Jak se cítit dobře ve své kůži

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Změňte svůj úhel pohleduPřijměte seZměňte svůj životní styl27 Reference

Cítíte se nepříjemně pokaždé, když vejdete do místnosti? Máte tendenci stát v pozadí, být potichu a snažit se netlačit dopředu? Pokud je to váš případ, nemějte starosti – mnoho lidí se necítí dobře ve své kůži. To se ale může změnit ještě dnes. Musíte si uvědomit, že máte ostatním co nabídnout a začít být trochu vidět, aby se dostavily výsledky. Takže, jak se vám žije ve vaší kůži? Čtěte dál a zjistěte to!

Část 1
Změňte svůj úhel pohledu

  1. 1
    Myslete pozitivně. Možná máte pocit, že někteří lidé jsou přirozeně optimističtější, než jiní. Není to nutně nepravda, ale nesmíte dopustit, aby vás negativní myšlenky brzdily v rozhodnutí být pozitivnější. Pokud se chcete cítit dobře ve své kůži, pak musíte myslet na to nejlepší, co se může přihodit místo toho, abyste vždycky očekávali to nejhorší. Vždycky když se přistihnete při negativních myšlenkách, bojujte proti nim alespoň dvěma či třemi pozitivními. Usilujte o to, abyste negativní myšlenky nahradili pozitivními[1] a naučte se očekávat, že věci dopadnou dobře – čím víc očekáváte dobrý výsledek, tím spíše se dostaví.
    • Řekněme, že jste pozvaní na večírek, kde moc lidí neznáte. Pokud se přistihnete při myšlence „Strávím nejspíš celý večer sama jako kůl v plotě u misky chipsů“, začněte s myšlenkou bojovat. Místo toho si řekněte „Možná, že dnes večer najdu novou kamarádku“ nebo „Užiju si skvělý večírek s několika lidmi, které tam budu znát.“
    • Pozitivní myšlení vám může pomoci cítit se šťastnější a být méně ve stresu.[2]
  2. 2
    Trénujte sebepřijetí a zlepšování. Přijmout to, kým jste, neznamená, že musíte vzdát snahu o vlastní zlepšování.[3] Pokud je ve vašem životě něco, co byste rádi změnili, pak si vytyčte milníky, které vám pomohou dostat se k cíli. O změnu se můžete snažit i tehdy, když přijmete to, kým jste právě teď.
    • Pokud se například cítíte nesví, když hovoříte s novými lidmi, přijměte to o sobě. Řekněte si „není mi vždycky příjemné mluvit s novými lidmi a to je v pořádku“ Pak si stanovte cíl pro změnu. Takový cíl může být například „Dvakrát týdně promluvím s někým, koho neznám“. Až budete příště čekat na výtah nebo stát ve frontě v obchodě, začněte si s někým povídat. Tyto malé krůčky vám pomohou změnit vaše chování, a časem vám hovor s cizími lidmi přestane být nepříjemný.
    • Další věc, se kterou lidé často bojují, je například hubnutí. Mnoho lidí, kteří by rádi zhubli, je nešťastných, protože se jim nelíbí jejich tělo takové, jaké je. Nicméně přijetí svého těla a láska k němu i s nadváhou, vám může s hubnutím velmi pomoci.[4]
  3. 3
    Chvalte se. Nejspíš se najednou cítíte báječně, když vám někdo řekne, že dobře vypadáte, nebo když o vás kamarád řekne něco hezkého. Komplimenty ale přicházejí a odcházejí a vaše sebehodnocení by nemělo záviset na tom, co o vás říkají druzí lidé, ať už je to dobré nebo špatné. Měli byste dokázat lichotky od druhých přijímat s grácií – a upřímně jim věřit, [5] ale také byste se měli naučit pochválit sami sebe.[6]
    • Můžete také zapracovat na tom, chválit druhé, když máte pocit, že se to hodí. Když budete pracovat na spokojenosti druhých, sami se budete cítit dobře.
  4. 4
    Vybudujte si sebevědomí. Sebevědomí je klíčem k tomu, abyste se cítili dobře ve své kůži, a je jasné, že se to lépe řekne, než udělá. Sebevědomí pochází zevnitř, a vybudovat si ho znamená mít dobrý pocit z toho, kým jste, kde jste, a co můžete vyložit na stůl.[7] Pokud nedokážete vystát svůj odraz v zrcadle a máte pocit, že nemáte nic, čím byste přispěli k rozhovoru, pak se nehnete z místa. Pracujte na tom, abyste našli alespoň několik věcí, které na sobě máte rádi a neutápějte se v sebelítosti.
    • Vybudovat si sebedůvěru je práce na celý život. Nemůžete ovšem začít, dokud se pevně nerozhodnete změnit způsob, jak o sobě přemýšlíte.
    • Napište si seznam svých dobrých vlastností. Každý den, nebo několikrát týdně můžete do seznamu přidávat další položky. Pokud uděláte něco, co vám ze sebe přinese dobrý pocit, přidejte to na seznam.
  5. 5
    Veďte si deník vděčnosti. Zapisujte si věci nebo lidi, za které jste vděční a kteří mají pozitivní vliv na váš život.[8] Deník a celkové trénování vděčnosti vám přinese pocit štěstí a spokojenosti s tím, kým jste.[9] Pomáhá to vašemu rozhodnutí mít lepší náladu, protože se v životě soustředíte na ty dobré věci.[10]
  6. 6
    Přemýšlejte o sobě jako o krásném člověku. Je skvělé, pokud si váš přítel, nejlepší kamarádka a všichni okolo vás myslí, že jste krásní, ale vůbec nic to neznamená, pokud si vy sami myslíte, že jste oškliví. I supermodelka se může cítit úplně nejistá a nedostatečná a to, co si myslíte vy sami je daleko důležitější než to, jak vás vidí lidé. Vězte, že první krok k tomu, abyste se cítili krásní, je opravdu si myslet, že jste krásní takoví, jací jste. Pokud ostatní lidé souhlasí, je to fajn, ale celkově to na věci nic nezmění.
    • Podívejte se do zrcadla a pomyslete si „Páni, moje vlasy dnes vypadají báječně!“ Nebo „V tomhle světle mám moc hezké oči.“ Případně ještě lépe „V mém úsměvu a očích vidím radost a laskavost.“
    • Pokud si začnete myslet, že jste krásní, lidé to vycítí. A víte co? Budete pak ještě krásnější.
  7. 7
    Važte si svých silných stránek. Každý má nějaké jiné silné stránky – abyste si jich mohli vážit, musíte je poznat,[11] a pak o ně pečovat. Udržte si pozitivní přístup ke svým silným stránkám a díky tomu si udržíte radost ze života a spokojenost s tím, kdo jste.
  8. 8
    Meditujte.[12][13] Meditace vám může pomoci cítit se lépe ve vlastní kůži, protože se naladíte na svůj dech a své tělo. Každý den si na 10 -15 minut sedněte na příjemné místo a pracujte na uvolnění všech částí svého těla, jedné po druhé. Soustřeďte se na svůj dech a jeho zvuk, na nádech a výdech a nechte každodenní starosti odplout. Pomůže vám to cítit se klidnější a smířenější s tím, kdo jste, a navíc se zbavíte všeho, co vás během dne rozptyluje.
    • Zvykněte si alespoň jednou nebo dvakrát denně meditovat a brzy uvidíte ve svém životě velký rozdíl.
    • Pokud na vás meditace zabírá, můžete zkusit také jógu. Jóga vás také nechá, abyste se soustředili na svou mysl a tělo, a může vám změnit uvažování správným směrem.

Část 2
Přijměte se

  1. 1
    Naučte se mít sami sebe rádi. Opravdová sebeláska zabere celý život, tak proč s ní nezačít dnes? Přijměte to, jak vypadáte, voníte, jaký máte hlas, jak se chováte a reagujete na situace. Pracujte na tom, abyste nalezli štěstí uvnitř a nechali ho prozářit na povrch. Pokud sami sebe nemáte rádi, je úplně jedno, kolik lidí vás rádo má. Je to stejné, jako když si myslíte, že jste krásní – musíte to nejprve cítit sami, teprve pak záleží na tom, zda to vnímají druzí. Dopřávejte si dostatek času „pro sebe“, abyste se opravdu naučili milovat svou osobu, dělali věci, na kterých vám záleží a zklidnili svou mysl, abyste se mohli soustředit na to, co leží přímo před vámi.
    • Pokud máte pocit, že je na vás okolní svět opravdu příliš těžký, dopřejte si den v tichu a vyhněte se televizi, internetu, vypněte telefon a ignorujte další věci, které vás rozptylují. Soustřeďte se jen na sebe, svou mysl a svoje tělo.
  2. 2
    Přijměte své jedinečné vlastnosti. Cítit se jiní, než ostatní lidé, je úplně normální. Co je těžké, je své rozdíly přijmout a stát si za tím, jací jste. Začněte sami sebe opravdu dobře poznávat – co rádi děláte, co vám přináší radost, a co vás odděluje od ostatních lidí. Pak pracujte na přijetí toho, co na vás ostatním někdy připadá nepochopitelné, ale je to úplně v pořádku.[14]
    • Myslete na své jedinečné vlastnosti jako na své velmi důležité rysy. Jsou to věci, které vás dělají tím, kým jste a pomáhají vám odlišovat se jako jedinečná osobnost.
  3. 3
    Pečujte o své tělo. Dopřávejte si každý den alespoň 7-8 hodin spánku, pravidelně se sprchujte a věnujte pozornost tělesné hygieně.[15][16] Je možné, že se ve své kůži necítíte dobře, protože jste neustále unavení a nespokojeni s tím, jak si připadáte. Začněte se starat o své zdraví a změňte to. Dopřávejte si dlouhé koupele. Rozmazlujte se. Jezte alespoň tři vyvážená jídla denně. Díky tomu všemu budete spokojenější s tím, kdo jste, a mnohem raději se o sebe podělíte se světem.
    • Pečovat o své tělo neznamená povinnost líčit se a vypadat jako modelka kdykoliv vyjdete z domu. Znamená to věnovat svému tělu čas a péči, kterou si zasluhuje.
  4. 4
    Travte čas s lidmi, se kterými se cítíte dobře.[17] Důležitou součástí abyste přijali, kdo jste a cítili se dobře ve své kůži, je zdržovat se v blízkosti lidí, kteří vás podporují a díky kterým se i vy cítíte dobře. Zbavte se toxických přátel, kteří vás vždycky srážejí dolů, jsou negativní a ignorují vás kvůli svému vlastnímu narsicmu. Pracujte na vztazích s lidmi, kteří vás doplňují, zajímají se o vaše pocity a zacházejí s vámi s láskou a pochopením.
  5. 5
    Abyste se cítili sebevědomě, musíte sebevědomě vypadat. Lidé, kteří se necítí ve své kůži dobře vejdou do místnosti s pocitem, že tam nepatří, a je to na nich samozřejmě vidět. Až příště vejdete do dveří, držte zvednutou hlavu, usmívejte se a sedněte si na židli tak, jako by to byl váš nejpohodlnější ušák v obýváku. I když byste u někoho doma samozřejmě neměli dávat nohy na stůl, chovejte se, jako byste byli doma a nebojte se nové místo svou přítomností zabydlet. Lidé dovedou vycítit, že je vám příjemně a že k nim patříte a že jste si mezi nimi vydobyli místo.[18]
    • Pokud v nové situaci vyzařujete sebedůvěru, budete ji také mnohem pravděpodobněji cítit. Některé způsoby, jak vyjádřit sebedůvěru řečí těla, mohou zahrnovat:[19]
      • Držte hlavu vzpřímeně
      • Seďte nebo stůjte rovně
      • Ramena stáhněte dozadu, vystrčte hrudník
      • Nevrťte se a nešijte sebou

Část 3
Změňte svůj životní styl

  1. 1
    Najděte si nějakou vášeň. Když si najdete něco, co vás baví a dovolíte si to zapojit do svého života, budete se cítit sebejistější a šťastnější. Promyslete si, co vás zajímá, při jaké činnosti úplně ztrácíte pojem o čase, a vzpomeňte si, co jste rádi dělali, když jste byli malí.[20]
    • Až si najdete vášeň, pracujte na ní. Pokud o své vášni budete přemýšlet raději jako o svalu, který je potřeba posilovat a procvičovat, než jako o předmětu který jste našli,[21] bude se vám na jejím rozvíjení pracovat snáze.
  2. 2
    Tančete. Tanec vám umožní převzít kontrolu nad svým tělem, uvolnit se a cítit se dobře ve své kůži. Je prokázáno, že nejrůznější druhy tance v nejrůznějších skupinách lidí mají příznivý vliv na pocity štěstí a navíc snižují hladinu stresu.[22] Obojí zároveň funguje, když potřebujete zvednout sebevědomí.
    • Nevíte, kde začít? Zapište se na hodiny tance pro začátečníky. Nemáte rádi organizovanou výuku? Zatáhněte závěsy, pusťte muziku naplno a udělejte si soukromý taneční večírek u sebe doma. Neumíte tančit sami? Kupte si výukové DVD nebo si najděte lekce tance pro začátečníky na youtube a rozjeďte to podle nich.
  3. 3
    Buďte kreativní. Kreativita vám může pomoci zvýšit sebevědomí, odhalit pocity, které jste nevěděli, že máte, a cítit se hrdí na to, co můžete nabídnout světu. Zamilovat si kreativitu sice vyžaduje sebedůvěru, ale[23] kreativita zároveň sebedůvěru posiluje.[24] I když si myslíte, že nejste kreativní typ, můžete sami sebe překvapit. Zkuste napsat báseň. Kupte si barevné pastelky a nakreslete krajinku. Přihlaste se do kurzů keramiky. Zajděte na přednášku o interpretaci umění. Zkuste složit písničku. Udělejte něco, co je úplně mimo vaši komfortní zónu a uvidíte, s čím přijdete. Když budete kreativní, uvidíte svět v trochu jiném světle a budete spokojenější s tím, kdo jste.
    • Udělejte si ve svém životě čas na kreativitu. Pokud máte pocit, že jste se zasekli v kruhu spánku, práce a domácích prací, pravděpodobně se necítíte naplnění a šťastní. Udělejte si čas na hraní a kreativitu – budete spokojenější a budete se ve své kůži cítit mnohem lépe.
  4. 4
    Cvičte.[25] Nemusíte mít na břiše pekáč buchet ani být ve špičkové kondici, abyste mohli každý týden věnovat nějaký čas cvičení. Když budete cvičit půl hodiny denně nebo hodinu každý druhý den, zlepší vám to náladu, posílí srdce a celkově budete mít lepší pocit z toho, jak vypadáte a jak se cítíte. I každodenní dvacetiminutová procházka vám pomůže dostat se z domu a zlepšit vaše myšlenkové nastavení jen samotným pobytem na čerstvém vzduchu.
    • Vždycky si raději vyberte činnost než nečinnost, pokud můžete. Jděte do obchodu 15 minut pěšky, místo jízdy autem. Do kanceláře ve čtvrtém patře nejezděte výtahem, ale jděte po schodech. I tyhle malé změny mohou znamenat velký rozdíl.
    • Pokud bojujete s nedostatkem motivace cvičit sami, začněte chodit s kamarádkou na jógu nebo třeba hodiny baletu, nebo se přidejte k nějakému sportovnímu oddílu. Cvičení může být i příležitost k setkání s lidmi.
  5. 5
    Zapojte do svého života smích. Nikomu neuškodí, když se bude více smát. Ať už trousíte vtipy, trávíte čas s lidmi, kteří vás umí rozesmát, nebo se alespoň jednou za týden díváte na komedii, čím více smíchu, tím příjemněji se budete cítit. Budete šťastnější, méně náchylní k úzkosti, a to snižuje hladinu stresu a celkově zlepšuje zdraví.[26] Je prokázáno, že úsměv zlepšuje náladu.[27]
    • Když se opravdu od srdce smějete, nedokážete přestat a pochybovat o sobě. Upřímný smích vás přiměje propadnout kouzlu okamžiku a cítit se šťastní a spokojení.

Tipy

  • Vytvořte si záchrannou síť...přátel a příbuzných, kteří vědí, o co se snažíte a kteří budou stát při vás, aby vás podpořili ve chvílích, kdy budete s dosažením cíle bojovat.
  • Vaše záchranná síť vám také může pomoci dosáhnout cíle tím, že vám poskytne rady v důležitých oblastech.
  • Vaše cíle a touhy by měly mít reálný základ a být dosažitelné – tady právě mnoho lidí přecení své schopnosti a dovednosti. Dávejte si také pozor, aby se z vás nestal protivný všeználek…
  • Nesrovnávejte se s ostatními. Vy sami jste krásní a jedineční.

Varování

  • Budete muset vystoupit ze zažitého koloběhu věcí, a kvůli tomu se možná budete cítit nejistě. Věřte si, a nezapomeňte, že to bude určitě stát za to!

Reference

  1. http://psychcentral.com/lib/replacing-your-negative-thoughts/
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
  3. http://psychcentral.com/lib/therapists-spill-12-ways-to-accept-yourself/
  4. http://www.huffingtonpost.com/caroline-j-cederquist-md/positive-body-image_b_4766811.html
  5. http://psychcentral.com/blog/archives/2009/05/28/self-esteem-in-recession-six-steps-to-recovery/
  6. http://www.recovery.org/pro/articles/love-yourself-the-great-compliment-experiment/
  7. http://psychcentral.com/blog/archives/2013/08/04/3-techniques-to-boost-your-confidence/
  8. http://greatergood.berkeley.edu/article/item/tips_for_keeping_a_gratitude_journal
  9. http://www.gratefulness.org/readings/eight_boosts_gratitude.htm


Ukázat více... (18)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.

Kategorie: Citové zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Comfortable in Your Own Skin, Español: sentirte cómodo contigo mismo, 中文: 让自己游刃有余, Français: être bien dans sa peau, Deutsch: Sich in seiner eigenen Haut wohlfühlen, Русский: почувствовать себя комфортнее, будучи самим собой, Bahasa Indonesia: Merasa Nyaman dengan Diri Sendiri, Nederlands: Lekker in je vel zitten, العربية: التصرف على طبيعتك, ไทย: รู้สึกสบายใจในตัวตนของคุณ, Tiếng Việt: Trở nên thoải mái khi là chính mình

Stránka byla zobrazena 1 956 krát.
Byl tento článek přesný?