Jak přirozeně zvýšit plodnost

Spoluautor Zora Degrandpre, ND

V tomto článku:Změny životního styluOptimální načasování45 Reference

Po mnoha neúspěšných pokusech o početí spousta párů zjišťuje, že otěhotnění je mnohem těžší, než jim to původně připadalo. K neplodnosti bohužel mohou přispívat r;zn0 faktory, a občas je těžké určit, co přesně problém s plodností způsobuje. Některé páry musejí podstoupit složitou léčbu, která jim umožní početí, jiným stačí jen několik drobných změn životního stylu, které mohou plodnost podpořit. Existuje mnoho jednoduchých způsobů, jak šance na otěhotnění zvýšit. Tyto přírodní postupy mohou s početím pomoci všem párům.

Část 1
Změny životního stylu

  1. 1
    Hlídejte si váhu. Zdravá hodnota BMI prokazatelně zvyšuje plodnost u mužů i u žen.[1][2] Je to proto, že vaše váha ovlivňuje v těle produkci hormonů. Nadváha navíc u mužů snižuje produkci spermií[3] a frekvenci a kvalitu ovulace u žen.[4]
    • Normální BMI má hodnotu mezi 18,5 a 24,9.[5] Kalkulačku pro výpočet BMI najdete na internetu.
  2. 2
    Jezte vyváženou stravu. Velká součást hlídání váhy spočívá ve zdravém jídelníčku. I když průzkumy neukázaly, že existuje specifická dieta, která zvyšuje plodnost, vyvážená strava celkově podporuje zdraví včetně toho reprodukčního.[6] měli byste se vyhýbat cukru a dalším jednoduchým sacharidům, stejně jako tučným a smaženým jídlům. jezte hodně ovoce, zeleniny, luštěnin, celozrnných obilovin, libového masa (jako je například rybí nebo kuřecí bez kůže) a zdravých tuků (jako jsou omega-3 a omega-9 mastné kyseliny).
    • Nezapomeňte, že až otěhotníte, měla byste svůj jídelníček lehce upravit a vyhýbat se rybám, jako je například tuňák, které mohou obsahovat zvýšené množství rtuti.[7]
    • Nezjištěná celiakie se u žen také spojuje se sníženou plodností.[8] Pokud trpíte celiakií, snažte se vyhýbat lepku během doby, kdy se pokoušíte otěhotnět. Poraďte se se svým lékařem o ideálním bezlepkovém jídelníčku pro období těhotenství.
  3. 3
    Buďte aktivní. Daším důležitým krokem při udržování zdravé váhy je spousta cvičení. Obzvlášť u mužů může středně náročné cvičení pomoci s tvorbou enzymů, které chrání sperma.[9]
    • Měli byste se pokusit o alespoň 30 minut středně náročného kardio cvičení (všechno, co vám zvýší tep, jako je běh, jízda na kole, plavání atd.) pětkrát týdně.
    • Nezapomeňte, že ženy by se měly věnovat středně náročnému cvičení, protože velmi náročné snižuje hladinu progesteronu, což je hormon, velmi důležitý při ovulaci.[10] Intenzivní cvičení byste měli omezit na méně, než 5 hodin týdně.[11]
  4. 4
    Vyhněte se riziku sexuálně přenosných chorob. Pohlavní nemoci, obzvlášť chlamydie a gonorrhea mohou způsobit neplodnost u mužů i u žen.[12][13] Obě tyto pohlavní nemoci mohou někdy probíhat skrytě (bez příznaků), takže je vždycky užitečné, když se s partnerem/kou oba necháte otestovat, než přestanete používat kondom a začnete plánovat rodinu.
    • Obě infekce jsou bakteriálního původu a dají se léčit antibiotiky, která vám předepíše lékař.
  5. 5
    Přestaňte kouřit. Tabákové výrobky jsou další častou příčinou neplodnosti jak u mužů, tak u žen.[14][15] Ženy, které kouří, riskují předčasné stárnutí a vysychání vajíček.[16] U mužů je kouření spojováno se sníženým množstvím spermií, jejich menší pohyblivostí nebo dokonce poškozením tvaru.[17]
    • Přestat ze dne na den většinou nebývá nejúčinnější způsob, jak přestat kouřit napořád. Poraďte se s lékařem, který vám poradí způsoby, jak opravdu přestat kouřit a doporučí podpůrné prostředky, vhodné i o páry, které se snaží o početí.
    • Na internetu najdete spoustu rad, jak přestat kouřit.
  6. 6
    Omezte konzumaci alkoholu. Odborníci spojují nadměrné pití s mnoha potížemi s plodností u mužů i u žen. Alkohol může u žen vyvolat poruchy ovulace, takže je obtížné určit nejplodnější den.[18] U mužů se silné pití spojuje s nižší hladinou testosteronu, což vede k menšímu počtu spermií a dokonce k impotenci.[19] Pít byste měli vždy s mírou, a během snahy o početí se dokonce doporučuje alkohol vynechat úplně.
  7. 7
    Přečtěte si složení lubrikantu, který používáte. Mnoho lubrikantů obsahuje chemické látky, které zabíjejí spermie, nebo jim ztěžují cestu k ženskému vajíčku. Pokud lubrikant potřebujete používat, zkuste obyčejný dětský olej nebo značku, která je vhodná i při snaze otěhotnět (třeba Pre-Seed).[20]
  8. 8
    Omezte kofein. Konzumace velkého množství kofeinu se spojuje s problémy s početím, obzvlášť u žen.[21] Experti na plánování rodiny navrhují, že ženy, které se pokoušejí otěhotnět, by neměly konzumovat více než 200-300 ml kofeinu denně.[22]
    • Znamená to, že byste měli vypít jen jeden 400 ml šálek kávy denně, nebo dvě malá espressa (nebo méně).[23]
  9. 9
    Pracujte přes den. Práce na směny nebo práce v noci často narušuje spánkový cyklus, což má vliv na reprodukční hormony.[24] Jestliže pracujete v noci, zjistěte si, zda si nemůžete alespoň dočasně směnu přehodit. Pokud takovou možnost nemáte, snažte se dodržovat konzistentní spánkový režim.[25]
  10. 10
    Poraďte se se svým lékařem o lécích, které berete. některé prášky (jako například tricyklická antidepresiva nebo blokátory přenosu vápníku) mohou snižovat plodnost.[26] Zeptejte se svého lékaře na případné vedlejší účinky předepsaných léků. Možná, že vám předepíše něco jiného, nebo vám na dobu, kdy se snažíte otěhotnět, sníží dávkování.
    • Nikdy neměňte dávkování nebo léky bez konsultace se svým lékařem.
  11. 11
    Vyhýbejte se chemikáliím a toxinům. Muži i ženy by měli omezit kontakt s chemikáliemi a jinými jedovatými látkami, které mohou způsobovat problémy s menstruačním cyklem nebo snížené množství spermií. [27][28] Pokud musíte pracovat s chemikáliemi, noste vždy ochranné oblečení a vybavení. Některé z věcí, kterým byste se měli vyhýbat, jsou například:[29]
    • Oxid dusíku, pokud pracujete jako zubař nebo zubní laborant
    • Organická rozpouštědla, která se nacházejí například v úklidových prostředcích
    • Zemědělské chemikálie
    • Průmyslové a výrobní chemikálie
    • Profesionální kadeřnické prostředky
  12. 12
    Naučte se zvládat stres. Vysoká hladina stresu negativně ovlivňuje reprodukční hormony u mužů i u žen.[30] Pokud zažíváte hodně stresu v práci nebo doma, pak si zajistěte dostatek času na relaxování například s pomocí meditace, oblíbených koníčků nebo jiné oblíbené aktivity, která u vás stres odbourává.
    • Více informací o tom, jak snížit množství stresu, najdete na internetu.
  13. 13
    Vyhýbejte se vysokým teplotám. Teploty vyšší, než je běžná teplota těla v okolí šourku, mohou snížit produkci spermatu.[31] Noste volné, prodyšné spodní prádlo (například bavlněné) a vyhýbejte se horkému prostředí jako jsou sauny nebo vířivky.[32]

Část 2
Optimální načasování

  1. 1
    Zapisujte si do kalendáře pozorování hlenu na děložním čípku. Ženy si mohou měřit poševní teplotu a změny sliznice děložního čípku, aby poznaly, kdy jsou nejplodnější - říká se tomu symptotermální metoda.[33] Po posledním dni poslední menstruace si začněte každý den zapisovat informace o stavu hlenu na děložním čípku.[34]
  2. 2
    Kontrolujte hlen když půjdete močit. Jeden z nejsnadnějších způsobů kontroly je otřít hlen do čistého toaletního papíru hned když jdete ráno močit.[35] Hlen sledujte kvůli několika věcem, včetně:[36]
    • Barva - je žlutý, bílý, čirý nebo zakalený?
    • Konzistence - je hustý, lepkavý nebo se táhne?
    • Pohmat - je suchý, mokrý nebo slizký?
    • Abyste si nespletli běžný poševní sekret s hlenem z děložního čípku, měli byste se vyhnout sexu v době, kdy si informace zaznamenáváte poprvé.[37]
  3. 3
    Zapisujte si změny hlenu během menstruačního cyklu. Během toho měsíce si všimnete výrazných změn. Tyto změny obvykle zahrnují:[38]
    • Žádná viditelná sekrece první tři nebo čtyři dny po skončení poslední menstruace
    • Malé množství lepkavého, zakaleného hlenu po dobu tří až pěti dní
    • Velké množství vlhkého, čirého a kluzkého sekretu po tři až pět dní, což se objevuje před ovulací a během ní
    • Výrazný pokles sekrece během dalších jedenácti až čtrnácti dní až do začátku další menstruace
  4. 4
    Do stejného kalendáře si zapisujte i bazální tělesnou teplotu. Bazální teplotu měřte v době, kdy je tělo úplně v klidu.[39] Mnoho žen zaznamená během ovulace lehce zvýšenou bazální teplotu - asi o 0,3°C - během ovulace, což pomáhá lépe určit plodné dny.[40]
    • Protože změna teploty je velmi malá, budete potřebovat skutečně přesný digitální teploměr, který dokáže zaznamenat i rozdíl v řádu desetiny stupně.
    • Teploměr můžete používat orálně, vaginálně nebo análně, ale aby byly výsledky přesné, buďte ve způsobu měření konzistentní.[41]
  5. 5
    Teplotu si měřte každý den ráno, než vstanete z postele. Aby byly výsledky konzistentní a spolehlivé, dejte si teploměr na noční stolek a teplotu si měřte a zapisujte ráno, než vstanete.[42] Postarejte se také o to, že v noci před měřením budete mít alespoň tři hodiny klidného spánku v kuse, aby se poruchy spánku na teplotě neodrazily.[43]
  6. 6
    O početí se snažte ve dny, kdy jste nejplodnější. Nejplodnější den je obvykle dva dny předtím, než se vaše bazální teplota zvýší.[44] Když budete sledovat hlen na děložním čípku a bazální teplotu, poznáte svůj nejplodnější den podle velkého množství čirého sekretu a bazální teploty, která ještě nestoupla.
    • Ačkoliv dva dny předtím, než se vaše teplota zvýší, jsou ještě před ovulací, je styk v té době stále ideální - partnerovo sperma totiž v reprodukčním traktu ženy přežije až pět dní.[45]
    • Abyste otěhotněla, je možné, že budete muset teplotu a hlen sledovat i několik měsíců. Buďte trpěliví a každý měsíc si během tohoto období s partnerem naplánujte sex.

Tipy

  • O dlouho trvajících problémech s početím se vždycky poraďte s lékařem. Pokud se snažíte o početí, vyčerpali jste přírodní možnosti a stále se nedaří, měli byste si naplánovat návštěvu u odborníka. Může být nutné komplexní vyšetření plodnosti, aby se zjistilo, zda vám v otěhotnění nebrání nějaký skrytý zdravotní problém.

Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/female-fertility/art-20045887?pg=2
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584?pg=2
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584?pg=2
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/female-fertility/art-20045887?pg=2
  5. http://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/lose_wt/BMI/bmicalc.htm
  6. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/female-fertility/art-20045887?pg=2
  7. http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2014/10/can-eating-the-wrong-fish-put-you-at-higher-risk-for-mercury-exposure/index.htm
  8. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/female-fertility/art-20045887?pg=2
  9. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584?pg=2
Ukázat více... (36)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Zora Degrandpre, ND. Dr. Degrandpre je licencovaný lékař naturopat ve Washingtonu. V roce 2007 získala titul ND na National College of Natural Medicine.

Kategorie: Mateřství

V jiných jazycích:

English: Increase Fertility Naturally, Español: aumentar tu fertilidad naturalmente, Português: Aumentar a Fertilidade Naturalmente, Русский: повысить фертильность, Deutsch: Fruchtbarkeit natürlich erhöhen, Tiếng Việt: Tăng Khả năng Có thai Tự nhiên, Français: améliorer naturellement sa fertilité, العربية: زيادة الخصوبة بشكل طبيعي, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Kesuburan secara Alami, 中文: 自然地提高生育力, 한국어: 임신 가능성 높이는 법, ไทย: เพิ่มภาวะเจริญพันธุ์ตามธรรมชาติ, Nederlands: Je vruchtbaarheid op een natuurlijke manier verhogen

Stránka byla zobrazena 954 krát.
Byl tento článek přesný?