Jak regulovat krevní tlak

V tomto článku:Jezte stravu zdravou pro vaše srdcePěstujte zvyky zdravé pro srdceUdělejte pro své srdce ještě něco navíc6 Reference

Vysoký krevní tlak je vážný zdravotní problém, který postihuje třetinu dospělých lidí ve Spojených Státech. Často nemá žádné příznaky, ale je nutné ho co nejdříve řešit, zejména pokud máte nadváhu, žijete sedavý život, stravujete se nezdravě a/nebo máte vysoký krevní tlak v rodině. Zkuste naše tipy a uvidíte, které u vás budou fungovat.

1
Jezte stravu zdravou pro vaše srdce

  1. 1
    Začněte jíst stravu určenou ke snížení krevního tlaku. Znamená to pouze jíst hodně celozrnných potravin, ovoce a zeleniny, nízkotučných mléčných produktů a vyhýbat se cukru, nasyceným tukům a cholesterolu.
    • Tento druh diety dokáže snížit krevní tlak až o 14 mm Hg. [1] Musíte se zbavit všeho nezdravého jídla, cukru (včetně mouky, nudlí a brambor) a červeného masa. Nemusíte tato jídla přestávat jíst úplně, ale měli byste si je dávat pouze zřídka.
  2. 2
    Omezte množství soli, které sníte. Neměli byste jíst více než 2300 mg soli denně. [2] Pokud nemáte pocit, že byste jedli hodně soli, možná jen nemáte dostatečný přehled. Měli byste přestat jíst všechny zpracované potraviny. Když si jídlo budete připravovat sami, budete přesně vědět, co jíte.
    • Nesolte si jídla. Pokud vám nesolená jídla připadají planá, začněte omezovat množství soli postupně. Vaše chuťové buňky si na to zvyknou.
  3. 3
    Jezte více draslíku, hořčíku a vápníku. Tyto tři potraviny bývají spojovány s nižším krevním tlakem. [3] Vápník a hořčík sice nesnižují krevní tlak (tak jako draslík), ale mají vliv na jeho zdravou hladinu.
    • Draslík (nejsilnější ze všech tří uvedených) je v ovoci, zelenině, mléčných produktech a rybách.
    • Vápník najdete v mléčných produktech (kupujte si nízkotučné) a hořčík v celozrnném pečivu, zelenině, ořechách a luštěninách. [4]
      • Pokud budete jíst zdravě, nemusíte brát tyto tři látky v tabletách. Není dobré mít jich v těle zbytečně moc.
  4. 4
    Začněte jíst zázračné potraviny. Existují jídla, která dokážou zázraky. U vysokého krevního tlaku je to hlavně česnek, hořká čokoláda a rybí tuk.
    • Mastné ryby, jako je losos nebo makrela, obsahují omega-3 mastné kyseliny. Neměli byste brát potravinové doplňky s jejich obsahem, protože není dobré jich mít v těle zbytečně moc. Měli byste si jen několikrát týdně dát například lososa na grilu (s olivovým olejem). [3]
    • Česnek se používá na vše od snižování krevního tlaku až po zmírnění bolestí. Říká se, že dokáže bojovat i s rakovinou a cholesterolem! Dejte si jen pozor, abyste ho nejedli na pizze, v krémových omáčkách nebo s mastnými oleji. [3]
    • Hořká čokoláda se 70% obsahem kakaa dokáže snížit krevní tlak. Neměli byste jí ale jíst příliš mnoho, jeden malý kousek denně stačí! [5] Mňam!
  5. 5
    Začněte místo kávy pít čaj. Ke kávě se za chvíli dostaneme, ale nyní vám chceme říct, že byste měli místo ní pít raději čaj. Obsahuje méně kofeinu (který stahuje cévy) a také dokáže dlouhodobě snížit krevní tlak.
    • Nedávná studie provedená na univerzitě Tufts pracovala s ibiškovým čajem. Dokázal pacientům snížit krevní tlak o 7 bodů, což je stejně, jako léky. Mnoho bylinných čajů obsahuje ibišek, ale měli byste si najít nějaký, který obsahuje co nejvíce ibišku. [6]

2
Pěstujte zvyky zdravé pro srdce

  1. 1
    Pravidelně si měřte krevní tlak. Nechávejte si brát krev a kontrolovat hladinu cholesterolu (například na různých zdravotnických akcích) a pravidelně choďte na kontroly ke svému lékaři, abyste měli jistotu, že se v případě potřeby včas odhalí jakékoli kardiovaskulární onemocnění. Čím aktivnější budete, tím větší šanci na uzdravení budete mít.
    • Pokud si měříte krevní tlak doma, měli byste to dělat správně. Když si nebudete s něčím vědět rady, zeptejte se svého lékaře. Měli byste mít vyšší tlak po probuzení a během práce. Nižší tlak byste si měli naměřit v klidu doma a při odpočinku. [7]
  2. 2
    Dávejte si pozor na svoji váhu. Pokud máte nadváhu, s každým dalším kilem se zvyšuje váš krevní tlak a také riziko srdečních onemocnění. Když zhubnete jen 5 kg, budete mít menší tlak v cévách. Poraďte se s lékařem a začněte zdravě hubnout.
    • Kromě čísla na váze záleží také na obvodu pasu. Muži, kteří mají v pase více než 100 cm a ženy, které mají v pase více než 88 cm, mají zvýšené riziko vysokého krevního tlaku. U Asiatů je tato hranice u obou pohlaví asi o 8 cm nižší. [1]
  3. 3
    Cvičte téměř každý den v týdnu 30-60 minut. Kromě toho, že zhubnete přebytečná kila, díky pravidelnému cvičení také snížíte svůj krevní tlak. Je možné toho dosáhnout už za několik týdnů! Tak rychle nefunguje žádná jiná metoda![1]
    • Pomůže vám i malá snaha. Zkuste si zajít na krátkou procházku. Nemusíte cvičit v kuse celou hodinu. Začněte vést aktivnější životní styl a najděte si způsoby, jak zůstat v pohybu. Nemusíte nutně chodit do posilovny, abyste se mohli hýbat!
  4. 4
    Omezte konzumaci alkoholu. V malém množství dokáže alkohol mírně snížit krevní tlak. Když to ale s pitím budete přehánět, budete mít tlak ještě vyšší. Muži mladší 65 let mohou vypít až 2 drinky denně, ale všichni ostatní by neměli pít více než 1 denně. Uvědomte si, že když celý týden nebudete pít, neznamená to, že si jich v pátek můžete dát 7!
    • Co vlastně znamená „jeden drink“? Je to dvojka vína, půllitr piva, nebo jeden panák tvrdého alkoholu. [1] Pokud vůbec nepijete, neměli byste začínat pít ani jeden drink denně!
  5. 5
    Vyhýbejte se tabáku. Kouřením si krevní tlak zvyšujete v podstatě permanentně. Kromě dalších příšerných účinků kouření se vám krevní tlak zvýší až o 10 mm Hg na hodinu po tom, co si dáte cigaretu. Jde sice jen o dočasný účinek, ale pokud kouříte často, budete mít stále zvýšený krevní tlak.
    • Pasivní kouření není o nic lepší. Má stejné negativní následky, jako aktivní kouření. [1]
  6. 6
    Omezte kofein. Když budete pít nápoje s kofeinem, zrychlí se vám srdeční tep a zvýší se vám krevní tlak. Kromě toho si můžete způsobit i vážnější zdravotní potíže, nebo například nespavost. Je nejlepší se kávě vyhýbat.
    • Pokud máte možnost, udělejte si test. Někteří lidé jsou citlivější na kofein. Vypijte šálek kávy, nebo plechovku sodovky a během 30 minut si změřte krevní tlak. Pokud ho budete mít o 5-10 bodů vyšší, jste extrémně citliví na kofein a měli byste ho přestat konzumovat.
  7. 7
    Veďte si deník. Regulace (a snižování) krevního tlaku je velmi těžké – chce to vytrvalost a soustředění na detaily. Není snadné sledovat, co přesně jíte, ale když si to budete zapisovat do deníku, bude to pro vás mnohem snadnější.
    • Uvidíte, čemu byste se měli vyhnout a co smíte jíst a zaznamenáte ve svém jídle spojitosti, kterých jste si dříve nevšimli. Zapisujte si také to, kdy a proč jíte. Pravděpodobně zjistíte, že to není vždy z hladu.
  8. 8
    Čtěte si obaly potravin. Je naprosto nezbytné vědět, co do svého těla dáváte. Měli byste se zbavit všech zpracovaných potravin, ale je jasné, že se vám to nepodaří úplně. Když budete v obchodě vybírat, co si koupíte, vždy si nejprve přečtěte obal.
    • Pokud potravina obsahuje hodně soli, konzervačních látek a cukrů, nekupujte ji. Pokud nedokážete většinu přísad ani přečíst, měli byste jídlo také raději vrátit do regálu.

3
Udělejte pro své srdce ještě něco navíc

  1. 1
    Snažte se omezit stres. Stres a úzkosti jsou jednou z hlavních příčin vysokého krevního tlaku. Zamyslete se nad tím, co vás stresuje a jak se toho můžete zbavit. Trápí vás něco, co může vaše potíže s krevním tlakem zhoršovat?
    • Pokud se s věcmi, které vás stresují, nedokážete vypořádat, snažte se změnit svůj přístup. Začněte se věnovat józe, meditaci, nebo dělejte dechová cvičení.
  2. 2
    Pravidelně choďte k lékaři a měřte si krevní tlak i doma. Záleží na tom, jak vysoký krevní tlak máte – každý člověk by měl chodit k lékaři tak často, jak je to pro něho vhodné. Každopádně je vždy lepší si být stoprocentně jistý!
    • Najděte si dobrého lékaře a zůstaňte u něho. Když vás lékař bude znát dobře, bude vás schopen lépe léčit. Čím lépe bude znát vaši historii, tím snazší pro něho bude vám pomoci snížit krevní tlak.
  3. 3
    Berte léky na snížení krevního tlaku. Neměli byste to samozřejmě dělat bez doporučení svého lékaře, ale pokud to potřebujete, nechejte si předepsat nějaká diuretika, nebo beta-blokátory. Diuretika z těla odvádí přebytečnou sůl a toxiny a beta-blokátory zpomalují srdeční tep. Existuje ale i spousta jiných možností. [8]
    • Co se týče potravinových doplňků, někdy není nejvhodnější je brát. Poraďte se s lékařem ještě dříve, než je začnete brát.
  4. 4
    Získejte si podporu svých blízkých. Přátelé a rodina vám mohou pomoci snížit výš krevní tlak. Pomohou vám se cvičením, budou s vámi chodit k lékaři a nedovolí vám jíst nezdravé jídlo!
    • Krevní tlak je v dnešní době velmi běžným zdravotním problémem, takže jistě najdete někoho, kdo řeší ten samý problém (hlavně pokud máte vysoký krevní tlak v rodině). Pokud máte tu možnost, najděte si nějakého kamaráda, se kterým se budete učit zdravě vařit a cvičit.

Tipy

  • Najděte si někoho, kdo s vámi bude každý den cvičit. Bude to pro vás jednodušší a budete si mít s kým povídat.
  • Existují faktory, které ovlivnit nemůžete, jako například stárnutí, ale můžete si dávat pozor na svoji váhu a být aktivní. Snažte se pro sebe dělat jen to nejlepší.

Varování

  • Omezte konzumaci sacharidů – bílý chléb, sladkosti, dorty a pečivo a další sladká a tučná jídla.
  • Nepřehánějte to s pilulkami na hubnutí, nejsou pro vaše tělo zdravé.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 14 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Control High Blood Pressure, Español: controlar la presión arterial alta, Português: Controlar Pressão Alta, 中文: 控制高血压, Русский: снизить повышенное давление, Nederlands: Een hoge bloeddruk onder controle krijgen, Bahasa Indonesia: Mengendalikan Tekanan Darah Tinggi, العربية: التحكم بضغط الدم المرتفع

Stránka byla zobrazena 1 262 krát.
Byl tento článek přesný?