Zatímco je snadné si z něčího chrápání, jako když rachotí okno, štěká pes nebo probíhá letecký nálet, dělat legraci, pravdou je, že chronické chrápání postihuje 45% dospělé populace a může být příčinou mnoha fyzických a citových problémů. Chrápání je vážná věc. Pokud vy nebo váš partner bojujete s tímto problémem, přijetí preventivních opatření vám pomůže ujistit se, že budete v noci schopni solidního odpočinku. Pokračujte ve čtení, abyste zjistili jak diagnostikovat příčiny vašeho chrápání a naplánovat léčbu.


Metoda 1 ze 4:
Prevence chrápání

  1. 1
    Diagnostikujte vaše vlastní chrápání. Chrápete s pusou otevřenou nebo zavřenou? Pokud se naučíte rozlišovat jednotlivé druhy chrápání, pomůže vám to řešit konkrétní příčiny tohoto typu chrápání.
    • Chrápání se zavřenou pusou naznačuje, že příčinou vašeho chrápání je jazyk a že by ho některé cviky a změny životního stylu měly pomoci odstranit.
    • Chrápání s otevřenými ústy může být způsobeno potížemi s dutinami nebo vaší polohou v posteli a může být vyléčeno řešením těchto problémů.
    • Pokud chrápete při jakékoliv pozici může značit apnoe nebo jiné významné potíže, jejichž řešení bude vyžadovat důkladnější lékařské ošetření.
  2. 2
    Vyhněte se věcem, které chrápání zhoršují. Alkohol, léky na spaní, káva a tučné potraviny před spaním mohou zhoršit chrápání tím, že uvolní vaše krční svaly a zúží tak průchod vzduchu. Velká a tučná jídla také omezují průchod vzduchu tlakem na vaší bránici.br>
    • Kouření může být také častou příčinou chrápání a obecně je zdraví nebezpečné. Pokud jste kuřák a zápasíte s chrápáním, zvažte přestat kouřit.
    • Zvažte také shození na váze. Tučná tkáň na zadní straně krku je častou příčinou chrápání. Shození dokonce i jen trochu váhy může být, pokud chcete přestat chrápat, velmi přínosné.
    • Pokud berete pravidelně jakékoliv léky, promluvte si s vaším lékařem o jiných možnostech. Léky, které užíváte také mohou vaše chrápání zhoršovat.
  3. 3
    Udržujte ve vaší ložnici větší vlhkost. Často je příčinou chrápání suché prostředí, takže používání zvlhčovače nebo horká koupel či sprcha před spaním může pomoci zmírnit chrápání tím, že udržuje vlhkost dýchacích cest.
  4. 4
    Začněte hrát na didgeridoo nebo cvičte zpěv. I když to může znít zvláštně, zpěv nebo cvičení na hudební nástroj zpevní tkáň ve vašem krku a ústech. Několik jednoduchých cviků na ústa a krk jako je zpěv vaše hrdlo posílí, takže se při spánku neuvolní a nezablokuje. Krční svaly, které se zapojují při hraní na didgeridoo jsou pro prevenci chrápání perfektní.
    • Když jedete do práce autem, zapněte si rádio a zpívejte na melodii, co chcete. Když si během dne několikrát zazpíváte, procvičíte vaše hrdlo a budete lépe spát.
    • Pokud nezpíváte rádi, procvičte krk. Vyplázněte váš jazyk tak daleko, jak můžete, a potom uvolněte. Opakujte desetkrát. Vyplázněte jazyk znovu a zkuste se dotknout hrudníku. Zadržte. Opakujte a snažte se dotknout nosu. Celé opakujte desetkrát.
    Reklama

Metoda 2 ze 4:
Náprava pozice, ve které spíte

  1. 1
    Podepřete se. Pokud spíte na zádech, kupte si několik polštářků navíc a v posteli se raději podepřete, než abyste leželi na plocho. Také zvyšte čelo vaší postele. Snadným způsobem, jak to udělat, je umístit několik prken pod nohy na vrchním konci postele. Několik starých telefonních seznamů pod každou nohou může postel také dostatečně vyvýšit.
  2. 2
    Zkuste spát na boku. Existuje dobrý důvod, proč nechcete spát na vašich zádech: v té pozici se váš jazyk a měkké patro uvolňují proti zadní části vašeho krku a blokují průchod vzduchu.
    • Vyzkoušejte trik s tenisovým míčkem. Přišijte tenisový míček na zadní stranu vašeho trika na spaní, aby vám bylo nepohodlné přetočit se na záda.
  3. 3
    Zkuste pomůcky proti chrápání. Jsou také známé jako zubní dlahy a jsou to obvykle malá plastová zařízení, která se nosí při spánku v ústech, aby zabránili měkkým tkáním v hrdle bortit se a bránit průchodu vzduchu. Dělají to tak, že posunou dolní čelist dopředu a/nebo zvednou měkké patro. Některá zařízení také brání svalům krku zapadnout dozadu přes vaší průdušnici.
    • Zeptejte se na tyto zařízení vašeho zubaře nebo navštivte spánkového terapeuta.
    Reklama

Metoda 3 ze 4:
Prevence potíží s dutinami

  1. 1
    Řešte každé ucpání nosu. Zkuste brát dekongestanty nebo antihistaminika, pokud je ucpání nosu příčinou vašeho chrápání. Používejte je jako dočasné opatření v případě, že máte podezření, že je na vině nachlazení nebo alergie. Dlouhodobé užívání může být v obou případech škodlivé.
    • Vykloktejte si mátovou ústní vodou, aby se scvrkla tkáň ve vašem nose a krku. Je to obzvlášť účinné, pokud je vaše chrápání dočasným stavem způsobeným nachlazením nebo alergií.
    • Měňte si často prostěradla a povlaky na polštáře. Snížíte ucpávání nosu tím, že zmírníte množství alergenů v ložnici. Snažte se také často vysávat podlahu a prát záclony.
  2. 2
    Přelepte si nos páskou proti chrápání. Jsou k dostání ve většině lékáren. Mohou vypadat divně, ale kdo se kouká? Držte se instrukcí na obalu a nalepte si jednu pásku na vnější stranu nosu. Fungují tak, že nadzdvihnou a otevřou vaše nosní dírky a zlepší tak průchod vzduchu.
  3. 3
    Zvažte použití výplachu dutin/nosu. Výplachy jsou vyvinuté tak, aby se úplně vyplavil odpad a hlen, který se vytváří v nose. Vyplachování napomůže zmírnění chrápání.
    • Můžete si zkusit dát teplou koupel nebo sprchu. Horký vlhký vzduch pomůže hlenu odtéct z dutin, čímž se sníží pravděpodobnost chrápání.
    • Zvyšte hlavu vaší postele. Pomůže to redukovat množství hlenu, který stéká a blokuje vaše nosní průchody. Když nebude nosní průchod zacpaný, nebudete chrápat.
  4. 4
    Promluvte si s vaším lékařem. Pokud trpíte chronickými infekcemi dutin, nechte si předepsat nosní dekongestanty. Přemožení infekce pomůže vyléčit chrápání.
    Reklama

Metoda 4 ze 4:
Promluvte si o chrápání s vaším partnerem

  1. 1
    Vyberte si čas k rozhovoru. Konfrontovat vašeho partnera s jeho chrápáním uprostřed noci nebo okamžitě při vstávání po noci beze spánku a odpočinku může vést k rozmrzelosti a hádkám. Vyvarujte se hádavých rozhovorů o spánku a udržte diskuzi mírnou.
    • Pokud je chrápání vašeho partnera chronické, promluvte si po večeři, když bude dost času ke klidné přípravě na spánek a řešení vašich starostí.
  2. 2
    Mějte na paměti, že chrápání je fyzický problém. Pokud chrápete nebo žijete s někým, kdo chrápe, není to nic za co byste se měli cítit v rozpacích nebo být naštvaný. Není to vědomá volba chrápajícího člověka, ale fyzická záležitost, která může být vyléčena.
    • Pokud máte problém s chrápáním a váš partner si stěžuje, je třeba brát to vážně. Pokud své záchvaty chrápání zaspíte, musíte mu věřit.
    • Pokud váš partner chronicky chrápe, raději mu to řekněte dříve než později. Opatření "za jeho zády" jako používání špuntů do uší, proto abyste nezranili jeho city, může skončit tím, že se bude cítit ještě trapněji, jako by to byl problém, kterému je třeba zabránit. Promluvte si o tom a naplánujte spolu řešení.
  3. 3
    Buďte si vědomi hlubších problémů. Rozhovor o chrápání vás může neúmyslně zavést k diskuzi o kouření, váze nebo jiných citlivých tématech, které mohou ovlivňovat váš vztah s partnerem. Buďte si vědomi oblastí, do kterých se může váš rozhovor dostat a komunikujte promyšleně a takticky.
    Reklama

Tipy

  • Existují lékaři, kteří se specializují na spánkovou medicínu. Pokud chrápete, ale po probuzení se necítíte odpočatě, měli byste navštívit jednoho z těchto odborníků. Můžete je najít na internetu.
  • Zvažte skryté příčiny. Proberte s vaším lékařem možnost poruchy spánku, která může být vážnější než jen chrápání. Současný zlatý standard pro léčbu obstruktivní spánkové apnoe je tlakový přístroj zajišťující kontinuální průchod vzduchu, který otevírá průchod stlačeným vzduchem skrz masku nebo zařízení připevněné k nosu.

Reklama

O tomto wikiHow

Pracovnící wikiHow
Spoluautor od
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Na wikiHow je Tým manažerů obsahu který pečlivě sleduje práci editorů, aby se ujistili, že každý článek splňuje náš standart vysoké kvality. Tento článek byl zobrazen 8 708 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 8 708 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama