Jak potlačit dávivý reflex

Jedním z nejnepříjemnějších pocitů je nedobrovolné dávení. Způsobí vám škrábání v krku a v některých případech může vyvolat i ošklivou laryngitidu. Pokud máte citlivý dávivý reflex, jistě máte potíže polykat prášky, chodit k zubaři a jíst jídla, která nemáte zrovna v lásce. Kdykoli vám lékař bere stěr z mandlí, máte pocit, že vyzvracíte oběd? Dávivý reflex je přirozenou obranou těla před udušením cizími předměty, ale téměř třetina všech lidí ho vůbec nemá![1] Naštěstí existují způsoby, jak dávivý reflex potlačit. S pomocí několika málo triků to jistě zvládnete také.

Postup

  1. 1
    Znecitlivte si měkké patro. Když se něco dotkne vašeho měkkého patra (vzadu v ústech), spustí se dávivý reflex. Můžete použít sprej pro znecitlivění měkkého patra, nebo gel, který se používá pro úlevu od bolesti zubů. Účinky by měly trvat asi hodinu.
  2. 2
    Zbavte se svého dávivého reflexu. Když budete postupně zvykat patro na dotek, můžete svůj dávivý reflex potlačit nebo se ho dokonce úplně zbavit. Jde o první krok, který musí zvládnout polykači mečů [2] a vyžaduje trpělivost a hodně cviku.
    • Zjistěte, na kterém místě se začnete dávit. Dejte si do úst kartáček na zuby a hledejte na jazyku nejbližší místo, které vám působí potíže.
    • Začněte si čistit jazyk na tom místě, na kterém se začínáte dávit. Ano, budete se při tom dávit a nebude to příjemné, ale ne na dlouho. Zkuste to vydržet alespoň 10 vteřin.
    • Opakujte stejný postup každý večer. Jistě si brzy všimnete, že už nemáte jazyk tak citlivý.
    • Začněte čistit ještě dál. Jakmile se dostanete s kartáčkem daleko do pusy aniž byste se dávili, je na čase posunout se ještě dál. Zkoušejte si jazyk čistit o další 1cm dál a znovu opakujte celý postup každý večer, dokud dávivý reflex neodezní.
    • Pokračujte v čištění. Pokaždé čistěte jazyk dál a dál, dokud se nedostanete k nejvzdálenějšímu viditelnému bodu. Nakonec se kartáček dotkne i měkkého patra.
    • Vytrvejte. Celý tento proces bude trvat minimálně měsíc. Až skončíte, měli byste být schopni si nechat udělat výtěr z krku bez dávení. Můžete čas od času jazyk znovu čistit, aby se vám dávivý reflex nevrátil. Je dobré si čistit jazyk pravidelně. Zbavíte se tím dávivého reflexu a ještě budete mít krásně svěží dech!
  3. 3
    Uvolněte se. Dávivý reflex je způsoben kombinací fyziologických a psychologických faktorů. U některých lidí hraje psychika velkou roli. Pokud máte nějaké trauma ze zubaře nebo se bojíte předmětů v ústech, je vaše dávení způsobeno strachem. Komunikujte s lékařem a počkejte si, až budete na zákrok připraveni. Když budete mít vše pod kontrolou, nebudete se tolik bát. Pomůže vám například správné dýchání a je dobré i začít meditovat. V extrémnějších situacích lidem pomáhá také hypnóza.
  4. 4
    Pokud sedíte nebo ležíte, zvedněte obě nohy. Když zpevníte břišní svaly, nebudete se tolik dávit.
  5. 5
    Zatněte ruku v pěst a pevně ji stiskněte.
  6. 6
    Dejte si na jazyk trochu soli. Navlhčete si špičku prstu, dejte si na ni trochu soli a tu si otřete o jazyk. Můžete také rozpustit lžičku soli ve sklenici vody a vypláchnout si s ní ústa.
  7. 7
    Broukejte si. Možná zjistíte, že je nemožné se dávit a u toho si broukat.
  8. 8
    Poslouchejte hudbu. Když se rozptýlíte, nebudete se tolik soustředit na to, že se dávíte. .
  9. 9
    Dejte si pozor na ranní dávení. Někteří lidé mají s dávením problémy hlavně po ránu, snažte se tedy naplánovat si všechny činnosti, které by vám mohly dávení způsobit, až na večerní hodiny.
  10. 10
    Dýchejte nosem. Použijte kapky do nosu, abyste měli průchodné dýchací cesty a dýchejte pouze nosem. Tato metoda ale není nejlepší pro lidi, kterým dávení způsobují různé pachy.

Tipy

  • Pokud trénujete s prsty, vždy si nejprve umyjte ruce.
  • Nejezte krátce před činností, která vám způsobuje dávení.
  • Zjistěte si, zda netrpíte nějakou alergií. Pokud se dávíte při čištění zubů, může být na vině vaše zubní pasta. Pokud se dávíte ve sprše, může jít o mýdlo nebo sprchový gel. Zkuste jiné značky těchto produktů.
  • Veďte si deník a zapisujte si všechny situace, ve kterých se váš dávivý reflex spustil. Nemusíte mít žádný speciální notes, jen si vždy někam zapište, po čem nebo při čem jste se dávili.
  • Nikdy si nestrkejte prsty do krku. Způsobili byste si tím dávení a pravděpodobně také zvracení.
  • Trénujte jezení jídel, ze kterých se dávíte. Pokud po čase neuvidíte žádné zlepšení, přestaňte tato jídla jíst.

Varování

  • Nezapomínejte na to, že dávivý reflex vás chrání před udušením.
  • Při tréninku se zubním kartáčkem nezačínejte hned moc vzadu. Je možné znecitlivět zadní stranu jazyka, aniž byste nejprve znecitlivěli tu přední, takže vždy začínejte od začátku.
  • Promluvte si s lékařem. Přílišné dávení může znamenat vážnější problém, například refluxní chorobu, která se týká žaludečních kyselin a ne samotného dávivého reflexu.


Reference


  1. Pharyngeal sensation and gag reflex in healthy subjects. Davies, A., Kidd, D., Stone, S., MacMahon, J. (1995). Lancet 345:487–488
  2. http://health.howstuffworks.com/sword-swallowing3.htm
  3. http://www.dentalfearcentral.org/gagging_dentist.html - Research source for many of the solutions presented in this article.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zuby a Ústa

V jiných jazycích:

English: Suppress the Gag Reflex, Español: contener el reflejo nauseoso, Italiano: Tenere Sotto Controllo il Riflesso Faringeo, Français: inhiber le réflexe nauséeux, 中文: 抑制咽反射, Deutsch: Den Würgreflex unterdrücken, Русский: справиться с рвотным рефлексом, Bahasa Indonesia: Mengatasi Refleks Muntah, Nederlands: De kokhalsreflex onderdrukken, 日本語: 咽頭反射を抑える, العربية: تثبيط رد فعل محاولة التقيؤ, 한국어: 구토 증상 억누르는 법, ไทย: แก้อาการคลื่นไส้, Tiếng Việt: Giảm phản xạ co thắt họng

Stránka byla zobrazena 15 921 krát.
Byl tento článek přesný?