Jak se bezpečně opalovat

V tomto článku:Opalování s pomocí slunceOpalování bez slunceNavštivte opalovací studio6 Reference

Chcete sluncem políbenou pleť, ale obáváte se škodlivého UV záření, které způsobuje vrásky a rakovinu? Ačkoliv neexistuje nic jako stoprocentně zdravé a bezpečné opalování, je možné snížit negativní účinky opalování na minimum, pokud se budete řídit těmito jednoduchými kroky.

1
Opalování s pomocí slunce

  1. 1
    Pochopte, jak opalování funguje. Opalování je vlastně proces, který probíhá v kožních buňkách a kterým se snaží chránit před škodlivým UVA a UVB zářením, které pochází ze slunce. Důvodem opálení rozhodně není, abyste měli přes léto zlatavou pokožku.
    • Paprsky záření UVA a UVB jsou spojovány s rakovinou kůže. Dlouhodobé vystavení jejich působení může významně zvýšit riziko rakovinného bujení.
    • Opálení funguje jako štít proti tomuto záření. Představte si tisíce miniaturních deštníčků na kůži, které se rozevřou tím víc, čím déle jsou vystaveny slunci – vaše pokožka pak vypadá snědší.
    • Opálení samo o sobě nezpůsobuje rakovinu, ale je viditelným důkazem poškození kožních buněk, ke kterému již došlo. [1]
  2. 2
    Vždycky se před opalováním natřete opalovacím krémem. Jít na slunce bez ochranného krému významně zvyšuje riziko nádorového onemocnění.
    • Ochranný opalovací krém je přípravek, který obsahuje oxid titanu a oxid zinku, které blokují UV záření ze slunce. Znamená to, že jeho nanesením opálení zcela zabráníte.
    • Běžný opalovací přípravek nechá do kůže proniknout jen část UV paprsků, takže se budete moci lehce opálit.
    • “Sun Protection Factor“ (SPF, v překladu faktor ochrany před sluncem) ukazuje množství UV záření, které přípravek dokáže pohltit, než se dostane na vaši pokožku. Například SPF 30 znamená, že k pokožce pronikne 1/30 slunečních UV paprsků, se kterými přijdete do kontaktu.
    • Nepoužívejte krém s nižším ochranným faktorem, než je 20.
    • Na celé tělo naneste asi tolik krému, kolik by se vešlo do jednoho „panáku“ na destilát. Soustřeďte se zejména na místa, která přijdou nejvíc do kontaktu se slunce. (ramena, nos, tvář, ruce, záda).
    • Jak běžný opalovací krém, tak ochranný je třeba nanést každé dvě hodiny nebo poté, co vylezete z vody.[2]
  3. 3
    Naučte se kdy a jak dlouho se opalovat. UV záření je nejsilnější mezi 10 hodinou dopolední a 2 hodinou odpoledne, takže během té doby buďte obzvlášť opatrní. Snažte se opalovat postupně a po menších dávkách, aby bylo poškození co nejmenší. Hodina denně by měla úplně stačit.
  4. 4
    Abyste opalování urychlili, zkuste používat opalovací olej. Opalovací oleje obsahují látky, které UV paprsky naopak zintenzivňují, takže vám pokožka ztmavne rychleji.
    • Účelem opalovacích olejů není zablokovat sluneční záření tak, jako u opalovacích krémů, ale znásobit sluneční záření, aby se podpořil proces “ochrany”, který v pokožce probíhá.
    • Používejte pouze opalovací oleje, které zároveň poskytují i nějakou ochranu, nejméně faktor SPF 15, ale vyšší je lepší.
    • Stejně jako opalovacím krémem si namažte tělo opalovacím olejem a opakujte tak často, abyste byli dostatečně chráněni. [3]

2
Opalování bez slunce

  1. 1
    Použijte samoopalovací přípravek. Prodávají se ve formě tělových mlék, krémů i sprejů, které vám obarví kůži, aby vypadala jako opálená.
    • Samoopalovací přípravky obsahují chemikálii jménem dihydroxyaceton, který obarvuje odumřelé kožní buňky na pokožce vašeho těla. Znamená to samozřejmě, že je opálení jen dočasné a vydrží jen do doby, než vaše tělo odumřelé buňky odloučí.
    • Pro rovnoměrné opálení použijte nejprve peeling, kterým odstraníte odumřelé kožní buňky, než nanesete samoopalovací přípravek.
    • Natřete si rovnoměrně celé tělo, abyste se vyhnuli šmouhám a skvrnám.
    • Samoopalovací krémy většinou neobsahují ochranný faktor proti UV záření. I natřeni samoopalovacím krémem se můžete spálit, pokud strávíte delší dobu na slunci. Po aplikaci takového přípravku tedy stejně nezapomínejte na klasický opalovací krém, abyste měli stále zdravou pokožku.
    • Zjistěte si předem, zda váš samoopalovací přípravek nevyžaduje nějakou dobu, strávenou na slunci, aby se látky v něm aktivovaly. Některá samoopalovací mléka totiž stejně bez slunce nefungují.
  2. 2
    Neberte pilulky na opalování. Obsahují chemické barvivo, které působením času změní barvu vaší pokožky na oranžovou a mohou vám vážně poškodit játra.[4]
  3. 3
    O své opálení pečujte. Nanášejte přípravek pravidelně, abyste snížili počet odumřelých kožních buněk, které tělo odbourává a prodloužili životnost opálení.

3
Navštivte opalovací studio

  1. 1
    Pozor na takzvaná solária. Nepoužívají většinou opravdové sluneční světlo, ale stále vás vystaví UV záření, které může způsobit poškození pokožky.
    • Solária fungují na principu napodobení záření, které pochází ze slunce. Znamená to, že ve srovnání se skutečným sluncem nesnižují riziko poškození pokožky.
    • Když budete do solária pravidelně chodit dřív, než vám bude 30, riziko vzniku rakoviny kůže se vám tím zvýší o 75%. [5]
  2. 2
    Poohlédněte se po jiných možnostech, než je opalování nástřikem. Nástřiky dost často nejsou oficiálně schválené zdravotnickou organizací a mohou způsobit poškození sliznice nosu a úst. [6]

Tipy

  • Dobře hydratovaná pokožka je méně náchylná ke spálení a má mnohem menší šanci se spálit, takže nezapomínejte na pitný režim!
  • Pokud se pravidelně opalujete, měli byste jednou ročně navštívit dermatologa, který vám pokožku prohlédne kvůli případným známkám rakoviny kůže.
  • Nezapomínejte se otáčet, abyste byli rovnoměrně opálení zepředu i zezadu.
  • Ve vodě i na sněhu se opálíte ještě lépe, protože odrážejí a zesilují paprsky UV ze slunce.
  • ve vyšších nadmořských výškách a blíže rovníku je riziko poškození pokožky větší.
  • Nemáte opalovací olej? Nevadí, voda funguje podobně (ne sice tak dobře, ale lepší něco, než nic), protože přitahuje sluneční paprsky.
  • Chcete-li krásné, zlatavé opálení, noste opalovací krém s faktorem alespoň 30.
  • Slunce nejvíc pálí mezi 10 hodinou dopoledne a 4 hodinou odpoledne. Jděte si lehnout ven v této době a opálíte se velmi rychle.
  • Pokud máte strach použít solárium nebo samoopalovací přípravky, používejte obyčejný opalovací krém. Když ho budete nosit, získáte krásné, středně tmavé opálení.
  • Pijte hodně vody, jezte ovoce a každý den jednu nebo dvě sklenice mléka. Nezapomínejte si dvakrát nebo třikrát denně opláchnout obličej.

Varování

  • I když dodržíte všechna doporučená opatření, vždycky bohužel může dojít k poškození kůže a dokonce i ke vzniku nádorového onemocnění.
  • Trávit čas na slunci není jediný ani nejlepší způsob, jak získat denní dávku vitamínu D. Místo toho, abyste se spoléhali pouze na slunce, berte potravinové doplňky.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Péče a životní styl

V jiných jazycích:

English: Tan Safely, Français: bronzer en toute sécurité, Italiano: Abbronzarsi in Modo Sicuro, Español: broncearse con precaución, Português: Se Bronzear de Modo Seguro, Русский: загорать безопасно, Deutsch: Sicher braun werden, 中文: 安全地晒黑, Bahasa Indonesia: Berjemur dengan Aman, Nederlands: Veilig bruin worden, हिन्दी: सुरक्षित टैनिंग करें

Stránka byla zobrazena 1 251 krát.
Byl tento článek přesný?