Jak se přestat stydět

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Získejte sebedůvěruMluvte s novými lidmi

Stydlivost je nepříjemný pocit, který se může objevit ve společenském prostředí a který vám brání dosáhnout osobních nebo společenských cílů.[1] Jste stydlivý člověk? Způsobuje vám představa rozhovoru s neznámým člověkem křeče v břiše? To je v pořádku, stydlivost je velmi běžný problém. Stejně jako jinou nežádoucí vlastnost ji můžete překonat díky správným postupům.

Část 1
Získejte sebedůvěru

  1. 1
    Zamyslete se nad tím co chcete změnit a proč. Vadí vám, že vám scházejí sociální dovednosti? Bojujete s povrchními rozhovory, ukazováním svých pocitů, často vám v konverzaci docházejí témata a mlčíte, máte jiné praktické problémy? Nebo možná společenský život zvládáte dostatečně dobře, ale přesto byste si přáli, abyste se vždycky necítili tak nepříjemně a nejistě.
    • Také se sami sebe zeptejte jak moc se doopravdy chcete změnit - ne každý je nebo může být společenský člověk. Nemrhejte svou energií srovnáváním se s ostatními. Neříkejte si, že byste měli být jako oni. Jen se tím ujistíte o své nedostatečnosti a budete se cítit jako jiní, osamělí a v nejhorších případech i horší, než druzí.
  2. 2
    Změňte svoje uvažování. Sociálně úzkostlivým lidem běží často hlavou proud negativních myšlenek. "Vypadám trapně," "Nikdo se mnou nemluví," nebo "Budu vypadat jako idiot," jsou myšlenky, které vám mohou běžet hlavou stále dokolečka. jak můžete nejspíš říct, všechny tyto myšlenky jsou negativní a pouze vás podporují ve stydlivosti a chabém sebevědomí.
    • Pokuste se prolomit koloběh zažitého negativního myšlení tím, že si budete uvědomovat, když přicházejí a bojovat proti nim logikou. Například jen proto, že jste nervózní v davu lidí nebo na párty, ještě nevypadáte trapně. ostatní lidé okolo vás možná také bojují s nervozitou.
    • Změna uvažování neznamená jen snaha o pozitivní myšlení, ale také realističtější perspektivu. Mnoho negativních myšlenek má kořeny v iracionálním přesvědčení. Když najdete důkazy, které svědčí proti vašim negativním myšlenkám, získáte také jiný pohled na situaci.[2]
  3. 3
    Soustřeďte svou pozornost na okolí, nikoli na sebe. Je to jeden z nejdůležitějších aspektů stydlivosti a sociální úzkosti. Většina stydlivých lidí to nedělá záměrně, ale neustále na sebe v rozhovoru strhávají pozornost. Tím si sami sebe uvědomujete a dostáváte se do začarovaného kruhu. Průzkumy ukázaly, že to možná hraje roli v tom, proč lidé mohou propadat panice i po mírně úzkostných zážitcích.[3]
    • Místo toho, abyste si uvědomovali, že se stydíte, nebo že jste možná řekli něco trapného, se snažte ke svým nedostatkům přistupovat s lehkostí. Zasmějte se tomu nebo to nechte být aniž byste přitahovali pozornost k tomu, co podle vás byla chyba. Většina lidí s vámi bude soucítit - pocit spojení jako lidé je snazší, než si myslíte.
    • Ukažte zájem o ostatní lidi a/nebo o své okolí. Možná vám připadá, že se na vás každý dívá, ale většinou vás lidé neodsuzují. Jádrem situace je zkreslené vnímání. Ostatní lidé mají plno práce sami se sebou a ve většině případů se nesnaží o to, potopit vás.
    • Běžně rozšířený mýtus je, že stydliví lidé jsou introverti. Introverti si ale ve skutečnosti užívají samotu a svoje baterky dobíjí časem, stráveným o samotě. Naproti tomu stydliví lidé zoufale touží po kontaktu s ostatními, ale obávají se odsouzení.[4]
  4. 4
    Pozorujte, jak se ostatní sebevědomě pohybují ve společnosti. Nápodoba je skvělý způsob, jak získat sebevědomí. Pochopitelně, že byste neměli slepě kopírovat jiného člověka, ale sledovat někoho, kdo je sociálně obratný, vám může přinést nápady na to, jak zvládat určité situace.[5]
    • Pokud dotyčného člověka dobře znáte, můžete ho zkusit požádat o radu. Řekněte mu, že jste si všimli, že se ve společnosti pohybuje velmi obratně a zeptejte se, zda by vám nedal nějaké užitečné tipy. Můžete být překvapeni, až se dozvíte, že jeden z lidí, kterého obdivujete pro jeho sociální dovednosti, je ve skutečnosti zrovna tak stydlivý, jako jste vy.
  5. 5
    Pokud máte problém překonat stydlivost sami, můžete zkusit pomoc odborníka. Občas bývá extrémní stydlivost příznakem úzkostné poruchy osobnosti. Lidé s touto poruchou mají extrémní strach z toho, že je budou druzí lidé posuzovat a odsuzovat, což nakonec může vést k tomu, že mají velmi málo nebo žádné přátele ani životního partnera.[6]
    • Váš psycholog vám může pomoci s diagnózou úzkostné poruchy osobnosti a s vybudováním zdravějších vzorců chování, abyste získali dostatek sebevědomí a přestali se vyhýbat lidem a společenským situacím.

Část 2
Mluvte s novými lidmi

  1. 1
    Buďte přístupní. Měli byste chuť navázat hovor s někým, kdo sedí za stolem se skloněnou hlavou, nebo se neustále tváří kysele? Nejspíš ne. Naše řeč těla umožňuje ostatním vytvářet si o nás předpoklady ještě dřív, než promluvíme. Snažte se nedívat na zem na svoje boty, a pokuste se místo toho o malý, sebevědomý úsměv a oční kontakt.
    • Otevřená řeč těla vysílá ostatním signál, že máte chuť s nimi komunikovat. Seďte lehce nakloněni dopředu, směrem k člověku, se kterým mluvíte, s uvolněnými pažemi a nohama a snažte se o uvolněnou pozici.
    • Uvědomte si, že vaše řeč těla nejen určuje, jak vás lidé vnímají, ale také váš vlastní výkon. Průzkumy ukazují, že některé silné pozice – jako uvolněný postoj s otevřenou náručí – má vliv na to, zda se dotyčný cítí jako ve vedoucí nebo vítězné pozici. Na druhou stranu uzavření se například do pozice plodu v děloze vyjadřuje bezmoc a zranitelnost.
    • Jedna oblíbená studie prokázala, že tyto pozice dominance a síly jsou takto univerzálně vnímány všemi živými bytostmi – lidmi, primáty, dokonce i ptáky. Tatot studie pak dále předpokládá, že když se záměrně postavíme do této polohy ve chvíli, kdy se cítíme nejistě, začneme tomu věřit. Za každé situace tedy máme moc ovládat hladinu našeho sebevědomí.[7][8]
    • Když se na dvě až pět minut postavíme do polohy síly, změní se chemické pochody ve vašem mozku, stoupne hladina testosteronu a poklesne množství stresových hormonů. I pouhá vizualizace těchto pozic vám pomůže cítit se sebejistější a být ochotni podstoupit rizika.
  2. 2
    Jděte do toho. Nejlepší způsob, jak se setkat s lidmi je aktivně vyhledávat místa, kde je můžete potkat. Jděte na taneční večírek, který pořádá vaše škola nebo na vánoční párty s kolegy z práce. Pokuste se seznámit alespoň s jedním člověkem do konce večera. Najděte si kroužek mladých básníků a odhodlejte se přečíst své verše před ostatními.
    • Jeden výzkumník kdysi přiznal, že se mu nejlépe podařilo překonat svou stydlivost, když šel na brigádu do fast foodu. Brigáda v Mc Donaldu během dospívání ho donutila komunikovat každý den i s úplně cizími lidmi. Stále je v některých sociálních situacích trochu nesvůj, ale díky této zkušenosti se stal i přes svou stydlivost mnohem úspěšnější.[9]
    • Požádejte své přátele, zda by vás nepřestavili ně´jakým svým kamarádům či známých. Je to skvělý způsob, jak se seznámit s novými lidmi. Navíc se nebudete muset bát, že budete s úplně cizími lidmi, protože váš známý bude fungovat jako prostředník. Chvíli mluvte se svým kamarádem a pak se pomalu oddělte a začněte konverzovat se společnými známými.
  3. 3
    Trénujte si hovor. I když to může znít divně, zkuste se postavit před zrcadlo nebo zavřít oči a představit si, jak s někým hovoříte. Když se budete cítit připraveni předtím, než vkročíte do neznámého společenského prostředí, pomůže vám to zmenšit vaši úzkost. Dívejte se na svoje interakce s ostatními jako na hraní rolí ve filmu. Představte si sami sebe jako zářivou osobu, která přitahuje všechny ostatní. Pak jděte mezi lidi a začněte trénovat v terénu.
  4. 4
    Ukažte svoje nadání. Když budete rozvíjet své silné stránky, nejen že se vám zvýší sebevědomí ve styku s druhými, ale také pro ně budete mnohem zajímavější a lákavější. Například, pokud máte rádi umění, zapojte se do nějaké kreslící hry. Pokud se budete cítit sebejistí, snadněji zazáříte. Najděte si přátele a známé, se kterými sdílíte podobné zájmy a koníčky a sbližte se s nimi. Spoustu nových kamarádů také získáte i jen tím, že budete dělat to, co umíte a co vás baví.
  5. 5
    Rozdávejte upřímné lichotky. Nemusíte to přehánět. Skvělý rozhovor ale může začít i větou jako „Máš moc hezkou košili. Koupila sis ji v (jméno obchodu)?“ Komplimenty přirozeně vzbuzují v ostatních pozitivní dojem, protože se pop nich cítí příjemně. Navíc i vy odejdete s úsměvem na tváři, protože chválení druhých vzbudí příjemné pocity i ve vás.[10]
    • Pokud dotyčného člověka znáte, oslovte ho jménem, až mu budete lichotit. Také buďte konkrétní. Neříkejte jenom „Tobě to dnes ale sluší“. Řekněte raději „Líbí se mi tvůj nový účes. Ta barva ti jde opravdu báječně k pleti.“
    • Pokuste se třikrát až pětkrát za den někoho pochválit – nejlépe pokaždé někoho jiného. Lidi, se kterými se setkáváte při svých každodenních činnostech, nebo je náhodně potkáte. Uvidíte, kolik rozhovorů tak začnete a kolik lidé se díky vám bude cítit na konci rozhovoru lépe, než předtím, než vás potkali!
  6. 6
    Jděte na to po malých krůčcích. Když se budete o pokrok snažit po malých, snadno zdolatelných úsecích, půjde vám to lépe. Pokaždé se něco nového naučíte a budete hrdí na to, jak se stále zlepšujete. Dělejte věci jako začínat rozhovor s cizím člověkem a vyhledávejte příležitosti, kde můžete být obklopeni lidmi. Nezapomínejte oslavovat malá vítězství, ať už zvládnete několik lidí pochválit, nebo překonáte své negativní myšlenky.

Tipy

  • Pokuste se udělat malý krok kupředu každý týden (nebo každý den). Například pokud je pro vás velmi těžké udržet konverzaci, snažte se pokaždé, když s někým mluvíte, rozhovor o kousek prodloužit. Dobrou volbou je například klást druhému člověku otázky.
  • Některým lidem dělá potíže jít kamkoliv sami. Zkuste jít sami do kina na film. Jak se můžete stydět ve tmě? Navíc ostatním lidem ve frontě ukážete, že máte dost sebevědomí na to, abyste to zvládli sami. Hrajte to, dokud to opravdu nezvládnete!
  • Pokud s něčím potřebujete pomoc, požádejte o ni. Když budete všechno držet uvnitř, budete trpět úzkostí a toho, co chcete ,stejně nedosáhnete.
  • Mluvte s náhodnými lidmi, i s těmi, které neznáte. Buďte milí a brzy uvidíte, že získáte skvělou pověst!
  • Zapojte se do nějakého sportu. Je to jedinečný způsob, jak se seznámit s novými lidmi, vylézt ze stydlivé ulity a ukázat své sportovní nadání.
  • Je vždycky dobré zapojit se do rozhovoru s kamarády nebo vlastně s kýmkoliv. Občas je nicméně úplně v pořádku jen sedět a naslouchat. To je jedna z výhod toho, být stydliví – můžete poslouchat a mít tak o všem přehled.

Varování

  • Překonat svou stydlivost je náročný úkol. Nečekejte, že se jeden den budete stydět a druhý den budete řečnit před davy lidí. Takhle to nefunguje. Mějte trpělivost a pamatujte, že „ani Řím nepostavili za den.“
  • Buďte sami sebou a nedovolte ostatním lidem, aby vás sráželi dolů.

Informace o článku

Kategorie: Citové zdraví

V jiných jazycích:

English: Not Be Shy, Italiano: Smettere di Essere Timido, Português: Não Ser Tímido, Deutsch: Schüchternheit bekämpfen, Español: dejar de ser tímido, Français: vaincre sa timidité, 中文: 不要害羞, Русский: не быть застенчивым, Nederlands: Niet verlegen zijn, Tiếng Việt: Tạm biệt Tính nhút nhát, ไทย: ไม่เป็นคนขี้อาย, 日本語: 内気な性格を克服する, العربية: التخلص من الخجل, 한국어: 수줍어하는 성격을 극복하는 법

Stránka byla zobrazena 3 026 krát.
Byl tento článek přesný?