Jak rychle snížit krevní tlak

V tomto článku:Jak snížit krevní tlak pomocí změny stravováníZdravý životní stylSnižování krevního tlaku pomocí léků

Pokud máte vysoký krevní tlak, měli byste ho co nejrychleji snížit. Je možné toho dosáhnout jen díky stravě a životnímu stylu, ale pokud již trpíte opravdu vysokým tlakem, nejlepší bude zajít k lékaři a nechat si předepsat léky. V tomto článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět.

1
Jak snížit krevní tlak pomocí změny stravování

  1. 1
    Stravujte se zdravě a vyváženě. Strava složená z celozrnných produktů, ovoce, zeleniny a nízkotučných mléčných produktů může snížit váš tlak až o 14 mm Hg, zejména pokud se budete vyhýbat nasyceným tukům a cholesterolu. [1]
    • Změny stravování jsou většinou to první, co byste měli udělat, abyste snížili svůj krevní tlak. Když neuděláte nic jiného, účinky budou přicházet postupně, ale i když se zaměříte na potraviny, které snižují krevní tlak a začnete i cvičit, krevní tlak se vám sníží mnohem rychleji.
    • Jakmile budete mít zdravý krevní tlak, budete si moci jednou za čas dopřát něco nezdravého, ale měli byste se snažit stravovat se zdravě, aby vám krevní tlak opět nevzrostl.
  2. 2
    Vyhněte se soli. Sůl značně zvyšuje krevní tlak. Když přestanete solit, krevní tlak se vám sníží o 2-8 mm Hg.
    • Omezte konzumaci soli na 2300 mg denně, nebo ještě méně. Pokud je vám více než 51 let, nebo trpíte nemocí, která vám krevní tlak zvyšuje, nejezte více než 1500 mg soli denně.
    • Pokud chcete ochutit jídlo, použijte bylinky a koření. Některé byliny a koření vám mohou pomoci krevní tlak snížit.
      • Kajenský pepř roztahuje cévy a pomáhá snižovat krevní tlak.
      • Kurkuma léčí záněty v těle a zlepšuje kardiovaskulární funkce, takže pomáhá snižovat krevní tlak.
      • Česnek snižuje jak krevní tlak, tak hladinu cholesterolu.
  3. 3
    Omezte konzumaci alkoholu. Malé množství alkoholu vám sice může pomoci dočasně snížit hladinu krevního tlaku, ale ve vyšších dávkách alkohol tlak zvyšuje.
    • Pokud je vám více než 65 let, měli byste pít maximálně jednu sklenici vína denně. Pokud je vám méně než 65 let, můžete si dát maximálně dvě sklenice denně.
    • Pokud chcete pít jiné nápoje, než víno, smíte si dát jedno malé pivo, nebo jednoho panáka tvrdého alkoholu.
    • V malém množství dokáže víno a ostatní druhy alkoholu snížit krevní tlak o 2-4 mm Hg.
    • Uvědomte si, že vám to pomůže pouze v případě, že již pijete alkohol. Pokud nejste zvyklí pravidelně pít, alkohol váš krevní tlak spíše zvýší.
    • Velké dávky alkoholu nepříznivě ovlivňují účinky léků na vysoký tlak.
  4. 4
    Pijte nízkotučné nebo odtučněné mléko. Mléko obsahuje vápník a draslík, což jsou minerály, které přirozeně snižují krevní tlak. Kromě toho mléko obsahuje vitamín D, který bývá také spojován s nízkým krevním tlakem.
    • Nízkotučné mléko a odtučněné mléko je lepší, než plnotučné mléko, které obsahuje kyselinu palmitovou, která podle některých studií způsobuje vysoký krevní tlak. [2]
  5. 5
    Pijte ibiškový čaj. Bylinné čaje s obsahem ibišku rychle snižují krevní tlak. Když budete pít každý den tři šálky ibiškového čaje, krevní tlak se vám značně sníží.
    • Nechejte čaj vylouhovat alespoň 6 minut.
    • Když nebudete dělat nic jiného, kromě pití ibiškového čaje třikrát denně, může se vám během šesti týdnů podařit snížit systolický krevní tlak až o sedm bodů.
    • Ibiškový čaj obsahuje antioxidanty, které posilují cévy a předcházejí jejich zužování.
  6. 6
    Pijte brusinkovou šťávu. Sklenice brusinkové šťávy vám pomůže snížit krevní tlak stejně efektivně, jako sklenice červeného vína.
    • Brusinková šťáva obsahuje antioxidanty ptoanthokyanidiny. Tyto živiny omezují produkci ET-1, což je látka, která stahuje cévy a zvyšuje krevní tlak.
  7. 7
    Jezte různé druhy ovoce a zeleniny, které snižují krevní tlak. Ovoce a zelenina jsou důležitými součástmi vyvážené stravy, ale některé druhy mají prospěšné účinky na krevní tlak.
    • Jezte kiwi. Studie provedená Americkou asociací pro zdravé srdce zjistila, že když budete jíst tři kiwi denně alespoň osm týdnů v kuse, může vám to pomoci snížit krevní tlak. Kiwi obsahují antioxidant lutein. [3]
    • Jezte vodní meloun. Melouny obsahují vlákninu, lykopeny, vitamín A a draslík, což jsou živiny, které pomáhají snižovat krevní tlak. Obsahují také důležité aminokyseliny, které také snižují krevní tlak.
    • Jezte co nejvíce ovoce a zeleniny s obsahem draslíku. Vědci se shodují na tom, že draslík je velmi důležitý pro zdravý krevní tlak. Mezi dobré zdroje draslíku patří banány, hrách, brambory, rajčata, pomerančová šťáva, fazole, meloun, medový meloun a rozinky.
  8. 8
    Pijte kokosovou vodu. Kokosová voda obsahuje draslík, elektrolyty a další živiny, které pomáhají snižovat krevní tlak.
    • Studie vydaná v West Indian Medical Journal uvádí, že kokosová voda snížila systolický krevní tlak u 71% účastníků studie a diastolický tlak u 29% účastníků. [4]
  9. 9
    Jezte více tofu a sójových produktů. Sójové produkty obsahují isoflavony, což jsou živiny, které přímo snižují krevní tlak.
    • Studie provedená v roce 2012 zjistila, že lidé, kteří jedí dostatek isoflavonů, mají krevní tlak o 5.5 bodů nižší než lidé, kteří isoflavony nejedí. [5]
    • Také zelený čaj a buráky obsahují dostatek isoflavonů.
  10. 10
    Jezte hořkou čokoládu. Čokoláda obsahuje spoustu flavonoidů, což jsou živiny, které rozšiřují cévy a snižují krevní tlak.
    • Přestože všechny druhy čokolády obsahují prospěšné živiny, měli byste jíst hořkou čokoládu, která obsahuje více kakaa, než mléčná čokoláda.
    • Studie potvrdily, že konzumace čokolády snižuje krevní tlak u lidí, kteří ho mají vysoký, ale u lidí, kteří mají tlak téměř v normálu jsou výsledky neprokazatelné.
  11. 11
    Jezte chili papričky. Kapsaicin, který je obsažen v chili papričkách, může podpořit snížení krevního tlaku.
    • Zjistilo se to při studii provedené v roce 2010, při které krysy s vysoký krevním tlakem vykazovaly snížení tlaku po konzumaci kapsaicinu. Bohužel zatím není jasné, zda se dají stejné výsledky očekávat i u lidí.

2
Zdravý životní styl

  1. 1
    Každý den byste měli alespoň 30 minut cvičit. Když budete cvičit 30 minut denně, podaří se vám rychle snížit krevní tlak. Můžete se věnovat různým sportům, nebo například běhat. [6]
    • Než začnete více cvičit, měli byste se poradit s lékařem. Když dramaticky zvýšíte tělesnou aktivitu, mohli byste zvýšit riziko infarktu nebo mrtvice.
    • Rychlé procházky jsou nejjednodušším druhem cvičení. Když budete každý den 30 minut rychle chodit, krevní tlak se vám sníží až o 8 mm Hg.
    • Můžete také hrát volejbal, fotbal, basketbal, jezdit na kole, tančit, plavat, nebo skákat přes švihadlo.
    • Pomohou také domácí práce – mytí auta nebo oken, vysávání a vytírání, práce na zahradě, hrabání listí, odhazování sněhu, nebo chůze po schodech.
  2. 2
    Zhluboka dýchejte. Pomalé meditativní dýchání uvolňuje tělo a snižuje hladinu stresových hormonů. [7]
    • Oxid dusnatý rozšiřuje cévy, takže snižuje krevní tlak.
    • Stresové hormony zvyšují hladinu reninu, který způsobuje vysoký krevní tlak.
    • Každý den alespoň pět minut meditujte a zhluboka dýchejte. Začněte se věnovat dechovým cvičení.
    • Pokud chcete významně snížit krevní tlak, začněte meditovat, cvičit jógu, nebo třeba tai-či.
  3. 3
    Pracujte méně. Studie prokázaly, že lidé, kteří pracují více než 41 hodin týdně, mají o 15% vyšší riziko vysokého krevního tlaku. Pokud potřebujete rychle snížit krevní tlak, měli byste se snažit pracovat méně.
    • Platí to zejména v případě, že máte hektickou a stresující práci. Stresové hormony způsobují stažení cév a tím zvyšují krevní tlak.
  4. 4
    Poslouchejte hudbu. Když budete denně 30 minut poslouchat příjemnou hudbu, může vám to pomoci snížit krevní tlak, zejména když budete provádět i dechová cvičení a budete brát léky proti vysokému tlaku.
    • Poslouchejte klidnou hudbu, například klasiku, nebo jazz.
    • Studie prokázaly že hudba dokáže snížit krevní tlak během jednoho týdne až o 3.2 bodů.
  5. 5
    Přestaňte kouřit. Nikotin způsobuje vysoký krevní tlak. Pokud kouříte, přestaňte kouřit. Podaří se vám velmi rychle snížit krevní tlak.
    • Kouření zvyšuje krevní tlak o 10 mm Hg na hodinu po vykouření cigarety. Pokud kouříte často, budete mít neustále zvýšený krevní tlak. To samé platí i pro lidi, kteří se pohybují v zakouřeném prostředí.

3
Snižování krevního tlaku pomocí léků

  1. 1
    Začněte brát koenzym Q10. Koenzym Q10 je přírodní doplněk potravy, který dokáže snížit krevní tlak až o 17 mm Hg (když ho budete brát pravidelně). Tento doplněk stravy rozšiřuje cévy, takže snižuje krevní tlak.
    • Požádejte lékaře, aby vám Q10 předepsal. Lékař vám bude schopen doporučit správnou dávku.
  2. 2
    Nechejte si předepsat diuretika. Tyto léky vyplavují z těla přebytečnou sůl a vodu. [8]
    • Protože sůl zvyšuje krevní tlak, tyto léky vám pomohou snížit krevní tlak.
  3. 3
    Začněte brát beta-blokátory. Tyto léky zpomalují srdeční tep.
    • Díky tomu srdce pumpuje méně krve, takže se snižuje krevní tlak.
  4. 4
    Zkuste brát ACE inhibitory. ACE je enzym, který způsobuje produkci angiotensinu, což je látka, která stahuje cévy v těle.
    • ACE inhibitory rozšiřují cévy, takže jimi krev prochází snáze a krevní tlak se snižuje.
  5. 5
    Zjistěte si něco o blokátorech receptorů angiotensinu. Tyto léky přímo blokují účinky angiotensinu, který stahuje cévy a způsobuje tak vysoký tlak.
    • Angiotensin se spojuje s receptory. Tyto léky blokují receptory, takže zabraňují účinkům angiotensinu.
  6. 6
    Zeptejte se lékaře na blokátory vápníkových kanálů. Tyto léky zabraňují vápníku ve vstupu do srdce a cév.
    • Vápník způsobuje tuhnutí buněk hladkého svalstva, což zatěžuje srdce.
    • Tyto léky uvolňují cévy a tím snižují krevní tlak.
  7. 7
    Zeptejte se na alfa blokátory. Tyto léky snižují odpor v cévách.
    • Díky tomu jsou cévy uvolněné a krevní tlak se snižuje.
  8. 8
    Zeptejte se na alfa 2 receptorové agonisty. Tyto léky snižují funkci sympatiku.
    • Vytváří se méně adrenalinu.Tyto léky zpomalují srdeční tep a zároveň uvolňují cévy.
  9. 9
    Začněte brát kombinované alfa a beta blokátory. Tyto léky se používají jako léky první volby u pacientů, kteří mají extrémně vysoký tlak a potřebují ho snížit velmi rychle.
    • Tyto léky snižují odpor uvnitř žilního systému a způsobí to, že vám klesne srdeční tep.
  10. 10
    Zjistěte si něco o centrálních agonistech. Tyto léky předcházejí stahování cév, takže usnadňují proudění krve.
    • Podobného účinku lze dosáhnout kombinací alfa a beta blokátorů.
  11. 11
    Nechejte si předepsat periferní adrenergní inhibitory. Tyto léky působí zejména na mozek.
    • Neurotransmitery zodpovědné za ovládání hladkého svalstva srdce a cév lze ovlivnit těmito léky.
  12. 12
    Berte léky, které rozšiřují a uvolňují cévy.
    • Díky těmto lékům jsou cévy uvolněné a krev jimi může snadno proudit.

Tipy

  • Jedním z nejlepších způsobů, jak dlouhodobě snížit krevní tlak, je zhubnout. Krevní tlak většinou roste spolu s tělesnou hmotností. Když zhubnete jen 5 kg, podaří se vám významně snížit krevní tlak. Hubnout byste měli pomocí zdravé stravy a cvičení.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Lower Blood Pressure Quickly, Español: bajar la presión arterial rápidamente, Italiano: Far Abbassare Velocemente la Pressione del Sangue, Português: Baixar a Pressão Rapidamente, 中文: 快速降血压, Français: faire baisser la tension artérielle rapidement, Русский: быстро понизить артериальное давление, Deutsch: Schnell den Blutdruck senken, Bahasa Indonesia: Cepat Menurunkan Tekanan Darah, Nederlands: Snel je bloeddruk verlagen, 日本語: 速やかに血圧を下げる, हिन्दी: रक्तचाप कम करें, العربية: خفض ضغط الدم بسرعة, Tiếng Việt: Hạ Huyết áp Một cách Nhanh chóng, 한국어: 빠르게 혈압 내리는 법, ไทย: ลดความดันโลหิตแบบเร่งด่วน, Türkçe: Tansiyon Hızla Nasıl Düşürülür

Stránka byla zobrazena 27 023 krát.
Byl tento článek přesný?