Jak přestat v noci skřípat zuby

V tomto článku:Zjistěte, zda skutečně trpíte bruxismemDomácí léčbaProfesionální léčba

Skřípání zubů se nazývá bruxismus a většinou postihuje lidi ve spánku. [1] Po nějaké době se mohou zuby poškodit, což vede k dalším zdravotním komplikacím. Nemusíte mít strach – tohoto problému se můžete zbavit pomocí několika domácích tipů a návštěvy zubaře. V tomto článku se dozvíte, jak přestat skřípat zuby.

1
Zjistěte, zda skutečně trpíte bruxismem

  1. 1
    Bruxismus je porucha, při které člověk nevědomky drtí, zatíná a skřípe zuby. Většinu lidí bruxismus postihuje ve spánku. [2] Bruxismus je často spojen s každodenním stresem. Někteří lidé skřípou zuby i přes den, ale nejčastěji se bruxismus objevuje ve spánku, takže je často těžké provést diagnózu.
  2. 2
    Všímejte si příznaků po probuzení. Pokud trpíte nočním skřípáním zubů, všímejte si ranních příznaků. Není snadné zjistit, zda skřípete zuby, když spíte, ale zde je několika příznaků, které vám mohou pomoci to zjistit: [3][4]
    • Neustálá tupá bolest hlavy
    • Bolestivá čelist
    • Slyšitelné skřípavé zvuky během usínání
    • Citlivost zubů na chlad, teplo a čištění
    • Zánět dásní (gingivitida)
    • Rány na vnitřních stranách tváří (způsobené kousáním)
  3. 3
    Zeptejte se svého partnera. Pokud spíte s partnerem v jedné posteli, zeptejte se ho, zda vás v noci slyší skřípat zuby. Požádejte ho, aby vstal dříve než vy, nebo aby šel spát později než vy a chvíli vás pozoroval, jak spíte. Pokud se probudíte uprostřed noci, také se snažte všímat si příznaků bruxismu.
    • Pokud spíte sami, ale chcete mít jistotu, zda v noci skřípete zuby, můžete si dát k posteli diktafon a nahrávat se.
  4. 4
    Zeptejte se zubaře. Pokud máte pocit, že trpíte bruxismem, obraťte se na zubaře. Lékař vám prohlédne ústa a zuby kvůli příznakům. Až budete mít potvrzeno, že trpíte bruxismem, budete se moci léčit přírodními metodami i profesionálními léky. Zubař se bude chtít ujistit, že netrpíte žádnou jinou nemocí, která může způsobit podobné příznaky: [5]
    • Poruchy zubů
    • Poruchy a infekce uší
    • Temporomandibulární poruchy
    • Vedlejší příznaky některých léků

2
Domácí léčba

  1. 1
    Zbavte se stresu. Stres je jednou z hlavních příčin skřípání zubů, takže byste se měli snažit se ho zbavit. Můžete chodit k psychoterapeutovi, věnovat se cvičení, nebo například meditovat. Zde je několik dalších způsobů, jak snížit hladinu stresu: [6]
    • Zbavte se všech vážných zdrojů stresu. Pokud vás například stresuje váš spolubydlící, nebo nefunkční vztah, je na čase tyto vazby přetnout a začít se dívat dopředu.
    • Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu. Budete díky tomu mít více energie.
    • Bavte se s přáteli. Smějte se, dělejte hlouposti a užívejte si čas strávený se svými blízkými.
    • Jezte zdravě. Každý den byste měli sníst alespoň tři vyvážená zdravá jídla.
  2. 2
    Vyhněte se kofeinu. Přestaňte pít limonády, kávy a energetické drinky a nejezte příliš mnoho čokolády. Kofein je stimulant, který vám zabrání uvolnit se (zejména v noci).
  3. 3
    Vyhýbejte se také alkoholu. Alkohol způsobuje deprese, takže když budete pít, nebudete mít zdravý spánek. Skřípání zuby se po konzumaci alkoholu zhoršuje. Přestože po alkoholu možná sáze usnete, váš spánek nebude dostatečně hluboký na to, abyste si odpočinuli. [7][8]
  4. 4
    Přestaňte žvýkat nejedlé věci. Dávejte si pozor, abyste nevědomky neokusovali věci, které se nejí. Pokud například ve stresu okusujete tužku, zbavte se tohoto zlozvyku. [9]Pokud je to pro vás problém, můžete začít žvýkat žvýkačku, nebo u sebe nosit mentolové bonbony.
  5. 5
    Naučte se uvolnit čelist přes den. Pokud máte přes den ztuhlou čelist a drtíte zuby, naučte se uvolnit čelist tím, že si budete mezi přední zuby dávat špičku jazyku. [10]
  6. 6
    Začněte jíst více vápníku a hořčíku. Vápník a hořčík jsou živiny, které jsou nezbytné pro správné fungování svalstva a nervů. Když jich nebudete mít dostatek, budete mít problémy se svalovým napětím, skřípáním zubů atd. [11]
    • Hořčík a vápník začnou fungovat asi po pěti týdnech.[12]
  7. 7
    Před spaním odpočívejte. Je důležité se před spaním zbavit stresu, abyste byli v noci uvolněnější a neskřípali zuby. Zde je několik způsobů, jak se před spaním uvolnit a zbavit stresu: [13]
    • Promasírujte si před spaním ramena, krk a obličej.[14]Krouživými pohyby si promasírujte spánky, tváře, ramena a krk.
    • Namočte si žínku do horké vody a přiložte si ji na tváře. Uvolníte tím obličejové svaly.
    • Vezměte si teplou žínku a přiložte si ji na obličej. Uvolníte tím svaly a zklidníte mysl.
    • Pusťte si před spaním nějakou klidnou hudbu, abyste zklidnili celé tělo a lépe se vám usínalo.
    • Půl hodiny před spaním si v posteli čtěte. Pomůže vám to připravit tělo na spánek.
    • Minimálně hodinu před spaním vypněte všechna elektronická zařízení a nedívejte se do žádných monitorů.

3
Profesionální léčba

  1. 1
    Objednejte se k zubaři. Pokud se skřípání zubů nezbavíte, měli byste navštívit zubaře, protože chronický bruxismus může způsobit fraktury, uvolnění zubů, nebo dokonce jejich vypadávání. Pokud neustále skřípete zuby, pravděpodobně budete potřebovat můstky, korunky, kanálky, implantáty a v krajních případech dokonce i umělý chrup.[15]
    • Léky na uvolnění svalstva. Bruxismus se většinou neléčí medikamenty, ale někdy je vhodné pacientovi předepsat botox a léky na uvolnění svalstva.[16]
    • Korunky. Pokud vám skřípání zubů poškozuje sklovinu, pravděpodobně nemáte rovné zuby. Pokud je to váš případ, zubař vám může udělat korunky a spravit tak povrch zubů. [17]
  2. 2
    Požádejte lékaře, aby vám doporučil chránič zubů. Zubař vám s největší pravděpodobností doporučí chránič zubů, který se nosí v noci a který vaše zuby ochrání před poškozením. Zde je několik informací o chráničích zubů: [18][19]
    • Chrániče mohou být vyrobeny na zakázku přímo u zubaře, nebo si je můžete koupit v lékárně. Většina chráničů je měkká a může se při nočním skřípání zubů poškodit. Zakázkové chrániče jsou drahé (i když vám je pravděpodobně proplatí pojišťovna), ale budou vám lépe sedět a jejich nošení nebude tak nepříjemné.
    • Nastavitelné chrániče z etylen-vinyl acetátu (EVA) jsou levné a můžete si s nimi zvyknout na nošení chrániče. Tyto chrániče se dají snadno vytvarovat podle vašich úst. [20]
    • Dentální chrániče se vyrábějí z tvrdého akrylu a přikládají se buď na horní, nebo na spodní zuby. Nosí se přes noc a chrání zuby před poškozením.
  3. 3
    Nechejte si zuby spravit. Pokud vám bruxismus ovlivnil vzhled zubů, je možné podstoupit plastickou operaci. Pokud máte například kratší zuby, nebo je máte obroušené, zubař-kosmetolog vám je může upravit pomocí korunek.[21]Tyto procedury vám zuby prodlouží a dodají jim zdravější vzhled.

Tipy

  • Když budete mít zavřená ústa, zuby by se neměly dotýkat. Dotýkat by se měly pouze když žvýkáte a polykáte.
  • Led je sice ve většině případech vhodnou léčbou proti bolesti, ale v případě bruxismu ho nepoužívejte. Obličejové svaly by vám ještě více ztuhly a bolest by se zhoršila. Raději si na obličej přikládejte teplou žínku.
  • Pokud vás bolí čelist, vezměte si nějaký volně prodejný lék proti bolesti.

Varování

  • Vážný bruxismus může způsobit fraktury zubů, uvolnění zubů, nebo jejich vypadávání. Někdy také vede k poruchám mozku a migrénám, takže pokud trpíte častým skřípáním zubů, měli byste co nejdříve navštívit zubaře.
  • Někteří lidé začnou bruxismem trpět po tom, co začnou brát antidepresiva. Pokud je to váš případ, poraďte se se svým lékařem a zkuste společně najít léky, které nebudou mít tyto vedlejší příznaky. [17].

Reference

  1. http://www.webmd.com/oral-health/guide/teeth-grinding-bruxism
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002386/
  3. http://www.mayoclinic.com/health/bruxism/DS00337/DSECTION=symptoms
  4. http://medicine.med.nyu.edu/conditions-we-treat/conditions/bruxism
  5. http://www.webmd.com/oral-health/guide/temporomandibular-disorders
  6. http://www.webmd.com/balance/guide/blissing-out-10-relaxation-techniques-reduce-stress-spot
  7. http://www.naturalsleep.org/home-remedies-for-teeth-grinding/
  8. http://www.webmd.com/oral-health/guide/teeth-grinding-bruxism
  9. http://www.webmd.com/oral-health/guide/teeth-grinding-bruxism
Ukázat více... (12)

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 35 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zuby a Ústa

V jiných jazycích:

English: Stop Grinding Teeth at Night, Deutsch: Aufhören Nachts mit den Zähnen zu knirschen, Español: dejar de rechinar los dientes por la noche, Italiano: Smettere di Digrignare i Denti di Notte, Português: Parar de Ranger os Dentes à Noite, Français: arrêter de grincer des dents la nuit, Nederlands: Stoppen met tandenknarsen in je slaap, Русский: Перестать Скрежетать Зубами по Ночам, 中文: 停止在夜间磨牙, Bahasa Indonesia: Menghentikan Gemeretak Gigi Saat Tidur, العربية: التوقف عن صرير الأسنان في الليل, हिन्दी: नींद में दांत पीसना रोकें, Tiếng Việt: Chữa Tật nghiến răng Ban đêm, ไทย: หยุดนอนกัดฟัน

Stránka byla zobrazena 3 965 krát.
Byl tento článek přesný?