Jak přeprogramovat mozek

V tomto článku:Změňte své myšlenkové pochodyZměňte své zvykyJak zajistit, aby u vás přeprogramování mozku fungovalo

Pokud chcete změnit způsob svého myšlení a chování, nemusíte si myslet, že to není možné. Mozek si neustále tvoří nová spojení a mění se podle toho, co mu říkáte vy. Když se budete chovat vnímavě, můžete se zbavit negativních myšlenek a destruktivních zvyků a stát se lepším a pozitivnějším člověkem.

Část 1
Změňte své myšlenkové pochody

  1. 1
    Začněte si pravidelně všímat svých myšlenkových pochodů. Krása lidské evoluce je v tom, že jsme se vyvinuli ve dvojí já: primární já, které koní a vyvinuté já, které sleduje. Jste schopni své myšlenky a sami sebe sledovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. U každé myšlenky, která u vás vyvolá nepříjemné pocity, se zastavte a zamyslete se nad ní. Šlo o negativní myšlenku? Nebo o destruktivní myšlenku? Co tuto myšlenku způsobilo? Máte pocit, že byla tato myšlenka logická? Nebo návyková? Až se začnete chova vnímavěji, brzy si začnete všímat určitého vzorce svých myšlenek.
    • Zapisujte si myšlenky, které vás během dne budou napadat. Pomůže vám to zjistit, jaké myšlenkové vzorce máte. Je možné, že sami sebe ponižujete, chováte se pesimisticky, zbytečně se strachujete atd. Je také skvělé si uvědomit, že někdy sami se sebou mluvíte směšně a pokusit se toho zbavit.
  2. 2
    Definujte si své myšlenkové vzorce. Zhruba po týdnu se dobře zamyslete nad svými myšlenkovými vzorci. Je možné, že je většina vašich myšlenek negativních, že kritizujete sami sebe nebo ostatní lidi, nebo máte zbytečné myšlenky, které vám nic nepřinášejí, nebo nejsou důležité. U každého člověka to probíhá jinak. Jakmile tento vzorec najdete, budete moci začít pracovat na tom, abyste se ho zbavili.
    • Když si uvědomíte něco o sobě, může vás to zastavit – v tuto chvíli se může začít projevovat změna. Koneckonců když nebudete vědět, kam jdete, nebudete schopni se tam dostat.
  3. 3
    Uvědomte si, že vše je součástí většího cyklu. Mnoho lidí trpí pocitem, že jejich pocity vedou k jejich činům a jinak to nejde. Myslí si, že jsou bezmocní a nemohou s tím nic dělat, ale ve skutečnosti to není vůbec pravda.
    • Vaše myšlenky a přesvědčení určují vaše pocity, které potom ovlivňují vaše činy, které vám nakonec přinášejí vaše životní výsledky. Tyto výsledky tvoří vaše myšlenky a přesvědčení, které určují vaše pocity... takto celý cyklus pokračuje stále dokola. Když to budete brát jako cyklus, snáze pochopíte, že když změníte jen jednu z těchto věcí, může se vám podařit narušit celý tento systém. [1]
    • Další součástí tohoto přesvědčení je pocit, že jsme naprosto bezmocní. To ovšem není pravda – ve skutečnosti jsme my těmi jedinými, kdo má nějakou moc. Tyto myšlenky, chování a životní výsledky jsou jen vaše a jen vy máte moc je změnit. Většinou stačí změnit jen jeden článek tohoto cyklu a vše ostatní zapadne na své místo.
  4. 4
    Vytvořte si prostor mezi svými myšlenkami a činy. Tento cyklus je možné do určité míry zpomalit. Když budete mít pocit, že se u vás vytváří nějaký negativní vzorec, zastavte se nadechněte se. Snažte se nereagovat. Zamyslete se nad tím, jak byste chtěli reagovat. Jakými pozitivními myšlenkami můžete tyto negativní myšlenky nahradit?
    • Řekněme, že například sledujete televizi a uvidíte v reklamě krásnou ženu. Hlavou se vám začne honit: „Nikdy nebudu jako ona,“ nebo „Nikdy takovou ženu nezískám.“ Na chvíli se zastavte a snažte se tuto myšlenku zakončit lépe. Můžete si říct: „Mám ale dobré vlastnosti, jako je x, y, nebo z,“ nebo „Využiju to jako motivaci k tomu, abych začala cvičit a měla ze sebe lepší pocit, protože jsem se rozhodla hledat v životě štěstí a ne negativitu.“
    • Uvědomte si, že za všechny své činy a myšlenky dostáváte nějakou odměnu. Neustále se strachujete? Pravděpodobně máte pocit, že se musíte chránit před nenaplněnými touhami a nadějemi. Ponižujete sami sebe? Pravděpodobně je pro vás příjemnější cítit se poníženě, aby vám ostatní lidé nemohli vzít vaše naděje a sny. Zamyslete se nad tím, co vám vaše myšlenky dávají. Stojí vám tato odměna za to?
  5. 5
    Vnímejte slova, která říkáte v duchu sami sobě a slova, která říkáte ostatním. Vaše slova mohou ostatním lidem (včetně vás samotných) ublížit, což může mít negativní vliv na vás i na vaše chování a myšlenky. Když se objeví nějaké negativní myšlenky, zastavte je. Jednoduše je zastavte a věnujte svoji pozornost něčemu pozitivnímu, co vás udrží na správné cestě.
    • Když budete vyjadřovat lásku a pozitivitu, dostanete zpět lásku a pozitivitu. Tyto věci jsou prospěšné pro všechny a vytvářejí dobrou energii. Když si budete myslet, že je něco nemožné, pravděpodobně to skutečně bude nemožné. Když budete mít otevřenou mysl a budete mít pocit, že dosáhnete všeho, co si usmyslíte, pravděpodobně toho nakonec skutečně dosáhnete.
    • Někdy se nám mozek zasekne jako rozbitá deska. Můžeme si opakovat „jsem ošklivý,“ nebo „jsem bezcenný,“ nebo „jsem v depresi,“ či jiné podobně negativní věci. Zastavte tyto opakující se pásky a začněte si přehrávat nové. Dodejte svým myšlenkám trochu čerstvosti a všímejte si opakujících se negativních myšlenek. Pamatujte si, že všechny rozbité desky můžete nahradit novými.
  6. 6
    Dobře si vybírejte své reaktivní chování. Jako dítě vás pravděpodobně učili, že byste měli myslet a chovat se v souladu s určitými systémy, které často tvoří to, kým se nakonec stanete. Některé obavy a nejistoty, které se u vás během této doby vyvinuly, se mohou přenést i do dospělosti. Lidé se často chytí do vzorců akce-reakce, a neuvědomují si, že si mohou každou situaci interpretovat mnoha způsoby a mohou na ni i reagovat mnoha způsoby. Když budete reagovat negativně, budete mít příležitost svoji reakci zhodnotit. Když vás něco naštve, zamyslete se nad tím, proč tomu tak je. Zamyslete se nad tím, zda by ostatní lidé ve stejné situaci reagovali stejně. Mohli by reagovat jinak? Mohli by reagovat lépe?
    • Zeptejte se sami sebe, proč reagujete tímto způsobem. Pomáhá vám to v něčem? Vytvořte si své vlastní myšlenkové vzorce a přesvědčení, které budou v souladu s tím, kým skutečně jste a kým chcete být a které vám budou pomáhat ve vývoji.
  7. 7
    Vytvořte si nové myšlenky, které vám pomohou vytvořit nové, pozitivní zvyky. Pokud jste našli své negativní myšlenky, zastavili jste je a nahradili jste je pozitivními myšlenkami, musíte si zachovat vytrvalost a opakovat si tyto nové myšlenky tak často, jak to bude možné. Dokud se budete chovat vnímavě a budete mít pocit, že to zvládnete, bude se vám to dařit. Tímto způsobem totiž mozek funguje.
    • Možná zjistíte, že pro vás bude dobré vést si deník, meditovat, nebo o svých problémech mluvit se svými blízkými. Bude to pro vás konkrétnější, hmatatelnější a stane se to skutečnou součástí vašeho života – nebude to pouze šíleným nápadem, kterému se budete věnovat jen když budete chtít. Pravděpodobně brzy zjistíte, že se vašimi snahami ostatní lidé inspirují a budou se také snažit na sobě pracovat a zlepšovat se.

Část 2
Změňte své zvyky

  1. 1
    Ovládejte své touhy. Někdy nejde jen o změnu myšlenek, ale také o změnu zlozvyků a závislostí (což jsou často stejné věci). Pokud máte nějaký zlozvyk, kterého se potřebujete zbavit, ať už jde o přejídání, nebo závislost na nějaké droze, začněte na tom pracovat tím, že se budete danému spouštěči vystavovat a naučíte se mu odolávat. Nebude to snadné, ale postupem času se v tom zlepšíte. Tímto způsobem to budete moci ovládat. Když se to naučíte ovládat, budete se cítit mnohem lépe.
    • Řekněme, že se chcete zbavit přejídání. Jste doma a přichází čas, kdy většinou svačíte a bezmyšlenkovitě jíte. Čichejte si k jídlu a dívejte se na něho, ale nejezte. Můžete to dělat třicet vteřin, nebo třeba pět minut – jednoduše tak dlouho, jak to vydržíte.
    • Důležité je dělat to v běžných situacích. Spousta lidí si na odvykací kůře v nemocnici vede dobře, ale když se dostanou zpět do běžného života, opět zapadnou do starých kolejí. Snažte se trénovat si to v běžném prostředí a za běžných podmínek, aby to bylo co nejúčinnější.
  2. 2
    Vystavujte se svým spouštěčům v různých situacích. Pokud jste alkoholik a snažíte se přestat, je dobré si „trénovat nepití“ v mnoha různých situacích a v mnoha různých prostředích. Postupujte zvolna a netlačte na sebe. Po příchodu z práce si nedávejte sklenku vína. Po nějaké době vás chuť na víno přejde. Potom se vydejte do svého oblíbeného baru a dejte si nealkoholický nápoj. Až to pro vás bude normální, začněte si to trénovat na večírcích a oslavách. Musíte se vystavit spouštěčům, které u vás vyvolávají chuť na alkohol a naučit se jim odolávat.
    • Je dobré to dělat také v různých intervalech. Někdy vás vaše touhy překonají a v těchto chvílích pro vás budou představovat největší riziko. Když ale budete střídat intervaly svého tréninku, vaše tělo začne touhám postupně odolávat ve všech situacích, ne pouze v pravidelných intervalech. [2]
  3. 3
    Věnujte se všem běžným věcem, ale stále odolávejte zlozvykům. Až se dostanete do tohoto bodu, budete téměř volní. Nyní je čas v podstatě začít napodobovat své zlozvyky, ale přesto se jim vyhýbat. Alkoholik může jít s přáteli do baru, objednat si drink a nevypít ho. Člověk, který má problémy s přejídáním, může uvařit jídlo pro svoji rodinu a dívat se na to, jak toto jídlo jedí. Když se dostanete do této fáze, budete mít oficiálně moc nad svojí myslí a podaří se vám překonat vaše zlozvyky. Gratulujeme!
    • Když si budete zkoušet i tyto situace, bude to pro vás mnohem reálnější, než když na to budete pouze myslet a představovat si to. Je to interaktivní na úplně jiné úrovni a vyžaduje to velmi silnou vůli, ale přesto je to naprosto možné.
  4. 4
    Vymyslete si alternativní pozitivní reakci. Nemůžete něco nahradit ničím! Váš mozek koneckonců potřebuje nějakou odměnu. Po takové tvrdé práci si ji také řádně zasloužíte! Když tedy budete sedět v baru a nebudete pít, můžete si dát svůj oblíbený nealkoholický nápoj. Když si nebudete dávat jídlo, můžete si dát osvěžující ledový čaj. Když budete sedět v dopravní zácpě a nebudete z toho vystresovaní, můžete si pustit svoji oblíbenou písničku. Cokoli, z čeho budete mít dobrý pocit (ale zároveň nepůjde o negativní zlozvyk) vám pomůže.
    • Platí to také pro myšlenky. Řekněme, že na vás křičí váš nadřízený. Vaší přirozenou reakcí je buď pláč, nebo silný vztek. Zkuste místo toho udělat něco, co vás baví. Zajděte si na procházku, zavolejte kamarádovi, nebo si čtěte svoji oblíbenou knihu. Nakonec pro vás vztek již nebude přirozenou reakcí. Váš mozek na vztek zapomene, protože ho naučíte, že nejde o produktivní reakci. Nyní budete reagovat pozitivně.
  5. 5
    Meditujte. Možná pro vás meditace není to pravé ořechové, ale její pozitivní účinky jsou nepopiratelné – a v každém případě vám to umožní dosáhnout vyšší úrovně vnímavosti. [3] Kromě toho vám meditace umožní zůstat klidní a soustředění, takže pro vás bude jednodušší myslet pozitivněji. Když budete mít vyrovnaný a klidný mozek, snáze se zbavíte svých starých zlozvyků.
    • Meditace vás nebaví? Nevadí! Najděte si něco, co vás zklidní. Můžete si číst knihy, hrát počítačové hry, nebo třeba vařit. Když si najdete něco, co vás uvede do příjemného zenového stavu, budete na dobré cestě.

Část 3
Jak zajistit, aby u vás přeprogramování mozku fungovalo

  1. 1
    Uvědomte si, že negativní myšlenky nemají žádnou hodnotu. „Chtít držet dietu“ je sice skvělé, ale myslet si, že jsou vaše stravovací návyky špatné, je něco úplně jiného. Je jasné, že když budete pouze chtít držet dietu, moc daleko se nedostanete. Na druhou stranu když si uvědomíte, že jsou vaše stravovací návyky špatné, pravděpodobně dosáhnete úspěchu. Pokud chcete skutečně přeprogramovat svůj mozek, musíte věřit, že pro vás vaše negativní myšlenky a zlozvyky nemají žádnou hodnotu. Když tomu uvěříte, automaticky se začnete chovat lépe.
    • Pravděpodobně již víte, že negativní myšlenky vedou k negativním činům a negativním vzorcům. Berou vám vše pozitivní, co v životě máte a způsobují nespokojenost. Nemělo by pro vás být těžké si uvědomit, že k ničemu nevedou. Proč se jimi tedy zabýváte?
  2. 2
    Berte svůj mozek jako počítač. Váš mozek je plastický a můžete ho měnit podle sebe. [4] To je nepopiratelný fakt. Neuroplasticita, neboli plasticita mozku, je termín, který popisuje to, jak se mozek mění pomocí nových zkušeností a nových myšlenek. Ve zkratce platí, že mozek je jako počítač, který si bere informace a využívá je. V sílu svého počítače jistě věříte, takže byste měli věřit i v sílu svého vlastního mozku. [5]
    • Dalším dobrým důvodem, proč si myslet, že je mozek jako počítač, je to, že vám pomáhá vnímat to, že v každé situaci je možné dosáhnout několika různých výsledků. Zadáte do mozku informace (stejně jako do počítače), mozek je zpracuje (stejně jako počítač) a přijde s řešením (stejně jako počítač). Když ovšem změníte způsob, jakým informace zpracováváte, nebo jakým je přijímáte, získáte jiný výsledek – stejně jako v případě počítače. Myslete kreativně a pravděpodobně přijdete s novým operačním systémem, který ten předchozí v mnoha směrech předčí. [6]Buďte přesvědčení o tom, že jste schopni dosáhnout změny. Tato myšlenka jde ruku v ruce s myšlenkou, že negativní věci nemají žádnou hodnotu. Vaše mysl musí být správně naladěna, jinak se vám nepodaří změnit a přeprogramovat váš mozek.
    • Koneckonců „chci zhubnout“ a „věřím, že se mi podaří zhubnout“ jsou dvě různé myšlenky. Jednoduše si musíte důvěřovat. Uvědomte si, že je možné dosáhnout změny a když se toho nebudete bát, podaří se vám to.
  3. 3
    Tato myšlenka vám může pomoci spustit pozitivní myšlení. Když budete věřit, že je něco možné, brzy zaznamenáte nové příležitosti. Něco se ve vás sepne a osvětlí váš svět zlatou září. Zničehonic pro vás bude vše příjemnější. Začněte věřit, že dokážete cokoli a skutečně se vám to podaří.
  4. 4
    Zpochybňujte všechny myšlenky, které se vám dostanou do hlavy. Až se zlepšíte a bude se vám dařit přeprogramovat mozek více a více, začněte všechny své myšlenky zpochybňovat. Jde o myšlenku, nebo přesvědčení? Jde o vaši myšlenku, nebo o cizí myšlenku, která vám byla předána? Pokud vás napadne myšlenka, která nepochází přímo od vás, zpochybněte ji. Jaké myšlenky jsou produktivnější? Jaké myšlenky jsou pozitivnější? Jaké myšlenky ostatních lidí vám mohou pomoci dosáhnout toho, čím se chcete stát?
    • Naše kultura nás určitým způsobem utváří. Učíme se myslet, učit se, chovat se a obecně operovat určitým akceptovatelným způsobem. Je na vás, abyste svůj neokortex (vyvinutý mozek) využili a naučili se s ním pracovat. Zamyslete se nad tím, co je pro vás skutečně nejlepší. Co vám umožní držet se svých hodnot?
  5. 5
    Stáhněte si aplikaci. Existuje aplikace na vše, co vás napadne, včetně pozitivního myšlení a tréninku mozku. Stress-Free Life, nebo I Can Do It patří mezi technologie, které vám mohou pomoci udržet si motivaci a myslet pozitivně. [7] Pokud vás nebaví vést si deník, aplikace vám mohou pomoci.
    • Všichni potřebujeme zkratky k tomu, abychom mohli být lepšími lidmi. Ať už jde o aplikace, poznámky na lednici, nebo deník, je nutné je mít, abychom si udrželi správný směr. Pokud chcete úspěšně přeprogramovat svůj mozek, je dobré hledat si hmatatelné věci, které vám v tom pomohou.

Tipy

  • Napište si seznam věcí, za které jste vděční. Když se dostanete na scestí, připomeňte si tento seznam. Zamyslete se nad tím, kolik skvělých věcí v životě máte.

Varování

  • Změna může trvat týdny, měsíce, nebo i roky, ale když budete vytrvalí, dosáhnete jí.

Informace o článku

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Reprogram Your Brain, Italiano: Riprogrammare il Tuo Cervello, Français: reprogrammer votre cerveau, Bahasa Indonesia: Memprogram Ulang Otak Anda, Português: Reprogramar seu Cérebro, Español: reprogramar tu cerebro, Deutsch: Dein Gehirn umprogrammieren, Русский: перепрограммировать свой мозг, Nederlands: Je hersenen herprogrammeren, العربية: إعادة برمجة عقلك, 中文: 重塑思维

Stránka byla zobrazena 1 763 krát.
Byl tento článek přesný?