Jak rychleji vyrůst

Prozkoumat tento článek Správná strava, vitamíny a minerály Stimulace růstu cvičením a spánkem v průběhu puberty Vytěžte co nejvíce ze své přirozené výšky Související články Reference

Bohužel neexistuje žádný způsob, jak si přidat několik centimetrů na výšce během okamžiku. Růst je totiž z většiny daný geneticky. 60%-80% vaší výšky je dílem DNA, kterou vám předali rodiče a 20%-40% růstu je ovlivněno životním prostředím. Životním prostředím je míněno vaše zdraví, jak moc cvičíte a jestli máte dostatek spánku. Do výšky porostete, dokud se vaše růstové ploténky (místo, ve kterém kosti rostou) neuzavřou. Pokud se budete dobře stravovat, správně cvičit a dostatečně spát, můžete celý proces růstu ovlivnit a přidat si tak během této doby na výšce víc, než za normálních okolností.[1] Většina lidí přestává růst krátce po dvacátém roce věku. Potom už přirozeně nevyrostete ani o kousek..[2]

1
Správná strava, vitamíny a minerály

  1. 1
    Jezte správně. Vyvážená strava bohatá na zdravé živiny vás posílí, pomůže ve zdravém růstu a dosáhnete tak maximální možné výšky. Měli byste se proto vyvarovat koláčům, limonádám a pizzám. Namísto toho si vychutnávejte saláty, cereálie a ryby. Pokud se vám do takového jídla nechce, zkuste vyhledat různé recepty a zjistit, jak zdravé potraviny zkombinovat do velmi chutné podoby, která vám bude vyhovovat.
    • Abyste dokázali jasně rozlišit, co se považuje za zdravou a vyváženou stravu obsahující potřebné proteiny, ovoce, zeleninu, obiloviny a mléčné výrobky, podívejte se na webové stránky USDA myplate.
  2. 2
    Zařaďte do své stravy libový protein. Bílkoviny jsou stavebním kamenem pro procesy, které vám pomáhají růst do výšky a síly, posilují vaše kosti, svaly a chrupavky.[3] Pokud tedy chcete maximalizovat svou výšku, musíte jíst dostatečné množství potravin bohatých na bílkoviny. Doporučené množství se liší podle věku, pohlaví a také vaší tréninkové zátěže (cvičení).
    • Dívky mezi 9-18 lety by měly přijmout asi 140 gramů bílkovin denně.
    • Chlapci ve věku 9-13 let by měli přijmout 140 gramů bílkovin denně.
    • Chlapci ve věku 14-18 let by měli přijmout 180 gramů bílkovin denně.[4]
    • Mezi jídla bohatá na bílkoviny patří libové maso, drůbeží, ryby, vejce, ořechy a semínka.
  3. 3
    Hlídejte si dostatek vitamínu D. Vitamín D pomáhá růstu kostí a jejich síle. U dětí také podporuje růst svalů.[5] Při nedostatku vitamínu D je nedávnou studií prokázaný zpomalený růst a dokonce přibírání na váze u dívek pubertálního věku.
    • Mezi potraviny bohaté na vitamín D patří tučnější ryby, houby a obohacené cereálie.[6]
  4. 4
    Dodávejte tělu dostatek zinku. I přesto, že vědecké výzkumy jsou ještě dosti vzdálené konečným závěrům, existují určité poznatky, které ukazují na možné spojení mezi zinkem a zpomaleným nebo nedostatečným růstem.[7] To znamená, že buď začnete doplňovat správnou hladinu zinku ve svém těle, nebo se vystavujete riziku zpomalení růstu. Mezi potraviny bohaté na zinek patří:
    • Mořské plody, zvláště korýši.
    • Jehněčí maso.
    • Špenát.[8]
  5. 5
    Doplňujte vápník. Opět musíme přiznat, že existuje zatím pouze malé množství vědeckých důkazů o vlivu vápníků na růst, ale víme, že vápník je velice důležitým prvkem pro tvorbu silných kostí a silné kosti jsou zase důležité pro správný růst.[9]. Většinu vápníku přijímáte z mléčných produktů. Pro chlapce a dívky mezi 9-18 lety se doporučuje konzumovat ekvivalent třech šálků mléčného produktu bohatého na vápník denně.[10]
    • Nedoporučují se mléčné produkty s vysokým obsahem tuku.
    • Smetana, tavené sýry a máslo jsou mléčné výrobky, které obsahují jen malé množství vápníku.
    • Alternativou k mléčným výrobkům mohou být i jiné potraviny bohaté na vápník, jako jsou například konzervované ryby, listová zelenina, sójové produkty, šťávy obohacené o kalcium, chléb a cereálie.[11]
  6. 6
    Určitým jídlům se vyhněte. Tak jako je třeba vynechávat tučná a slaná jídla, je třeba podle posledních průzkumů dávat pozor i na některá jídla, která jsou obecně vnímaná jako zdravá. Ve skutečnosti ale mohou mít negativní dopad na vaše zdraví. Měli byste jíst vyváženou stravu a ačkoli to nejsou pevně prokázané rady, zvažte snížení příjmu rajčat, sóji a velkých fazolí.[12]
    • Lepší, než výše popsané věci nejíst, je celkovou stravu vyvážit a nekonzumovat nadměrné množství žádné potraviny.
  7. 7
    Zkuste vitaminové doplňky stravy. Svou stravu můžete doplnit o volně dostupné komplexy vitamínů, které koupíte v místní lékárně. Můžete také koupit samostatně kapsle s vitamínem D nebo zinkem. Dalším dostupným doplňkem stravy, kterým doplníte vitamín D a omega-3 mastné kyseliny, důležité pro sílu kostí a kloubů a pro správný růst, je rybí olej (v různých formách).[13]
    • Mezi potencionálně škodlivé doplňky stravy, o kterých ale existují důkazy ve spojení s podporou růstu, jsou ipriforn a glukosamin.[14][15].
    • Před užitím těchto suplementů se vždy nejprve poraďte se svým lékařem.
  8. 8
    Dávejte si pozor na „zázračné“ přípravky. Je pravděpodobné, že už jste narazili na komerční produkty, o kterých reklama tvrdila, že jsou hotovým zázrakem, po kterém vyrostete přes noc. Pamatujte, že pokud už jsou vaše růstové ploténky uzavřené, nevyrostete ani kdybyste brali sebelepší zázrak. Některé tyto produkty uvádějí, že obsahují lidský růstový hormon (HGH), který stimuluje růst. V takovém případě byste měli být obzvláště opatrní, protože tento hormon by měl být předepisován pouze lékařem.[16]

2
Stimulace růstu cvičením a spánkem v průběhu puberty

  1. 1
    Dopřávejte si více spánku. Věděli jste, že rostete pouze ve spánku? Lidské tělo totiž během spánku produkuje růstový hormon (HGH).[17] Tento hormon vám pomáhá budovat svaly a přispívá tak i k růstu do výšky. Pokud tedy skutečně toužíte po vyšším vzrůstu, musíte dostatečně spát.
    • Děti školního věku by měli spát asi 10-11 hodin denně.[18]
    • Teenageři a mladiství těsně pod 18 let by měli spát alespoň 9-10 hodin denně.
  2. 2
    Cvičte. Na cvičení si najděte čas vždycky, ať už děláte cokoli. Cvičení je velmi důležité pro váš zdravý rozvoj a celkové prospívání. Chcete-li vyrůst hlavně v průběhu své puberty, zařaďte mezi svou životosprávu pravidelné cvičení. Nedá se říct, že by nějaký druh cvičení nebo sportu byl lepší pro získání výšky, ale obecně můžeme doporučit zařadit do tréninkové jednotky protahování a skákání, kterým narovnáváte a prodlužujete páteř.
    • Zkuste třeba basketbal nebo skákání přes švihadlo.
    • Své končetiny a záda dobře protáhnete například při plavání.[19]
    • Neexistuje žádná doporučená délka cvičení, která by pomohla vyššímu vzrůstu, ale obecně můžeme říct, že čím více cvičení, tím lépe. A to nejen pro růst do výšky.
    • Mladým lidem se pro dobré prospívání a zdravé tělo doporučuje alespoň jedna hodina cvičení denně.[20] Chcete-li získat nejvyšší šance pro maximální růst, zkuste tuto doporučenou dobu překročit.
  3. 3
    Protahujte se. Některé protahovací cviky pomáhají uvolnit páteř a srovnat vaše držení těla. Pokud budete den začínat i končit protahováním, narovnáte své tělo a vytěžíte tak maximum ze své přirozené výšky. Zkuste některé z těchto protahovacích cviků:
    • Toe touches neboli dotýkání se prstů na noze. Stoupněte si rovně a zvedněte natažené ruce nad hlavu. Potom se předkloňte a snažte se rukama dotknout prstů na noze.
    • Kobra. Lehněte si na břicho s rukama zapřenýma o zem tak, jako při běžném kliku. Zatlačte ruce do podložky a zvedněte svůj trup, nohy nechte na podložce až po stehna. Hlavu přitom zakloňte co nejvíc dozadu.
    • Most. Lehněte si na záda a ruce nechte volně podél těla. Potom rukama zatlačte do podložky a zvedněte z podlahy tělo za použití břišních svalů. Protáhnete tak záda.
  4. 4
    Počkejte, než vyrostete přirozenou cestou. Pokud budete dodržovat veškeré výše popsané instrukce a rady, zvyšujete tak své šance, že z přirozeného růstu těla vytěžíte maximum. Ne každý vyroste do výšky basketbalového hráče nebo modela. Být vysoký neznamená všechno, naučte se mít rádi své tělo takové, jaké je.
    • Někteří lidé hodně vyrostou během velice krátké doby a to až v pozdní pubertě mezi 17-18 rokem života, ačkoli se do té doby zdálo, že je jejich růst velice omezený.
    • Pokud jste ale opravdu vyděšení velmi pomalým růstem, navštivte svého pediatra nebo endokrinologa. Lékař vám předá důležité informace a zjistí, jestli netrpíte nějakou zdravotní obtíží, která váš růst zpomaluje.

3
Vytěžte co nejvíce ze své přirozené výšky

  1. 1
    Upravte svůj postoj. Pokud jste udělali všechno pro to, abyste podpořili svůj přirozený růst, máte stále na výběr několik možností, jak vypadat vyšší. Pravděpodobně si nedokážete ani představit, jaký vliv může mít špatné držení těla na to, jak vysocí se zdáte být. Pokleslá ramena, předklánění hlavy a krku nebo časté stání celou vahou jen na jedné noze-tím vším si ubíráte na výšce, aniž byste si to uvědomovali.[21]
    • Správné natažení páteře trénujte chůzí s knihou položenou na hlavě.
    • Postavte se s nohami lehce od sebe, asi na šířku boků. Zvědněte trochu bradu. Tím si nejen přidáte na výšce, ale také budete vypadat mnohem sebevědoměji.
    • Zvykněte si sedět vzpřímeně a koncentrujte se přitom na zatínání břišních svalů.
  2. 2
    Nechte si udělat krátký účes. Mylnou představou je, že dlouhé vlasy vás opticky zvýší. Pravdou ale je, že dlouhé vlasy odvádí pozornost od vašeho krku a krční linie, čímž vypadáte naopak nižší. Nechte si raději vlasy ostříhat nakrátko. Krátké účesy obrátí pozornost okolí zpět na váš krk a budete působit vyšší.[22]
    • Takové účesy jsou o to krásnější, čím vyšší máte krk.
  3. 3
    Upravte svůj vzhled. Oblékáním těsného oblečení, jako jsou například džíny skinny střihu, zvýrazníte linie své postavy. Ve volném, pytlovitém oděvu se tyto linie ztrácejí a dělají vás menšími, jakoby přidřepnutými. Skinny džíny pěkně zvýrazní délku nohou a obepnou jejich tvar, ke kterému se přesune pozornost okolí od vaší výšky.
    • Dívkám pomůže zvýraznit přirozenou délku nohou oblékání úzkých sukní.[23]
  4. 4
    Noste zeštíhlující barvy a vertikální vzory. Mezi zeštíhlující barvy, ve kterých budete vypadat vyšší, patří černá, námořnická modrá nebo tmavě zelená. Krásně vás zeštíhlí a fungují pro chlapce i dívky. Pokud použijete zeštíhlující vršek i kalhoty, efekt zdvojnásobíte. Oblečení s vertikálními vzory vám také přidá opticky na výšce.
    • Ženy můžou vyzkoušet kalhoty s vertikálním proužkem nebo proužkovanou košili s límečkem. [24]
    • Mužům pomůže košile s vertikálními proužky také. Rozhodně je lepší než kostkované vzory.[25]
    • Muži i ženy by se měli vyvarovat horizontálních proužků na svém oblečení. Mají přesně opačný efekt, než který potřebujete. Opticky vás zmenšují.
  5. 5
    Noste podpatky nebo boty s platformou. Takové boty samozřejmě nejsou pro každého, ale je to nerychlejší způsob, jak vypadat vyšší. Můžete najednou narůst o několik málo centimetrů, ale klidně i o 15, když zvolíte vhodnou obuv. S párem bot na podpatku k vám budou lidé vzhlížet, namísto, aby se k vám skláněli. Když se pak s někým potkáte, jeho pohled se nejprve zaměří na vaše obličejové rysy namísto výšky.
    • Chůze na vysokých podpatcích vyžaduje častý nácvik, není to nic jednoduchého. Dejte si načas a nejdříve se s takovými botami pořádně seznamte, než v nich vyrazíte do společnosti.
    • Vysoké podpatky mohou být pro vaše chodidla nebezpečné a můžou je poranit. Použijte vhodné ortopedické vložky nebo náplasti do bot. Boty si pořádně vyšlápněte podle své nohy.
    • Nechcete-li za žádnou cenu nosit podpatky, zkuste boty s vysokými podrážkami.
    • Muži si můžou do bot pořídit podložky pod paty a také se okamžitě trošku zvýšit.[26]

Tipy

  • Choďte s narovnanou páteří a spěte jak nejvíc dokážete. Během spánku rostete víc. Prostě počkejte až se váš růst pořádně nakopne.
  • Snažte se sedět s rovnými zády.
  • Snažte se pít víc vody, jezte chutná, ale zdravá jídla a sportujte. Hrajte basketbal nebo jezděte na kole.
  • Vždy se starejte o svou vyáženou stravu.
  • Nestresujte se svou výškou.
  • Nenoste boty s vysokými podpatky příliš často. Můžou poškodit vaše paty a kotníky.
  • Jezte potraviny bohaté na vápník, bílkoviny a draslík. Tyto látky pomáhají budovat svaly, posilují kosti a zlepšují tvorbu a regeneraci buněk.

Reference

  1. http://teens.webmd.com/features/how-tall-will-i-be
  2. http://www.md-health.com/How-To-Grow-Taller-After-21.html
  3. http://choosemyplate.gov/food-groups/protein-foods-why.html
  4. http://choosemyplate.gov/food-groups/protein-foods-amount.pdf
  5. http://www.hc-sc.gc.ca/fn-an/label-etiquet/claims-reclam/assess-evalu/calcium_osteo-eng.php
  6. http://www.healthaliciousness.com/articles/high-vitamin-D-foods.php
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17217573
  8. http://www.healthaliciousness.com/articles/zinc.php
  9. http://ods.od.nih.gov/factsheets/Calcium-HealthProfessional/




Ukázat více... (17)

Informace o článku

Kategorie: Plánování a životní styl

V jiných jazycích:

English: Get Taller Fast, Italiano: Diventare Più Alti Velocemente, Português: Ficar Mais Alto Rapidamente, Español: hacerte alto rápidamente, Deutsch: Schneller groß werden, Русский: быстро подрасти, 中文: 快速长高, Français: grandir plus vite, Nederlands: Snel langer worden, Bahasa Indonesia: Menambah Tinggi Badan dengan Cepat, हिन्दी: कैसे तेजी से लम्बाई बढ़ाएँ, العربية: أن تصبح أطول سريعًا, Tiếng Việt: Tăng chiều cao nhanh, 한국어: 빨리 키 크는 법, ไทย: ทำให้ตัวสูงขึ้นอย่างรวดเร็ว, 日本語: 早く身長を伸ばす, Türkçe: Boy Nasıl Hızlıca Uzatılır

Stránka byla zobrazena 6 474 krát.
Byl tento článek přesný?