Jak pečovat o své oči

3 Metody:Budování správných návykůChraňte své oči při používání počítačeSprávné stravovací návyky

Oči jsou vaším oknem do světa i do duše a proto o ně musíte dobře pečovat. Zdravé oči si udržíte správnými návyky, jako jsou pravidelné návštěvy očního lékaře, dostatečný spánek a pravidelné přestávky při dlouhé práci s počítačem. Pokud máte se svým zrakem potíže nebo pozorujete na svých očích něco neobvyklého, měli byste si co nejdříve sjednat návštěvu u vašeho optometristy nebo očního lékaře. Pokračujte ve čtení a naučte se o své oči starat a udržet je ve výborném stavu.

1
Budování správných návyků

  1. 1
    Navštěvujte pravidelně očního specialistu. Takový specialista za sebou má dlouhodobé studium a je skutečným odborníkem na péči o vaše oči. Mohou to být oftalmologové (oční lékař), optici nebo optometristé. Zdravé oči si udržíte tak, že specialistu budete navštěvovat na pravidelné bázi a samozřejmě i v případě, že budete mít problémy se zrakem. Zjistěte o svých očích co nejvíce informací. Klidně se ptejte lékaře na informace, které vás zajímají. Tím, že se toho o očích víc naučíte, a zjistíte, jaká existují rizika onemocnění, získáte větší pocit kontroly nad svým vlastním zdravím.[1]
    • Pokud nepociťuje žádné problémy se svým zrakem, měli byste odborníka navštěvovat každých 5-10 let, je-li vám 20-30 let.
    • Pokud nepociťuje žádné problémy se svým zrakem, měli byste odborníka navštěvovat každých 2-4 let, je-li vám 40-65 let.
    • Pokud nepociťuje žádné problémy se svým zrakem, měli byste odborníka navštěvovat každý 1-2 roky, je-li vám více než 65 let.
  2. 2
    Na konci dne nezapomeňte vyndat kontaktní čočky. Snažte se čočky nenosit v očích více než 19 hodin. Příliš dlouhá doba, po kterou máte kontaktní čočky v očích, může způsobit vážné poškození zraku a také výraznou bolest a nepříjemné pocity.[2]
    • Nikdy s kontaktními čočkami v očích nespěte, pokud vás k tomu lékař výslovně nevyzval. Vaše oči potřebují pravidelný přísun kyslíku a čočky ho blokují, a to hlavně během spánku. Proto lékaři doporučují přestávky v nošení čoček alespoň v noci.[3]
    • S kontaktními čočkami neplavte, pokud nemáte velmi těsné plavecké brýle. Nejlépe speciální brýle na předpis. Takové brýle se výborně hodí i pro domácí použití např. ve sprše, kdy zajistí, že se vám do očí nedostane žádné mýdlo a šampon.
    • Vždy se držte instrukcí, které ke kontaktním čočkám dodávají výrobci, nebo které vám předá ošetřující lékař. Vždy si před jejich použitím myjte ruce.
  3. 3
    Na konci dne se důkladně odličte. Vždy si najděte dostatek času na důkladné odstranění makeupu, než půjdete spát. Nikdy nechoďte spát s očním nalíčením. Pokud budete spát s nanesenou řasenkou nebo očními linkami, můžete si oči vážně podráždit.
    • Spaní s makeupem také může ucpat póry okolo očí a vést k vytvoření ječného nebo vlčího zrna (hordeolum, chalazion). Pokud pak dojde ke zhoršení stavu, bude potřeba nasadit antibiotika nebo dokonce provést chirurgický zákrok a ječné zrno odstranit.[4][5]
    • Mějte vedle postele neustále odličovací tampony pro případ, že budete někdy příliš unavení na to, abyste prošli svým pravidelným odličovacím rituálem.
  4. 4
    Kapky na alergie užívejte střídmě. Používáte-li je během sezóny alergií, můžou vám skutečně pomoct v odstranění zarudnutí a podráždění, ale denní používání může vaše problémy naopak zhoršit. Zarudnutí se může vrátit v ještě horší podobě, protože oči přestanou reagovat na účinné látky v kapkách.[6]
    • Kapky proti alergii fungují tak, že přiškrcují přívod krve do rohovky a tím vlastně zabraňují přísunu kyslíku. Takže zatímco vaše oči už nepálí a nejsou zarudlé, zároveň také nejsou dobře zásobené kyslíkem. To není zrovna ideální, protože oční svaly a další tkáň kyslík potřebují ke své správné funkci. Nedostatek kyslíku může v extrémních případech vést k otokům a zjizvení.[7][8]
    • Čtěte důkladně příbalové letáky, zlášť pokud nosíte kontaktní čočky. Spousta kapek se nedá aplikovat v případě, že máte v očích kontaktní čočky. Konzultujte s lékařem, které kapky jsou pro vás vhodné.
  5. 5
    Chraňte se slunečními brýlemi s UV filtrem. Pokud se pohybujete na slunci, vždy noste sluneční brýle. Vybírejte takové brýle, na kterých je nálepka s informacemi, kolik UV záření jejich skla propouští. Nejlépe pokud blokují 99% nebo 100% UVB a UVA paprsků.[9]
    • Nadměrné vystavení UV záření může být pro oči velmi škodlivé. Prevence v mládí tak může zabránit potížím se zrakem ve vyšším věku. Vystavení UV záření se spojuje s šedým zákalem, makulární degenerací, pingueculou nebo pterygiem, tedy vážnými stavy vašich očí.[10]
    • Z důvodu, že se poškození UV zářením projevuje v průběhu života, je třeba, abyste před ním chránili své děti. Vždy se ujistěte, že vaše děti nosí čepice a ochranné sluneční brýle, když si jdou hrát v slunečný den ven.
    • Nezapomeňte sluneční brýle nosit i ve stínu. Ačkoli stín znatelně snižuje vystavení UV a HEV záření, stále budete čelit odrážení těchto paprsků od budov a jiných objektů.
    • Nikdy nezírejte přímo do slunce, a to ani přes sluneční brýle. Sluneční záření je velice silné a mohlo by vážně poškodit citlivé části rohovky, pokud do něj budete zírat přímo.
  6. 6
    Noste ochranné brýle vždy, kdy je potřeba. Nezapomeňte si nasadit brýle nebo jinou podobnou ochranou pomůcku, když pracujete s chemikáliemi, těžkými stroji nebo se dostáváte do jiného kontaktu se škodlivými částečkami ze vzduchu. Ochranné brýle vás ochrání před jakýmkoli poškozením od nárazu malým nebo velkým objektem.
  7. 7
    Dopřávejte si dostatek spánku. Nedostatek spánku může přispívat únavě očí. Mezi příznaky únavy očí patří podráždění oka, obtížné soustředění zraku, vysychání nebo naopak nadměrné slzení, rozostřené nebo zdvojené vidění, citlivost na světlo nebo bolest krku, ramen a zad. Každodenním spánkem snižujete riziko únavy očí. Dospělí by měli spát asi 7-8 hodin denně. Doporučuje se hlavně kvalitní noční spánek.[11]
  8. 8
    Pravidelně cvičte. Pravidelné cvičení je dobrou prevencí i vůči ostatním onemocněním, jako je třeba cukrovka. I půlhodinovým cvičením, třikrát týdně, snížíte riziko vzniku vážných očních chorob, jako jsou zelený zákal nebo makulární degenerace.[12]
  9. 9
    Otoky zmírníte přiložením plátků okurek. Jemně na svá oční víčka přitlačte plátky okurky a nechte je asi 10-15 minut před spaním působit. Okurka je skvělým lékem i prevencí na otoky víček.[13]
    • Pomoct vám může také přiložení sáčků zeleného čaje. Namočte na několik minut sáčky zeleného čaje do studené vody, přiložte na oči a nechte asi 15-20 minut působit. Taniny obsažené v čaji pomáhají redukovat záněty.

2
Chraňte své oči při používání počítače

  1. 1
    Omezte čas strávený u obrazovky počítače, tabletu nebo mobilu (pokud je to možné). Ačkoli ještě nebylo vědecky prokázáno, že by zírání do počítačové obrazovky mělo přímý vliv na permanentní poškození zraku, můžeme říct, že oči určitě zatěžuje a způsobuje jejich vysychání. [14] Záře vycházející z počítače způsobuje únavu očních svalů a to ať už je obrazovka příliš jasná nebo naopak příliš tmavá. Pokud nemůžete zredukovat svůj čas strávený u počítače, existuje několik technik, jak svým očím během práce ulevit.
  2. 2
    Ujistěte se, že obrazovka je ve výši vašich očí. Pokud na obrazovku musíte koukat příliš dolů nebo naopak nahoru, nadměrně tím zatěžujete oči. Umístěte monitor, ale i sebe (např. vysunutím židle) tak, abyste měli zrak a počítač v jedné rovině. [15]
  3. 3
    Nezapomínejte mrkat. Lidé mají tendenci při práci s počítačem méně mrkat a tím se jejich oči vysouší. Snažte se vědomě mrknout alespoň každých 30 sekund, zatímco sedíte u počítače, úspěšně tak zabráníte vysoušení očí.
  4. 4
    Dodržujte při práci s počítačem pravidlo 20-20-20. Pracujte 20 minut a pak se na 20 sekund zadívejte na objekt vzdálený 20 stop (6m). Můžete si pomoct nastavením alarmu na svém mobilním telefonu, který vás každých 20 minut upozorní, že je čas na váš rituál.[16]
  5. 5
    Pracujte v dobře osvětleném prostředí. Práce nebo čtení v tmavém prostředí může oči unavovat, byť je nepoškodí. Pracujte proto v dobře osvětleném prostředí, bude vám tak mnohem pohodlněji.

3
Správné stravovací návyky

  1. 1
    Jezte potraviny, které prospívají zdraví očí. Vitamíny C a E, zinek, lutein, zaxanthin a omega-3 mastné kyseliny-tyto látky jsou naprostým základem pro zdravé oči. Tyto živiny jsou dobrou prevencí před šedým zákalem, zakalením oční čočky a dokonce i makulární degenerací související s přibývajícím věkem.[17][18]
    • Obecně řečeno, zdravá a vyvážená strava je pro vaše oči velice prospěšná.
  2. 2
    Jezte jídlo bohaté na vitamín E. Ten obsahují např. semínka, oříšky, pšeničné klíčky a rostlinné oleje. Tato jídla jsou bohatá na vitamín E, proto některé z nich zařaďte do své pravidelné stravy a doplňujte tak potřebnou denní dávku.[19][20]
  3. 3
    Jezte jídlo bohaté na zinek. Ten obsahuje např. hovězí, vepřové, korýši, arašídy a luštěniny. Zařaďte je proto mezi svou stravu a podpořte zdraví svých očí.[21]
  4. 4
    Jezte jídlo bohaté na vitamín C. Ten obsahují např. pomeranče, jahody, brokolice, papriky nebo růžičková kapusta. Zařaďte je do své stravy a pomozte tak svým očím.[22]
  5. 5
    Jezte jídla bohatá na lutein a zeaxanthin. Jezte kapustu, špenát, brokolici a hrášek. Všechno jsou to potraviny velmi důležité pro zdravé oči. [23][24]
  6. 6
    Jezte mrkev. Mrkev podporuje dobrý zrak.
  7. 7
    Jezte jídlo bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Jednou nebo dvakrát týdně byste měli mezi svá jídla zařadit porci rybího masa, které obsahuje velké množství omega-3 mastných kyselin. Můžete zkusit třeba lososa nebo sardinky. Pokud nejste zrovna fanouškem rybího masa, můžete brát omega-3 mastné kyseliny jako doplněk stravy v kapslích.[25]

Tipy

  • Nedívejte se přímo do jasného světla.
  • Spěte v noci 7-8 hodin a vyhněte se tak problémům se zhoršeným zrakem a dalším zdravotním potížím.
  • Myjte si ruce před nandaváním kontaktních čoček.
  • Jezte více zeleniny a pijte více vody.
  • Pokud trpíte chronickým zdravotním problémem, třeba diabetem nebo vysokým krevním tlakem, měli byste navštívit svého oftalmologa (očního lékaře). Pacienti s diabetem musí mít svůj obsah cukru v krvi pod neustálým lékařským dohledem, jejich tělo neprodukuje insulin.
  • Kromě správných stravovacích a hygienických návyků navštěvujte pravidelně každé 1-2 roky svého očního lékaře. Může vám diagnostikovat potíže, které se dají napravit brýlemi, kontaktními čočkami, léky nebo chirurgickým zákrokem. Zkontroluje vám také problém se suchýma očima, s rohovkou, ale i stav celého těla (diabetes, vysoký krevní tlak).
  • Nepoužívejte oční kapky, o nichž si nejste stoprocentně jisti, že jsou pro vaše oči vhodné. Ne u všech kapek byly prokázány skutečné léčivé účinky. Pokud máte pochybnosti, ptejte se svého lékaře nebo jiného očního odborníka.

Varování

  • Nemněte si oči příliš často a příliš velkou silou.
  • Udržujte vhodnou vzdálenost mezi svýma očima a obrazovkou počítače.
  • Držte své oči dál od ostrých předmětů.
  • Nikdy se nedívejte přímo do slunce (ani teleskopem).
  • Dávejte pozor, aby se vám do očí nedostala sůl.


Zdroje a citace

  1. http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/eye-exam/basics/why-its-done/prc-20014417
  2. http://www.webmd.com/eye-health/contact-lenses
  3. http://www.webmd.com/eye-health/contact-lenses
Ukázat více... (22)

Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Take Care of Your Eyes, Español: cuidar los ojos, Deutsch: Auf die Augen achten, Português: Cuidar de Seus Olhos, Français: prendre soin de ses yeux, Русский: ухаживать за глазами, 中文: 照顾眼睛, Italiano: Prendersi Cura dei propri Occhi, Nederlands: Goed voor je ogen zorgen, Bahasa Indonesia: Menjaga Kondisi Mata, العربية: العناية بعينيك, हिन्दी: अपनी आँखों की देखभाल करें, Tiếng Việt: Chăm sóc Mắt, ไทย: ดูแลรักษาดวงตา, 한국어: 눈관리하는 방법, 日本語: 目の健康管理をする

Stránka byla zobrazena 1 772 krát.

Byl tento článek přesný?