Jak přestat prokrastinovat

Pokud jste chronický prokrastinátor, znáte nesnáze a stres, který přichází s odkládáním věcí. Přestože si můžete přát něco dokončit, získat pro to motivaci je něco jiného. Naštěstí, když se chce, je jednoduché prokrastinaci překonat.

Postup

  1. 1
    Vytvořte si seznam. Ano, udělejte si staromódní seznam úkolů s odškrtávacími políčky a vším. Zapište si všechno, velké věci i maličkosti, které musíte během celého dne udělat; pokud je to potřeba, velké činnosti rozdělte na menší kousky. Potom, jak budete přes den pracovat, odškrtávejte všechny položky na vašem seznamu. Ucítíte rostoucí hrdost, když budete kontrolovat váš stále se zmenšující seznam úkolů.
    • Zaměřte váš seznam na věci, které obvykle odkládáte, ne na věci, které děláte pravidelně.
    • Pokud je to třeba, stanovte si pro své úkoly časový rámec, do kdy musí být splněny. Zapište si například raději “vyvenčit psa do 12:30” než jen “vyvenčit psa.”
    • Přehodnoťte váš seznam během dne, abyste roztřídili vaše úkoly podle nejvyšší priority. Potom se vypořádejte s těmi nejdůležitějšími, než se vrátíte k menším věcem.
  2. 2
    Dokončete náročné věci. Když se blíží projekt, který vás děsí a jste kvůli němu neproduktivní i v jiných oblastech, vyřešte ho jako první. Po dokončení největší položky na vašem seznamu úkolů se budete cítit mimořádně produktivní a nakopne vás to k dalším věcem, které jste odkládali.
    • Pokud je váš “velký projekt” něco, co nelze udělat najednou, vytvořte si seznam jeho menších části, které můžete splnit dnes. Nedělejte si starosti s dokončením celé věci, ale udělejte teď opatření, aby to v budoucnu byla hračka.
    • Udělejte si konečný seznam úkolů pro tento projekt a umístěte ho někam, kde ho pravidelně uvidíte. Jak si budete položky odškrtávat, bude vás to motivovat k pokračování a to, že seznam pravidelně uvidíte, vám připomene, že je váš projekt třeba dokončit.
  3. 3
    Dělejte dvouminutové úkoly. Kdykoliv se setkáte s něčím, co nechcete dělat nebo zvažujete odložení, zeptejte se sami sebe “bude mi to trvat méně než dvě minuty?” Pro mnoho z nás sem patří drobné domácí práce jako vynesení odpadků nebo vytrhání trošky plevele, ale může to zahrnovat jednoduché činnosti ve všech oblastech života. Pokud chcete něco odložit, ale trvalo by to dvě minuty - udělejte to. Jednoduše se přinuťte využít dalších 120 sekund k tomu, abyste byly produktivní a splnili povinnost, kterou byste normálně hodiny nebo dny odkládali.
  4. 4
    Načasujte si pracovní horečku. Pokud se přistihnete při hlubokém zasnění, vyhraďte si čas na práci a nic jiného. Dejte si deset minut a odstraňte všechna rozptýlení - váš telefon, časopisy, nebo myšlenky na vaší lásku - a zaberte se do pracovního šílenství. Přinuťte se deset minut produktivně pracovat a potom se vraťte k čemukoliv, co jste dělali. Je šance, že se dostanete do ráže a budete pokračovat v práci ve vysokém tempu i když vaše “horečka” vyprší.
  5. 5
    Dejte si přestávku. Pokud se vám zdá, že se nemůžete soustředit a pracujete na vašich úkolech polovičatě, dejte si přestávku. Nastavte si časovač na deset minut a zdřímněte si, čtěte si knížku nebo zavolejte přátelům. Dělejte cokoliv, nad čím jste snily, abyste odstranili pokušení, až se vrátíte k práci. Jen se ujistěte, že se budete držet termínu a ne ho ignorovat až váš čas nakonec vyprší.
  6. 6
    Odstraňte vaše rozptýlení. Přestože se může zdát, že zavolat vaší matce nebo dočíst další kapitolu ve vaší knize jsou věci, které musíte v blízké budoucnosti provést, pravděpodobně vás jenom rozptylují od dokončení vaší práce. Vezměte si sluchátka proti hluku, vypněte si telefon a ukryjte vaše pokušení (knihy, kytaru, uklízení, může to být cokoliv).
    • Pokud máte při práci na počítači problém se surfováním po internetu, zkuste používat speciální počítačovou aplikaci, která limituje použití internetu. RescueTime je aplikace, která blokuje určité (nebo všechny) internetové stránky po konkrétní dobu, kterou nastavíte a která může být zrušena pouze, pokud váš počítač vypnete. Můžete si jí stáhnout z internetu zdarma.
    • Pokud je vaším problémem soustředit se na psaní velké eseje nebo pracovního hlášení, zkuste použít program OmmWriter. Je to textový editor, který zabere celou obrazovku, včetně panelu nástrojů v dolní části a aby vám pomohl soustředit se, přehrává jemnou instrumentální hudbu nebo bílý šum. Nejzákladnější verzi programu si můžete stáhnout zdarma.
  7. 7
    Nebuďte puntičkáři. Pokud čekáte na ideální čas, perfektní prostředky nebo nechcete přestat, dokud nebude váš projekt dokonalý, odkládáte dokončení úkolu. Vyvarujte se tomuto puntičkářskému myšlení s ohledem na kvantitu před kvalitou. Pokud váš projekt nevyžaduje dokonalost, ale vy se na ní stále zaměřujete, přestaňte a posuňte se k dalšímu úkolu. Když vše splníte, můžete se vrátit a dokončit zdokonalování původního úkolu.
  8. 8
    Motivujte se. Mnoho lidí tvrdí, že důvod jejich prokrastinace je to, že pracují nejlépe pod tlakem. Takže co děláte, když vaše projekty nemají žádný termín? Udělejte si vlastní. Stanovte si čas, dokdy musíte dokončit každý projekt, a buď se na konci odměňte, nebo si uložte trest pro případ, že nejste ve svém úsilí úspěšní.
    • Pozitivní posílení je neúčinnějším prostředkem motivace. Udělejte si radost, na kterou se budete moci těšit, jako odměnu za splnění vašeho seznamu úkolů, jděte do kina, dejte si čokoládu, vyrazte si s přáteli, cokoliv co váš bude motivovat.
    • Zkuste využít negativní posílení - odstraňte něco špatného - jako motivaci. Například si slibte, že pokud dokončíte vaší esej do pátečního večera, nebudete muset řešit své pochůzky, dělat domácí práce nebo dělat cokoliv co nechcete.
    • Pokud na vás posílení nefunguje, používejte jako motivaci tresty. Využijte negativní trest - odstraňte něco dobrého - abyste se snažili a pracovali tvrději. Nedovolte si zdřímnout si, dát si večeři nebo dočíst vaší oblíbenou knihu, dokud nesplníte vaše úkoly.
    • U nejzávažnějších případů prokrastinace vložte do hry své peníze. Dejte někomu, komu důvěřujete, svěřte určitý obnos peněz, třeba 1000 Kč, a řekněte mu, ať je utratí, pokud do určité doby nedokončíte váš projekt. Tak budete muset pracovat, abyste si udrželi vaše těžce vydřené peníze ve vlastní peněžence.
  9. 9
    Získejte spolupachatele. Pokud to vypadá, že sám nemůžete pracovat, najděte si kamaráda nebo člena rodiny, který vám s prací pomůže. Nechte je podporovat vás, abyste vydrželi u úkolu a pomoci vám, když to budete potřebovat. Když někomu řeknete, co potřebujete udělat, bude vás to motivovat k dokončení vašeho projektu, protože se nebudete chtít ztrapnit přiznáním, že jste věc nedokončili.
    • Vyhraďte si pár hodin času, kdy projdete a dokončíte všechny vaše projekty s přítelem. Tak budete mít při práci u sebe někoho, kdo vás udrží soustředěné.
    • Naplánujte si s vaším kamarádem kontrolu, kdy vám zavolá, aby zjistil, jak jste na tom. Mohou to být termíny pro určité úkoly, při kterých budete vaším přítelem pochválení nebo pokárání v závislosti na vaší zprávě o pokroku.
  10. 10
    Zaměřte se na konečný cíl. Snadno vidíte pouze obrovský seznam úkolů než bezstarostný pocit jejich splnění a dokončení. Jak budete pracovat, zaměřte se na volný čas, relaxaci, peníze, cokoliv co získáte, když skončíte. To vám pomůže zůstat u úkolu a dopracovat se k vašemu cíli.

Tipy

  • Zamyslete se nad následky nedokončení svých projektů.
  • Sledujte průběžně plnění vašich úkolů, abyste se mohli podívat zpět a viděli, všechnu práci, kterou se vám podařilo dokončit. Budete ohromeni, co jste schopni splnit, když chcete!
  • Udělejte si seznam priorit. Pokud máte ve škole více úkolů a dva jsou do dalšího dne, udělejte je jako první. Když skončíte, posuňte se chronologicky k dalším úkolům podle toho, do kdy mají být splněny.
  • Vyhýbejte se vašemu telefonu. Neberte si telefon abyste poslali zprávu, zavolali si atd..
  • Neříkejte ano. Nezačínejte si brát příliš úkolů najednou. Ujistěte se, že na ně opravdu máte čas. Nepracujte na projektu, pokud jste unaveni, v rušném prostředí nebo nemyslíte dopředu.

Varování

  • Navštivte specialistu, pokud vaše prokrastinace zasahuje do produktivního zdravého života.

Informace o článku

Kategorie: Vzdělání a Komunikace

V jiných jazycích:

English: Stop Procrastinating, Français: arrêter la procrastination, Italiano: Smettere di Procrastinare, Español: dejar de postergar, Deutsch: Prokrastination besiegen, Português: Parar de Procrastinar, Nederlands: Stoppen met uitstellen, 中文: 停止拖延, Русский: перестать откладывать, Bahasa Indonesia: Berhenti Mengulur Waktu, ไทย: เลิกผัดวันประกันพรุ่ง, 한국어: 할 일 미루는 습관 고치는 법, हिन्दी: टालने की आदत को बदलें, العربية: التوقف عن المماطلة, Tiếng Việt: Khắc phục Tính trì trệ, 日本語: 先延ばしをやめる, Türkçe: Ertelemekten Nasıl Vazgeçilir

Stránka byla zobrazena 5 650 krát.
Byl tento článek přesný?