Jak porozumět sám sobě

V tomto článku:Poznejte sami sebeAnalyzujte svoji mysl a své činyBuďte otevření přemýšlení6 Reference

Někdy lidé zjistí, že vůbec nevědí, proč dělají věci, které dělají. Proč jste křičeli na svého syna? Proč jste se rozhodli zůstat ve svém aktuálním zaměstnání, místo abyste zkusili něco jiného? Proč jste se hádali se svými rodiči kvůli něčemu, na čem vám ani nezáleží? Naše podvědomí ovládá velký kus našeho chování a proto někdy není vůbec snadné přijít na důvody některých našich rozhodnutí. Pokud ale víte, jak se na tyto situace máte dívat, můžete sami sobě porozumět mnohem lépe a zjistit, proč se rozhodujete tak, jak se rozhodujete, co vás dělá šťastnými a jak se můžete změnit k lepšímu.

Část 1
Poznejte sami sebe

  1. 1
    Získejte objektivní zhodnocení. To první, co byste měli udělat, abyste sami sobě lépe porozuměli, je získat objektivní hodnocení. Můžete se samozřejmě zeptat lidí, které znáte, ale jejich zkušenosti vás přivedou ke stejně zaujatým názorům, jaké máte vy sami. Když získáte objektivní názory, budete mít přesnější představu a dozvíte se věci, které by vás samy od sebe nenapadly. Existuje spousta kvalitních testů, pomocí kterých si můžete zjistit různé aspekty své osobnosti (kromě toho ale existuje i spousta méně spolehlivých testů):
    • Teorie typů osobnosti Myers-Briggs tvrdí, že všichni lidé mají jednu ze 16 základních osobností. Tyto osobnosti určují, jak jednáte s lidmi, jaké mezilidské problémy budete mít a jaké jsou vaše silné stránky. Určí také to, v jakém prostředí se vám bude nejlépe žít a pracovat. [1] Základní verzi tohoto testu najdete na internetu. Můžete se díky němu dozvědět více o vaší osobnosti.
    • Pokud nevíte, co vás dělá šťastnými a co byste měli udělat se svým životem, zkuste si udělat test kariéry. Tyto testy vám mohou pomoci rozhodnout se, co vás bude nejvíce naplňovat. Většinou jsou založené na vaší osobnosti a na tom, co děláte pro zábavu. Na internetu najdete spoustu různých testů, které jsou většinou zdarma, ale pokud studujete, pravděpodobně se vám podaří získat lepší a kvalitnější testy u školního psychologa nebo studijního poradce.
    • Existuje teorie, která tvrdí, že každý se učí a zpracovává informace a zkušenosti jedním z několika různých způsobů. Těmto způsobům se říká „styly učení.“[2]Když budete vědět, jaký styl učení máte, pomůže vám to i v případě, že už nestudujete. Můžete díky tomu zjistit, proč vám některé činnosti jdou a s jinými zase bojujete. Jako u ostatních typů testů tyto testy najdete na internetu. Uvědomte si, že tato věda je často zpochybňována a existuje spousta teorií o tom, kolik stylů učení existuje. U každého testu tedy pravděpodobně dosáhnete jiných výsledků.
    • Mnoho testů na podobná témata najdete na webu Psychology Today.
  2. 2
    Věnujte se cvičením psaní, která odhalí váš charakter. Když spisovatelé píšou knihu, často se věnují cvičením, které jim lépe pomohou porozumět postavám, o kterých píšou. Můžete si zkusit ta samá cvičení na sobě, abyste lépe porozuměli sami sobě. Mnoho jich najdete zdarma na internetu. Tato cvičení vám sice neposkytnou oficiální výsledky, protože se často spoléhají na vaše vlastní závěry a odpovědi, ale mohou vás zavést k věcem, nad kterými jste se ještě nikdy nezamysleli. Zkuste si odpovědět na následující otázky, abyste získali představu o tom, jak tato cvičení fungují:
    • Popište sami sebe jednou větou.
    • Jaký je účel vašeho životního příběhu?
    • Jaká byla nejdůležitější věc, která se vám v životě stala? Jakým způsobem vás tato věc ovlivnila?
    • V čem se lišíte od ostatních lidí okolo vás?
  3. 3
    Zhodnoťte své silné a slabé stránky. Když se zamyslíte nad svými silnými a slabými stránkami, pomůže vám to zjistit, kdo jste a lépe porozumět sobě samým. Měli byste také srovnat své vnímání silných a slabých stránek s tím, co o vás říkají vaši přátelé, kolegové a vaše rodina. Názory a pohledy těchto lidí vám toho mohou říct spoustu o tom, kým jste a jak sami sebe vnímáte.
    • Mezi příklady silných stránek patří odhodlání, pracovitost, disciplína, přemýšlivost, rozhodnost, trpělivost, diplomacie, komunikační dovednosti a představivost nebo kreativita.
    • Mezi příklady slabých stránek patří uzavřená mysl, sebestřednost, problémy s vnímáním reality, odsuzování ostatních a problémy s ovládáním lidí a situací.
  4. 4
    Zamyslete se nad svými prioritami. To, co je pro vás v životě a v každodenní komunikaci nejdůležitější, vám toho může spoustu prozradit o tom, kým jste. Zamyslete se nad svými prioritami, srovnejte je s prioritami jiných lidí, které respektujete a zamyslete se nad závěry, ke kterým dojdete. Musíte být samozřejmě otevření myšlence, že nemáte své priority v nejlepším pořadí (což platí pro mnoho lidí), díky čemuž se toho o sobě také spoustu naučíte.
    • Kdyby vám začalo doma hořet, co byste udělali? Co byste zachránili? Je úžasné, jak oheň skvěle odhaluje lidské priority. I v případě, že byste chtěli zachránit něco praktického, například daňovou evidenci, něco to o vás vypovídá (pravděpodobně to, že chcete být vždy připravení a neradi se v životě setkáváte s odporem).
    • Dalším způsobem, jak poznat, jaké jsou vaše priority, je představit si, že někoho, koho máte rádi, ostatní otevřeně kritizovali za něco, s čím nesouhlasíte (například je gay, ale vy s tímto životním stylem nesouhlasíte). Podpořili byste ho? Postavili byste se za něho? Jak? Co byste řekli? Naše činy v situacích, kdy se objevuje kritika ostatních a ostrakizace mohou také odhalit naše skutečné priority.
    • Mezi příklady priorit, které lidé mají, patří: peníze, rodina, sex, respekt, bezpečí, stabilita, materiální statky a komfort.
  5. 5
    Podívejte se na to, jak jste se změnili. Zamyslete se nad svojí minulostí a uvědomujte si, co se ve vašem životě přihodilo a jak to ovlivnilo to, jací jste dnes a jak uvažujete. Když se zamyslíte nad tím, jak jste se změnili, můžete díky tomu poznat, proč se chováte tak, jak se chováte. Naše současné chování je totiž založeno na zkušenostech z minulosti.
    • Je možné, že se chováte skutečně defenzivně ohledně lidí, kteří kradou v obchodě a jste tvrdí k lidem, kteří to berou jako krádež. Když se nad tím zamyslíte, možná si vzpomenete na to, že jste jako dítě ukradli v obchodě čokoládu a vaši rodiče vás za to tvrdě potrestali, což by mohlo vysvětlovat vaši extrémní reakci na toto chování.

Část 2
Analyzujte svoji mysl a své činy

  1. 1
    Když budete pociťovat silné emoce, zastavte se a zamyslete se. V některých situacích budete velmi rozzlobení, smutní, šťastní, nebo vzrušení. Když si budete uvědomovat, co u vás tyto extrémní emoce vyvolává a jaká je jejich příčina, pomůže vám to lépe porozumět sami sobě.
    • Možná jste například vždy silně naštvaní na lidi, kteří mluví v kině během filmu. Jste naštvaní na to, že lidé mluví, nebo na to, že to vnímáte jako projev neúcty k vám? Protože váš vztek danou situaci nespraví, možná bude lepší najít si způsoby, jak se tímto problémem příliš nezabývat – jen abyste si zbytečně nezvyšovali krevní tlak.
  2. 2
    Všímejte si potlačování emocí a falešných reakcí na situace. Potlačování emocí znamená, že nechcete na něco myslet a snažíte se udělat vše pro to, abyste zapomněli, že se to stalo. Falešné emoce nejsou ve skutečnosti falešné, ale jde o emoce, kterými reagujete na určitou věc, ale ve skutečnosti reagujete na něco jiného. Oba tyto druhy chování, které jsou velmi běžné, jsou značně nezdravé a když zjistíte, proč je děláte a najdete si způsob, jak své emoce zvládat lépe, budete mnohem spokojenější.
    • Možná si například myslíte, že nejste smutní z toho, že vám umřela babička, ale vaše rodina se rozhodne zbavit se jejího starého křesla, což váš velmi rozčílí a rozesmutní. Nejste ve skutečnosti naštvaní na to, že křeslo bude pryč. Bylo staré, zapáchalo a pravděpodobně obsahovalo i radioaktivní pěnu – jste smutní pouze z toho, že vám umřela babička.
  3. 3
    Všímejte si toho, jak a kdy mluvíte o sobě. Stáčíte každý rozhovor s lidmi na sebe? Děláte si ze sebe legraci, když o sobě mluvíte? To, jak a kdy o sobě mluvíte, vám toho může prozradit spoustu o vaší osobnosti. Je zdravé občas mluvit o sobě a je dobré si uvědomit, že nejste dokonalí, ale měli byste si dávat pozor na extrémy a uvědomovat si, proč se do těchto extrémů pouštíte.
    • Může se například stát, že vaše kamarádka právě dokončila své doktorské studium, ale když si o tom spolu povídáte, stočíte rozhovor na to, jak jste společně chodili na magisterský obor. Může to být proto, že se stydíte za to, že máte pouze magisterský diplom a kamarádka má doktorát, takže se chcete cítit důležitěji a proto rozhovor stáčíte na sebe.
  4. 4
    Zamyslete se nad tím, jak a proč komunikujete s ostatními lidmi. Když komunikujete s ostatními, ponižujete je? Možná jste si všimli, že trávíte čas pouze s lidmi, kteří mají více peněz než vy. Takové chování vás toho může také spoustu naučit a ukázat vám, co je pro vás skutečně důležité.
    • Pokud například trávíte čas pouze s přáteli, kteří mají více peněz než vy, může to znamenat, že se chcete cítit bohatší a dovolujete si předstírat, že jste s těmito svými přáteli na stejné úrovni.
    • Zamyslete se nad tím, co jste slyšeli vs. nad tím, co bylo řečeno. Na tento aspekt byste se měli zamyslet při analyzování komunikace s rodinou a přáteli. Možná zjistíte, že jste slyšeli „potřebuji pomoc,“ ale ten druhý ve skutečnosti řekl „potřebuji tvoji společnost“ a zjistíte, že máte silnou touhu být pro ostatní užiteční.
  5. 5
    Napište svoji biografii. Napište svoji biografii o 500 slovech a snažte se to stihnout za méně než 20 minut. Budete muset psát velmi rychle nemyslet příliš na to, co napíšete. Díky tomu zjistíte, co váš mozek považuje za nejdůležitější věci ve vašem životě. Mnoha lidem nebude 20 minut stačit ani na to, aby napsali 500 slov. Zamyslete se nad tím, u kterých věcí litujete, že jste je museli napsat a které věci jste vynechali.
  6. 6
    Zjistěte, jak dlouho dokážete čekat na uspokojení. Studie prokázaly, že lidé, kteří oddalují uspokojení, jsou v životě šťastnější, mají lepší známky, vyšší vzdělání a udržují si zdravější tělo. Zamyslete se nad situacemi, kdy jste mohli oddálit své uspokojení. Co jste udělali? Pokud s tímto máte problém, měli byste se na to zaměřit a pracovat na tom, protože umění počkat si na uspokojení hraje důležitou roli v celkovém životním úspěchu.
    • Na Stanfordově univerzitě byl proveden slavný experiment Marshmallow Experiment[3], kdy byly sledovány děti, kterým byly rozdány bonbony a potom se sledoval jejich životní pokrok po mnoho desetiletí. Děti, které dokázaly odměnu odložit a počkat si déle na větší odměnu, měly lepší výsledky ve škole i v práci a byly obecně zdravější.
  7. 7
    Zjistěte, zda potřebujete lidem říkat, co mají dělat, nebo zda potřebujete, aby vám někdo říkat, co máte dělat. Když něco děláte, například pracujete, zamyslete se nad tím, zda si hledáte další úkoly, aniž byste se museli někoho ptát, nebo zda potřebujete, aby vám někdo řekl, co přesně máte dělat, nebo zda tyto věci přeskakujete a rovnou lidem říkáte, co mají dělat oni. Tento aspekt vám toho může spoustu prozradit, ale vždy záleží na dané situaci.
    • Uvědomte si, že není nic špatného na tom, že potřebujete, aby vám někdo řekl, co máte dělat, než se pustíte do nějakého úkolu. Jen byste si to měli uvědomovat, abyste byli schopni lépe zvládat své chování, když půjde o důležité věci. Pokud například víte, že neumíte převzít kontrolu nad situací, ale víte, že to musíte udělat, můžete se zamyslet nad tím, zda je váš nedostatek odhodlání pouze „zvykem,“ kterého se můžete zbavit.
  8. 8
    Zamyslete se nad tím, jak reagujete ve vyhrocených, nebo nových situacích. Když jde do tuhého, například když přijdete o práci, zemře vám někdo blízký, nebo vám někdo vyhrožuje, vystoupí na povrch skrytější aspekty vaší osobnosti. [4] Zamyslete se nad tím, jak jste v minulosti reagovali na vyhrocené situace. Proč jste se zachovali tak, jak jste se zachovali? Jak si přejete, abyste se tenkrát zachovali? Myslíte si, že byste dnes zareagovali takto?
    • Můžete si tyto situace představovat, ale uvědomte si, že vaše hypotetické reakce mohou být ovlivněny zaujatostí a nemusejí být přesné.
    • Například si představte, že se stěhujete do nového města, kde vůbec nikoho neznáte. Kde si budete hledat přátele? S jakými lidmi byste se chtěli přátelit? Existuje něco, co byste změnili na tom, jak se lidem představujete vs. na tom, co o vás vědí vaši aktuální přátelé? Můžete díky tomu zjistit, jaké máte priority a co očekáváte od společenských interakcí.
  9. 9
    Zamyslete se nad tím, jak moc ovlivňuje vaše chování. Pokud máte v nějakých situacích moc, měli byste se zamyslet nad tím, jaký vliv to má na vaše chování. Mnoho lidí se na mocné pozici chová tvrději, uzavřeněji, manipulativněji a také podezřívavěji. [5] Pokud činíte rozhodnutí, která ovlivňují ostatní lidi, zamyslete se nad tím, proč se takto rozhodujete: je to proto, že jde o skutečně správné rozhodnutí, nebo se rozhodujete proto, že potřebujete mít pocit, že máte nad danou situací kontrolu?
    • Například když hlídáte svého mladšího bratra, trestáte ho i za malé prohřešky? Myslíte si, že mu tím skutečně pomáháte, nebo si jen hledáte důvody, abyste ho mohli vychovávat?
  10. 10
    Zamyslete se nad svými vlivy. Věci, které mají vliv na to, jak uvažujete a jak vnímáte svět, vám toho o vás mohou spoustu prozradit a říct vám, zda skutečně dodržujete to, co kážete. Když se zamyslíte nad tím, jak vnější vlivy ovlivňují vaši chování, budete schopni lépe porozumět tomu, proč se chováte tak, jak se chováte. Když budete sledovat, kdy se od těchto naučených vzorců chování odchylujete, budete schopni identifikovat svoji jedinečnost a své vlastní myšlení. Mezi věci, které vás ovlivňují, patří:
    • Média – televizní seriály, filmy, knihy a dokonce i porno, které sledujete.
    • Rodiče, kteří vás odmalička učí věci od tolerance vs. rasismu až po materiální vs. duchovní bohatství.
    • Vaši přátelé, kteří vás tlačí k tomu, abyste si užívali to samé, co oni, nebo vám umožní zažívat nové věci.

Část 3
Buďte otevření přemýšlení

  1. 1
    Zbavte se defenzivního chování. Pokud se chcete skutečně zamyslet a lépe porozumět sami sobě, budete se muset zamyslet i nad věcmi, které na sobě nemáte zrovna rádi a připustit věci, které běžně nehodláte připustit. Ohledně těchto věcí budete přirozeně defenzivní, ale můžete díky nim skutečně pochopit, jak fungujete. Podaří se vám to jedině v případě, že se této defenzivy zbavíte. I v případě, že tyto bariéry v přítomnosti ostatních lidí nikdy nesundáte, byste měli být upřímní alespoň k sobě.
    • Nebýt defenzivní ohledně svých nedostatků znamená také být otevřený pomoci ostatních lidí a napravovat své minulé chyby. Když budete otevřenější diskusi, kritice a změně, ostatní lidé vám budou moci pomoci lépe porozumět sami sobě a zlepšit se.
  2. 2
    Buďte k sobě upřímní. Lidé sami sobě lžou mnohem více, než si uvědomují. [6] Pomáháme ostatním myslet si, že jsme udělali něco špatného z dobrých důvodu, i když jsme se ve skutečnosti chovali pouze líně, nebo pomstychtivě. Když budete skrývat skutečné důvody za vznešené motivy, nepomůže vám to zlepšit se a změnit své nedostatky. Uvědomte si, že nemá smysl lhát sami sobě. I když o sobě zjistíte něco, co se vám nebude líbit, měli byste to brát jako příležitost postavit se těmto problémům čelem, místo abyste předstírali, že neexistují.
  3. 3
    Naslouchejte tomu, co o vás říkají ostatní lidé. Zejména když se chováme špatně, nás ostatní lidé před tímto chováním varují. Bohužel ale máme tendenci je neposlouchat. Někdy je to dobré, protože spousta lidí říká věci jen proto, že nám chtějí ublížit a jejich poznatky se nezakládají na faktech. Někdy je ale kritika ostatních lidí přínosná, protože nám poskytne jiný pohled na naše chování. Zamyslete se nad tím, co o vás v minulosti lidé říkali a řekněte si o nové názory na své chování.
    • Vaše sestra si například může všimnout toho, že často přeháníte. Z vaší strany ale nejde o vědomé přehánění, takže vám to může pomoci uvědomit si, že je vaše vnímání reality trochu pokřivené.
    • Existuje velký rozdíl mezi zhodnocením toho, co o vás lidé říkají a tím, že se těmito názory necháte ovládat. Neměli byste své chování přizpůsobovat ostatním lidem, pokud ovšem nemá silně negativní dopad na váš život (a i v těchto případech byste se měli zamyslet nad tím, že je problémem vaše prostředí a ne vaše chování). Měňte se proto, že se chcete změnit vy, ne proto, že vám někdo říká, že byste se měli změnit.
  4. 4
    Dávejte lidem rady. Když budete lidem radit, poskytne vám to příležitost zamyslet se nad svými vlastními problémy a pohlížet na ně z jiné perspektivy. Když se zamyslíte nad situací někoho jiného, budete mít větší šanci, že se stejně konstruktivně budete zamýšlet i nad svými vlastními situacemi a okolnostmi.
    • Nemusíte tuto činnost dělat ani doopravdy, i když je skvělé pomáhat svým blízkým, i cizím lidem. Můžete zkusit radit svému mladšímu nebo staršímu já a napsat sami sobě dopis. Pomůže vám to zamyslet se nad svými zkušenostmi z minulosti a uvědomit si, co jste si z nich odnesli. Také díky tomu zjistíte, co je pro vás důležité z hlediska budoucnosti.
  5. 5
    Dejte si na čas a prožívejte svůj život. Nejlepším způsobem, jak poznat sama sebe je prožívat svůj život. Stejně jako kdybyste chtěli poznat někoho jiného, budete potřebovat spoustu času a zkušeností a nebude vám stačit pouze vyplnit si několik testů a dělat rozhovory sami se sebou. Můžete zkusit:
    • Cestování. Cestování vás zavede do spousty nových situací a otestuje vaši schopnost zvládat stresující situace a adaptovat se. Zjistíte, co pro vás znamená štěstí, jaké priority máte a jaké jsou vaše sny. Když budete stále sedět doma, na tyto věci nikdy nepřijdete.
    • Vzdělávejte se. Skutečné vzdělání nám klade výzvu myslet jiným způsobem. Vzdělání vám umožní otevřít mysl a zamyslet se nad věcmi, nad kterými jste se ještě nikdy nezamysleli. Vaše zájmy a to, jaký z těchto nových věcí máte pocit, vás toho o vaší osobnosti spoustu naučí.
    • Zbavte se očekávání. Zbavte se očekávání ostatních lidí a zbavte se i svých vlastních očekávání. Když to uděláte, budete více otevření novým životním zkušenostem a zjistíte, co vás dělá šťastnými a co vás naplňuje. Život je jako jízda na horské dráze a budete se muset připravit na to, že se setkáte se spoustou děsivých, nových a jiných věcí. Neuzavírejte se před těmito zkušenostmi. Mohou vám dát štěstí, o kterém se vám ani nesnilo.

Tipy

  • Než se budete snažit porozumět sami sobě, nejprve musíte být sami sebou. Nemůžete porozumět někomu, kým nejste.
  • Pokud jste často rozzlobení nebo smutní, pravděpodobně nemáte tušení o tom, kým jste. Nejprve to budete muset zjistit.
  • Pokud zjistíte, kdo jste a nebude se vám to líbit, změňte to!
  • Neignorujte poznámky ostatních, mohou vám umožnit zjistit, kým skutečně jste.

Varování

  • Nebuďte na sebe příliš tvrdí.
  • Nepochybujte o sobě a nezabývejte se minulostí, protože ji stejně nemůžete změnit.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Filozofie

V jiných jazycích:

English: Understand Yourself, Español: entenderse a uno mismo, Русский: понять себя, Deutsch: Dich selbst verstehen, Italiano: Capire Te Stesso, 中文: 了解自己, Português: Se Entender, Bahasa Indonesia: Memahami Diri Sendiri, Nederlands: Jezelf leren begrijpen, العربية: فهم نفسك

Stránka byla zobrazena 2 298 krát.
Byl tento článek přesný?