Jak se přestat vymlouvat

3 Metody:Učte se o sobě a svých výmluváchVezměte cíle do svých rukouPřekonávání překážek

Pokud chcete dosáhnout úspěchu v životě, práci a vztazích, je nutné, abyste se naučili přestat vymlouvat. Různé psychologické teorie nám pomůžou pochopit, proč se vymlouváme, jak se výmluvám vyhnout a jak převzít zodpovědnost za svoje činy.

1
Učte se o sobě a svých výmluvách

  1. 1
    Zjistěte, kde se nachází vaše těžiště kontroly. Prvním krokem k tomu, abyste si přestali dělat výmluvy, je zjistit, jak moc se považujete za pány svého života. Výmluvy často vznikají tak, že se snažíte vinu přesunout na okolnosti, které nemůžete ovládat. Pokud se uslyšíte říkat, že nemůžete zhubnout, protože váš partner moc často peče, přenášíte vinu na někoho externího, přičemž byste naopak měli převzít odpovědnost vy sami.[1]
    • Interní těžiště kontroly znamená, do jakého rozsahu jste schopni převzít zodpovědnost za své činy a jak moc věříte, že ovládáte svůj život. Interní těžiště kontroly vás lépe připravuje na budoucí úspěchy.[2]
    • Externí těžiště kontroly chrání váš obraz sebe sama, jelikož svaluje vinu na osud nebo ostatní lidi a nepřiznává, že za chyby nebo selhání můžete vy.
  2. 2
    Přemýšlejte o soběstačnosti. Víra, že určitý úkol splníte, významně ovlivňuje skutečné splnění daného úkolu, ať už se jedná o práci, cvičení nebo osobní cíle. Soběstačnost se zakládá na minulých zkušenostech s úkolem, vnímání toho, jakou zkušenost měli s úkolem ostatní, jak se k vám lidé chovají v souvislosti s úkolem a vaše emoce spojené s daným úkolem.
    • Pokud se vám v minulosti dařilo nabírat svalovou hmotu zvedáním činek a vidíte, že ostatní dělají to stejné, a pokud posloucháte kladné komentáře ostatních na své větší svaly a jste pyšní, když se podíváte do zrcadla, svalová hmota vám pravděpodobně znovu naroste a nebudete se vymlouvat, že to nejde.[3]
  3. 3
    Zvyšte pocit osobní efektivity. Sebedůvěru můžete budovat mnoha různými způsoby. Malé změny vám umožní rychle dosáhnout cílů a zvýšit si osobní efektivitu.[4]
    • Zkuste pro začátek dělat malé změny. Než abyste se pokoušeli zlepšit celé své stravování, můžete jeden týden zkusit zvyšovat příjem vody a potom se další týden vrhnout na omezování cukrovinek.
    • Vzpomínejte na minulé úspěchy. Když zavzpomínáte na své dříve dosažené cíle, podpoří vás to v práci na cílech budoucích.
    • Svůj úspěch si představujte. Představte si sami sebe v šatech menší velikosti.
    • Vyberte si svůj vzor. Pokud chcete zhubnout, najděte kamarádku, které se to nedávno povedlo, a nechte se jí inspirovat nebo si od ní poradit.
    • Nechte si trochu prostoru pro pochybování. Neočekávejte, že všechno bude perfektní, protože vás na cestě určitě potkají překážky a nezdary. Když od sebe budete očekávat, že budete dokonalí, povede to jen ke zklamání. Když budete o sobě trochu pochybovat, snadněji se přizpůsobíte a posunete dál.
  4. 4
    Prozkoumejte své vlastní neúspěchy. Udělejte si seznam výmluv, které děláte, a zvažte, proč se vymlouváte. Pak se rozhodněte, kterých se chcete zbavit nejdříve.
    • Zamyslete se, jak se vymlouváte v souvislosti s pracovním výkonem. Pokud například zjistíte, že si stěžujete na termíny, možná potřebujete přehodnotit své pracovní postupy.[5]
    • Zjistěte, jaké výmluvy děláte o svém zdraví.[6] Jednou z nejčastějších výmluv je, že nemáte čas na pohyb. Proto lékaři doporučují rozdělit cvičení do desetiminutových bloků. To je třeba svižná procházka jen během pauzy na kávu.[7]
    • Popřemýšlejte, jak se vymlouváte ohledně svých životních cílů. Udělejte si seznam toho, čeho chcete v životě dosáhnout. Zapište si také, proč se vám zdá, že těch cílů nedosahujete, a zkuste problémy začít řešit a překonat osobní překážky. Pamatujte na to, že nic se nezmění, pokud se nezměníte vy sami.[8]

2
Vezměte cíle do svých rukou

  1. 1
    Své cíle podrobte analýze. Pokud chcete porozumět tomu, jak můžete lépe dosáhnout svých cílů, potřebujete je pozorně prozkoumat a určit, zda jsou realistické a ve vaší moci. Potom určete, co vás na nich děsí, a uvědomte si, jaké předpoklady o nich podvědomě máte.[9]
    • Pokud například tvrdíte, že chcete být úspěšnější v práci, zjistěte, co fráze „úspěšnější“ vlastně znamená. Možná se nespravedlivě porovnáváte s očekáváním svých rodičů nebo s kolegou, který ve firmě pracuje o mnoho let více než vy.
  2. 2
    Cíle si stanovte pomocí metody SMART. Ujistěte se, že váš cíl je konkrétní (Specific), měřitelný (Measurable), dosažitelný (Attainable a Achievable), odpovídající a realistický (Relevant a Realistic) a termínovaný (Timely). Když si stanovíte cíle metodou SMART, je pravděpodobnější, že jich dosáhnete.[10]
    • Konkrétní cíle mají velmi přesné zaměření. Neříkejte, že se chcete zlepšit v práci. Místo toho si určete, že tento měsíc chcete získat 5 nových klientů. Když budete přemýšlet o osobách, věcech, místech, času a důvodech spojených s vašimi cíly, zajistíte, že budou konkrétní.
    • Pomocí měřitelných cílů můžete snáze sledovat svůj pokrok. Místo obecného „chci zhubnout“ určete, že tento měsíc chcete zhubnout dvě kila.
    • Pomocí dosažitelných cílů zajistíte, že vás neporazí nerealistické očekávání. Možná chcete vydělávat víc peněz, ale realističtější je snaha získat v prodejích o 10 000 Kč víc než o 100 000 Kč víc.
    • Díky odpovídajícím cílům nebudete zbytečně mrhat časem na věci, které vám ve skutečnosti nepomůžou. Pokud chcete být při tanci ohebnější, zapište se na gymnastiku místo šachů.
    • Cíle se stanoveným termínem vám dávají informaci o cílovém datu. Někteří lidé potřebují k práci vidinu deadlinu. Můžete například stanovit, že do konce měsíce chcete napsat 10 000 slov svého románu.
  3. 3
    Zkuste převzít osobní zodpovědnost a přesuňte se do interního těžiště kontroly. Jakmile převezmete odpovědnost například za efektivitu svého pracoviště, můžete k řešení problému lépe přispívat. Manažeři a zaměstnanci, kteří jsou sebevědomější, ovlivňují ostatní, probouzejí aktivitu a sami něco dělají, bývají více respektováni a cítí se v práci úspěšněji.[11]
    • Převzetí odpovědnosti také znamená, že přiznáte své chyby a nebudete se za ně vymlouvat. Každý člověk dělá chyby, ale když budete upřímní a zodpovědní, snáze se z nich poučíte a dokážete se přes ně přenést.[12]
    • Připomeňte si, že můžete ovlivnit svou situaci a okolí. Pokud se tak rozhodnete, můžete se změnit.
  4. 4
    Zaměřte se na monitorování sebe sama. Hlídání sebe sama znamená, že jste schopni sami sebe zhodnotit a lépe se přizpůsobit situaci. Když budete umět v určité situaci přesně zhodnotit své schopnosti, styl a cíl, budete schopni adaptovat se na situaci, což vede k úspěchu v dosahování cílů.[13]
    • Pokud dokážete sledovat a přizpůsobit způsob komunikace v práci podle toho, s kým mluvíte, můžete se lépe spřátelit s kolegy a stát se lepším vedoucím, když pracujete s více zaměstnanci v různých rolích.

3
Překonávání překážek

  1. 1
    Rozvíjejte svou schopnost řešit problémy. Sepište, co vás trápí, a zamyslete se, jakými různými způsoby můžete k problému přistoupit. Poté zhodnoťte plusy a mínusy každého přístupu, zaveďte postup a zhodnoťte výsledek.
    • Zapisování problémů a brainstorming možných řešení, ať už jsou jakkoliv nereálná, je smysluplný způsob řešení problémů.[14]
  2. 2
    Buďte vynalézaví. Nápaditost je jedním z klíčových faktorů zvládnutí jakékoliv výzvy.
    • Důmyslnost také zahrnuje, že dokážete požádat ostatní o pomoc. Nebojte se tedy obrátit na svoji rodinu, přátele nebo kolegy.[15]
  3. 3
    Proveďte sebehodnocení. Sledujte a hodnoťte své činnosti, ať už se jedná o počet uzavřených prodejů v práci nebo vaření doma místo objednávání z restaurací. Je to jeden z nejlepších způsobů, jak sledovat své pokroky, a zjistit, co funguje a co ne. Jakmile začnete sledovat své cíle a dosahovat jich, můžete začít se sebehodnocením.
    • Buďte sami sobě kritikem. Když hodnotíte sami sebe, buďte objektivní a realističtí. Pamatujte: „Pokud se má tak stát, závisí to na mně.“[16]
  4. 4
    Přehodnoťte své vyjadřování. Pokud zjistíte, že o sobě pochybujete a říkáte „nedokážu to“ nebo „kdyby jenom“, dostáváte se do externího těžiště kontroly a můžete se začít cítit uvěznění ve své současné situaci. Místo toho si řekněte: „Myslím, že to zvládnu.“[17]
    • Opakujte si pozitivní výroky jako „Dokážu to.“ nebo „Zlepšuju se.“
    • Analyzujte své „kdybych jenom“ výroky a přeformulujte je pozitivněji. Například „Kdybych jenom měl/a víc času.“ můžete změnit na „Dokážu si najít deset minut denně na jógu.“ Víra v sama sebe je půl úspěchu.

Zdroje a citace

  1. http://web.calstatela.edu/faculty/jshindl/cm/Excuse%20and%20Responsibility%20Psychology.htm
  2. https://www.boundless.com/definition/locus-of-control/
  3. http://nationalforum.com/Electronic%20Journal%20Volumes/Lunenburg,%20Fred%20C.%20Self-Efficacy%20in%20the%20Workplace%20IJMBA%20V14%20N1%202011.pdf

Ukázat více... (14)

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Stop Making Excuses, Русский: перестать придумывать оправдания, Español: dejar de poner excusas, Português: Parar de Inventar Desculpas, Italiano: Smettere di Accampare delle Scuse, Deutsch: Keine Ausreden mehr erfinden, Français: cesser de trouver des prétextes, 한국어: 변명하지 않는 법, Bahasa Indonesia: Berhenti Membuat Alasan, ไทย: หยุดหาข้อแก้ตัว, Nederlands: Stoppen met uitvluchten verzinnen, العربية: التوقف عن اختلاق الأعذار

Stránka byla zobrazena 985 krát.

Byl tento článek přesný?