Jak připravit jednoduchý horký zábal

Spoluautor Shari Forschen, NP

V tomto článku:Příprava horkého zábaluVyzkoušejte různé alternativy13 Reference

Připravte si horký obklad a ulevte svým bolavým svalům. To může být nápomocné zejména v případě různých chronických zranění nebo při poraněních, která jsou starší více než jeden nebo dva dny.[1] Snažíte-li se ošetřit akutní poranění svalů (vzniklé v posledních 24 až 48 hodinách), měli byste na něj použít ledový zábal. Pamatujte, že ve vážných případech byste měli vyhledat lékaře nebo fyzioterapeuta a nechat si svůj stav posoudit od něj.

1
Příprava horkého zábalu

  1. 1
    Nechte odpustit vodu z kohoutku, dokud neteče úplně horká. Vodu můžete ohřát také v mikrovlnce nebo v hrnci na plotně, ale potom mnohem více riskujete, že se popálíte. Místo toho pusťte vodu do umyvadla a nastavte si teplotu podle svých představ.
  2. 2
    Připravte si ručník, dostatečně velký na zakrytí celého poranění. Ručník nebo žínku potom přeložte tak, aby zakrýval jen tu část poranění, na kterou chcete obklad aplikovat.
  3. 3
    Ručník vložte pod tekoucí vodu a nechte ho úplně nasáknout. Nejprve ho potom dotykem zkontrolujte a zjistěte, zda není příliš horký pro přiložení na kůži. Následně ho přiložte na postiženou oblast.
    • Ručník nechte na místě zhruba 20 minut a stejnou proceduru opakujte třikrát denně, dokud bolest nepoleví.
  4. 4
    Zahřejte celé tělo.[2] Jestliže vás po vysilující práci či jiné námaze bolí více různých svalů, neztrácejte čas přípravou obkladu pro každou z těchto oblastí a raději zahřejte celé tělo. Pro úlevu od bolesti je to efektivnější a navíc to může urychlit regeneraci svalů po namáhavém tréninku. Udělat to můžete následovně:
    • Dejte si horkou vanu.
    • Osprchujte se v horké vodě.
    • Zajděte si do vířivky.
    • Navštivte parní lázeň.
    • Navštivte saunu.
  5. 5
    Buďte opatrní. Jestliže bolavé svaly léčíte působením horka pravidelně, je důležité dodržovat následující předběžná opatření:
    • Dodržujte řádný pitný režim. To znamená alespoň 8 sklenic vody denně. Dlouhodobé vystavování horku může způsobit dehydrataci, takže pití velkého množství vody je velmi důležité.[3]
    • Dávejte si pozor, abyste se nespálili. Před použitím kontrolujte teplotu mokrého ručníku. Pokud používáte nějaké pomůcky, jako je nahřívací polštářek nebo láhev, obalte je před aplikací na kůži v ručníku nebo jiné textilii a zabraňte tak vzniku popálenin.[4]
    • Kontrolujte, zda se vám netvoří puchýře. Pokud nějaké puchýře zpozorujete nebo pociťujete bolest, obklad sundejte. Tělo si samo řekne, když je pro něj něco příliš horké.
  6. 6
    Pochopte příznivé účinky tepla pro zmírňování bolesti a uvolňování svalů. Teplo pomáhá bolavým svalům relaxovat stimulací krevního toku do postižené oblasti a miminalizací svalových křečí.[5]
    • Bolest se objevuje typicky v přepracovaných svalech, kvůli přítomnosti nadměrného množství látky, zvané laktát (kyselina mléčná).[6]
    • Kyselina mléčná je vedlejší produkt metabolismu, vznikající při namáhavých trénincích (případně vysilujících sportech). Chcete-li ji odplavit, musíte zvýšit přítok krve do bolavých svalů.[7]
    • Pamatujte, že pokud máte chronicky bolavé svaly, může vám pomoct jejich zahřátí ještě před započetím cvičení nebo jiné namáhavé aktivity. V průběhu tréninku potom budete pociťovat menší bolest.[8]
  7. 7
    Zkuste další možnosti. Pokud máte doma k dispozici nahřívací polštářky nebo nahřívací lahve (termofory apod.), můžete si od bolesti svalů ulevit velice rychle a efektivně v pohodlí domova.[9] Jestliže vás svaly bolí pravidelně, pak byste nad investicí do těchto pomůcek měli uvažovat, abyste si nemuseli každou chvíli připravovat zábaly z horkého ručníku.

2
Vyzkoušejte různé alternativy

  1. 1
    Použijte protizánětlivou mast nebo gel.[10] Po cvičení ho jednoduše vetřete do bolavého svalu(ů). Příkladem takové masti je třeba Voltaren. Požádejte svého lékaře či lékárníka, aby vám doporučil nějaké další přípravky.
    • Dodržujte správné dávkování. Ačkoli se jedná o léky pro povrchové užití, mohou být absorbovány systémově, a proto byste měli znát a dodržovat správné dávkování.
    • Buďte opatrní, abyste tyto masti nenanášeli na poraněnou nebo nějak poškozenou pokožku.
    • Jestliže vaše bolest přetrvává déle než několik týdnů i při pravidelné aplikaci léků pro vnější užití, navštivte svého lékaře.
  2. 2
    Zkuste kapsaicin. Jedná se o výtažek z pálivých chili papriček, který slouží jako účinný lék proti bolesti.[11] Při první aplikaci kapsaicinu na kůži můžete pociťovat mírné brnění nebo pálení.[12] Ničeho se ale neobávejte, je to úplně normální reakce.
    • Pamatujte, že účinky kapsaicinu (zmírnění bolesti) se mohou projevit v rozmezí několika dnů až několika týdnů (při aplikaci jednou denně).[13] Proto pokud chcete tuto metodu vyzkoušet, vydržte nejprve několik týdnů než začnete dělat závěry o tom, zda se u vás účinky projevily či nikoli.
  3. 3
    Navštivte lékaře. Jestliže si nevšimnete žádného zlepšení bolesti svalů do jednoho nebo dvou týdnů po jejím vzniku, musíte se nechat vyšetřit lékařem nebo fyzioterapeutem (dokáže diagnostikovat vážnější sportovní poranění).
    • Pokud se ve vašem případě jedná o něco vážnějšího, měli byste to zjistit co nejdříve, abyste mohli zahájit vhodnou léčbu, než se váš stav zhorší.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Shari Forschen, NP. Shari Forschen je registrovaná zdravotní sestra v Sanford Health v Severní Dakotě. Magisterský titul v oboru zdravotní sestra domácího lékařství získala na University of North Dakota a zdravotní sestrou je od roku 2003.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Make A Simple Hot Compress for Muscle Pain, Español: hacer una compresa caliente simple para dolor muscular, Deutsch: Einen heißen Umschlag gegen Muskelschmerzen machen, Português: Fazer uma Compressa Quente Simples para Dores Musculares, Italiano: Creare una Semplice Compressa Calda per i Dolori Muscolari, Русский: сделать простой горячий компресс от мышечной боли, Bahasa Indonesia: Membuat Kompres Panas Sederhana untuk Nyeri Otot, Nederlands: Een eenvoudig warm kompres tegen spierpijn maken, Français: faire une simple compresse chaude pour soulager des douleurs musculaires, العربية: عمل كمادة ساخنة لعلاج آلام العضلات, Tiếng Việt: Làm gạc nóng đơn giản để chữa đau cơ, 한국어: 근육통 완화를 위한 온습포 만드는 방법, ไทย: ประคบร้อนง่ายๆ เพื่อบรรเทาอาการปวดกล้ามเนื้อ

Stránka byla zobrazena 3 694 krát.
Byl tento článek přesný?