vás vaše sexuální chování? Poškozuje vám vaše sexuální chování vztahy a pracovní život, nebo vede k negativním důsledkům, jako je například zatčení? Snažíte se své sexuální chování skrýt? Pokud máte pocit, že vám vaše nutkání způsobuje negativní důsledky, vyhledejte pomoc.[9]
    • Rizikové sexuální chování je základním rysem hraniční poruchy osobnosti, kterou DSM-5 uznává a kterou lze léčit pomocí terapie a někdy i léčiv. [10]
    • Pokud máte pocit, že byste mohli ublížit sobě nebo ostatním, trpíte bipolární poruchou, nebo máte sebevražedné myšlenky, ihned vyhledejte pomoc. [11]
  3. 3
    Najděte si zkušeného psychologa nebo psychiatra. Požádejte svého praktického lékaře o doporučení vhodného psychologa, který se specializuje na sexuální závislost. Psychologové, psychiatři, manželští poradci, nebo kliničtí sociální pracovníci vám mohou pomoci. Je dobré najít si někoho, kdo má zkušenosti s léčbou sexuální závislosti. Hypersexuální chování se může podobat chování spojenému s impulzivně-kontrolním chováním, nebo užíváním drog. Přesto není jasné, zda mozek v případě závislosti na sexu operuje na stejné úrovni, jako v případě závislosti na návykových látkách. [12] Proto byste si neměli hledat psychologa, který se specializuje na závislosti na drogách, ale raději někoho, kdo má zkušenosti s léčbou závislosti na sexu.
    • Pokud jste v dlouhodobém vztahu, mohou vám pomoci také manželští poradci, nebo rodinní psychologové.
  4. 4
    Proberte se svým terapeutem možnosti léčby. Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) je účinnou metodou léčby. [13] KBT je krátkodobá psychoterapie orientovaná na cíl, která využívá praktické způsoby řešení problémů. Při této terapii budete spolupracovat s terapeutem na tom, abyste změnili své myšlenkové vzorce a chování s cílem změnit to, jak se cítíte. [14] Váš terapeut vám může také předepsat léky. Například antidepresiva mohou potlačit nutkavé sexuální chování. Mezi běžně předepisované léky patří selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI), jako je fluoxetine (Prozac), paroxetine (Paxil), nebo sertraline (Zoloft). Lékař vám může také předepsat anti-androgeny, stabilizátory nálady, nebo jiné druhy léků. [15]
    • Zkušený terapeut vám může pomoci zvládat potíže spojené s vaší situací. Protože se společenské přijetí sexuální závislosti liší, váš terapeut vám může pomoci napravit vaše vztahy a překonat stud.[16]
  5. 5
    Odložte stud a trapnost. Zaměřte se na pozitivní aspekty léčby. Uvědomte si, že váš terapeut je zde proto, aby vám pomohl. Najděte si terapeuta, se kterým se cítíte dobře a kterému můžete naprosto důvěřovat. Z hlediska vyléčení je to naprosto nezbytné.
    • Pokud máte problémy, protože se stydíte, zkuste brát svoji terapii jako jakoukoli jinou léčbu nemoci. [17]Kdybyste byli fyzicky nemocní, šli byste k lékaři. Kdybyste měli zubní kaz, šli byste k zubaři a pravděpodobně byste se za to vůbec nestyděli. Připomínejte si, že vyhledáváte pomoc proto, abyste mohli vést zdravější a šťastnější život a že je to známkou kuráže a důvěry sama v sebe, což je úctyhodné.
    • Uvědomte si, že v tom nejste sami. Se sexuální závislostí se potýká mnoho lidí. Psychologové jsou velmi chápaví a diskrétní. Nikdo vaše osobní informace nepředá nikomu jinému, nikdo vás nenahlásí za sexuální zneužívání dítěte, ani za to, že jste zanedbávali někoho znevýhodněného (například staršího člověka, nebo mladistvého).[18]
  6. 6
    Vyhledejte podporu blízkých lidí. Vzdát se sexuální závislosti není snadné. Přestože vaše předchozí sexuální činnosti postrádaly emocionální spojení, možná vám bude chybět fyzická blízkost. Když budete trávit čas se svými blízkými, pomůže vám to uvědomovat si, proč se své závislosti chcete zbavit a dodá vám to motivaci.
    • Možná máte blízké lidi, kteří sexuální závislosti nechápou, nebo se na vás za vaše minulé chování zlobí. Tyto pocity jsou naprosto normální. Snažte se najít lidi, kteří chápou, čím si procházíte a pomohou vám dosáhnout úspěchu. Netravte příliš mnoho času s kritickými lidmi.
  7. 7
    Staňte se členem nějaké podpůrné skupiny pro lidi, kteří trpí sexuální závislostí. Ať už si zvolíte strukturovaný program o 12 krocích, program založený na víře, nebo nějakou linku, na kterou budete moci zavolat, je dobré se spojit s ostatními pacienty. Najděte si podpůrné skupiny na internetu, nebo požádejte svého lékaře o doporučení. Můžete využít například Society for the Advancement of Sexual Health, Sex Addicts Anonymous (12-krokový program),[19], nebo COSA, což je organizace, která pomůže vaší rodině zotavit se z vaší závislosti.[20]

Část 2
Sebereflexe ve vztahu k závislosti

  1. 1
    Pište o škodlivých vlivech závislosti. Na začátku vašeho zotavování byste si mohli začít vést deník o své závislosti. Zamyslete se nad tím, jak vaše sexuální závislost ovlivnila vaši rodinu, vaše osobní vztahy a další oblasti vašeho života. Popište to, jaký dopad vaše závislost měla na vaše duševní a fyzické zdraví. Když si budete své myšlenky zapisovat, pomůže vám to udržet se na správné cestě a zbavit se závislosti.
  2. 2
    Napište si pozitivní změny, kterých chcete dosáhnout. Až si rozepíšete své problémy, napište si také to, jak byste chtěli, aby váš život vypadal po dobytí vaší závislosti. Jaké pozitivní změny vás čekají, až opět získáte kontrolu nad svým životem? Můžete například:
    • Získat pocit nově nabyté svobody.
    • Zajímat se o jiné věci, než jen o sex a trávit čas tím, co vás baví.
    • Soustředit se na rozvíjení hlubších vztahů s lidmi.
    • Napravit své vztahy.
    • Cítit se hrdě za to, že jste svoji závislost překonali.
  3. 3
    Vytvořte si poslání pro překonání závislosti. Vaše poslání by mělo shrnovat důvody, které vás vedou k překonání závislosti. Jde o osobní odhodlání se závislosti zbavit. Když budete mít seznam důvodů, budete se k němu moci obrátit ve chvílích, kdy se vám nebude dařit. Budete vědět, proč to děláte a budete mít větší šanci, že překonáte všechny duševní i fyzické překážky. Zde je několik důvodů:
    • Chci se závislosti zbavit, protože chci napravit vztah se svým partnerem a obnovit rodinné vztahy.
    • Chci se závislosti zbavit, protože jsem se nakazil pohlavní chorobou a vím, že se nyní musím rozhodovat lépe.
    • Chci se závislosti zbavit, protože chci být dobrým příkladem pro své děti.
  4. 4
    Stanovte si časově omezené cíle. Vytvořte si plán pro své zotavení a zahrňte do něj cíle, jako je návštěva terapeuta, nebo účast v podpůrné skupině. Přestože vám zotavení může trvat delší, nebo kratší dobu, než si naplánujete, dosažitelné cíle vám pomohou. Naplánujte si schůzky s psychology, naplánujte si setkávání s podpůrnými skupinami a připravte se na rozhovory s lidmi, kterým jste kvůli své závislosti nějak ublížili.

Část 3
Přestaňte se chovat závisle

  1. 1
    Zbavte se věcí, které u vás spouští vaši závislost. Když budete obklopeni věcmi, které vám připomínají sex, nebude pro vás snadné přestat. Zbavte se pornografických časopisů, obrázků, videí a dalších věcí, které pro vás představují riziko. Smažte všechno porno ze svého počítače a odstraňte historii stránek, které navštěvujete. Můžete si také nainstalovat program, který vám bude porno stránky blokovat. [21]
  2. 2
    Vyhýbejte se lidem a místům, které u vás spouštějí závislost na sexu. [22] Vyhýbejte se místům, na kterých jste si hledali sexuální partnery. Nechoďte do míst, kde se vyskytují nevěstince a nenavštěvujte sex shopy. Pokud vaši kamarádi chtějí chodit na taková místa, požádejte je, aby s vámi šli někam jinam. [23]
    • Existují také situace, které u vás mohou vaši závislost spouštět. Je možné, že například na služebních cestách vyhledáváte partnery na jednu noc. Zjistěte, jak to udělat, abyste se těmto situacím vyhnuli. Cestujte s kolegy, nebo na služebních cestách přespávejte u kamarádů, místo abyste byli sami v hotelu.
  3. 3
    Přerušte kontakt s bývalými sexuálními partnery. Smažte si telefonní čísla a jména svých bývalých sexuálních partnerů z telefonu, z počítače i ze všech dalších zařízení. Když budete mít seznam lidí, kteří jsou ochotní s vámi mít sex, bude to pro vás lákavé. Pravidelné partnery uvědomte o tom, že už se s nimi nebudete nadále vídat. Buďte ovšem citliví a snažte se to udělat jemně, ale zároveň neustupujte ze svých požadavků.
    • Kontaktní informace na svého dlouhodobého partnera si pochopitelně nechejte.

Část 4
Jak překonat závislost

  1. 1
    Nahraďte sexuální činnosti zdravými způsoby odreagování. Když se přestanete věnovat sexuálním aktivitám, pravděpodobně budete mít spoustu energie navíc. Zkuste například cvičit, nebo si najděte jiný způsob rekreace. [24] Pokud vám jedna činnost nebude stačit, zkuste něco jiného. Neustále hledejte způsoby, jak se zabavit. Zkuste například:
    • Každodenní vedení deníku.
    • Lekce hry na hudební nástroj, nebo zpět ve sboru.
    • Výtvarné lekce, malování, nebo sochařství.
    • Nový koníček, který je fyzicky náročný, například práci se dřevem.
    • Činnosti redukující stres, například jóga, nebo tai-či.[25]
    • Činnosti, které vám zvýší hladinu adrenalinu, například parašutismus.
  2. 2
    Spolehněte se na své nejsilnější vztahy. Až se vzdáte své závislosti, měli byste opět najít cestu ke svým nejbližším. Váš partner, přátelé, děti, rodiče, nebo sourozenci vás rádi podpoří. Začněte napravovat vztahy, které je nutné napravit a věnujte se těm, které jste zanedbávali. Čím více investujete do lidí okolo sebe, tím méně budete potřebovat sex.
  3. 3
    Pracujte na tom, abyste měli k sexu zdravý vztah. Překonat sexuální závislost neznamená přestat mít sex. Znamená to nedovolit, aby vás ovládala kompulzivní nutkání. Měli byste mít pocit, že máte své sexuální chování pod kontrolou a nemuseli se cítit provinile a trapně.
    • S tímto problémem vám pomůže váš terapeut. Možná zjistíte, že když si najdete psychologa, který má zkušenosti s konkrétními metodami léčby sexuálních poruch, naučíte se díky němu získat zdravý přístup k sexu.
    • Zamyslete se nad tím, co máte na sexu rádi. Když jste na sexu závislí, pravděpodobně děláte věci, které vás ani nebaví, protože naplňují vaši kompulzi. Zamyslete se nad tím, co se vám na sexu skutečně líbí. Co z vás dělá hodnotného sexuálního partnera? Jaké pocity chcete v ostatních lidech probouzet?[26]
    • Zamyslete se nad sexem jako součástí zdravého života, ne jako nad „zakázaným ovocem“ nebo nad něčím, za co se musíte stydět. Člověk, který má problémy s přejídáním nemůže jednoduše přestat jíst – to samé platí i pro lidi, kteří mají problémy se sexem. Musíte se jen naučit sex zařadit do svého života zdravým způsobem. [27]
  4. 4
    Soustřeďte se na své cíle. Bude vám nějakou dobu trvat, než se zotavíte. Pravděpodobně to nebude jednoduché a budete mít velkou chuť na sex. Je v pořádku mít sex s partnerem, ale když se budete účastnit sexu na jednu noc, nebo budete sledovat porno, mohlo by to znovu vyvolat vaši závislost. Buďte otevření ke svému psychologovi a probírejte s ním své problémy. Myslete na své poslání a nezapomínejte na to, že je možné napravit vaše vztahy a zbavit se finančních problémů. [28] Když selžete, zamyslete se nad tím, co se pokazilo. Vyhýbejte se spouštěčům, které vám selhání způsobily a v žádném případě se nevzdávejte. Jděte dál a dokážete to.
    • Pokud selžete, podívejte se do svého deníku. Přečtěte si své poslání a připomínejte si, z jakých důvodů se chcete zotavit. Navštěvujte terapeuta a choďte na setkání podpůrných skupin.
  5. 5
    Oslavujte své úspěchy. Když dosáhnete některých ze svých cílů, měli byste to oslavit. Pokud se vám podaří vydržet měsíc bez nevhodného chování, dopřejte si něco za odměnu. Zajděte si do své oblíbené restaurace, do muzea, nebo si kupte něco na sebe. Oslavujte to, jaký kus cesty jste už ušli a stanovte si nový cíl, na kterém budete moci pracovat.

Tipy

  • Drogy a alkohol jsou často spouštěči sexuální závislosti. Pokud máte problémy se sexuální závislostí, měli byste omezit konzumaci návykových látek, nebo se jich vzdát úplně.[29]

Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/compulsive-sexual-behavior/basics/risk-factors/con-20020126
  2. https://www.psychologytoday.com/blog/sex-lies-trauma/201212/sex-addiction-beyond-the-dsm-v
  3. http://psychcentral.com/lib/what-is-sexual-addiction/
  4. http://psychcentral.com/lib/what-causes-sexual-addiction/000744
  5. https://www.academia.edu/1193969/The_Emergence_of_Female_Sex_Addiction_Understanding_Gender_Differences
  6. http://www.addictions.com/sex/
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/compulsive-sexual-behavior/basics/symptoms/con-20020126
  8. http://www.addictions.com/sex/
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/compulsive-sexual-behavior/basics/symptoms/con-20020126
Ukázat více... (20)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Kategorie: Závislosti

V jiných jazycích:

English: Overcome Sexual Addiction, Español: superar la adicción al sexo, Italiano: Superare la Dipendenza dal Sesso, Русский: преодолеть сексуальную зависимость, Deutsch: Sexsucht überwinden, Bahasa Indonesia: Menaklukkan Kecanduan Seks, Français: surmonter une addiction au sexe, Nederlands: Een seksverslaving overwinnen, Tiếng Việt: Chữa bệnh Nghiện Tình dục, 中文: 克服性瘾, العربية: التغلب على إدمان الجنس, ไทย: เอาชนะการเสพติดทางเพศ, 日本語: セックス中毒を克服する, 한국어: 섹스 중독을 극복하는 법

Stránka byla zobrazena 5 685 krát.
Byl tento článek přesný?