Jak plavat

V tomto článku:Jak se cítit dobře ve voděZákladní pohyby a šlapání vodyPokročilé technikyPřipravte se na neočekávané situace

Pokud neumíte plavat, může to pro vás být děsivé, ale nebojte se – plavat se naučí opravdu každý. Vodní hrátky jsou zábava, ale je nutné umět plavat, abyste se neutopili. Stačí se jen naučit pohybovat ve vodě, umět základní styly plavání a později se i naučit pokročilejší techniky.

Část 1
Jak se cítit dobře ve vodě

  1. 1
    Zbavte se strachu. Mnoho lidí se bojí plavat, protože mají strach, že se utopí. Někdy se lidé sice skutečně utopí, ale většinou je možné tomu zabránit. Při plavání dodržujte následující pravidla a omezíte tím riziko utopení na minimum:
    • Nikdy neplavejte sami. Choďte plavat s někým, kdo umí plavat dobře.
    • Neplavejte v tekoucí vodě. Kdybyste se chtěli učit plavat v potoce nebo v řece, museli byste si dávat velký pozor na pohyb vody. Pokud se musíte učit takto plavat, vždy si s sebou vezměte někoho, kdo dobře ví, co dělá a dejte si pozor na příliv a pohyb vody.
    • Držte se v hloubce, ve které to zvládáte. Když se poprvé učíte plavat, nechoďte do příliš hluboké vody. Kdybyste se unavili, je důležité, abyste si mohli stoupnout a nadechnout se.
    • Nikdy nechoďte plavat ve špatném počasí. Plavat v dešti by neměl být problém, ale pokud se blíží bouře, vylezte ihned z vody. Toto pravidlo musíte dodržovat bez ohledu na to, jak dobře umíte plavat.
    • Nikdy neplavejte v příliš studené vodě. Když prochladnete, nebudete moci máchat rukama.
  2. 2
    Naučte se splývat. Vlezte si do vody, chytněte se okraje bazénu a nechejte za sebou nohy volně viset – mělo by vám to jít samo. Trénujte si to na zádech i na břiše, dokud si na to nezvyknete.
    • Splývejte na zádech a na břichu, jakmile se to naučíte. Zkoušejte si to v mělké vodě, abyste si v případě potřeby mohli bez problémů stoupnout. Ze začátku pro vás možná bude nepříjemné mít vodu tak blízko obličeje, ale brzy si na to zvyknete. Pro větší stabilitu roztáhněte ruce tak, abyste z těla vytvořili tvar písmene T.
  3. 3
    Nepanikařte. Nezapomínejte na to, že kdykoli nebudete moci pohnout končetinami nebo budete ve velké hloubce, můžete si lehnout na záda a splývat. Nemáchejte kolem sebe a nedýchejte zhluboka. Jednoduše si lehněte na záda a nechejte vodu, aby vás nadnášela.
  4. 4
    Trénujte si výdech pod vodou. V mělké vodě se zhluboka nadechněte a dejte obličej pod vodu. Pomalu vydechujte nosem, dokud nevydechnete úplně a potom se zase vynořte.
    • Pokud vám nejde vydechovat nosem, můžete dech pod vodou zadržet a vydechovat pusou.
  5. 5
    Vezměte si plavecké brýle. S brýlemi se vám bude pod vodou snáze dívat a možná i uvidíte lépe. Najděte si kvalitní brýle s gumičkami okolo očí a namočte si je, aby se vám přilepily na kůži. Utáhněte si pásek okolo hlavy, aby vám pevně seděly.

Část 2
Základní pohyby a šlapání vody

  1. 1
    Naučte se kopat nohama. Kopání si můžete trénovat při splývání na zádech, nebo u kraje bazénu. Nejlepší je použít plavací pomůcku, která vám umožní udržet hlavu nad vodou, takže se budete moci soustředit na techniku kopání.
    • Zkuste třepotavé kopání. Natáhněte špičky nohou jako balerína, narovnejte nohy a potom s nimi dělejte malé výkopy. Měli byste cítit napětí v kotnících.
    • Zkuste švihat nohama. Zpevněte nohy od kyčlí ke kolenům. Pokrčte kolena tak, abyste měli lýtka v pravém úhlu a potom s nimi rychle kopejte krouživými pohyby (každou nohou udělejte půlkruh a spojte je uprostřed). Dole nohy spojte k sobě a opakujte celý výkop.
    • Zkuste metličkové kopání. Toto kopání se používá hlavně při šlapání vody, abyste se udrželi ve vertikální poloze a měli hlavu a ramena nad vodou. Pokrčte kolena a mírně roztáhněte nohy. Potom oběma nohama šlapejte jako na kole, jen každou nohou v opačném směru. Bude vám chvíli trvat, než se to naučíte, ale bude se vám to hodit, když si budete potřebovat odpočinout v hluboké vodě.
  2. 2
    Naučte se plavat kraulem. Kraul je styl plavání, který se můžete naučit již jako začátečníci. Umožní vám plavat velmi rychle.
    • Nejprve se naučte plavat znak. Lehněte si na vodu na záda a kopejte nohama. Pažemi máchejte směrem dozadu. Jednu ruku zvedněte do vzduchu a snažte se ji mít celou dobu napnutou. Až ji budete mít za hlavou pod vodou, pokrčte ji a vraťte ji zpět k tělu kolem boků. Střídejte paže a snažte se mít celou dobu prsty spojené a dlaně rovné.
    • Zkuste kraul na břiše (Freestyle neboli americký kraul). Lehněte si na břicho na vodu, kopejte nohama a rukama plavejte kraula dopředu. Jednu ruku vytáhněte z vody u boků a máchněte s ní tak, abyste ji ponořili do vody před vámi a tímto způsobem střídejte paže. Pokud se chcete nadechnout, otočte hlavu na tu stranu, na které máte zrovna ruku nahoře a nadechněte se. Dýchejte pravidelně vždy na jedné straně.
  3. 3
    Naučte se šlapat vodu. Díky šlapání vody si budete moci odpočinout a udržet hlavu nad vodou, aniž byste museli plavat. Kopejte metličkovými výkopy a drže rovnováhu rukama – položte je na hladinu a dělejte s nimi dlouhé pohyby na hladině vody. Jednou rukou máchejte ve směru hodinových ručiček a druhou rukou máchejte v protisměru hodinových ručiček.
  4. 4
    Pomocí paží vyplavejte na povrch. Pokud jste pod vodou a chcete vyplavat nad hladinu, odrážejte se rukama. Natáhněte je nad hlavu a rychle s nimi máchněte dolů. Díky tomuto pohybu se odrazíte nahoru.

Část 3
Pokročilé techniky

  1. 1
    Naučte se pokročilejší techniky plavání. Až se budete ve vodě cítit dobře, můžete se naučit nové styly plavání, díky kterým budete moci plavat rychleji a neunavíte se.
    • Delfínek
    • Motýlek
    • Prsa
    • Plavání celých bazénů
  2. 2
    Vyzkoušejte skákání do vody. Skákání je zábavný způsob, jak se dostat do vody, abyste mohli začít plavat. Začněte u základního skoku a později budete moci zkusit i pokročilejší techniky.
    • Než skočíte, vždy si zkontrolujte, že je voda dostatečně hluboká. Měla by být minimálně 2.5 metru hluboká. Pokud jste vysocí, najděte si raději vodu hlubokou 3 metry.

Část 4
Připravte se na neočekávané situace

  1. 1
    Jak se dostat ze zpětného proudu. Pokud plavete v oceánu, může vás chytit zpětný proud. Je nutné vědět, co vám v takové situaci zachrání život, ještě než vlezete do vody.
    • Nepanikařte. Tento krok je nejdůležitější. Když budete panikařit, budete dýchat rychle a mělce a nebudete schopni vyplavat na hladinu.
    • Plavejte po boku. Neplavejte přímo ke břehu ani přímo směrem k oceánu. Plavejte rovnoběžně s pobřežím.
    • Plavejte tak, abyste mohli dýchat. Vyberte si techniku, kterou ovládáte nejlépe a při které můžete volně dýchat. Nejlepší jsou prsa nebo kraul.
    • Plavejte tak dlouho, dokud se nedostanete z proudu. Možná to bude chvíli trvat, ale nepolevujte a nezastavujte se. Když se vydáte směrem ke břehu ve špatný čas, všechny vaše snahy přijdou vniveč.
    • Pokud můžete, zavolejte si o pomoc. Zamávejte na plavčíka a zavolejte co nejdříve „Pomoc!“. Pokud vám ale dochází dech, nebo byste kvůli tomu museli přestat plavat, nedělejte to – lepší je udržet se stále v pohybu.
  2. 2
    Jak se dostat z říčního proudu. Pokud vás chytne rychlý říční proud a táhne vás pod vodu, řiďte se těmito pokyny:
    • Nepanikařte. Stejně jako u mořského proudu vám panika nepomůže a bude vás stahovat ke dnu. Několikrát se nadechněte a zůstaňte v klidu.
    • Plavejte diagonálně směrem ke břehu. Když budete plavat kolmo ke břehu, budete muset zápasit s proudem a rychle se vyčerpáte. Nejlepší je plavat ke břehu diagonálně po proudu.
    • Nesnažte se plavat proti proudu. Unavili byste se a nikam byste se nedostali. Plavejte proti proudu pouze pokud je dále po proudu nějaké nebezpečí, například vodopád.

Tipy

  • Uvolněte celé tělo, aby se vám lépe plavalo.
  • Nejlepší je nejíst alespoň hodinu (ale i déle) před plaváním.
  • Pokud vám něco nejde nebo se necítíte dobře, ihned to řekněte svému učiteli plavání.
  • Pokud jste z vody nervózní, vstupujte do ní pomalu a postupně.
  • Pokud máte dlouhé vlasy, měli byste si vzít koupací čepici. Některé veřejné bazény vyžadují, aby měli všichni lidé koupací čepice, takže byste si ji měli rozhodně pořídit.
  • Použijte pomocnou pěnovou oporu, vodní vestu nebo různé pomůcky, které vám pomohou zůstat nad hladinou.
  • Když začnete panikařit, měli byste dát nohy dolů.
  • Pokud je to možné, naučte se plavat pod vedením zkušeného plavčíka. Naučí vás, jak dát najevo, že potřebujete pomoc, i když jste zrovna pod vodou a nemůžete si zavolat pomoc.
  • Plavejte ze začátku pouze u okraje bazénu, abyste se mohli chytit.
  • Plavecké brýle se vám budou hodit!
  • Většina plaveckých bazénů nabízí kurzy pro neplavce všech věkových skupin.

Varování

  • Při plavání v pohyblivé vodě, jako je oceán nebo řeka, si dávejte velký pozor, aby vás nestrhl proud.

Věci, které budete potřebovat

  • Kamarádi
  • Plavecké brýle (nepovinné)
  • Zátka na nos (nepovinné)
  • Plavecké pomůcky (nepovinné)


Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Sporty a Fitness

V jiných jazycích:

English: Swim, Español: aprender a nadar, Português: Nadar, Deutsch: Schwimmen lernen, Français: nager, Русский: научиться плавать, Italiano: Imparare a Nuotare, 中文: 游泳, Nederlands: Zwemmen, Bahasa Indonesia: Berenang, Tiếng Việt: Tập Bơi, العربية: السباحة, 한국어: 수영하는 법, 日本語: 泳ぐ, हिन्दी: तैरना या स्विमिंग सीखें (How to Swim, Swimming Kaise Kare, Seekhe)

Stránka byla zobrazena 7 544 krát.
Byl tento článek přesný?