Jak se emocionálně připravit na těhotenství

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

V tomto článku:Komunikujte s partneremŘešte své obavyMějte pocit emocionální připravenosti

Přivést na svět dítě může být emocionální zážitek. Můžete očekávat mnoho vzestupů a pádů. Během devíti měsíců těhotenství mohou vaše pocity kolísat mezi vzrušením, potěšením, strachem a frustrací. Je důležité se na těhotenství emocionálně připravit. Když budete přemýšlet nad tím, jak se budete cítit a jak se změníte, budete se cítit lépe připravená na proces početí dítěte. Zde je několik věcí, které můžete udělat, abyste se cítila lépe emocionálně připravená.

1
Komunikujte s partnerem

  1. 1
    Zahajte upřímnou konverzaci. Pokud jste ve vztahu, je důležité být na stejné vlně jako váš partner. Rozhodování o početí dítěte je jedno z těch největších, které budete kdy dělat. Ohledně záměrů a tužeb týkajících se rozšiřování rodiny mluvte s partnerem otevřeně. [1]
    • Je mnoho důležitých otázek a obav, které by se měli před založením rodiny prodiskutovat. Někteří lidé mají v mysli určitou časovou osu, co se týče založení rodiny, zatímco jiní se mohou zajímat jen o to, kolik dětí budou mít.
    • Prvním krokem jak se emocionálně připravit na těhotenství je hovořit o detailech okolo rozšiřování rodiny.
    • Je v pořádku, pokud si tím nejste jistí. Řekněte partnerovi, "Mám něco důležitého co bych chtěla probrat. Jsem nervózní tak buď prosím trpělivý."
  2. 2
    Mluvte jasně. Řekněte partnerovi, jak se ohledně těhotenství momentálně cítíte. Pokud máte nějaké obavy, mluvte o nich. Pokud se cítíte připravená pokoušet se o dítě, dejte to najevo jasně. [2]
    • Pokuste se vyjádřit své pocity. Můžete říct, "Cítím, že jsme připraveni udělat v našem životě další krok. Chtěla bych zvážit, zda bychom se nepokusili o dítě. "
    • Nahoďte toto téma, když se cítíte ve vztahu stabilně. V příliš mladém vztahu je často nereálné takovou možnost uskutečnit.
    • Pokud jste ve fázi emocionálního nebo finančního nepokoje, možná budete chtít zvážit vyčkání, dokud se věci neuklidní. Pokud partner nahodí toto téma ve špatný čas, zeptejte se, jestli se k němu nemůžete vrátit později v budoucnu.
  3. 3
    Poslouchejte jeden druhého. Pamatujte, že by to mělo být společné rozhodnutí. Pokud má partner jiný názor, řekněte si, že musíte poslouchat s respektem. Pokud něčemu co partner říkal nerozumíte, zeptejte se ho. [3]
    • Zkuste například parafrázovat. Můžete říct, "Slyšela jsem, že jsi říkal, že nejsi připraven přestat cestovat za prací. Je to tak? "
    • Pokud je partner nerozhodný, buďte ohleduplní. Může to chvíli trvat, než ho přivedete na svůj způsob myšlení.
    • Nebuďte dotěrní a netrvejte na neustálém probírání tématu. Než se k tomu vrátíte, nechte to alespoň několik měsíců být – tím dáte partnerovi čas, aby přemýšlel nad tím, co jste mu řekli.
  4. 4
    Udělejte si průzkum. Když zvažujete udělat životní změnu, je dobré zjistit si mnoho informací. Hledejte užitečné a konstruktivní informace, abyste věděli o čem konverzovat. Doporučuje se udělat si první malý průzkum a najít užitečné zdroje, které vás oba provedou pochopením jaké změny mohou nastat.[4]
    • Je dobré začít tištěnými zdroji, jako jsou svépomocné knihy, knihy o těhotenství, knihy o rodičovství, knihy o sebepoznávání, a zdroje tištěné rodičovskými skupinami nebo těmi, které se zabývají péčí o dítě. Takové zdroje vám pomohou prozkoumat zdravotní a emocionální otázky spojené s těhotenstvím, včetně rizik a stresu.
    • Krom toho jděte ještě dál, za těhotenství a přečtěte si něco o raném dětství. Vyhledejte si zdroje, které probírají jaký dopad má vychovávání dítěte na váš život.
  5. 5
    Zapište si své myšlenky. Když budete monitorovat své myšlenky a emoce, komunikace může být jednodušší. Je to dobrý způsob jak se soustředit na otázky, které chcete řešit se svým partnerem. Zvažte založení deníku, ve kterém můžete zdokumentovat všechny pocity spojené s emocionální cestou těhotenství, včetně rozhodnutí, že se o dítě pokusíte.[5]
    • Je zde i mnohem praktičtější důvod proč se do toho dát – umožňuje vám to sledovat vzestupy a pády vašich pocitů a nálad.
    • Deník může mít mnoho podob – může vám pomoci organizovat myšlenky během zjišťování informací z různých zdrojů, může to být místo, kde vyjádříte své pocity, můžete zde sepisovat porovnávání cen věcí, které si myslíte, že budete pro dítě potřebovat, ale také si zde můžete psát lékařské poznámky.
    • Ujistěte se, že zařadíte informace, které získáte z konverzací s partnerem nebo manželem, návrhy přátel a členů rodiny stejně jako fakta, která načerpáte z tištěných zdrojů.
  6. 6
    Udělejte si časovou osu. Investujte do vhodné antikoncepční metody, dokud nejste připraveni na záměrné početí dítěte. Nejběžnější důvod pro pocit emocionální nepřipravenosti je náhodné těhotenství. Promluvte si s partnerem o antikoncepční metodě, která pro vás bude nejlepší. [6]
    • Vyhněte se těmto obavám řádným plánováním, kdy chcete počít, a odstraněním antikoncepce z běžné rutiny jen když na to přijde vhodný čas. Tímto způsobem budete mít oba kontrolu nad tím, kdy s touhou započnete rodinu na základě vlastního úsudku.
    • Vyberte si metodu, která je pro vás i vašeho partnera nejlepší. Můžete zvážit pesar, nitroděložní tělísko nebo si nechat předepsat antikoncepční tabletky. Kondomy jsou další možností.
    • Poproste lékaře, aby vám pomohl vybrat správnou metodu plánování rodičovství pro vaše tělo. Můžete zajít i do poradny pro plánované rodičovství ve vaší blízkosti.

2
Řešte své obavy

  1. 1
    Udělejte si rozpočet. Když zvažujete těhotenství, je přirozené váhat. Zkuste zjistit, které věci to způsobují. Pro začátek vezměte v úvahu finanční důsledky těhotenství a výchovy dítěte. Finanční nestabilita může vést k emocionální nepřipravenosti obklopující těhotenství. [7]
    • Děti jsou drahé. A stejně tak zdravotní péče. Je nezbytné mít prostředky na řádnou péči o dítě, jinak riskujete pocity, že toho máte nad hlavu a dokonce i pocity podrážděnosti.
    • Promluvte si s partnerem o finančních detailech otevřeně, včetně toho kdo očekáváte, že bude doma a kdy se partner, který se bude o dítě starat především, vrátí do zaměstnání.
    • Pokud si vyberete být matka nebo otec na mateřské, je potřeba si ujasnit finanční strategii abyste se tímto rozhodnutím nedostali do finanční tísně.
    • Buďte realisté. Zvažte, co budou stát návštěvy u lékaře, potraviny, oblečení, denní péče atd. Snažte se snížit zadlužení a ušetřit co nejvíce prostředků před tím, než otěhotníte.
  2. 2
    Připravte své tělo. Mnoho žen se stresuje tím, jaký fyzický dopad na ně bude těhotenství mít. Vyřešení těchto obav vám může pomoci cítit se lépe připravená jak fyzicky tak psychicky. Když se budete starat o fyzické potřeby těla během těhotenství, můžete být lépe připravena i emocionálně. [8]
    • Mnoho žen zažívá velice intenzivní emoce jako důsledek fluktuace hormonální hladiny a dramatických změn, kterými si tělo během těhotenství prochází. Některé ženy jsou překvapené, že mají "mateřský mozek" a nemohou během těhotenství normálně přemýšlet.
    • I když se to netýká všech těhotných žen, ty, kterých ano mohou být velice znepokojené. Může to znamenat zvážit redukování pracovních povinností, naplánování dřívějšího odchodu do postele a nechat si pomoci s věcmi, které jsou pro vás příliš náročné.
    • Pravidelným cvičením a zdravým jídelníčkem můžete získat lepší kontrolu nad svým tělem. To vám může pomoci lépe kontrolovat vaše emoce.
    • Zaveďte zvyk udělat si nějaké jednoduché fyzické cvičení většinu dní v týdnu. Pokud již cvičíte, zeptejte se lékaře, jak můžete svou rutinu přizpůsobit, aby pro vás byla během těhotenství bezpečná.
    • Než otěhotníte, začněte brát preventivně vitamíny. Můžete se ujistit, že přijímáte dostatek kyseliny listové a vápníku. Pokuste se jíst potraviny se zelenými listy jako je kapusta a nízkotučné mléčné potraviny.
  3. 3
    Vytvořte si sebehodnocení. Sepište si seznam otázek, které si položíte před rozhodnutím být těhotná. Tento seznam může zahrnovat obavy nebo naděje nebo jen obecné otázky. Až otázky sepíšete, udělejte si čas a hluboce se zamyslete nad upřímnými odpověďmi. [9]
    • Zeptejte se sami sebe, proč chcete mít dítě. Zamyslete se, jestli je to něco co opravdu chcete, nebo jestli se jen cítíte pod tlakem společnosti.
    • Zamyslete se nad svým systémem podpory. Máte kolem sebe přátele a rodinu, kteří vás podpoří?
    • Jste připraveni změnit své kariérní plány? Myslíte si, že budete chtít pracovat na plný úvazek, až budete mít dítě?
    • Sebepoznání může být velice nápomocné v emocionální přípravě na změny, které těhotenství přinese. Požádejte partnera, aby si také takový dotazník udělal.
  4. 4
    Naplánujte si životní změny. Je zřejmé, že těhotenství ovlivní vaší mysl, tělo, i finanční situaci. Ale nedílnou součástí emocionální přípravy je přemýšlení nad všemi dalšími způsoby jak se váš život změní. Během těhotenství možná nebudete mít energii na váš běžný program. [10]
    • Během počátečního a konečného stádia těhotenství celkově, se možná budete cítit unavená. Pokud je vaše partnerka těhotná, možná budete muset přizpůsobit svůj program, abyste jí dopřáli potřebný odpočinek.
    • Oba partneři by si měli rozmyslet, jestli jsou připraveni na práci v domácnosti navíc. Během těhotenství budete potřebovat trávit mnoho času přípravami.
    • Budete potřebovat vybavit dětský pokoj, koupit doplňky a udělat plán pro péči o dítě. Zamyslete se nad stávajícím životním stylem a zkuste přijít na to, kde najdete další potřebný čas.
    • Možná budete muset také přehodnotit cestování. Jste zvyklí na to, že se sbalíte a jen tak vyrazíte na víkendový výlet? Během těhotenství se možná nebudete cítit fyzicky schopné znenadání vyrazit za dobrodružstvím.
    • Můžete také začít přemýšlet, jak dítě změní váš životní styl. Jste připraveni přidat mezi vaše každodenní rutinní záležitosti ještě péči o další lidskou bytost? Jste připraveni shánět hlídání na každý večer, kdy si budete chtít vyrazit?
  5. 5
    Promluvte si s lékařem. Od počátku až do konce těhotenství je lékař výborným zdrojem informací. Můžete si sjednat schůzku a prodiskutovat své plány ohledně početí. Buďte upřímní a otevření ve všech otázkách a obavách, které máte.[11]
    • Udělejte si seznam otázek, které chcete položit svému lékaři. Naplánujte diskuzi o hormonálních změnách, a o tom, jak ovlivní vaše emoce.
    • Můžete se také zeptat na cokoliv, čeho se obáváte. Například, máte-li v rodině cukrovku nebo jiné onemocnění, můžete poprosit lékaře, aby vám udělil nějaká doporučení.
    • Poproste partnera, aby s vámi na tuto schůzku šel. Od počátku plánování dítěte by se mělo vynakládat společné úsilí. Díky tomu budete oba cítit emocionální podporu.

3
Mějte pocit emocionální připravenosti

  1. 1
    Požádejte o radu. Dobrý způsob jak se cítit lépe připraveni na těhotenství je mluvit s ostatními. Čerpejte z lehce dostupných realistických zdrojů informací – od členů rodiny, kteří už si zažili vychovávání dětí. Promluvte si s přáteli a členy rodiny, kterým věříte o emocionální povaze těhotenství a rodičovství. [12]
    • Jedinci, kteří mají zkušenost s těhotenstvím a rodičovstvím vám mohou poskytnout užitečné rady a zdroje, díky kterým se můžete připravit na emocionální změny, které přijdou a na dlouhotrvající emoční transformaci způsobenou nově narozeným potomkem.
    • Poproste přátele, ať jsou upřímní. Můžete říct, "Co bylo největší výzvou tvého těhotenství?"
    • Buďte zdvořilí. Než se budete ptát na osobní otázky, zeptejte se přítelkyně, jestli jí nevadí s vámi takové věci probírat.
  2. 2
    Naučte se meditovat. Mnoho žen tvrdí, že je meditace během těhotenství velice užitečná. Pomůže uvolnit napětí a podnítit klidný spánek. Zvažte doplnit meditaci, do své před-těhotenské rutiny. [13]
    • Pokud máte meditaci již jako zvyk, bude to pro vás přirozené pokračovat v ní i během těhotenství. Meditace má mnoho emocionálních výhod, jako třeba, že vás udržuje v klidu.
    • Vyhledejte si aplikaci, která vás meditací provede. Začněte cvičit po 5 minutách denně.
    • Najděte si pohodlné místo k sezení. Zkuste na zem položit pohodlný polštář, zavřete oči a soustřeďte se na meditaci.
  3. 3
    Vytvořte si záložní plán. Některé páry mají problémy s přirozeným početím. Možná se vám to nemusí stát, ale může být užitečné problém identifikovat před tím, než se objeví. Promluvte si s partnerem o tom, jestli byste byli otevření ke zkoušení jiných metod početí, nebo ne. [14]
    • Je mnoho způsobů, jak vám mohou lékaři pomoci s početím. Zvažte, zda byste byli ochotní zkusit hormonální terapii nebo mimotělní oplodnění.
    • Pamatujte na to, že adopce je také možností. Mnoho páru se rozhodne adoptovat dítě, v případě že nejsou schopní přirozeně počít.
    • Upřímně si s partnerem promluvte o tom, jak důležité je mít děti a co si pro to přejete udělat.
  4. 4
    Přemýšlejte o porodu. Zvažte, jaký máte pocit z porodu. Chtěli byste spolupracovat s dulou? Nebo mít tradiční porod v nemocnici? Když budete přemýšlet o těchto věcech dopředu, můžete se cítit lépe připraveni. [15]
    • Uklidňující může být i plán navštěvovat pravidelně lekce určené nastávajícím rodičům k porodu a hodiny péče o dítě po porodu.
    • Mluvte s lékařem a partnerem o tom jakou zkušenost byste rádi měli.
    • Můžete si přečíst i knihy o tom jaký je porod. Dobrý způsob jak se dozvědět i jiné individuální příběhy jsou blogy.
  5. 5
    Udělejte si seznam úkolů. Mnoho žen a jejich rodičů, nacházejí emocionální útěchu a stabilitu když si mohou odškrtnout úkoly spojené s porodem jeden po druhém. Vytvořte si seznam úkolů, které musíte udělat. Jakmile otěhotníte, můžete začít na seznamu pracovat.[16]
    • Zvažte, že si nakreslíte rozvrh, kam zaznamenáte vhodný časový prostor pro každou věc, které chcete dosáhnout. Nejdůležitější je, zaměřit se na to, abyste byli co nejodpočinutější, nejspokojenější a neuspěchaní, jak to jen jde.
    • Buďte si vědomi, že mnoho žen ke konci těhotenství prožívá instinkt, běžně nazývaný "hnízdící", období intenzivní aktivity, která vzniká stimulací energie, abyste měli pokoj pro dítě a další potřeby připravené. To vám může pomoci, abyste měli věci, které jste nechali na poslední chvíli připravené s elánem.
  6. 6
    Mluvte o svých pocitech. Pravidelně během těhotenství komunikujte. Nejlepší způsob jak se před a během těhotenství připravit je pravidelně komunikovat o vašem strachu, nadějích, touhách a obavách. Komunikace s partnerem, rodiči, a přáteli pomůže ulehčit emocionálním obtížím, které jsou běžně s těhotenstvím spjaté. [17]
    • Pamatujte, že si procházíte psychicky a emocionálně náročným obdobím a je důležité využít podporu ostatních, abyste posílili svou morálku. Díky tomu budete cítit, že to zvládnete.
    • I když žijete daleko od většiny členů rodiny, vždy jsou v okolí zdroje z nemocnice nebo od porodní asistentky, kde můžete získat dodatečnou podporu. Internet může být dalším zdrojem podpory, když se připojíte k nějaké online těhotenské poradně.

Tipy

  • Jednoduše se můžete cítit zahlcení informacemi, když jich ze svého okolí přijímáte příliš. Rozlišujte, koho budete poslouchat.
  • Zvažte, že si přečtete knihy o těhotenství a rodičovství jako pár, abyste mohli své otázky a nápady prodiskutovat ihned, jakmile vyvstanou. Existují také aplikace a další interaktivní zdroje, které přenesli těhotenství na internet.
  • Je důležité si uvědomit, že žádné množství průzkumů vás nemůže skutečně připravit na všechny nečekané zvraty a obraty, se kterými se během těhotenství a po porodu setkáte.
  • Otevřená mysl a smysl pro dobrodružství vám pomohou připravit se na vzrušení, které těhotenství přináší.


Reference

  1. http://www.parents.com/getting-pregnant/pre-pregnancy-health/general/before-getting-pregnant/#page=1
  2. http://www.parents.com/getting-pregnant/pre-pregnancy-health/general/before-getting-pregnant/#page=1
  3. http://psychcentral.com/lib/attention-couples-becoming-a-skilled-listener-and-effective-speaker/
  4. http://familydoctor.org/familydoctor/en/pregnancy-newborns/your-body/things-to-think-about-before-youre-pregnant.html
  5. http://www.pregnancy-info.net/journaling-prepregnancy-and-pregnancy-experiences.html
  6. http://www.webmd.com/baby/getting-pregnant-15/charting
  7. http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/getting-pregnant/are-you-ready-baby?page=2
  8. http://www.womenshealth.gov/pregnancy/before-you-get-pregnant/preconception-health.html
  9. http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/getting-pregnant/are-you-ready-baby?page=2
Ukázat více... (8)

Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Emotionally Prepare for Pregnancy, Español: prepararse emocionalmente para el embarazo, Italiano: Prepararti per la Gravidanza dal Punto di Vista Emotivo, Русский: эмоционально подготовиться к беременности, Português: se Preparar Emocionalmente para a Gravidez, Bahasa Indonesia: Mempersiapkan Kehamilan secara Emosional, Tiếng Việt: Chuẩn bị Sẵn sàng về mặt Cảm xúc cho Quá trình Mang thai, Français: se préparer émotionnellement à une grossesse, Deutsch: Sich emotional auf eine Schwangerschaft vorbereiten, 中文: 做好怀孕的心理准备, العربية: العمل على الاستعداد النفسي للحمل, 한국어: 임신과 출산에 감정적으로 대비하는 법, ไทย: เตรียมความพร้อมทางอารมณ์สำหรับการตั้งครรภ์

Stránka byla zobrazena 3 230 krát.
Byl tento článek přesný?