Jak přijmout ránu

3 Metody:Správný postojPřijmutí rányPřijměte ránu do obličeje

Ať už se chcete naučit bojovat nebo se dozvědět, jak zvítězit v pouličním souboji, je to rozhodujícím faktorem mezi výhrou a prohrou – někdy i mezi životem a smrtí. Pokračujte ve čtení a naučte se přijmout ránu do hlavy nebo břicha a vyváznout bez následků.

1
Správný postoj

  1. 1
    Zvedněte pěsti k obličeji. Klouby by se měly dotýkat obou tváří. Pokud víte, že už se ráně nevyhnete, je to první obranná pozice, do které byste měli přejít. Přicházející ránu to navíc pomůže rozptýlit.
    • Zatněte ruce v pěst a nechte palce zvenčí, namísto abyste je žmoulali uvnitř.
    • Účelem je pěstmi pokrýt co největší plochu obličeje, držte ruce tedy tak, aby zakrývaly maximální možnou oblast.
    • Zaujmete tím také nejvhodnější pozici pro vámi vedený úder. Necítíte-li se na to, můžete k obličeji pozvednout lokty a krýt se. Je třeba si ale uvědomit, že vzpamatovat se z toho k nějakému protiútoku bude trvat delší dobu a možná mezitím schytáte několik dalších ran.
  2. 2
    Stáhněte bradu. Vystavíte tím útočníkovi menší část obličeje a zabráníte přímému přístupu ke krku. Bradu mějte staženou tímto způsobem po celou dobu, kdy držíte pěsti nahoře. Nesklánějte ale hlavu příliš, ztratili byste oční kontakt s útočníkem a nemohli byste předvídat jeho další pohyb.
  3. 3
    Lokty držte těsně u těla. Musíte si tak chránit orgány pro případ, že bude úder vedený z boku právě tam. Ramena, prsa, paže a pěsti jsou silné a proti úderům poměrně odolné. Proto je útočníkovi vystavte a chraňte zranitelné části svého těla. Lokty tedy nechte těsně u těla, ale ne příliš křečovitě, musí být dostatečně volné a připravené blokovat nebo udeřit.
  4. 4
    Zaujměte široký postoj. Pokrčte kolena a stůjte pevně. Snížíte tak své těžiště, které vám pomůže udržet rovnováhu. Také bude mnohem těžší vás trefit, protože budete připraveni k prudkému uhnutí.
    • Natočte se přicházejícímu útoku trochu bokem. Ochráníte citlivé oblasti-slabiny, krk a solar plexus.
    • Vaší dominantní nohu vysuňte lehce dopředu. Váhu přeneste spíše na zadní chodidlo, budete mít lepší výchozí pozici pro případný protiútok.
  5. 5
    Nespouštějte útočníka z očí.[1] Držte oční kontakt a všímejte si jakékoli změny ve směru jeho pohledu. Je přirozené, že oči mají před útokem tendenci uhnout. Máte tak alespoň nějaké vodítko pro rozpoznání útočníkova záměru udeřit.
    • Pokud víte, že vás oční kontakt spíše vystraší, sledujte raději útočníkův solar plexus a nespouštějte z něj oči. Někoho však může udržovaný oční kontakt znejistit.
    • Vyhněte se tunelovému vidění. Jsme-li ohrožení, máme tendenci věnovat celou svou pozornost právě jen blížící se hrozbě. Je třeba ale udržovat dobré periferní vidění, hlídat okolí a být připraven na případné další útočníky.
  6. 6
    Zůstaňte pokud možno klidní.[2] Bojovat nebo utéct. To je zcela přirozená myšlenka, která vám bleskne hlavou. Je třeba udržet si schopnost vyhodnotit situaci nejlepším možným způsobem. Myslete na to, že vás to pravděpodobně brzy bude bolet. Překvapíte sami sebe, jak rychle se pak budete schopní z přijaté rány vzpamatovat. Soustřeďte se hlavně na to, že nejdůležitější je chránit si hlavu.

2
Přijmutí rány

  1. 1
    Zpevněte břicho. Silný úder může poškodit vnitřní orgány a zabít vás. Zatněte břišní svaly, pomůže to orgány ochránit. Zkuste se nesvíjet a nepředklánět. Místo toho se, pokud to situace dovolí, zakloňte trochu dozadu.
    • Je těžké zatnout slabé, nezpevněné břišní svalstvo, proto udělejte následující: těsně před očekávaným úderem prudce vydechněte, jedno zda nosem nebo ústy. Břicho se přirozeně zpevní, což zmírní bolest i případné poranění vnitřních orgánů.
    • Nenechte se praštit pokud zrovna zadržujete dech. Povede to akorát k „vyraženému dechu“. Než se z takového stavu vzpamatujete, dáváte útočníkovi příležitost pro zasazení několika dalších tvrdých úderů.
  2. 2
    Absorbujte úder. Pokud se ráně nemůžete vyhnout, snažte se ji tělem „obalit“. Natočte stranou tělo směrem od vedené rány, která tak nedopadne napřímo a ztratí na účinnosti.
    • Můžete se také trochu předklonit a přesunout lehce k protivníkovi.[3] Zredukujete tak sílu úderu nebo se mu úplně vyhnete. Dá vám to také skvělou možnost protivníka vyvést z rovnováhy a shodit na zem. Získáte potřebný čas k útěku.
  3. 3
    Držte balanc. Nechat se srazit k zemi je velmi nebezpečné. Nejen, že se můžete zranit už při samotném pádu, protivníkovi se navíc otevírá spousta možností ke kopům nebo vašemu zablokování.

3
Přijměte ránu do obličeje

  1. 1
    Nechte zavřenou pusu s čelistmi u sebe. Nebudete-li mít čelisti sevřené, hrozí více jejich zlomení nebo vyražení zubů. Jazyk nechte schovaný pěkně v puse, mohli byste si ho překousnout.
  2. 2
    Nastavte čelo. Míří-li úder na obličej a nestíháte si blokovat krk ani nos, nastavte do rány čelo. Ano, bude to bolet, ale ani zdaleka ne tak, jako by bolely právě uchráněné partie.
    • Další z výhod přijmutí rány čelem je pravděpodobná bolest útočníkovy pěsti nebo zlomenina prstů, případně zápěstí. Ruka narazí na velmi tvrdou kost, to není opravdu nic příjemného.
    • Nezapomeňte-ruce nahoře, brada dole!
  3. 3
    Uhněte ve směru rány. Nikdy ji nevyrážejte naproti jako při úderu na břicho nebo hrudník.. Způsobili byste si mnohem rozsáhlejší zranění.
  4. 4
    Nechte otevřené oči. Je zcela přirozené zavírat oči před přicházejícím úderem. Snažte se to ovšem zredukovat na co nejkratší dobu. Musíte být schopní neustále předvídat další postup protivníka a usoudit, zda je vhodná chvíle na obranu útokem.

Tipy

  • Pokud po úderu do hlavy krvácíte, tělo přirozeně zvýši v postižené oblasti krevní tlak. Nepanikařte proto ani při masivním krvácení např. z nosu, většinou to vypadá mnohem horší, než ve skutečnosti je. I přesto byste měli vyhledat lékařskou pomoc. Nejdřív se ovšem musíte dostat z bezprostředního nebezpečí.
  • Nesnažte se vstát okamžitě po pádu. Při zvedání se ze země jste nejvíce zranitelní. Nejdřív se proto musíte dostat útočníkovi z dosahu. Zkuste se rychle odvalit stranou alespoň 2 metry. Snažte se celou dobu sledovat protivníka a jeho pohyb.
  • Nezapomeňte, že pouhým čtením o tom, jak přijmout ránu, se to zdaleka naučit nemůžete. Vyžaduje to dlouhodobý trénink mysli i těla.
  • Snažte se dobu, po kterou je rána vedena, co nejvíce prodloužit. Základní fyzika zjednodušeně říká, že čím delší impuls (v našem případě rána), tím menší síla, která na vás dopadne.
  • Je dobré vědět už předem, co v případě zápasu dělat, abyste pak jen nemáchali bezmocně rukama ve vzduchu. Připravte se proto psychicky na určitý vzorec chování. Např. dvě rychlé rány následované okamžitým úderem předloktím (příp. loktem). Takovou kombinací můžete oponentovi způsobit více bolesti a rozsáhlejší zranění, zároveň si vytvoříte dostatek času pro útěk.
  • Stůjte mimo dosah protivníka. Jakmile se vyhnete ráně nebo ji zablokujete, zasypte útočníka prudkými ranami na nos a solar plexus. Pokud je to možné, útočte i na čelist.
  • V první řadě se ale boji snažte vyhnout. Mluvte s agresorem a zkuste mu útok rozmluvit.

Varování

  • “Chytřejší“ útočník půjde po vašich citlivých partiích: slabiny, krk, oči, ledviny atd. nebo zaútočí nějakou věcí (zbraní): lahev piva, židle, kámen, popelník apod.). Máte velmi málo času na zareagování, proto je důležité hodnotit veškeré nenadálé situace jako potencionálně nebezpečné a pokusit se jim vyhnout. Nesnažte se ránu přijmout za každou cenu. Existuje-li jiný způsob obrany, využijte ji. Většina útočníků nebojuje zrovna fér, v podobných situacích se musíte stát jedním z nich a nerozpakovat se je kopnout třeba do rozkroku, utéct a zavolat policii.
  • Ideálním, komplexním systémem pro řešení podobných situací je ruská Systema. S pořádným výcvikem budete přijímat rány mnohem lépe.
  • Tím, že v případě útoku dodržíte všechny popsané rady, se nestáváte automaticky nezranitelným. Jakmile se dostanete mimo dosah útoku, vyhledejte lékařskou pomoc.
  • Vyhýbejte se úderům do svého těla, jak jen je to možné! Z pouličních rvaček jsou velmi často extrémně rozsáhlá, život ohrožující zranění, např. neurologické povahy. Dále pak trvalé zjizvení, přeražené kosti nebo dokonce smrt. V každém případě je dobré být na podobné situace připravený předem.
  • Tyto instrukce rozhodně nemají za cíl provokovat k pouličnímu násilí. To by mělo být vždy až poslední možností. Pamatujte, útěk je vždy lepší.


Informace o článku

Kategorie: Péče a životní styl

V jiných jazycích:

English: Take a Punch, Español: recibir un golpe, Português: Levar um Soco, Italiano: Prendere un Pugno, Русский: блокировать удар, Français: recevoir un coup, Deutsch: Einen Schlag einstecken, Nederlands: Klappen kunnen incasseren

Stránka byla zobrazena 2 222 krát.

Byl tento článek přesný?