Jak sami sebe vnímat objektivně

V tomto článku:Jak sami sebe vnímáte nyníMějte odstupNaučte se vnímat sami sebe objektivně6 Reference

Vnímat sami sebe takové, jací skutečně jsme, je někdy velmi těžké. Když se na to ovšem zaměříte a zjistíte, kým jste, bude to pro vás velmi příjemné. Když na sebe budete pohlížet objektivně a upřímně, naučíte se akceptovat sami sebe a budete na sobě moci pracovat.

Část 1
Jak sami sebe vnímáte nyní

  1. 1
    Napište si své dojmy.[1] Vezměte si papír a tužku a napište si svůj popis. Snažte se psát co nejvíce detailně a definujte sami sebe jako celek: fyzicky, duševně, emocionálně a spirituálně.
    • Začněte psát věty jako: „Jsem...“ nebo „Jsem pyšný na to, že...“
    • Ke každému typu věty si napište 8-12 věcí.
    • Uveďte také všechny své silné a slabé stránky. Většina lidí na sobě najde alespoň jednu dobrou a jednu špatnou věc, bez ohledu na to, jak velké ego nebo nízké sebevědomí mají. Napište si, jaké jsou vaše dobré a špatné vlastnosti a řiďte se pouze svým vlastním úsudkem.
  2. 2
    Vybavte si důležité chvíle vašeho života. Zamyslete se nad historkami z vaší minulosti, které často sdílíte s ostatními lidmi. Zeptejte se sami sebe, co o vás tyto historky prozrazují a proč je rádi vyprávíte ostatním lidem.
    • Věnujte pozornost tomu, co o vás tyto historky vypovídají. Poukazují na vaši upřímnost, nebo a vaši nebojácnost? Vyprávíte je rádi, protože vyobrazují vaše standardní chování, nebo proto, že popisují spíše vlastnosti, které byste si přáli mít?
  3. 3
    Zamyslete se nad svým dětstvím. Většina lidí se chová nejupřímněji v dětství. Zjistěte, díky čemu jste byli jako děti nejšťastnější a co vás v dětství dokázalo zklamat. Zamyslete se nad tím, čemu jste jako děti věřili. Pokud se některé z těchto věcí změnili, zapište si to a zkuste si vzpomenout na důvody těchto změn.
    • Pokud jste například jako dítě rádi dělali vše samostatně a bez pomoci ostatních a i v dospělosti si velmi vážíte svobody a nezávislosti, je jasné, že je tato vlastnost základem vaší osobnosti.
    • Pokud vás momentálně drží spousta závazků, zeptejte se sami sebe, proč to tak je. Možná jste se naučili vážit si rodiny a přátel a znamená to, že jsou tyto vlastnosti také součástí vaší osobnost. Na druhou stranu ale možná snažíte uspokojit očekávání ostatních lidí a ve skutečnosti jste stále tak nezávislí, jako když jste byli děti.

Část 2
Mějte odstup

  1. 1
    Zakažte si zrcadlo.[2] Odstupte od zrcadla a celý týden se na sebe přestaňte dívat. Tím narušíte všechny falešné předpoklady ohledně svého vzhledu, které každý den udržujete tím, že se na sebe díváte do zrcadla.
    • Ke konci týdne si možná uvědomíte, že jste jediní, kteří vás vnímají kriticky. Až se přestanete zaobírat svými fyzickými chybami, brzy si všimnete, že na ně nikdo jiný nepoukazuje. Díky tomu si možná uvědomíte, že negativní pocity ohledně vašeho vzhledu jsou pouze vaším výmyslem.
  2. 2
    Umlčte hluk ve své hlavě.[3] Život je někdy dost náročný a můžete se nechat unést vlastními myšlenkami. Snažte se na několik týdnů zjednodušit svůj život, abyste se vyhnuli úzkostlivým myšlenkám a nepřemýšleli sami o sobě negativně.
    • Pokud máte problém utišit své myšlenky, naplánujte si nějakou dovolenou. Zbavte se všech povinností, abyste měli co nejvíce času na odpočinek. Naplánujte si všechny povinnosti tak, abyste se nemuseli zabývat žádnými úzkostmi.
  3. 3
    Řekněte ostatním, aby k vám byli upřímní. Budete se na sebe muset podívat jinýma očima. Někdo, kdo vás opravdu dobře zná, vás pravděpodobně dobře chápe, ale bohužel je jen málo lidí ochotných chovat se k vám naprosto upřímně. Budete si muset najít přátele, kteří k vám budou upřímní a podporovat je v tom, aby vám říkali vždy pravdu.
    • Můžete lidem pomoci tím, že začnete kritizovat sami sebe. Když jim ukážete, že jste schopni konstruktivní kritiky, uvidí, že se nemusejí bát být k vám upřímní.
    • Někteří lidé nemají problém s upřímností, jiní se to učí postupně a nějakou dobu jim to trvá. Měli byste mít mezi svými blízkými alespoň jednoho takového člověka.
    • Když vás lidé budou konstruktivně kritizovat, naslouchejte jim a akceptujte, co vám chtějí říct. Nereagujte naštvaně a nepřesvědčujte ostatní přátele, aby popírali jejich tvrzení.
  4. 4
    Vzhlížejte k ostatním lidem. Lidé nesnáší, když se cítí méněcenně, takže když se cítí podřadně, najdou si většinou někoho jiného, na koho se budou moci dívat spatra. Tím ovšem narušují vnímání sebe sama. Měli byste si raději hledat lidi, ke kterým budete moci vzhlížet.
    • Když budete mít lidi, které budete respektovat, budete mít nějaký cíl. Nikdo není dokonalý, ale lidé často obdivují ty, kteří mají vlastnosti, které by si přáli mít. Když budete tyto lidi obdivovat, budete si uvědomovat, jaké vlastnosti vám chybí a budete moci pracovat na tom, abyste je získali.

Část 3
Naučte se vnímat sami sebe objektivně

  1. 1
    Zamyslete se nad tím, jak jste se vnímali dříve. Až si dáte chvíli čas a odpočinete si od svých původních představ, vytáhněte si svůj starý seznam a projděte si ho. U každého bodu se zastavte a zamyslete se nad ním.
    • U každého tvrzení si odpovězte na následující otázky:
      • „Je to pravda?“
      • „Mohu dokázat, že je to pravda? Mohu dokázat, že to pravda není?“
      • „Jak fyzicky a emocionálně reaguji na tuto myšlenku?“
      • „Má tato negativní vlastnost i nějaké pozitivní stránky?“
      • „Má tato pozitivní vlastnost i nějaké negativní stránky?“
  2. 2
    Vystupte ze své zóny komfortu. Zkuste se stát zpět začátečníkem a vyzkoušet si něco nového. [4] Když jsou lidé v nejistotě, jejich silné a slabé stránky vystupují na povrch. Všímejte si svých reakcí na tuto zkušenost a snažte se získat lepší představu o svých pozitivních a negativních vlastnostech.
    • Měli byste si najít něco, co neumíte a zkusit se to naučit. Pokud například nevíte nic o vaření, zkuste se naučit vařit.
    • Budete muset věnovat pozornost svým reakcím. Také to musíte zvládnout celé sami. Nespoléhejte se na nikoho jiného.
  3. 3
    Akceptujte své prohry. [5] Lidé nemají rádi, když se jim nedaří, ale nikdo není dokonalý. Místo toho, abyste popírali své neúspěchy, přestaňte se vymlouvat a buďte k sobě upřímní. Platí to i pro věci, které jste popírali v minulosti.
    • Uvědomte si, že akceptovat své neúspěchy je nedílnou součástí objektivního pohledu na sebe. Kromě toho když své neúspěchy neakceptujete, nebudete je moci zlepšit.
    • Budete se muset přestat vymlouvat. Pokud jste například leniví, neospravedlňujte se tím, že nakonec uděláte vše, co máte. Raději přiznejte, že odkládáte věci a že je to vaše špatná vlastnost.
  4. 4
    Odpovědi hledejte uvnitř. Když budete muset řešit nějaký problém, snažte se hledat jeho příčinu u sebe. Je snadné obviňovat všechny ostatní, ale neměli byste si posilovat své ego. Musíte být schopni si přiznat svoji vinu.
    • Pokud si budete chtít stěžovat na ostatní lidi, měli byste se také nejprve zamyslet nad sebou. Když se setkáte s takovou situací, zastavte se a zeptejte se sami sebe, zda si na vás někteří lidé také nestěžují.
  5. 5
    Podívejte se na svoji situaci zvenčí. Zamyslete se nad svými cíli, myšlenkami a tužbami. Možná budete schopni si své cíle ospravedlnit sami před sebou, ale když se na ně podíváte z pohledu jiného člověka, bude to jiné. Pokud se reakce liší, zjistěte si, proč tomu tak je.
    • Pokud například chcete mít vztah s nějakým člověkem a máte pocit, že je vaše touha oprávněná, zamyslete se nad tím, jak by vaši situaci vnímal někdo jiný. Pokud by si objektivní pozorovatel myslel, že se chováte naivně nebo bezhlavě, měli byste se snažit to akceptovat.
  6. 6
    Veďte si deník. [6] Napište si všechny své myšlenky a pochybnosti a snažte se získat objektivnější pohled sami na sebe. Můžete psát o svých pocitech, frustracích, nebo o čemkoli jiném. Důležité je psát pravidelně a upřímně.
    • Kdykoli si budete zapisovat do seníku, měli byste psát tak dlouho, dokud nedosáhnete skutečně upřímných emocí.
    • Udělejte si čas na svůj deník každý den a zapisujte si do něho v klidu a v době, kdy se můžete soustředit.
  7. 7
    Myslete sami na sebe pozitivně. Musíte k sobě sice být upřímní, ale měli byste také sami sebe akceptovat a naučit se vnímat se pozitivně. Když budete mít špatné sebevědomí, bude to pro vás stejně špatné, jako když budete mít přehnaně velké sebevědomí.
    • Musíte stále myslet na to, že jste hodnotní a dobří lidé, i když máte své chyby.
    • Když zaznamenáte, že se začínáte vnímat nesprávně, snažte se to změnit. Když se něco pokazí a vy si začnete říkat, že se vám nikdy nic nepodaří, snažte se to rychle napravit a vzpomeňte si na své pozitivní vlastnosti.
  8. 8
    Zeptejte se sami sebe, kým chcete být. Zamyslete se nad tím, kým jste a zeptejte se sami sebe, kým chcete být. Možná chcete zůstat stejní, jako jste právě teď. Zjistěte si, co musíte udělat pro to, abyste se mohli změnit a stát se takovým člověkem, jakým chcete být.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 10 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Sociální události pro mládež

V jiných jazycích:

English: See Yourself As You Really Are, Русский: увидеть себя настоящего, Español: verte a ti mismo como realmente eres, Deutsch: Sich selbst so sehen, wie man wirklich ist, 中文: 认清自我, Bahasa Indonesia: Memahami Diri Anda yang Sebenarnya

Stránka byla zobrazena 1 481 krát.
Byl tento článek přesný?