Jak přestat s pitím

V tomto článku:Rozhodněte se přestatStrategie pro nastolení střízlivostiStrategie pro udržení střízlivostiPožádejte o pomoc5 Reference

Díváte se na tuto stránku, což znamená, že chcete přestat s pitím. To je velmi dobrá zpráva. Není ale už tak radostné, že přestat s pitím je velmi těžké. Je to bolestivé a nikdo by vám neměl tvrdit, že to tak není. Skvělou zprávou je ale to, že lékařské technologie, integrované komunity a účinné psychologické poradenství usnadňujte každý den mnoha lidem přestat s pitím. Pokud máte pocit, že pijete příliš, existuje mnoho výhod střízlivosti: vyhnete se mrtvici, zhubnete, nebudete mít kocoviny a snížíte riziko nemoci jater a to je pouze několik u mnoha výhod, které tím získáte. Pokud chcete přestat pít, zde je několik tipů a strategií, které vám ukážou, jaké to je být střízlivý.

Část 1
Rozhodněte se přestat

  1. 1
    Promluvte si se svým lékařem. Když se na cestu odvykání vydáte sami, pamatujte, že abstinenční příznaky po alkoholu mohou být někdy i smrtelné. Pokud začínáte pociťovat tyto příznaky (návaly paniky, úzkost, třas, rychlý tlukot srdce), měli byste ihned vyhledat lékařskou pomoc. Můžete mít delirium tremens, což je smrtelná komplikace, pokud se brzy neléčí.
    • Nemusíte mít pocit, že musíte přestat sami. Nesete si těžké břímě, ale mnoho lidí (včetně těch, kteří mají lékařské diplomy) vám chce pomoci. Je často jednodušší přestat s pomocí lékaře, než snažit se na všechno jít úplně sám.
    • Lékaři, kteří léčí abstinenční příznaky po alkoholu často předepisují benzodiazepiny, které uleví od těchto nemocí. [1] Benzodiazepiny jsou například Xanax, Klonopin, Valium nebo Ativan a jde o psychoaktivní drogy, které uklidňují úzkosti a návaly paniky. [2] Jsou relativně bezpečné a pouze zřídka se jimi lze předávkovat.
  2. 2
    Změňte svůj přístup ke střízlivosti. Pamatujte, nikdo vás nenutí vzdát se dobrého kamaráda, který na vás byl vždy hodný. Místo toho se konečně zbavujete svého velkého nepřítele! Uvědomte si to a změňte svůj přístup, bude to pro vás potom jednodušší. Vaše lepší polovina chce přestat, vaše sobecký polovina chce, abyste zůstali stejní.
  3. 3
    Zkuste si vybrat nějaké důležité datum, ke kterému přestanete pít. Mějte ambice, ale ať jsou rozumné. Pokud pijete opravdu moc, nejprve musíte zpomalit (v tomto případě je také dobré poradit se s lékařem).
  4. 4
    Zbavte se všech lahví, plechovek atd. Nemějte pocit, že jen proto, že může někdo přijít na návštěvu, musíte mít u sebe pivo, víno nebo dokonce tvrdý alkohol. Je v pořádku nabídnout návštěvě čaj, limonádu, colu nebo něco podobného.
  5. 5
    Zaměřte se na své pocity. Plačte, pokud to potřebujete, smějte se, když je to vhodné. Jezte, když máte hlad, spěte, když jste unavení. Bude se vám to zdát nejprve zvláštní, ale zvyknete si na to. Velmi dlouho jste vůbec nic necítili, budete se to tedy muset znovu naučit.
  6. 6
    Nestavte sami sebe do situací, kdy byste mohli být nuceni pít. Existuje staré pořekadlo – hráči na hřišti. Možná budete muset některé ze svých starých kamarádů nechat jít a věnovat se jiným. Navíc může být zajímavé zjistit, že kamarádi, se kterými jste dříve pili, oproti vašim pěti skleničkám vypijí většinou třeba jen dvě.
    • Nedělejte nic, na co nejste připraveni. Pokud hodně pijete, když chodíte na pláž, tento rok to vynechejte. Pokud u některého z přátel většinou hodně pijete, tentokrát návštěvu vynechejte. Chránit svoji střízlivost je to nejdůležitější, čím byste se teď měli zabývat. Pečujte o sebe! Nestarejte se na chvíli o nikoho jiného, než o sebe.

Část 2
Strategie pro nastolení střízlivosti

  1. 1
    V prvotní fázi zatím pouze snižte příjem alkoholu. Nic nejde ze dne na den. Pravděpodobně se vám to nepodaří ani za týden, ale i to je v pořádku. Malá vítězství se časem sčítají ve velká. Zezačátku pouze omezte pití alkoholu. Když přejdete od těžkého pití rovnou k abstinenci, může vás to psychicky i fyzicky zničit.
    • Představte si, že kvůli přílišnému množství alkoholu zvracíte a máte paralyzující bolesti hlavy. Pokud jste takové pocity měli během pití již dříve, snažte se vybavit si tyto vzpomínky. Je dobré, že cítíte bolest: jde o ochotu změnit své zvyky a to je první krok k vyléčení.
    • I když snížíte objem alkoholu, který denně pijete, pouze o jeden drink, jde o úspěch. V tomto nejsou malé kroky. Chybou ovšem je snížit pití o jeden drink za den a myslet, si, že je to v pořádku. Pracujte na snižování příjmu alkoholu. Pokud chcete mít větší ambice, snažte se snížit počet skleniček alkoholu za týden o celou polovinu.
  2. 2
    Najezte se, než budete pít. Když si dáte před pitím jídlo, nebudete mít takový zájem o alkohol. Také pro vás bude těžší se opít. Když se najíte, nedělejte tu chybu, že svému tělu dovolíte opít se tak, jako kdybyste vůbec nejedli – je to sice chytré, ale říká se tomu podvádění!
  3. 3
    Pijte hodně vody. Díky vodě budete stále hydratovaní, budete se cítit lépe a pomůže vám vyplavit z těla toxiny. Mužům se doporučuje pít asi 3 l vody denně a ženy by měly pít alespoň 2 l vody denně. [3]
  4. 4
    Nevařte jídla, která si říkají o alkohol. Bude pro vás těžší vůbec mít alkohol v domě! Na vaření místo skutečného vína používejte nealkoholické, nebo přestaňte vařit tyto recepty.
  5. 5
    Nesnažte se lidem vysvětlit, že přestáváte pít. Většina lidí nepije tak, jako alkoholici. Ti nejsou jako my a proto nemohou pochopit, že skutečně mají problémy s alkoholem. Samozřejmě existují i jiní, kteří mají problémy. V každém případě vás na to lidé upozorní! Když přestáváte pít, prostě říkejte: „Ne, děkuji, dám si jen colu light – snažím se hlídat si váhu.“ Pokud s těmito lidmi trávíte hodně času, brzy poznají, jak to ve skutečnosti je a budou za vás mít velkou radost.
  6. 6
    Pokud pijete vždy ve stejnou dobu, změňte svoji rutinu. Pokud začínáte každý den pít vždy po skončení směny, když přijedete domů, vyměňte pití alkoholu za jinou činnost. Navštivte své rodiče, nebo nějakého přítele. Změna prostředí vám udělá dobře a naruší kruh závislosti.
    • Kupte si plánovač a plánujte si všechny činnosti, které budete provádět v době, kdy většinou pijete. Nuda je ďáblovo dílo, víte to? Pokud plánujete aktivity i pro ostatní lidi, nebude lehké se opít. Když si všechno budete zapisovat do plánovače, budete mít větší šanci, že stihnete vše, co chcete.
  7. 7
    Nevzdávejte to! Mnoho lidí si nachází výmluvy, jako „Už piju tak dlouho, že to pravděpodobně stejně nebude rozdíl,“ nebo „Zkoušel jsem to už tolikrát, že si myslím, že to prostě nezvládnu.“ Někteří se budou cítit beznadějně poraženi, když zjistí, že trpí něčím vážným, jako je například cirhóza jater. Přestat pít prodlouží váš život bez ohledu na to, čemu ho věnujete. Neospravedlňujte si pití! Prostě přestaňte pít!
    • Měli byste si připomínat, že když jste byli ochotni přestat tolikrát v minulosti, dokážete to i teď. Neexistuje žádný věkový limit pro přestávání a pitím. I kdyby to mělo být to poslední, co uděláte, bude to velké vítězství, které lidem poskytne naději.
  8. 8
    Nedovolte, aby vás to pohltilo. Někteří lidé cítí něco jako vinu a pošetilost, protože neudělali něco již mnohem dříve. Nepřenášejte vinu na nikoho jiného. Alkohol je jediným vaším nepřítelem. Našeptává vám do ucha a říká vám, že je důležitější, než všechno ostatní ve vašem životě. Neexistuje nic důležitějšího, než vy sami! Nebudete k ničemu, když zemřete! Proto musíte překonat nadvládu alkoholu a začít znovu, jako země po revoluci.
    • Pocity viny jsou pouze polovinou vzorce. Pokud se vám zrovna daří být střízliví, protože se cítíte provinile, neabstinujete z těch správných důvodů. Měli byste být střízliví proto, že vám na sobě záleží, záleží vám na štěstí své rodiny a přátel (kterým záleží také na vás) a chcete ve světě něco změnit. Vina je pouze polovinou důvodů, ze kterých byste měli chtít přestat pít.

Část 3
Strategie pro udržení střízlivosti

  1. 1
    Kupte si „střízlivou peněženku“. Kdykoli si budete chtít koupit lahev nebo plechovku alkoholu, dejte si peníze za ni do této peněženky. Budete doslova šokovaní. Když vydržíte střízliví, uvidíte tak skutečné výhody nepití, což často lidé nevidí. Když si pořídíte takovou peněženku, budou pro vás tyto výhody mnohem hmatatelnější.
    • Používejte peníze z této peněženky pro uvolnění stresu – jděte na masáž, do lázní nebo se zapište na lekce jógy. Pokud vás tyto věci nebaví, kupte si nějaké oblíbené CD, nový nábytek nebo dárky pro své přátele.
  2. 2
    Kupte si malý kousek bižuterie, který vám bude připomínat vaši střízlivost. Může to být třeba náramek nebo speciální manikúra, která vám bude připomínat, že se vaše ruce již alkoholu nedotknou.
  3. 3
    První týden bez alkoholu jezte každý den suplement s vitamínem B. Alkohol omezuje schopnost těla vstřebávat vitamíny, obzvláště thiamin. [4] Nedostatek může způsobit zhoršení poznávacích funkcí, včetně Wernicke-Korsakova syndromu nebo „vlhkého mozku“. [5]
  4. 4
    Napište si seznam. Aniž byste mysleli na alkohol, sepište si seznam věcí, které jste vždy dělávali, když jste byli opilí. Sepište si také seznam věcí, pomocí kterých chcete svoji střízlivost slavit. Můžete si tam napsat například romantickou večeři, relaxaci v přírodě atd. Tento seznam by měl být společenský. Mnoho lidí alkohol používá jako záplatu a když přesvědčíte celé své tělo, že to jde i bez něj, bude pro vás jednodušší přestat.
  5. 5
    Pokud cítíte pokušení, zkuste si představit sami sebe, kdybyste absolutně ztratili kontrolu. Skutečně se chcete stát znovu tím samým člověkem? Neupadejte do myšlenek na to, že takoví budete na pořád. Možná budete napořád alkoholici, ale to neznamená, že nemůžete bát šťastní, střízliví a organizovaní. To by mělo být vaším cílem.
  6. 6
    Přijměte psychologické výhody střízlivosti. Užívejte si, jak skvělé je jít večer spát a neupadat do kómatu, abyste se probudili ve 3 ráno s pusou jako ponožka a s bolavou hlavou. Užívejte si, jak skvělé je pamatovat si všechny lidi, se kterými jste večer předtím mluvili a vybavovat si, jakou měli radost, že vás vidí. Užívejte si i to, jak skvělé je milovat sám sebe a netrestat se za to, čím jste se stali.
  7. 7
    Nezapomeňte, proč jste s pitím přestali. Važte si svých důvodů, vždycky nemáme ty správné důvody pro to, co děláme – když jste se závislostí bojovali, možná jste jich neměli dost. Když ale správné důvody máme, dodá to věcem smysl a my máme lepší disciplínu. Je to skvělé. Jaké jsou tedy vaše důvody pro střízlivost?
    • "„Už nikdy nechci přijít do práce pozdě kvůli nepříjemné kocovině.“
    • „Už nikdy nechci ztrapňovat své děti před jejich kamarády.“
    • „Už nikdy nechci být na svého partnera nepříjemný kvůli pití.“
    • „Už nikdy nechci být chycen za řízení v opilosti.“
    • „Už nikdy nechci v opilosti volat známým a rodině a dělat ze sebe idiota.“
    • „Už nikdy nechci po celém domě pořád schovávat nějaké lahve.“
    • „Už nikdy nechci předstírat, že si pamatuju, co se dělo včera v noci, protože si od určité hodiny nevybavuju vůbec nic.“
    • „Nechci přijít o své manželství kvůli pití, tak jako se mi to stalo v prvním manželství.“
    • nebo „Zajímalo by mě, jaké je to cítit se zase skvěle.“
  8. 8
    Nevyhýbejte se všem situacím, ve kterých byste normálně pili. Namísto toho k nim přistupujte zdravě a pamatujte, že si můžete užít zábavu i bez alkoholu. Na druhou stranu pokud víte, že pro vás toto pokušení bude příliš silné, nesnažte se držet se v situacích, kdy je velká šance, že ujedete. Myslete na své limit, všichni je máme.
  9. 9
    Zapamatujte si inspirativní myšlenky. Zkuste si zapamatovat nějakou modlitbu nebo něco jiného (např. Hamletům projev „Být, či nebýt...“), kterou si budete opakovat, když budete mít slabou chvilku. Zapamatování a recitace vám pomůže udržet si chladnou hlavu.
    • Zde je několik citátů, které vám mohou pomoci uklidnit se:
      • „Zdraví je největším darem, spokojenost je největším bohatstvím a důvěra je nejlepším vztahem." – Buddha
      • „Věřte, že to dokážete a máte napůl vyhráno!“ - Theodore Roosevelt
      • „Věřím, že smích je nejlepším spalovačem kalorií. Věřím také v líbání. Věřím v to, že zůstanu silná, i když se něco nepovede. Věřím, že šťastné dívky jsou nejkrásnější. Věřím tomu, že zítra bude nový den a také věřím na zázraky.“ - Audrey Hepburn
  10. 10
    Odměňujte se za každý den či hodinu, kdy jste si nedali žádný drink. Na začátku jde o opravdu velký rozdíl. Zabalte si své dárky (nebo ani nemusíte, je to na vás) a schovejte si je u přítele, nebo člena rodiny, kterému důvěřujete. Jakmile dokončíte den, hodinu nebo týden střízlivosti, navštivte tohoto kamaráda a vezměte si dárek. Dovolte vaší rodině a přátelům, aby s vámi sdíleli vaši radost.
  11. 11
    Naučte se meditovat. Meditujte pravidelně, hlavně po ránu. Na konci meditace přísahejte, že se nedotknete alkoholu. Nezapomeňte uklidnit svoji mysl pomocí meditace i později, když budete mít chuť na alkohol. Zabavíte se tím a vyhnete se pití.
    • Začněte cvičit jógu! Pomůže vám vyrovnat se se stresem a uklidnit mysl. Nejlepší ale je, že jógu můžete dělat i ve skupině a cítit tak energie ostatních lidí. Užívejte si tuto pozitivní energii!

Část 4
Požádejte o pomoc

  1. 1
    Požádejte o pomoc. Může to pro vás být nejtěžší kousek vaší cesty za uzdravením, ale když řeknete partnerovi nebo rodině, čím procházíte a čeho se snažíte dosáhnout, uděláte velký krok vpřed. Ať už se vám to líbí, či ne, pouze málo lidí je schopno dosáhnout střízlivosti o samotě a ještě méně z nich si střízlivost o samotě udrží. Nemusíte si připadat neschopně, když svým blízkým chcete říct, s čím se potýkáte.
    • Nastavte si pravidla, která byste chtěli, aby vaši blízcí dodržovali. Pokud hrajete hry, požádejte je, aby vám vždy sebrali alkohol, kdykoli vás uvidí, jak ho pijete. Také je požádejte, aby se stali vaší pravou rukou a pomáhali vám dávat pozor na to, abyste zůstali střízliví.
  2. 2
    Zkuste se přidat do nějaké skupiny jako jsou například Anonymní alkoholici. Nemusíte se ale cítit poraženi, když zrovna AA nebude nic pro vás. Není to pro každého. Většina lidí, kteří přestali pít alkohol, toho dosáhli i bez pomoci AA. Dosáhli toho většinou tak, že se vědomě rozhodli skoncovat s pitím jednou pro vždy, a už se nikdy neohlíželi zpět.
  3. 3
    AA vám může ale velmi pomoci udržet se střízliví, jakmile zjistíte, že to tak skutečně chcete. Jedna studie zjistila, že pacienti zotavující se z alkoholismu, kteří navštěvují sezení AA abstinovali v 81%, zatímco ostatní, kteří na sezení AA nechodili, měli pouze 26% úspěšnost abstinence. [6] To je rozdíl více než 50%!
    • Je důležité chodit pravidelně. Čím častěji chodíte na sezení AA, tím menší je pravděpodobnost, že opět upadnete do pití. [7] Abstinenční programy se stávají skoro náhražkou závislosti, s tím rozdílem, že tuto závislost si klidně vypěstovat můžete a je pro vás prospěšná.
    • Během abstinenčních programů vám bude přidělen sponzor. Je to někdo, nejlépe někdo cizí, na koho se můžete obrátit, když se cítíte slabí. Sponzor by měl být schopen říct vám, kdy děláte chybu a pomoci vám. Závislí lidé se sponzory jsou většinou snadněji střízliví, než závislí lidé, kteří jsou na to sami.
  4. 4
    Sledujte, jak střízlivost změní váš život přímo před vašima očima! Po asi 90 dnech kompletní střízlivosti se změní celý váš pohled na svět a vaše tělo najede na zotavovací režim. Pravděpodobně něco zhubnete, budete mít více energie a budete se cítit šťastnější. Jednoduše budete úplně nový člověk!
  5. 5
    Nebojte se mluvit o svých zkušenostech. Kdykoli se budete cítit slabí, pesimističtí nebo v pokušení, promluvte si s někým, komu důvěřujete. (Je těžké polykat a mluvit v jednu chvíli.) Spolehněte se na přátele. Může to být váš sponzor, kamarád nebo maminka – ať už je to kdokoli, buďte k nim upřímní a snažte se překonat své pocity, místo abyste na ně zapomněli a nikdy je nevyřešili.
    • Jakmile jste připraveni, sdílejte své zkušenosti také s ostatními lidmi, kteří to potřebují. Můžete si například promluvit s dětmi ve školách o tom, jaké jsou následky přílišného pití. Můžete také napsat zprávu pro všechny, kterých se to týká, a vyvěsit ji na web. Snažte se vrátit zpět všechnu pomoc, kterou jste během svého zotavování získali. I když si promluvíte pouze s jediným člověkem, budete z toho mít dobrý pocit.
  6. 6
    Přiznejte si a pamatujte si, že není na světě nic důležitějšího, než tohle. Závisí na tom váš život, lidé, které máte rádi. Vy sami si to zasloužíte.

Tipy

  • Zamyslete se nad tím, na čem vám nejvíce záleží. Přemýšlejte i nad tím, jak by vám to alkohol mohl celé zkazit.
  • Pamatujte, že když se vzdáte menšího potěšení (alkoholu), získáte tím mnohem více (zdraví, lepší vztahy nebo čisté vědomí) a budete se cítit skvěle. Rozhodně to pro vás bude stát za to!
  • Neváhejte a zjistěte si, jaký na vás vaše pití mělo fyzický dopad. Budete překvapeni tím, jaké problémy jste si mohli způsobit, přestože jste možná ještě nezačali cítit jejich příznaky. V téměř všech případech jde o nezvratitelné změny. To nejlepší, co můžete udělat, je zastavit toto ničení svého těla. Změňte své stravování, držte si váhu, vyhledejte odbornou pomoc a hlavně PŘESTAŇTE ÚPLNĚ PÍT. Budete se cítit silnější, zdravější, chytřejší, šťastnější a také si budete užívat život mnohem více. Existuje několik nemocí a komplikací spojených s játry. Udělejte si čas a pročtěte si výsledky studií a různé články. Když si o tom budete číst, pomůže vám to udržet si střízlivost. Čím déle pijete, tím více byste se měli těchto chorob bát. Strach může být také dobrým pomocníkem a měli byste si díky němu připomínat, jak hloupé bylo pít všechen ten alkohol.
  • Proč vám alkohol ovládá život je otázka, kterou si zodpovíte teprve až se zbavíte vlivu alkoholu na svůj život.
  • Snažte se nedělat si z odvykání zvyk.
  • Mějte u sebe čokoládu. Když lidé přestávají s pitím alkoholu, často mají chuť na čokoládu. Zvýší jim to endorfiny v krvi a pomůže bojovat s nutkáním pít.

Varování

  • Chronický alkoholik, který přestane pít kompletně ze dne na den, má zvýšená rizika srdečních nemocí. Když rychle přestanete, nervová soustava může přejít do deliria tremens. Během několika dnů se abstinenční příznaky jako je deprese nebo úzkost mohou změnit na skutečné záchvaty, které končí epilepsií. Nakonec to může být i smrtelné. Pokud chronicky pijete mnoho alkoholu, měli byste se nejprve poradit se svým lékařem. Možná vám předepíše léky (benzodiazepiny), které v kombinaci s programem odvykání pomohou ulevit od akutních abstinenčních příznaků.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 110 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Quit Drinking Alcohol, Italiano: Smettere di Bere Alcolici, Español: dejar de beber alcohol, Deutsch: Vom Alkohol weg kommen, Português: Deixar de Beber Álcool, Nederlands: Stoppen met drinken, Français: arrêter de boire de l'alcool, 中文: 戒酒, Bahasa Indonesia: Berhenti Minum Alkohol, Русский: бросить пить алкоголь, 日本語: 酒を断つ, العربية: الإقلاع عن المشروبات الكحولية, ไทย: เลิกเหล้า, हिन्दी: शराब की लत छोड़ें, 한국어: 술 끊는 방법, Tiếng Việt: Cai Rượu Bia, Türkçe: Alkol Nasıl Bırakılır

Stránka byla zobrazena 11 142 krát.
Byl tento článek přesný?