Jak přestat s kouřením ze dne na den

Přestat s kouřením ze dne na den je těžké a vyžaduje to odhodlání a výdrž. Pokud chcete přestat kouřit bez pomoci, budete potřebovat duševní sílu, budete si muset najít něco, čemu se budete moci stále věnovat a budete se muset naučit reagovat na recidivy. Pokud to opravdu chcete dokázat, tento článek vám ukáže, jak na to.

Metoda 1 ze 3:
Buďte duševně silní

  1. 1
    Uvědomte si výhody a nevýhody toho, když přestanete kouřit ze dne na den. Přestat kouřit ze dne na den a bez pomoci znamená nesnižovat postupně množství cigaret a nepoužívat ani nikotinové náplasti nebo žvýkačky. Vyžaduje to vytrvalost a nezávislost. Jen 3-10% lidí dokáže úspěšně přestat kouřit tímto způsobem, protože jde o skutečně drastickou životní změnu. Než se o to pokusíte, uvědomte si, jaké jsou výhody a nevýhody této metody. [1]
    • Výhody:
      • Pokud potřebujete přestat kouřit proto, že máte nějaký vážný zdravotní problém spojený s kouřením, jde o nejrychlejší způsob, jak být zase co nejdříve zdravý a neničit si tělo i nadále. Budete mít také větší motivaci to dokázat.
      • Bude to sice nepříjemnější, ale nebude to trvat tak dlouho. Místo abyste přestávali kouřit celé měsíce, nebo i rok s nikotinovými náplastmi a pomalu si odvykali, budete schopni svoji závislost překonat rychleji.
    • Nevýhody:
      • Je možné, že budete trpět intenzivními abstinenčními příznaky, jako je deprese, nespavost, podrážděnost a úzkost.
      • S touto metodou budete mít menší šanci na úspěch, než s jinými metodami.
  2. 2
    Připravte si plán. Když budete mít plán, budete pevněji rozhodnutí, že chcete přestat kouřit a budete odhodlaní to dokázat. Můžete si vybrat například nějaký den a do kalendáře si značit každý den, během kterého jste nekouřili. Vyberte si k tomu dobu, která pro vás nebude nijak stresující, abyste se vyhnuli tomu, že budete mít brzy velkou chuť na cigaretu.
    • Zjistěte, co u vás vyvolává kouření. Zapište si všechny věci, které vás nutí kouřit více, ať už jde o pití whisky, navštěvování večírků, nebo dokonce poslouchání jazzu. Potom se zamyslete nad tím, jak se těmto věcem můžete vyhnout.
    • Stále si připomínejte, proč chcete přestat. Až budete mít plán, říkejte si, že chcete přestat ze zdravotních důvodů a také kvůli své rodině a svým přátelům. Napište sami sobě motivační vzkaz a noste si ho v peněžence.
    • Prvních několik dní bude nejhorších. Musíte s tím počítat. Odměňujte se za každých několik úspěšných dní, týdnů a měsíců.
    • Veďte si deník a zapisujte si všechny své myšlenky a pocity. Každý den si do něho chvíli zapisujte, abyste měli užší kontakt se svou myslí a svým tělem.
  3. 3
    Naučte se zvládat svůj stres. Když budete zvládat svůj stres, nebude pro vás takový problém přestat kouřit. Je možné, že kouření využíváte jako mechanismus k řešení stresu, takže je důležité najít si jiné metody, abyste odolali pokušení kouřit. Zde je několik skvělých způsobů, jak zvládat stres:
    • Přemýšlejte. Zapisujte si vše, co vám způsobuje stres a snažte se vymyslet způsoby, jak se těmto věcem vyhnout. Pokud je dokážete ze svého života vyřadit, bude pro vás mnohem snazší přestat kouřit.
    • Dělejte relaxační činnosti. Zkuste meditaci, jógu, dlouhé procházky, nebo poslech relaxační hudby.
    • Odpočívejte. Když budete každý den chodit spát i vstávat ve stejnou dobu, budete mít více energie a budete schopni snáze řešit stresující situace.
    • Promluvte si o svých pocitech s nějakým kamarádem. Budete se cítit mnohem lépe, protože si nebudete připadat osamělí.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Veďte aktivní život

  1. 1
    Snažte se být stále aktivní. Pokud chcete přestat kouřit, musíte své tělo udržovat aktivní, abyste neměli čas myslet na to, že máte chuť na cigaretu. Když budete stále v pohybu, budete se cítit zdravěji a nahradíte kouření jinými činnostmi. Zkuste například tyto tipy:
    • Pijte hodně vody, čaje, šťávy a dalších nápojů. Žvýkejte žvýkačky a cucejte mentolové bonbony, abyste měli stále zaneprázdněná ústa.
    • Mějte zaneprázdněné ruce. Mačkejte si antistresový balonek, kreslete si, hrajte si s telefonem, nebo dělejte cokoli jiného, co vám zabrání v kouření.
    • Zacvičte si. Pokud pravidelně necvičíte, měli byste začít. Když budete cvičit jen 30 minut denně, budete se cítit mnohem zdravěji a uvolněněji.
    • Choďte na procházky. Tento tip se vám bude hodit zejména když budete mít chuť na cigaretu.
  2. 2
    Buďte společensky aktivní. Pokud se snažíte přestat kouřit, neměli byste sedět sami doma. Využijte této příležitosti a travte více času s přáteli a s rodinou. Nejenom že nebudete myslet na kouření, ale budete šťastnější. [2]
    • Přijímejte pozvánky na různé akce. Navštěvujte různé události – i ty, kterým jste se v minulosti vyhýbali.
    • Pozvěte kamaráda na kávu, na procházku, nebo na drink. Udělejte si z nějakého známého bližšího přítele a dělejte spolu něco, co vás přivede na jiné myšlenky, než je kouření.
    • Když budete trávit čas s rodinou a přáteli, buďte k nim otevření a řekněte jim, že se snažíte přestat. Uvidíte, že vás rádi podpoří.
    • Věnujte se něčemu zábavnému a aktivnímu. Zajděte si na jógu, zatančit si, jeďte na výlet do hor, nebo si jděte zaplavat.
    • Když budete trávit čas s ostatními lidmi, měli byste odolávat pokušení. Nechoďte na večírky, na kterých všichni kouří a netravte čas s přáteli, které kouří. Měli byste kvůli tomu chuť také začít kouřit. Najděte si nové způsoby, jak být společensky aktivní.
  3. 3
    Vyhýbejte se pokušení. Tento krok je velmi důležitý. Až zjistíte, které věci u vás vyvolávají chuť na cigaretu, musíte se jim snažit vyhnout, jinak pro vás bude téměř nemožné přestat kouřit. Zkuste tyto tipy: [3]
    • Snažte se netrávit čas s kuřáky. Pokud je váš nejlepší kamarád kuřák, promluvte si s ním o tom a snažte se omezit čas, který s ním trávíte.
    • Vyhýbejte se místům, kde jste si kupovali cigarety. Pokud nemůžete chodit do supermarketu nebo do večerky u vašeho domu, aniž byste si koupili cigarety, začněte chodit někam jinam.
    • Vyhýbejte se situacím, ve kterých často kouříte. Pokud kouříte když čekáte na autobus, v určitých restauracích, nebo v určitých klubech, snažte se vyhýbat se těmto místům.
  4. 4
    Najděte si nového koníčka. Když si najdete novou „závislost“, budete schopni se přestat soustředit na kouření a budete svoji energii věnovat něčemu jinému. Zde jsou tipy na skvělé koníčky, kterým se můžete začít věnovat.
    • Dělejte něco rukama. Začněte psát básně nebo povídky, nebo začněte například malovat.
    • Běhejte. Když si určíte nějaký cíl, například uběhnout 5km, budete se soustředit na svůj nový plán a nebudete mít čas myslet na kouření.
    • Buďte dobrodružní. Zkuste jet na výlet do hor, nebo se jeďte projet na kole. Zkuste nějaký adrenalinový sport a uvidíte, že si na kouření ani nevzpomenete.
    • Najděte si novou lásku k jídlu. Neměli byste se sice místo kouření začít přejídat, ale měli byste více oceňovat jídlo a například se naučit vařit. Brzy uvidíte, že všechno jídlo bez cigaret chutná mnohem lépe.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Jak reagovat na recidivu

  1. 1
    Když se vám stane, že si znovu zapálíte, zamyslete se nad tím. Ať už jste si dali jen jednu cigaretu na večírku, nebo jste během těžkého dne vykouřili celou krabičku, měli byste se sami sebe zeptat, proč se to stalo. Když zjistíte příčinu, budete vědět, čemu se máte v budoucnu vyhnout. Položte si následující otázky:
    • Stalo se vám to proto, že jste byli ve stresu? Pokud ano, měli byste se zamyslet nad tím, jak svůj stres omezit, nebo se stresujícím situacím vyhýbat. Pokud jste si například dali cigaretu proto, že jste měli těžký den v práci, snažte se vyřešit problémy, které v práci máte. Pokud se potřebujete nějak uvolnit, dejte si raději kousek čokolády, nebo si večer po práci pusťte svůj oblíbený film.
    • Stalo se vám to proto, že jste se ocitli v situaci, ve které jste dříve běžně kouřili? Pokud jste si dali cigaretu na večírku vaší kamarádky, na kterých jste si vždy dávali cigarety na balkóně, měli byste se začít vyhýbat jejím večírkům, nebo se připravit na to, že budete potřebovat žvýkačku, něco na zub, nebo něco, čemu se budete moci ihned začít věnovat místo kouření.
    • Jaké pocity jste měli těsně před tím, než jste si zakouřili? Zamyslete se nad nimi a v budoucnu s nimi budete schopni bojovat.
  2. 2
    Vraťte se zpět ke svému plánu. Tento bod je velmi důležitý. To, že jste si dali cigaretu neznamená, že jste neuspěli a měli byste to vzdát. Nevyužívejte toho jako výmluvy k tomu, abyste mohli opět začít kouřit. To, že jste měli slabou chvilku přece neznamená, že jste slabý člověk a nemáte sílu na to s kouřením přestat.
    • Pokračujte v tom, co jste dělali předtím. Pokud už se vám nějakou dobu dařilo nekouřit, vaše tělo nebude po cigaretách toužit tak moc, jako dříve.
    • Po recidivě si dávejte velký pozor. Alespoň týden po recidivě se snažte být opravdu aktivní, vyhýbejte se pokušení a řešte svůj stres.
  3. 3
    Kdy je lepší zkusit jiné metody. Není divu, že se tímto způsobem podaří přestat kouřit jen 3-10% lidem – je to opravdu těžké. Pokud se snažíte přestat kouřit už měsíce, ale nedaří se vám to, pravděpodobně to pro vás není ta nejlepší metoda. Můžete zkusit některou z těchto metod: [4]
    • Behaviorální terapie. Terapeut vám pomůže zjistit, co u vás vyvolává chuť na cigaretu, podpoří vás a navrhne vám nejlepší způsob, jak přestat.
    • Nikotinová terapie. Nikotinové náplasti, spreje a žvýkačky dodají vašemu tělu nikotin i bez tabáku. Tato metoda je vhodná pro postupné odvykání.
    • Léky. Zeptejte se svého lékaře na léky, které vám pomohou přestat kouřit.
    • Kombinace různých metod. Behaviorální terapie, nikotinová terapie nebo léky a podpora přátel a rodiny je nejlepší kombinací metod, která vám může pomoci přestat navždy.
    Reklama

Tipy

  • Osvěžte si svůj domov a zbavte se všech popelníků a zapalovačů.
  • Pokud máte velkou chuť na cigaretu, kupte si slunečnicová semena. Jsou skvělá v případě, že se nemůžete své chuti zbavit.
  • Napište si 5 důvodů, proč byste neměli kouřit a přilepte si je někam, kde je stále * uvidíte.
  • Přátelé vám poskytnou tu nejlepší podporu.
  • Přestaňte se vídat s lidmi, kteří kouří.
  • Pokud nedokážete přestat ze dne na den, zkuste kouření omezit. Dovolte si pouze několik cigaret denně.
  • Zkuste používat nikotinové žvýkačky. Obsahují malé množství nikotinu, takže s nimi nebudete mít chuť na cigaretu.

Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Stránka byla zobrazena 2 923 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama