Jak rychle snížit hladinu triglyceridů

V tomto článku:Změny stravováníZměny životního styluZačněte brát léky

Zvýšená hladina triglyceridů je nebezpečná, protože může vést k srdečním onemocněním a mrtvici. Pokud si chcete hladinu triglyceridů rychle snížit, následující změny životního stylu a léky vám mohou pomoci.

1
Změny stravování

  1. 1
    Vyřaďte z jídelníčku sladkosti.[1] Přidané a rafinované cukry mohou způsobit zvýšení hladiny triglyceridů, takže pokud chcete svoji hladinu triglyceridů snížit co nejrychleji, měli byste omezit konzumaci cukru. Je to proto, že cukry tělu dodávají často zbytečně kalorie, které jsou později převedeny na triglyceridy (formu tuku) a uloženy v těle.
    • Omezte konzumaci přidaných cukrů na 5-10% vašeho celkového kalorického příjmu. Pro ženy to znamená, že by cukr neměl představovat více než 100 kalorií denně. Pro muže to znamená, že by neměli sníst více než 150 kalorií z cukru denně.
    • Vyhýbejte se sladkostem, dezertům a ovocným šťávám.
  2. 2
    Omezte také konzumaci zpracovaných sacharidů. Bílá rýže a pečivo, které se vyrábí z bílé mouky může u některých lidí zvýšit hladinu triglyceridů. Pokud váš lékař předpokládá, že by to mohl být i váš případ, může vám značně pomoci omezit konzumaci zpracovaných sacharidů.
    • Místo těchto sacharidů jezte celozrnné pečivo a těstoviny vyrobené z celozrnné mouky.
    • Celkově byste měli snížit příjem sacharidů a jíst více bílkovin. Bílkoviny mají nižší glykemický index než sacharidy, takže se do krevního oběhu dostanou pomaleji. To přirozeně snižuje hladinu krevního cukru a také hladinu krevních lipidů (včetně triglyceridů).
  3. 3
    Přestaňte pít alkohol. Alkohol může zvýšit hladinu triglyceridů, zejména u lidí, kteří jsou na něj citliví. Doporučuje se vyřadit alkohol z jídelníčku úplně.
    • Až se vám hladina triglyceridů upraví na vhodnou úroveň, budete moci postupně opět začít pít malá množství alkoholu. I potom se ale musíte vyhnout častému a přehnanému pití, jinak se vám hladina triglyceridů může opět zvýšit.
  4. 4
    Jezte více omega-3 mastných kyselin.[2] Omega-3 jsou prospěšné tuky a když je budete pravidelně konzumovat, pomohou vašemu tělu přirozeně snížit hladinu triglyceridů.
    • Měli byste jíst zhruba dvě porce mastných ryb týdně. Když to budete dělat pravidelně a dostatečně dlouho, hladina triglyceridů vám klesne.
    • Mezi mastné ryby bohaté na omega-3 patří losos, makrela, sardinky, tuňák a pstruh.
    • Mezi další zdroje omega-3 patří drcená lněná semena, olej ze lněných semen, sója, luštěniny, ořechy a tmavá listová zelenina. Tyto potraviny byste také měli jíst každý den.
  5. 5
    Jezte rostlinné potraviny. Zejména pokud budete jíst více rostlinných bílkovin (místo bílkovin z tmavého masa), vaše hladina cholesterolu a triglyceridů se rychle sníží.
    • Sušené fazole, hrách a sója patří mezi rostlinné produkty s vysokým obsahem bílkovin.
    • Místo tmavého masa můžete jíst také kuřecí maso – pokud chcete snížit hladinu triglyceridů, je to vhodnější alternativa.
  6. 6
    Jezte dostatek vlákniny. Vláknina pomáhá regulovat vstřebávání potravy v těle a potraviny s vysokým obsahem vlákniny vám mohou pomoci výrazně snížit hladinu cholesterolu a triglyceridů.
    • Vláknina se ve střevech mísí s vodou a tvoří gelovou hmotu, na kterou se váže tuk, takže se snižuje množství tuku (včetně triglyceridů), který se do těla dostane. Kromě toho vláknina udržuje zdravé zažívání i jinými způsoby.
    • Pokud chcete jíst více vlákniny, začněte jíst více celozrnných produktů, luštěnin, ovoce a zeleniny.
    • Vláknina vás skvěle zasytí, takže vám zabrání v přejídání.
    • Při zvýšení množství vlákniny musíte také pít více vody, jinak budete trpět mírnými nebo vážnými zažívacími potížemi.
  7. 7
    Dávejte si pozor na množství tuku, které sníte. Nasycené tuky a trans tuky jsou velmi škodlivé a když je ze svého jídelníčku vyřadíte, pomůže vám to výrazně snížit hladinu triglyceridů.
    • Balené potraviny a fast food obsahují nejvíce těchto špatných tuků. Živočišné produkty a cokoli s obsahem hydrogenovaného rostlinného oleje také představuje problém, stejně jako ztužený tuk, sádlo, nebo margarín.
    • Jezte raději mono a polynenasycené tuky.[3]Vaše tělo potřebuje získávat tuky, ale tyto zdroje jsou mnohem zdravější a nemají takový vliv na hladinu triglyceridů. Patří mezi ně olivový olej, řepkový olej, rýžové otruby, olej z vlašských ořechů a olej ze lněného semena.
  8. 8
    Omezte konzumaci fruktózy.[4] Fruktóza je cukr, který se přirozeně nachází ve většině druzích ovoce, v medu a také v některých stolních cukrech. Když omezíte konzumaci fruktózy na 50-100 g denně, pomůže vám to snížit hladinu triglyceridů rychleji.
    • Mezi ovoce, které obsahuje menší množství fruktózy patří meruňky, citrusové ovoce, meloun kantalup, jahody, avokádo a rajčata. Pokud chcete jíst ovoce, vybírejte si tyto druhy.
    • Ovoce s vysokým obsahem fruktózy je například mango, banán, hrozny, hruška, jablko, vodní meloun, ananas, nebo borůvky. Těmto druhům ovoce byste se měli vyhnout, nebo jejich konzumaci alespoň omezit.

2
Změny životního stylu

  1. 1
    Regulujte svůj příjem kalorií.[5] Všímejte si toho, kolik kalorií každý den zkonzumujete a snažte se toto množství omezit (o vhodném a bezpečném cíli se poraďte se svým lékařem.
    • Platí to zejména pro lidi, kteří trpí nadváhou, nebo obezitou. Nadváha může být zdrojem zvýšené hladiny triglyceridů.
    • Většina žen by se měla snažit jíst zhruba 1200 kalorií za den, muži by měli jíst zhruba 1800 kalorií za den (tyto výpočty se mohou lišit v závislosti na tělesné aktivitě a dalších faktorech). Pokud potřebujete nutně zhubnout nebo snížit příjem kalorií, lékař vám může připravit speciální dietu, která obsahuje ještě méně kalorií, ale takovou dietu byste neměli začínat bez jeho doporučení.
    • Nejezte pozdě večer a před spaním.
  2. 2
    Jezte menší porce. Když budete jíst menší porce jídla, ale častěji, bude to pro vás lepší, než dvě nebo tři velká jídla denně.
  3. 3
    Cvičte. [6] Středně intenzivní cvičení je nedílnou součástí snížení hladiny cholesterolu i triglyceridů.
    • Odolejte pokušení začít cvičit velmi intenzivně. Možná máte pocit, že když začnete s nějakým intenzivním tréninkovým programem, snížíte si hladinu triglyceridů rychleji, ale z dlouhodobého hlediska to není dobrý nápad. Začněte s něčím jednoduchým, abyste měli větší šanci, že u cvičení vydržíte. Nejprve cvičte jen 10 minut denně a každý den přidávejte jednu nebo dvě minuty, abyste se dostali až na 30-40 minut cvičení denně.
    • Střídejte cvičení! Jeden den se jděte projít, další den jezděte na kole, třetí den si zase zacvičte podle nějakého DVD. Buďte kreativní. Když budete cvičení střídat, nebudete se při něm nudit a také díky tomu možná najdete cvičení, které vás bude skutečně bavit!
  4. 4
    Přestaňte kouřit.[7] Přestat kouřit je klíčovým krokem ke snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění a také ke snížení hladiny triglyceridů.
    • Kouření způsobuje několik kardiovaskulárních rizikových faktorů, jako je zvýšení srážlivosti krve, poškození artérií a zvýšení vstřebávání lipidů (včetně triglyceridů) do krevního oběhu.
    • Když přestanete kouřit, bude to mít dramatický dopad na spoustu oblastí vašeho zdraví. Najděte si nějaký program pro lidi, kteří chtějí přestat kouřit, nebo se poraďte se svým lékařem, který vám jistě rád pomůže a podpoří vás.

3
Začněte brát léky

  1. 1
    Berte fibrát.[8] Mezi běžně předepisované fibráty patří gemfibrozil a fenofibrate.
    • Fibráty jsou karboxylové kyseliny, což jsou organické kyseliny složené z uhlíku a kyslíku. Jsou amfipatické, což znamená, že přitahují jak tuky, tak vodu.
    • Tyto léky zvyšují hladinu HDL a zároveň snižují hladinu triglyceridů tím, že v játrech omezují produkci částice, která triglyceridy přenáší.
    • Uvědomte si, že fibráty mohou způsobit narušení zažívání, podráždění jater a také žlučníkové kameny. Je nebezpečné kombinovat je s léky na ředění krve a v kombinaci se statiny mohou způsobit poškození svalstva.
  2. 2
    Zkuste kyselinu nikotinovou. Nejběžnější kyselinou nikotinovou je niacin.
    • Kyselina nikotinová je další karboxylovou kyselinou.
    • Stejně jako fibráty kyselina nikotinová omezuje produkci částic VLDL (lipoproteiny o nízké hustotě), které přenášejí triglyceridy.
    • Kyselina nikotinová zvedá hladinu HDL cholesterolu („dobrý cholesterol“) více, než jakýkoli jiný lék tohoto typu.
    • Než začnete tyto léky brát, poraďte se s lékařem, protože by mohly ovlivnit účinky ostatních léků, které berete a mohou mít vážné vedlejší účinky.[9]
    • Mezi vedlejší účinky patří dýchací potíže, silné bolesti břicha, žloutenka a zmatenost. Tyto vedlejší účinky se nevyskytují příliš často, ale musíte si jich být vědomi.
  3. 3
    Nechejte si předepsat silnější omega-3. Když budete jíst omega-3 kyseliny v potravě, může vám to pomoci snížit hladinu triglyceridů, ale vyšší dávky těchto kyselin fungují ještě lépe.
    • Omega-3 mastné kyseliny se většinou prodávají ve formě kapslí s rybím olejem.
    • Vysoké dávky omega-3 berte jen po konzultaci se svým lékařem, protože by mohly mít vliv na účinky jiných léků, které berete. [10] Příliš mnoho omega-3 může zředit krev a nebezpečně snížit krevní tlak. Může také vést ke zvýšeným hladinám krevního cukru a ovlivnit tak funkci jater. Kromě toho mohou omega-3 také spouštět duševní choroby.
  4. 4
    Zjistěte si něco o statinech.[11] Nejčastěji předepisovaným statinem je atorvastatin. Mezi další statiny patří fluvastatin, lovastatin, pitavastatin, pravastatin, rosuvastatin a simvastatin.
    • Tyto léky snižují hladinu cholesterolu tím, že blokují enzym HMG-CoA reduktázu. Tento enzym hraje klíčovou roli v produkci cholesterolu.
    • Hlavním účelem statinů je snížit hladinu LDL cholesterolu, ale mohou snížit i hladinu triglyceridů. Za tímto účelem tyto léky ovšem neúčinkují tak dobře, jako mnoho jiných léků.
    • Vedlejší účinky statinů jsou vzácné, ale vážné. Hlavním vedlejším účinkem je poškození svalů, zejména když se užívají v kombinaci s fibráty, ale mohou způsobit také jaterní potíže a zvýšit riziko cukrovky.

Tipy

  • Než se uchýlíte k důležitým změnám životního stylu, musíte si uvědomit, proč to děláte. Zvýšené hladiny triglyceridů jsou jedním z hlavních rizikových faktorů srdečních onemocnění (infarkt, mrtvice, ateroskleróza – kornatění tepen). [12]
  • Triglyceridy jsou také důležitým faktorem ohledně tzv. metabolického syndromu. Každý, kdo má tři nebo více následujících příznaků – zvýšený krevní tlak, zvýšená hladina triglyceridů, zvýšená hladina cholesterolu, příliš velký obvod v pase a/nebo zvýšenou hladinu krevního cukru – trpí metabolickým syndromem. Jde v podstatě o nemoc závisející na životním stylu, která zvyšuje riziko srdečních onemocnění, cukrovky, tučnění jater a několika typů rakoviny. [13] Zde tedy máte další důvody, proč byste měli pracovat na snížení hladiny triglyceridů.
  • Čím více pozitivních změn, jako je cvičení a zdravá strava provedete (v případě potřeby také v kombinaci s léky, které vám předepíše lékař), tím lépe se budete cítit a budete si svůj život moci užívat naplno. Začít je někdy to nejtěžší, protože jakmile uvidíte, že děláte pokroky, budete mít větší motivaci.

Varování

  • Než radikálně změníte své stravování, nebo začnete s novým tréninkovým programem, poraďte se se svým lékařem. Dramatické změny, i ty zdravé, mohou mít na celkové zdraví negativní dopad.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 10 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Plánování a životní styl

V jiných jazycích:

English: Lower Triglycerides Quickly, Español: bajar tus trigliceridos rápidamente, Português: Diminuir os Triglicerídeos Rapidamente, Italiano: Abbassare Velocemente i Trigliceridi, Deutsch: Die Triglyzeride schnell senken, Français: faire baisser rapidement les triglycérides, Русский: быстро снизить уровень триглицеридов, 中文: 快速降低甘油三酸酯水平, Bahasa Indonesia: Menurunkan Trigliserida dengan Cepat, Nederlands: Triglyceridewaarden snel laten zakken, Tiếng Việt: Hạ Chỉ số Triglyceride một cách Nhanh chóng, العربية: خفض الدهون الثلاثية سريعًا, 한국어: 트리글리세라이드 수치 빠르게 낮추는 방법, ไทย: ลดระดับไตรกลีเซอไรด์อย่างรวดเร็ว, 日本語: 短期間で中性脂肪を下げる, हिन्दी: ट्राईग्लीसराइड लेवल कम करें (Kaise Triglyceride Levels, Dil Ki Bimari Kam Karen), Türkçe: Trigliseridler Hızla Nasıl Düşürülür

Stránka byla zobrazena 8 397 krát.
Byl tento článek přesný?