Jak přirozeně zvýšit hladinu krevních destiček

2 Díly:Celkové zlepšování zdravíZvyšujte vaše znalosti

Krevní destičky jsou fragmenty buněk, které způsobují srážení krve a jsou tedy nezbytné pro ochranu před nebezpečnými problémy s krvácením. Nízký počet krevních destiček (trombocytopenie) může být způsobena rozdílnými faktory, jako je chemoterapie, těhotenství, alergie na potraviny a horečka dengue. Pokud máte problém s nízkým počtem krevních destiček, je spolupráce s odborníky důležitá. Pod jejich vedením můžete zkusit přirozené metody, které mohou případně pomoci zvýšit úroveň krevních destiček.

Část 1
Celkové zlepšování zdraví

  1. 1
    Jezte zdravou, čerstvou, rozmanitou stravu. Jak již bylo uvedeno, specifika stravy zvyšující počet destiček se mohou značně lišit od zdroje ke zdroji. Jedna široce sdílená představa je, že obecně zdravější stravování je klíčem.
    • Pravděpodobně jste již dříve slyšeli: více čerstvého ovoce a zeleniny; více libové bílkoviny a celozrnné potraviny; méně rafinované škroby a cukry; méně nasycených a trans tuků; méně zpracovaných potravin.
    • Chcete-li získat co nejvíce "zábavy za málo muziky" z toho, co jíte, vyberte například na živiny bohatou potravinu, jako je čerstvá zelenina, nikoliv na živiny chudé potraviny jako je pytel sušenek.[1] Dejte svému tělu tu výhodu, brát si z jídla které jíte, tolik výživných látek kolik potřebuje.
  2. 2
    Některé klíčové živiny. Opět platí, že klíčové živiny propagované pro osoby s nízkou úrovní krevních destiček se liší podle zdroje. Pracujte se svým lékařským týmem určit ten nejlepší postup pro vás. Mezi některé běžné živiny, které se zdají být obzvláště cenné a které jsou prospěšné prakticky pro každého, bez ohledu na počet krevních destiček, patří:
    • Vitamin K, který napomáhá srážení krve a má protizánětlivé vlastnosti (zánět může být příčinou destrukce destiček). Vitamín K se vyskytuje v listové zelenině, jako je kapusta, špenát, růžičková kapusta, brokolice, a jedlé mořské řasy. Vařte tuto zeleninu jen velmi krátce, abyste udrželi živiny. Vejce a játra jsou také potravinové zdroje vitaminu K.[2][3]
    • Folát (vitamin B9), je důležitý v buněčném procesu (uvědomte si, že krevní destičky jsou buňky); nízké počty folátů mohou také přispět k nízkému počtu krevních destiček. Na foláty bohaté potraviny, jako je chřest, pomeranče, špenát, a obohacené (z celého zrna, s nízkým obsahem cukru) obiloviny by měly být součástí vašeho jídelníčku tak jako tak.[4] Vitamínové doplňky také stojí za úvahu, tak se poraďte se svým lékařem.
    • Dávejte si pozor na příjem omega -3 mastných kyselin, které posilují imunitní systém a mají protizánětlivé účinky, můžeme je nalézt v rybách, jedlých mořských rostlinách, vlašských ořeších,lněném oleji a vejcích.[5][6] Lidem s riziky kardiovaskulárních onemocnění může pomoci vyšší spotřeba omega- 3 kyselin. Nicméně, omega 3 mastné kyseliny inhibují faktor aktivující destičky a mohou tak snížit aktivaci krevních destiček a tak v případě trombocytopenie jsou omega- 3 kontraindikovány.
  3. 3
    Vyloučit problémové potraviny. Málo výživné, vysoce kalorické potraviny, jako jsou potraviny z rafinovaných obilovin (například bílý chléb) a cukrů (dorty, cukroví, atd.) poskytují malý přínos tělu a jsou některými považovány za potraviny podporující zánět.[7]
    • Nadměrná konzumace alkoholu může poškodit kostní dřeň a snížit produkci krevních destiček,[8] proto je moudré významně omezit nebo dokonce vyloučit konzumaci alkoholu, pokud se snažíte zvýšit hladinu krevních destiček.
    • Citlivost na lepek a celiakie (v podstatě alergie na lepek) jsou autoimunitní poruchy, které mohou negativně ovlivnit počet krevních destiček. Testování na tyto poruchy je na zvážení a pokud se potvrdí, musíte vyloučit lepek ze svého jídelníčku.[9]
  4. 4
    Pravidelně cvičte, ale opatrně. Kardiovaskulární cvičení, jako je chůze nebo plavání a cvičení silových tréninků podporuje průtok krve v těle a může pomoci zlepšit váš imunitní systém, oboje může být prospěšné, pokud máte nízký počet krevních destiček.
    • Buďte moudří a přijměte preventivní opatření. Máte-li trombocytopenii, můžete se snadněji unavit. Únava a přehnaná námaha může vést snadněji ke zranění.
    • Zvláštní pozor dejte při rizikových aktivitách - nejen na vnější, ale i na vnitřní krvácení (modřiny).[10] Pamatujte si, že s nízkým počtem krevních destiček se vaše krev bude srážet pomaleji.
    • Sportovní a zátěžové aktivity - basketbal a bruslení, abychom jmenovali některé příklady - je třeba dělat s extra opatrností nebo vůbec ne. Chraňte se před poškrábáním, řezy a modřinami a při chůzi noste dobře padnoucí boty s trakcí, vrstvěte volný střih oblečení a obecně si dávejte pozor.
    • Pokud jde o rizika krvácení, poraďte se se svým lékařem o volně prodejných lécích, které mohou toto riziko zvýšit, jako je aspirin a jiné léky proti bolesti.[11]
  5. 5
    Přiměřeně odpočívejte. Sedm až devět hodin spánku se doporučuje pro dospělé bez ohledu na počet krevních destiček, ale ti, kteří se snaží o zvýšení jejich počtu mohou jedině těžit z delšího odpočinku a načerpání nové energie.
    • Pokud máte nízký počet krevních destiček, můžete se cítit častěji unavení, takže je třeba vyvážit vaše potřeby pro odpočinek s výhodami (opatrně) aktivit. Poraďte se s lékařem.
  6. 6
    Hydratujte. Každý potřebuje vodu a jen málo z nás pije dostatečně. Správně hydratované tělo lépe funguje a může více přispívat k tvorbě krevních destiček.
    • Průměrný dospělý člověk by měl vypít mezi dvěma až třemi litry tekutin denně, takže staré pořekadlo o pití osmy sklenic vody za den je dnes docela přesné.[12]
    • Někteří zastávají pití teplé nebo dokonce horké vody pro zvýšení hladin krevních destiček, protože chladnější voda zpomaluje proces trávení a proto může bránit vstřebávání živin.[13] Přinejmenším pitná voda v každé chutné teplotě nemůže ublížit, takže to můžete zkusit, pokud si budete přát.
  7. 7
    Zůstaňte pozitivní. Dobrá rada, zejména když čelíte zdravotním problémům, jako je trombocytopenie.[14]
    • Může být těžké posoudit přínosy pozitivního postoje, ale je to další rada, která rozhodně nemůže ublížit.

Část 2
Zvyšujte vaše znalosti

  1. 1
    Porozumění krevním destičkám. Když říznutí při holení nebo řez na prstě nebo krvácení z nosu přestane krvácet, krevní destičky pracují. Jsou to buňky v krvi, které mají tendenci shlukovat se a tak ucpávat cesty úniku pro cirkulující krev.[15]
    • Jednotlivé krevní destičky existují v krvi asi jen 10 dní, proto potřebují stále doplňovat. Průměrný zdravý člověk má něco mezi 150.000 a 450.000 krevních destiček na mikrolitr krve.
    • Pokud vám bylo řečeno, že počet krevních destiček je 150, pak to znamená, že máte 150.000 krevních destiček na mikrolitr krve.
  2. 2
    Znejte váš zdravotní stav. Široká řada faktorů může způsobit, že počet krevních destiček je nízký. Tento stav je znám jako trombocytopenie, váš počet je pod 150.
    • Mezi poruchy imunitního systému (v nichž destičky omylem zaútočili)patří leukémie (protože krevní destičky jsou vytvářeny v kostní dřeni), chemoterapie (pokud jsou destičky zničeny jako vedlejší účinky), těhotenství (zátěž těla může snížit počet destiček) a několik dalších možných příčin.[16]
    • Příznaky trombocytopenie mohou zahrnovat únavu, snadné modřiny, prodloužení doby krvácení, krvácení z dásní nebo nosu, krev v moči nebo stolici, purpurově červené vyrážky velikosti špendlíkové hlavičky na nohou a chodidlech.[17]
    • Máte-li tyto příznaky, poraďte se se svým lékařem o možném testování k určení počtu krevních destiček.
  3. 3
    Pracujte se svým lékařským týmem. Pokud máte nízký počet krevních destiček a důvod není zřejmý, může být další testování na místě. (Například, u poruchy sleziny mohou být nesprávně filtrované krevní destičky z krevního řečiště).
    • Obvykle příčina trombocytopenie může být určena a někdy je nejlepší léčba jen čekat (jak tomu často bývá v průběhu těhotenství), ale diskutujte o možnosti léčby se svým lékařem.[18]
    • Promluvte si s lékaři, kteří léčí vaší trombocytopenii o přírodnějších možnostech na zvýšení, nebo alespoň stabilizaci hladiny krevních destiček. Údaje o vašem zdravotním stavu mohou mít významný vliv na to, co je pro vás to pravé.
    • Opakujeme, nesnažte se zvýšit hladinu krevních destiček bez vedení svého zdravotnického týmu.
  4. 4
    Smiřte se s léčebnými postupy jak je potřeba. I když je hezké věřit, že budete moci zvýšit hladiny krevních destiček přirozeně a obvykle to nebolí vyzkoušet, specifika vašeho zdravotního stavu a závažnost vaší trombocytopenie mohou vyžadovat lékařské ošetření. Často obsahují:[19]
    • Léčbu základní příčiny tohoto stavu; například, nahradit heparin jiným lékem na ředění krve, pokud je příčinou vaší trombocytopenie. Je důležité, abyste nepřestali užívat lék na ředění krve, zvláště pokud se léčíte s kardiovaskulárním onemocněním.
    • Transfuze červených krvinek nebo krevních destiček, aby se přímo zvýšil počet krevních destiček v krvi.
    • Léky jako jsou kortikosteroidy nebo jiné léky potlačující imunitní systém, pokud to ukazuje naje tento problém. Váš lékař vás bude informovat o bezpečnostních opatřeních, které budete muset dodržet, protože můžete být náchylnější k infekci.
    • Chirurgické odstranění sleziny (splenektomie), pokud tento orgán nefunguje správně a nesprávně filtruje zdravé krevní destičky.
    • Výměna plasmy, která se obvykle používá pouze v těžkých případech a způsobují ji mimořádné situace.
  5. 5
    Zkuste oddělit vědu od spekulací. Existuje nespočet webových stránek s bezpočtem názorů na to, jak může být nízký počet krevních destiček zvýšen přirozeně. Vyznat se v rozsáhlých a často protichůdných informacích může být problém, a to je jedním z důvodů, proč by měl být zapojen váš lékař.
    • Ukázkové jídelníčky od renomovaných organizací, které se zaměřují na poruchy krevních destiček se mohou lišit v hodnotě konzumace mléka a může být těžké rozhodnout, kterou z nich sledovat.[20][21]
    • Například je jen málo vědecky podporovaných důkazů, že určitá dieta může zvýšit hladinu krevních destiček.[22][23] Blíže k vědecké skutečnosti je myšlenka, že změny ve stravě mohou pomoci bránit poklesu krevních destiček.
    • Znamená to, že nemáte žádné možnosti? Ne. To jen znamená, že musíte dělat domácí úkoly, kontrolovat vaše očekávání, a spoléhat se na váš lékařský tým.

Tipy

  • Než se pustíte do některého z těchto podpůrných prostředků, poraďte se se svým lékařem. Váš lékař vás musí pozorně sledovat, protože můžete mít jiné již existující problémy, které mohou být ovlivněny změnou vaší stravy nebo celkovým chováním. Pokud se váš stav zhorší, může být nutný okamžitý lékařský zásah.
  • Než se pustíte do užívání jakéhokoli léku, vyhledejte nezávisle ověřené lékařské informace, že lék funguje. Lékařské důkazy by měly zahrnovat několik zaslepených studií, v nichž polovina testovaných dostala placebo. Ujistěte se, že výsledky byly publikovány v odborném lékařském časopise.

Zdroje a citace

  1. https://www.pdsa.org/treatments/complementary/food-as-a-cure.html
  2. http://www.thrombocyte.com/low-platelet-count/
  3. https://www.pdsa.org/products-a-publications/diet-a-lifestyle-info.html




Ukázat více... (20)

Informace o článku

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Raise Blood Platelet Level Naturally, Español: subir las plaquetas de forma natural, Deutsch: Blutplättchenanzahl natürlich erhöhen, Português: Elevar o Nível de Plaquetas no Sangue Naturalmente, Italiano: Alzare il Livello di Piastrine nel Sangue in Modo Naturale, 中文: 用天然的方法增加血小板数量, Français: augmenter naturellement votre numération plaquettaire, Русский: поднять уровень тромбоцитов в крови естественным способом, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kadar Trombosit Darah Secara Alami, Nederlands: De hoeveelheid bloedplaatjes op natuurlijke wijze vergroten, العربية: زيادة الصفائح الدموية طبيعيًا, हिन्दी: स्वाभाविक रूप से ब्लड प्लेटलेट्स का स्तर बढायें, Tiếng Việt: Tăng Số lượng Tiểu cầu một cách Tự nhiên, 한국어: 혈소판 수치 자연적으로 증가시키는 법, ไทย: เพิ่มเกล็ดเลือดด้วยวิธีธรรมชาติ

Stránka byla zobrazena 6 271 krát.

Byl tento článek přesný?