Jak přestat myslet na svou bývalou lásku

Spoluautor Elvina Lui, MFT

V tomto článku:Překonejte bolestZbavte se věcí co vám ex připomínajíSoustřeďte se na jiné věci20 Reference

Začít nový vztah může být bolestné, obzvlášť pokud se v myšlenkách neustále vracíte ke své bývalé lásce. Ať už váš předchozí vztah právě skončil, nebo se stále nemůžete přenést přes prožitou bolest několik měsíců poté, je možné, že vám tyto neodbytné myšlenky brání v tom, posunout se v životě dál. Naštěstí existují techniky, které vám mohou pomoci přijmout, že vztah skončil a konečně na svého bývalého nebo bývalou přestat myslet.

Část 1
Překonejte bolest

  1. 1
    Truchlete. Konec vztahu může vyvolávat podobné pocity, jako smrt blízkého člověka. Je v pořádku za svou ztrátu truchlit.[1]
    • Pocit bolesti nejde jen tak zamést pod koberec. Ve skutečnosti se mnohem snadněji posunete kupředu, když se svým pocitům postavíte čelem, aniž je budete soudit.[2]
    • Čím víc se budete snažit své myšlenky potlačit, tím silnější budou. Pokud sami sobě nedovolíte prožít tyto emoce a myšlenky, je možné, že se vám bude o vaší/em ex v noci zdát.[3]
    • Pokud chcete, vyplačte se. Je mnohem lepší dát svým pocitům průchod, místo abyste je navždycky drželi v sobě.
  2. 2
    Promluvte si s někým, komu důvěřujete. Někdy se člověk zkrátka potřebuje vypovídat, aniž by žádal o radu. I když nerozumíte tomu, proč se to stalo, když budete o rozchodu mluvit, pomůže vám to přijmout, že váš vztah skončil.[4]
    • Pokud je vám nepříjemná představa, jak s někým blízkým probíráte rozchod, zkuste si najít profesionálního terapeuta nebo vyhledejte pomoc nějaké skupiny na internetu.
    • Může vám také pomoci představit si rozhovor se svým/ou ex o všem, co vás trápí. Umožní vám to vyjádřit všechny pocity, které držíte uvnitř, aniž byste museli svou bývalou lásku kontaktovat. Může vám to pomoci za vztahem udělat definitivní tečku.[5]
  3. 3
    Zbavte se zloby. Pokud jste posedlí tím, co všechno špatného vám bývalý partner nebo partnerka provedli, nikdy se nedokážete posunout dál! Ať už pociťujete sebevětší hněv, je důležité se přestat utápět v těchto negativních myšlenkách.[6]
    • Když se snažíte vypořádat s neodbytnými myšlenkami, pomáhá postavit se jim tváří v tvář. Posuďte, proč se vám ta myšlenka vrací, jak může být pokřivená nebo nepravdivá a jaký na vás má v tuto chvíli negativní vliv. Čím více si budete tyto myšlenky uvědomovat, tím snazší bude zbavit se jich.[7]
  4. 4
    Buďte k sobě upřímní. Po rozchodu lidé často lžou sami sobě o kvalitě předchozího vztahu i o důvodech proč skončil. Je důležité opatrně posoudit, jak šťastní jste ve vztahu doopravdy byli, a co způsobilo rozchod. Díky tomu si přestanete idealizovat to, co nejspíš v první řadě vůbec kvalitní vztah nebyl.[8]
    • Pomůže vám také ujasnit si, jakou roli jste v rozchodu hráli vy sami a tím pádem vás přejde alespoň část vzteku.
  5. 5
    Uvědomte si, že potřebujete pomoc. Rozchod může mít vážný negativní dopad na vaše fyzické i duševní zdraví, obzvlášť pokud si uvědomíte, že na něj stále myslíte i o mnoho měsíců později. Rozchody bývají spojovány s oslabeným imunitním systémem a zvýšeným rizikem onemocnění. Lidé, kteří se z rozchodu nevzpamatovali ani po 16 týdnech mohou dokonce pozorovat fyzické změny v jejich mozku, které je připravují o motivaci, soustředění a emoce. Je nezbytné vyhledat odbornou pomoc dřív, než začne trpět vaše fyzické zdraví.[9]
    • Terapeut vám bude naslouchat, dodá vám odvahu postavit se svým pocitům a naučí vás způsoby, jak se vyrovnat se svou bolestí.
  6. 6
    Připomínejte si, že musíte svou minulost nechat být. Existují behaviorální techniky, které můžete vyzkoušet, a které vám pomohou přestat myslet na expartnera/ku. Všechny tyto techniky jsou založeny na schopnosti uvědomit si, když se vám v hlavě objeví myšlenka ex, a konkrétním způsobem se s ní ihned vypořádat. Nezapomeňte, že tyto techniky se hodí pouze v případě, že jste myšlenkami na bývalého/ou posedlí! Pokud jste se ještě nevypořádali se svými pocity a nedopřáli si čas na truchlení, neměli byste se pokoušet tyto myšlenky ignorovat.
    • Můžete si například navléknout na zápěstí gumičku a prásknout se jí pokaždé, když začnete na bývalého přítele či přítelkyni myslet.
    • Také si můžete napsat myšlenky, které vás v souvislosti s ex napadají, na papír, a ten spálit nebo vyhodit.
    • Můžete vyzkoušet vizualizační cvičení, které vyžaduje představit si konkrétní scénu pokaždé, když vás přepadnou myšlenky na ex. Například si v hlavě vybavte dopravní značku stop, abyste si připomněli, co máte přestat dělat. Pokud to budete dělat neustále, tato asociace pro vás brzy bude automatická.

Část 2
Zbavte se věcí co vám ex připomínají

  1. 1
    Vyhýbejte se kontaktu s bývalým partnerem/kou. I když si myslíte, že můžete zůstat přáteli, je důležité si dát na nějakou dobu pauzu. Musíte se nejdřív úplně uzdravit, než budete schopní znovu s tím člověkem trávit čas.[10]
    • Pokud si nedopřejete čas na uzdravení, budete o svém ex nejspíš nadále přemýšlet jako o partnerovi, protože vaše pouto coby páru nebylo překonáno.
    • Zamyslete se důkladně nad tím, proč chcete zůstat kamarády. Pokud je to proto, že se obáváte žít svůj život bez bývalého přítele/kyně, je možné, že to používáte jako výmluvu, abyste se nemuseli vyrovnávat se žalem po rozchodu.
    • Většina lidí se s expartnery nedokáže přátelit. Nemusíte mít špatný pocit, pokud vám to zkrátka nejde i poté, co jste si prošli dobou truchlení.
  2. 2
    Zbavte se věcí, které jste spolu sdíleli. Pokud začnete na expartnerku myslet pokaždé, když se podíváte na hodinky, které vám dala k vánocům, nebo na kolekci DVD, kterou jste si společně koupili, možná je na čase se s těmi věcmi rozloučit.[11]
    • Pokud tyto věci nechcete vyhodit, můžete je třeba darovat na charitu.
    • Odstraňte z domu či bytu všechny fotografie vaší bývalé lásky.
    • Pokud jste spolu žili a nemůžete se zbavit všech věcí, které jste si pořídili společně, možná pomůže vdechnout bytu novou energii změnou výmalby stěn nebo přestavěním nábytku. Budete mít pocit, že je to opět jen váš byt a ne byt, který jste sdíleli s ex.
    Odpověď odborníka
    Q

    Na otázku, "Doporučujete odstranit vzpomínky na partnera i z domova?"

    Elvina Lui, MFT

    Elvina Lui, MFT

    Odbornice na vztahy
    Elvina Lui je licencovaná terapeutka pro manželství a rodinu se specializací na poradenství v oblasti vztahů. V roce 2007 obdržela magisterský titul v oboru poradenství ve Western Seminary a již více než 7 let je držitelkou certifikátu MFT.
    Elvina Lui, MFT
    DOPORUČENÍ ODBORNÍKA

    Elvina Lui, terapeutka pro manželství a rodinu odpověděla: "Pokud si tuto otázku pokládáte, ještě jste se nevypořádali se smutkem ze ztráty, protože pokud by to tak bylo, věci byste dávno vyhodili, nebo je alespoň dali do krabic. Chce to čas, ale jednou budete schopni tyto věci dát pryč. Nemyslím si, že by se tento krok měl nebo mohl uspěchat.Proč se budete nutit k něčemu, na co ještě nejste připraveni? Jen vás to bude více zraňovat, pokud věci uspěcháte."

  3. 3
    Nesnažte se svou bývalou lásku kontrolovat. Nikdy se vám nepodaří na expartnera přestat myslet, pokud neustále vidíte jeho statusy na Facebooku nebo na mobilu. I když váš rozchod proběhl dobře a nejste nepřátelé, nemusí být od věci si na čas jeden druhého odebrat na sociálních sítích z přátel. Stejně tak je dobrý nápad přestat jezdit cestou do práce kolem jeho domu a ptát se společných známých na to, jak se má a co dělá. [12]
  4. 4
    Změňte své zaběhlé každodenní rituály. Lidé si v partnerských vztazích často vybudují společné rituály, a když v nich budete pokračovat i po rozchodu, může to prohloubit vaše pocity osamělosti a vy budete na ex myslet tím víc. Vybudujte si své nové rituály. Místo abyste si v neděli dělali snídani, kterou jste jedli spolu, si zajděte na procházku a na snídani se zastavte v kavárně.

Část 3
Soustřeďte se na jiné věci

  1. 1
    Buďte společenští. Obklopte se přáteli a blízkými lidmi, kteří vám pomohou myslet na pozitivní aspekty života a ne na vaši bývalou lásku. Je také důležité věnovat se koníčkům a činnostem, které vás baví, obzvlášť pokud vás od nich váš ex odrazoval.[13]
    • Jestliže se váš společenský život točil okolo expřítele nebo expartnerky, je důležité vyrazit ven a najít si nové přátele. Zkuste se přihlásit do nějakého klubu nebo začněte pomáhat jako dobrovolník, abyste potkali nové lidi.
    • Pokud jste spoléhali na bývalou lásku ve věci citové podpory, zkuste se spoléhat na někoho jiného, než na životního partnera – třeba na nejlepšího kamaráda či na sourozence. Možná budete překvapeni zjištěním, v kolika lidech máte oporu![14]
    • Když budete mít pořád co na práci, překonáte krizi rychleji. Jestliže se přistihnete, jak neúnavně myslíte na svého ex ve chvíli, kdy jste sami doma, najděte si nějakou činnost a pusťte se do ní, ať už si zajdete na večeři s kamarádkou, zajdete si sami na návštěvu muzea, nebo jdete na procházku.[15]
  2. 2
    Myslete na svou budoucnost. Je možné, že jste si budoucnost plánovali s bývalou láskou a pokud ano, je pochopitelné, že teď máte pocit, že nic není v životě jisté. Zkuste se soustředit na pozitiva tím, že si budete připomínat všechny báječné věci, kterých můžete v budoucnosti dosáhnout i bez svého ex.[16]
    • Snažte se užívat si každý den, i když možná toužíte nejvíce po tom, být opět ve vztahu, být single má také spoustu výhod, které byste si měli užít, dokud to jde.
  3. 3
    Pečujte o sebe. Aby se vám zlepšila nálada, je nezbytné uchovat si zdravé návyky. Nezapomínejte pravidelně cvičit a dostatečně spát. Když se rozhodnete žít zdravě, nejen že se budete lépe cítit, ale také vám to poskytne potřebný únik před potřebou neustále myslet na svého/svou ex.[17]
    • Meditace vám může pomoci znovu nalézt klid a zbavit se stresu, spojeného s rozchodem.
  4. 4
    Až budete připraveni, najděte si novou lásku. Neexistuje žádné zlaté pravidlo pro to, kdy byste měli po rozchodu znovu začít randit, takže se zařiďte tak, jak to cítíte. Neskákejte do nového vztahu jen proto, že nechcete být sami, ale zároveň se nebojte nového začátku![18]
    • Někteří lidé stále myslí na své expartnery/ky i tehdy, když jsou v nových zdravých vztazích. Pokud je to váš případ, nebude k ničemu snažit se tyto myšlenky jednoduše potlačit. Místo toho se je pokoušejte aktivně nahradit vzpomínkou na to, kdy jste cítili spoustu lásky od svého současného partnera. Láska je silný cit, který vám může pomoci zabránit pokušení kontaktovat bývalou lásku.[19]

Tipy

  • Uzdravit se po rozchodu trvá dlouho, takže mějte sami se sebou trpělivost.

Varování

  • I když emoce, které prožíváte po rozchodu, mohou být velmi silné, nikdy bývalé partnery slovně ani fyzicky neohrožujte, ani neprohlašujte, že si sami něco uděláte, abyste v tom druhém vzbudili pocity viny.
  • Pokud vaše pocity bolesti a zloby po rozchodu stravují celou vaši mysl a vy dokonce uvažujete o sebevraždě, okamžitě si s někým promluvte nebo vyhledejte pomoc profesionálního terapeuta či psychologa. Některé telefonní linky bezpečí fungují 24 hodin denně.[20]

Reference

  1. http://www.helpguide.org/articles/family-divorce/coping-with-a-breakup-or-divorce.htm
  2. https://www.psychologytoday.com/articles/200811/the-art-now-six-steps-living-in-the-moment
  3. https://www.psychologytoday.com/blog/mental-mishaps/201505/how-stop-thinking-about-someone
  4. http://www.helpguide.org/articles/family-divorce/coping-with-a-breakup-or-divorce.htm
  5. https://www.psychologytoday.com/blog/finding-true-love/200909/relationship-advice-breaking-hurts-real-and-how-recover-faster
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/the-dance-connection/201403/the-real-reason-you-cant-stop-hating-your-ex
  7. http://psychcentral.com/blog/archives/2012/11/11/some-ideas-to-help-stop-obsessing/
  8. https://www.psychologytoday.com/blog/naked-truth/201510/why-can-t-i-get-over-my-ex
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/finding-true-love/200909/relationship-advice-breaking-hurts-real-and-how-recover-faster
Ukázat více... (11)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Elvina Lui, MFT. Elvina Lui je licencovaná terapeutka pro manželství a rodinu se specializací na poradenství v oblasti vztahů. V roce 2007 obdržela magisterský titul v oboru poradenství ve Western Seminary a již více než 7 let je držitelkou certifikátu MFT.

Kategorie: Láska

V jiných jazycích:

English: Stop Thinking About Your Ex, Español: dejar de pensar en tu ex, Italiano: Smetterla di pensare al proprio Ex, Português: Parar de Pensar no Ex, Русский: перестать думать о бывшем партнере, Deutsch: Höre auf an deinen Ex zu denken, Français: arrêter de penser à son ex, 中文: 停止对前男(女)友的思念, Bahasa Indonesia: Berhenti Memikirkan Mantan, Tiếng Việt: Ngừng Nghĩ tới Người yêu cũ, ไทย: เลิกคิดถึงแฟนเก่า, العربية: التوقف عن التفكير في خطيبك السابق, Nederlands: Ophouden met denken aan je ex, 한국어: 전 애인에 대한 생각 멈추는 방법, 日本語: 昔の恋人のことを考えるのを止める

Stránka byla zobrazena 9 589 krát.
Byl tento článek přesný?