Jak se cítit lépe při nachlazení (pro dívky)

3 Díly:Zmírnění příznaků nachlazeníJak se rychleji zotavitVyhněte se klasickým chybám

Bohužel neexistuje žádný lék na nachlazení, ale existují způsoby, jak urychlit zotavení a cítit se lépe i když jste zrovna nemocná. Když o sebe budete dobře pečovat, budete dostatečně spát, pít spoustu tekutin a jíst zdravě, brzy se budete zase cítit skvěle!

Část 1
Zmírnění příznaků nachlazení

  1. 1
    Spěte. Dostatek spánku je jednou z nejdůležitějších věcí, které vám pomohou zbavit se nepříjemného nachlazení. Vaše tělo s nachlazením již bojuje a snaží se ho zbavit, takže se budete cítit více unavená a ospalá.
    • Pokud je to možné, zůstaňte doma a nechoďte do školy nebo do práce. Pokud to možné není, snažte se co nejvíce odpočívat. V obědové pauze si najděte nějaké klidné místo a odpočívejte.
  2. 2
    Pijte dostatek tekutin. Musíte se za každou cenu vyhnout dehydrataci, protože když vaše tělo nebude mít dostatek tekutin, nebude schopné bojovat s nachlazením. Pijte hodně vody, pomerančové šťávy a bylinkových čajů. Vyhýbejte se limonádám (i těm bez cukru) a kávě, protože cukr a kofein oslabují imunitní systém a zpomalí vaše zotavení. [1]
    • Horké nápoje vám mohou pomoci zbavit se ucpaného nosu a dutin a zklidní vám podrážděný nos a krk. Pijte horkou vodu s medem a citronem, nebo si uvařte zklidňující mátový čaj.
    • Vyhýbejte se mléku (a dalším mléčným produktům), které podporují produkci hlenu a mohly by váš stav zhoršit.
  3. 3
    Kloktejte, aby vás přestal bolet krk. Můžete kloktat různé tekutiny, které vám pomohou zklidnit krk a zbavit se ucpaných dutin. Směsi pro kloktání koupíte v lékárně, ale můžete si je vyrobit i doma. [2]
    • Zkuste například ¼-1/2 lžičky soli rozmíchané ve sklenici teplé vody.
    • Smíchejte si trochu medu a jablečného octa se sklenicí teplé vody.
    • Smíchejte si dva šálky horké vody se lžící citronové šťávy. Přidejte lžičku medu a nechejte směs vychladnout na pokojovou teplotu. Potom ji vykloktejte.
  4. 4
    Naučte se správně smrkat. Když budete posmrkávat a natahovat hleny zpět do nosu, budete se cítit hůře a mohli byste si tím poškodit ušní bubínky a způsobit si bolesti uší. Měla byste tedy raději smrkat, ale musíte to dělat správně, jinak si také můžete poškodit ušní bubínek.
    • Nejprve si jedním prstem zacpěte jednu nosní dírku a jemně se vysmrkejte z druhé nosní dírky. Tento postup zopakujte i s druhou nosní dírkou a nakonec si nezapomeňte umýt ruce.
  5. 5
    Berte volně prodejné léky. Tyto léky vám pomohou pouze zmírnit příznaky nachlazení. Neexistují žádné léky, které by nachlazení léčily, nebo mu dokázaly zabránit. Léky na nachlazení mohou mít také nepříjemné vedlejší účinky a po jejich vysazení se příznaky mohou zhoršit. Zejména na noc vám ovšem mohou značně ulevit, takže se díky nim lépe vyspíte. [3]
    • Léky proti ucpanému nosu vás zbaví nahromaděného hlenu v nose. Většinou se prodávají ve formě nosních sprejů, nebo tablet. Zbaví vás příznaků pouze krátkodobě a během dne byste se jim měli raději vyhnout – berte je pouze na noc, abyste se lépe vyspala (pravděpodobně po nich budete stejně unavená). Nikdy je neberte déle, než sedm dní v kuse.
    • Léky proti bolesti, jako je Paralen, Ibuprofen, nebo Aspirin, vám mohou pomoci zmírnit horečku a bolet (například tlak v ucpaných dutinách). Pokud vám ovšem ještě nebylo 16 let, neměla byste je brát. Nejprve si zjistěte, zda je bezpečné tyto léky brát v kombinaci s jinými léky proti nachlazení, které již berete.
  6. 6
    Zkuste páru. Protože se virům nachlazení daří v suchém prostředí a suchý vzduch vysušuje krk a nosní dutiny a způsobuje tedy ucpaný nos a podrážděný krk, pomůže vám trávit čas ve vlhkém prostředí.
    • Můžete si dát horkou sprchu, zavřít dveře od koupelny a chvíli jen tak sedět v páře a vdechovat ji. Můžete také přidat do sprchy několik kapek eukalyptového oleje, aby se vám otevřely dýchací cesty.
    • Stoupněte si nad hrnec horké vody a dejte si přes hlavu ručník nebo utěrku, aby vám pára šla do obličeje. Dýchejte zhluboka.
    • Můžete si také pořídit zvlhčovač vzduchu, ale budete ho muset pravidelně čistit, aby se v něm neusazovaly bakterie a plísně.
  7. 7
    Přikládejte si na ucpané dutiny horké nebo studené obklady. Obklady vás zbaví nepříjemného tlaku, který způsobuje hlen nahromaděný v nosních dutinách. V lékárně koupíte studené a horké obklady, které můžete ohřát v mikrovlnce, nebo je na chvíli dát do mrazáku. Můžete ovšem použít i ohřátou žínku, nebo balíček mražené zeleniny.
  8. 8
    Natřete si pod nos mentolovou mast. Různé mentolové masti, jako je například tygří mast, Vicks, nebo Mentholatum, vám mohou pomoci uvolnit dýchací cesty. Naneste si tyto masti přímo pod nos. Zbaví vás zarudnutí a podrážděné pleti v okolí nosu a pomohou vám snáze dýchat.
  9. 9
    Zvedněte hlavu. Platí to zejména v noci, kdy budete muset spát, ale i přes den můžete mít hlavu vyvýšenou. Budete mít volnější nosní dutiny, nebudou se vám v nich usazovat hleny a v noci se vám bude lépe spát.
    • Dejte si pod hlavu několik polštářů navíc, abyste měla hlavu podloženou.

Část 2
Jak se rychleji zotavit

  1. 1
    Jezte kuřecí polévku. Kuřecí vývar vám pomůže několika způsoby. Za prvé má protizánětlivé účinky a za druhé urychluje vylučování hlenu, takže vás zbaví ucpaného nosu a odstraní z vašeho těla viry. Kromě toho jde také o tekutinu, takže pomáhá předcházet dehydrataci. [4]
  2. 2
    Jezte zdravě. Když budete jíst zdravě, rychleji se zotavíte a vyhnete se nachlazení i v budoucnu. Znamená to, že byste se měla vyhýbat sladkostem – nepijte limonády, nejezte sladké potraviny, zmrzlinu a mléčné produkty. [5]
    • Cukr je pro váš imunitní systém velmi nevhodný. Oslabuje imunitní buňky, které napadají viry, takže když budete jíst sladké potraviny, nebudete se cítit lépe. Cukr kromě toho také dráždí již zanícené části těla (například krk).
    • Snažte se jíst více barevných druhů ovoce a zeleniny, jako jsou lesní plody, citrusové plody, kiwi, jablka, hrozny, kapusta, cibule, špenát, batáty, mrkev a česnek.
  3. 3
    Cvičte. Cvičení podporuje imunitní systém, takže vám umožní lépe bojovat proti virům a bakteriím. Lidé, kteří necvičí, jsou náchylnější k nemocem (jako je nachlazení) mnohem více, než lidé, kteří cvičí. Kromě toho se při cvičení vylučují endorfiny, které vám pomohou dosáhnout hlubšího spánku a díky tomu podporují imunitní systém.
    • I když se budete cítit špatně kvůli nachlazení, měla byste se snažit alespoň 30 minut denně chodit, nebo cvičit jógu. Pomůže vám to zbavit se nachlazení rychleji.
  4. 4
    Používejte solný roztok do nosu. Slaná voda vám propláchne nos a naředí hleny, které vám ucpávají dýchací cesty. Kromě toho vás zbaví virových částic a bakterií. Můžete si v lékárně koupit nosní sprchu, nebo používat stříkačku.
    • Smíchejte si ¼ lžičky soli a ¼ lžičkou jedlé sody a 250 ml teplé vody. Nakloňte hlavu nad umyvadlo a jemně si nalijte vodu do jedné nosní dírky. Druhou nosní dírku si zacpěte prstem a počkejte, až vám z ní voda začne vytékat. Zopakujte tento postup 2-3x s oběma nosními dírkami.
  5. 5
    Odpočívejte. Spánek je pochopitelně velmi důležitý, ale i během dne byste se měli věnovat pouze klidným, tichým a nenáročným činnostem. Díky tomu nebudete své tělo zatěžovat a umožníte mu v klidu bojovat s nachlazením. Nemusíte neustále jen spát – stačí, když si lehnete do postele s knihou, nebo budete chvíli jen tak sledovat televizi.

Část 3
Vyhněte se klasickým chybám

  1. 1
    Neberte zinek. Zinek je jednou z látek, u kterých si lidé nejsou jistí její účinností, ale nedávné studie potvrdily, že zinek při nachlazení příliš nepomáhá. Kromě toho má nepříjemné vedlejší účinky, jako je nevolnost, nebo nepříjemná chuť v ústech. [6]
    • Neberte nosní přípravky proti nachlazení s obsahem zinku – tyto produkty mohou způsobit permanentní ztrátu čichu.
  2. 2
    Neberte antibiotika. Antibiotika napadají bakterie, ne viry. Nepomohou vám cítit se lépe a když to s nimi budete zbytečně přehánět, mohla byste si způsobit vážnější problém, například odolnost vůči těmto lékům.
  3. 3
    Neberte echinaceu. Pro většinu lidí braní tohoto přípravku nepředstavuje žádný problém, ale neexistují žádné důkazy o tom, že skutečně pomáhá. Je nepravděpodobné, že by vám tato bylina pomohla se z nachlazení zotavit rychleji. [7]
    • Pokud trpíte astmatem, neměla byste echinaceu brát vůbec. Tyto přípravky prokazatelně zhoršují příznaky astmatu.

Tipy

  • Kupte si polštář s levandulí. Její vůně je velmi uklidňující.
  • Dejte si ručník a pyžamo na radiátor, aby byly stále teplé (buďte ovšem opatrní a dejte si pozor, aby vám prádlo nezačalo hořet).
  • Můžete se mazlit s plyšovým medvídkem, nebo s jinou hračkou – bez ohledu na to, kolik je vám let. Až se zotavíte, nezapomeňte plyšáka vyprat (a neberte si ho s sebou do vany).
  • Bylinné čaje jsou velmi účinné (například máta, jasmín atd). Nejen že chutnají skvěle, ale také hezky voní (pokud je s ucpaným nosem ucítíte). Dříve se bylinné čaje používaly jako univerzální léky. Existují čaje, které jsou určeny speciálně proti nachlazení, například čaj Nachlazení od Teekanee. Tyto čaje vás sice nevyléčí, ale pomohou vám zmírnit příznaky (a chutnají skvěle).
  • Nachystejte si spoustu přikrývek a dek a dejte si je do postele, na gauč, nebo na křeslo, kde budete přes den odpočívat.
  • Pijte hodně vody a smrkejte – nikdy hleny nepolykejte!
  • Používejte levandulové vonné spreje a svíčky. Nastříkejte si před spaním trochu levandulového spreje na polštář.
  • Namočte si flanelovou žínku do teplé vody a přiložte si ji na nos.
  • Pokud vás bolí hlava z ucpaných dutin, promasírujte si je – skutečně se vám uleví!


Varování

  • Pokud jste nachlazení, neměli byste létat letadlem. Tlak v hlavě by se vám mohl zhoršit a dokonce by se vám mohly poškodit ušní bubínky.
  • Pokud chodíte do školy nebo do práce, zůstaňte doma, abyste zbytečně nenakazila ostatní lidi.
  • Dejte si pozor, abyste neusnula ve vaně – je dobré nastavit si budík na dobu, kdy budete chtít vylézt.
  • Pokud jste matkou dítěte a onemocníte, najděte si někoho, kdo se o vaše dítě bude starat, abyste ho nenakazila.


Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Feel Better when You Have a Cold (for Girls), Español: sentirse mejor cuando se tiene gripe (para chicas), Italiano: Sentirsi Meglio Quando Si Ha il Raffreddore (per Ragazze), Português: Se Sentir Melhor Quando Estiver Gripada, Deutsch: Sich als Mädchen besser fühlen wenn du erkältet bist, Русский: улучшить свое состояние при простуде (для девушек), Français: se sentir mieux lorsqu'on a un rhume (et qu'on est une fille), Bahasa Indonesia: Merasa Lebih Baik saat Mengalami Selesma (untuk Perempuan), Nederlands: Je beter voelen bij een verkoudheid (voor meisjes)

Stránka byla zobrazena 1 525 krát.

Byl tento článek přesný?