Jak přestat koktat

V tomto článku:Domácí metody léčbyCo by rodiče měli dělat a co by dělat neměliNávštěva logopedaReference

Bohužel neexistuje žádná zázračná léčba na koktání. Ani terapie, ani elektronická zařízení a dokonce ani léky vám nepomohou zbavit se koktání přes noc. Pokud koktáte, můžete se pokusit tento svůj problém řešit sami, nebo můžete navštívit logopeda, který vám může pomoci udělat velké pokroky. Pokud se chcete koktání zbavit a začít mluvit plynule, v tomto článku se dozvíte, jak na to.

1
Domácí metody léčby

  1. 1
    Nejprve se duševně i fyzicky uvolněte. Řekněte si, že se vám podaří mluvit plynule. Když budete mít obavy z koktání, budete ve stresu a budete koktat. Uvolněte jak tělo, tak mysl.
    • Uvolnění těla:
      • Uvolněte napětí v zádech, v krku a v pažích. Uvolněte ramena a nechejte je spadnout přirozeně dolů.
      • Než začnete mluvit, zkuste chvíli bzučet. Zpěváci tuto metodu používají k zahřátí hlasu.
      • Vytřepejte si nohy a ruce a vytočte se v pase, abyste uvolnili svalové napětí.
    • Uvolnění mysli:
      • Řekněte si: „Moje koktání nade mnou nemá žádnou moc, dokážu se ho zbavit.“
      • Neříkejte si, že je to otázka života a smrti! Koktání je sice otravné, ale pro ostatní lidi pravděpodobně není tak nepříjemné, jako pro vás. Myslete na to a uvolněte se.
      • Soustřeďte se na to, co se vám odehrává v hlavě. Pomalu se začněte soustředit na konečky svých prstů a dýchejte pomalu a zhluboka. Toto cvičení můžete provádět jako meditaci.
  2. 2
    Stoupněte si před zrcadlo a představte si, že v něm vidíte někoho jiného. Začněte mluvit – o čemkoli. Vyprávějte si, co jste celý den dělali, jak se cítíte, co máte v plánu později a všímejte si toho, jak přestáváte koktat.
    • Mluvit před zrcadlem samozřejmě není to samé, jako mluvit s jiným člověkem, ale toto cvičení by vám mělo dodat sebevědomí. Když se budete chystat s někým mluvit, vzpomeňte si na to, jak dobře vám to jde před zrcadlem.
    • Zkuste mluvit sami se sebou 30 minut každý den. Ze začátku vám to možná bude připadat zvláštní, ale když si zvyknete na zvuk svého hlasu bez koktání, budete mít mnohem vyšší sebevědomí.
  3. 3
    Čtěte si knihy nahlas. Když si budete číst knihy nahlas, budete mít větší charisma. Ze začátku to možná nebude snadné, ale naučíte se správně dýchat. Problémem většiny lidí, kteří koktají je to, že nevědí, kdy mají při čtení nebo mluvení dýchat.
  4. 4
    Představujte si slova, která se chystáte říct. Toto cvičení se budete muset chvíli učit, ale může vám velmi pomoci. Když si budete představovat slova, která se chystáte říct, budete mít větší šanci, že nebudete koktat. Pokud si slova nedokážete představit, nejsou to vaše slova. Vždy se snažte mít v hlavě jasný obraz toho, co chcete říct.
    • Pokud máte problém s konkrétním slovem, zkuste ho nahradit nějakým synonymem. Možná najdete slovo, které se vám bude vyslovovat snadněji.
    • Zkuste si vyhláskovat slovo, se kterým máte problém. Možná ho budete muset vyslovovat velmi pomalu písmeno po písmenu, ale budete alespoň vědět, že se vám podařilo ho vyslovit správně.
    • Nebojte se zastavit se a představit si slovo, které chcete říct. Lidé se ticha většinou bojí – musíte se naučit vnímat ticho jako příležitost ujasnit si, co chcete říct.
  5. 5
    Když budete koktat, snažte se mezi bloky uvolňovat napětí. Zvládněte své koktání tím, že budete mezi jednotlivými bloky slov vydávat hluboké hrdelní zvuky. Příklad: „Je to t-t-t-t GRRRRR těžké.“ Zkuste se zastavit a říct „blabla“ a potom pokračujte dál.
  6. 6
    Dostaňte se do správné nálady. Než začnete mluvit, měli byste být optimisticky naladění. Lidé mají často takový strach z koktání, že tento strach sám o sobě způsobí koktání. [1] Místo toho, abyste se báli, že budete koktat a očekávali to, si představujte, že budete mít úspěch. Pomůže vám to zbavit se nervozity.
  7. 7
    Vyzkoušejte dechová cvičení, která vám usnadní mluvení. Lidé, kteří koktají, mají často problémy s dýcháním během mluvení. Dechová cvičení vám mohou výrazně pomoci mluvit plynuleji. Zkuste následující cvičení:
    • Než začnete mluvit, několikrát se zhluboka nadechněte. Předstírejte, že se chcete potopit do vody a musíte se několikrát pořádně nadechnout. Pomůže vám to usnadnit a regulovat dýchání. Pokud jste v nějaké společenské situaci, kdy je pro vás nepříjemné dýchat tímto způsobem, zkuste se alespoň zhluboka nadechnout nosem.
    • Nezapomínejte dýchat při mluvení i při koktání. Lidé, kteří koktají, často zapomínají při mluvení dýchat. Zastavte se, dejte si menší pauzu, nadechněte se a zkuste danou frázi nebo slovo říct znovu.
    • Nesnažte se bořit rekordy! Existuje spousta lidí, kteří mluví rychle, ale cílem není mluvit tak, jako tito lidé. Vaším cílem by mělo být mluvit tak, abyste se vyjádřili a lidé vám rozuměli. Naučte se mluvit pomalu – nemusíte spěchat. Neúčastníte se přece žádné soutěže v tom, kdo mluví rychleji!
  8. 8
    Zkuste mluvit rytmicky. Lidé, kteří koktají, většinou přestávají koktat, když zpívají. Je to z několika důvodů: při zpěvu jsou slova prodloužená, hlas je jemnější a zpívat je snazší, než mluvit. Když se naučíte mluvit v rytmu (jako slavní řečníci, například Martin Luther King Jr.), možná se vám podaří se koktání zbavit.
  9. 9
    Při mluvení se nedívejte lidem přímo do očí. Dívejte se jim nad hlavu, nebo někam za ně. Díky tomu nebudete tak nervózní a vyhnete se koktání.
    • Pokud mluvíte přímo s někým, zjistěte, zda se mu dokážete pravidelně dívat do očí. Nemusíte na něj zírat celou dobu, ale když se mu čas od času podíváte do očí, bude se s vámi cítit lépe, takže se i vy budete cítit lépe.
  10. 10
    Nedělejte si starosti s maličkostmi. Uvědomte si, že se vám to nepodaří napoprvé. Vaše chyby ovšem nejsou to, co vás definuje. Jde o to, jak ke svým chybám přistupujete a zda jste ochotní vytrvat. Několik bitev pravděpodobně prohrajete, ale cílem je vyhrát válku, což se vám jistě podaří.

2
Co by rodiče měli dělat a co by dělat neměli

  1. 1
    Snažte se zajistit, aby dítě nebralo koktání jako velký problém. Rodiče, kteří mají obavy z koktání svých dětí, mohou dítěti způsobit psychické potíže. Když si dítě bude myslet, že je koktání problém, bude se za své koktání stydět. Tím byste svému dítěti spíše uškodili, než pomohli.
  2. 2
    Snažte se nevystavovat dítě stresujícím společenským situacím. Když budete dítě stavět do nepříjemných situací, aby se naučilo být „v klidu,“ způsobíte mu ještě větší problémy. [1]
  3. 3
    Naslouchejte svému dítěti trpělivě a nepřerušujte ho. Když bude dítě koktat, nechejte ho v klidu dokončit myšlenku – nepřerušujte ho a nedoříkávejte slova za něho. Ukažte mu, že ho milujete a máte s ním trpělivost.
  4. 4
    Když dítě o svém koktání bude chtít mluvit, proberte to s ním. Pokud vaše dítě chce mluvit o svém koktání, vyhraďte si čas na to, abyste si promluvili o tom, čím si prochází a probrali spolu možnosti léčby. Dejte svému dítěti najevo, že jeho frustraci rozumíte.
  5. 5
    Pokud vaše dítě začne navštěvovat logopeda, promluvte si s logopedem o tom, co byste měli dělat a čemu byste se měli vyhnout. Řiďte se všemi radami, které vám logoped poskytne.

3
Návštěva logopeda

  1. 1
    Pokud máte s koktáním problém, nebojte se navštívit logopeda. Většinou se lidé koktání po nějaké době zbaví, zejména pokud začnou koktat v mladém věku. V některých případech je ovšem dobré navštívit logopeda, hlavně pokud trpíte také depresí, nebo vnímáte své koktání jako velký životní problém.
  2. 2
    V některých případech je vhodná terapie mluveného projevu. Existují situace, kdy je terapie vhodná a situace, kdy terapie pravděpodobně nepomůže. Dítěti může terapie pomoci v následujících případech:
    • Koktání trvá déle než 6 měsíců
    • Blokace projevu trvá déle, než několik vteřin
    • Dítě má v rodině lidi, kteří také koktají
    • Dítě je kvůli svému koktání emocionálně vyprahlé, nebo trpí depresí a cítí se trapně
  3. 3
    Zjistěte, jak pracuje logoped. Logoped s pacientem povede sérii hlasových cvičení a naučí ho omezit dopad koktání na komunikaci, ale nezbaví ho koktání úplně. [2] Pacient si potom tyto techniky zkouší i při běžné komunikaci.
    • Logoped může mluvit také s rodiči, učiteli a někdy i s přáteli pacienta a pomoci jim porozumět tomu, čeho se pacient snaží dosáhnout a najít nejvhodnější způsoby komunikace. Dělá to proto, aby pacienti měli podporu a pomoc svých blízkých a nebáli se mluvit i mimo terapii.
  4. 4
    Je možné, že vám logoped doporučí, abyste začali navštěvovat nějakou podpůrnou skupinu. Po celém světě existují stovky podpůrných skupin pro lidi, kteří koktají. Logoped vám po konzultaci může doporučit některou z těchto skupin, kde se naučíte další techniky terapie a budete mít příležitost najít si přátele a v prostředí, ve kterém se budete cítit dobře.

Tipy

  • Nemluvte příliš rychle – tím byste koktání jen zhoršili. Mluvte pomaleji a uvolněněji a brzy se vám podaří se koktání zbavit.
  • Řeč těla hraje při mluvení důležitou roli. Využívejte řeč těl a gestikulujte, nebo například zvedejte obočí. Díky tomu se vám podaří se vyjádřit tak, jak chcete.
  • Pokud například musíte přednést nějakou prezentaci, je dobré se připravit dopředu. *Zaměřte se zejména na regulaci dechu. Zkuste si do papíru s prezentací označit místa, kdy byste se měli nadechnout, abyste mluvili plynuleji. Pokud tuto možnost nemáte, dělejte si pauzy pro dýchání vždy na konci věty.
  • Naučte se slova dříve, než je řeknete, ale snažte se mluvit spontánně – měli byste dělat středně dlouhé pauzy mezi bloky slov, abyste měli čas si uvědomit, co budete říkat dál.
  • Pokud koktáte v něco přítomnosti, řekněte mu to, abyste nebyli nervózní. Pokud například koktáte vždy jen v přítomnosti někoho, kdo se vám líbí, řekněte mu to, jistě to pochopí.
  • Gestikulace vám někdy může pomoci přestat koktat.
  • Najděte si knihu Self Therapy for the Stutterer, kterou vydala The Stuttering Foundation. Bude to chtít spoustu času a úsilí, ale může se vám podařit se koktání zbavit. Kupte si domácí balíček z webu www.stop-your-stutter.com, který byl sestaven člověkem, kterému se podařilo se koktání zbavit. Pusťte si úvodní video, ve kterém vysvětluje, jak se zbavil koktání a jak se ho můžete zbavit i vy.
  • Nemluvte příliš rychle – není kam spěchat. Zkuste se před mluvením zhluboka nadechnout.
  • Snažte se o mluvení příliš nepřemýšlet. Řekněte co chcete a řekněte to jasně a přesně.
  • Dostatek spánku a odpočinku vám může pomoci.

Varování

  • Nikomu nedovolte, aby vás kvůli vaší vadě řeči ponižoval. Každý má něco, co by mohl vylepšit. Lidé, kteří se k vám chovají neslušně, mají většinou sami mnohem větší problémy a nedostatky.
    • Nikdo vás nemůže ponižovat, pokud mu to nedovolíte.
      - Eleanor Roosevelt

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Mluvení

V jiných jazycích:

English: Stop Stuttering, Français: ne plus bégayer, Italiano: Smettere di Balbettare, Español: dejar de tartamudear, Deutsch: Stottern loswerden, Português: Parar de Gaguejar, Русский: перестать заикаться, 中文: 克服口吃, Bahasa Indonesia: Berhenti Berbicara Gagap, Nederlands: Stoppen met stotteren, हिन्दी: हकलाना बंद करें, العربية: علاج تلعثم النطق, Tiếng Việt: Chữa tật nói lắp, 日本語: どもりを治す

Stránka byla zobrazena 4 003 krát.
Byl tento článek přesný?