Stáhnout PDF Stáhnout PDF

Nepravidelné vyprazdňování způsobuje bolest břicha, snížení chuti k jídlu a pocity nafouknutí. Pokud jste nebyli na toaletě již několik dní, existuje několik způsobů, jak si pomoci. Začněte s jemnějšími metodami a v případě potřeby přejděte k účinnějším metodám léčby zácpy.

Metoda 1
Metoda 1 ze 3:
První den

  1. 1
    Pijte hodně tekutin. Měli byste každý den vypít alespoň dva litry vody. Když nebudete mít ve střevech dostatek tekutiny, zpomalí se vám zažívání a budete mít tvrdou stolici.
  2. 2
    Dejte si jeden nebo dva šálky kávy nebo čaje s kofeinem. Při zpracování kofeinu si tělo bere vodu ze střev, takže se zrychlí peristaltika. Neměli byste to s kofeinem ovšem přehánět, abyste nebyli dehydrovaní.
    • Teplé nápoje jako je čaj nebo káva vám také pomohou dosáhnout pravidelnějšího vyprazdňování. Zvykněte si je pít ráno. [1]
  3. 3
    Jděte na dlouhou procházku, nebo si zacvičte. Při cvičení rozpohybujete střeva a podpoříte trávení. I v případě, že se kvůli zácpě cítíte špatně, byste neměli ležet nebo sedět – jděte ven a pohybujte se. [2]
  4. 4
    Neberte léky proti bolesti. Aspirin, ibuprofen a další léky proti bolesti způsobují zácpu a měli byste se jim vyhýbat. V případě potřeby si vezměte vlákninu nebo projímadlo. [3]
  5. 5
    Snězte 4-6 sušených švestek. Sušené švestky obsahují spoustu vlákniny a zrychlují zažívání. Při jednom klinickém testu se zjistilo, že sušené švestky uleví od zácpy až 70% pacientům. [4]
  6. 6
    Pokud jste v posledních 24 hodinách nesnědli dostatek vlákniny, vezměte si vlákninu ve formě doplňku stravy. Seženete ji bez předpisu v lékárně.
  7. 7
    Nevzdalujte se od toalety a v případě potřeby ihned jděte. Možná máte zácpu proto, že zadržujete vyprazdňování i v době, kdy se vám skutečně chce. V takovém případě se vám stolice vysuší a dojde k zácpě.
    • Pokud cestujete nebo měníte svůj denní režim, je velká pravděpodobnost, že budete trpět zácpou. Začněte jíst více bílého jogurtu a sušených švestek a nevzdalujte se od toalety. Pokud letíte letadlem, kupte si místo do uličky a pokud jedete autem, zastavujte na benzinových pumpách.
    • Udělejte si doma na toaletě pohodlí. Zavřete za sebou dveře a ujistěte se, že vás nebude nikdo vyrušovat.
    • Pokud vám tyto strategie nepomohou, můžete se objednat k lékaři na biofeedback a naučit se uvolňovat a zatínat svaly pánevního dna.
  8. 8
    Při vyprazdňování se snažte být vždy v klidu. Nevyvíjejte na sebe tlak a nestresujte se.
    Reklama

Metoda 2
Metoda 2 ze 3:
Druhý den

  1. 1
    Omezte mléčné produkty. Nesnášenlivost laktózy a mléčných produktů často způsobuje zácpu. Pokud si chcete dát nějaký mléčný výrobek, vyhněte se sýrům a mléku a dejte si raději přírodní bílý jogurt s obsahem bakterií, které podporují zažívání. [5]
  2. 2
    Jezte hodně ovoce a zeleniny. K snídani si dejte ovocné smoothie, k obědu si dejte salát s listovou zeleninou, jako je špenát, nebo kapusta a k večeři si dejte například sladké brambory. Místo ovoce si k snídani můžete dát také sklenici teplé vody s citronem a mrkev. Pokud chcete mít pravidelné zažívání, musíte jíst dostatek vlákniny, takže nezapomínejte ani na celozrnné produkty a luštěniny. [6]
  3. 3
    Začněte jíst více tuku. Pokud jíte zdravou organickou stravu, ale přesto trpíte zácpou, pravděpodobně nejíte dostatek tuků. Dejte si avokádo, burákové máslo, nebo olivový či kokosový olej.
  4. 4
    Vezměte si projímadlo. Nepřekračujte doporučenou denní dávku. Většina laxativ se bere jednou za 12 hodin.
  5. 5
    Stále dodržujte všechna pravidla, která jste začali dodržovat první den léčby zácpy. Pijte hodně vody, cvičte a jezte dostatek vlákniny.
    Reklama

Metoda 3
Metoda 3 ze 3:
Třetí den a dále

  1. 1
    Vezměte si osmotické projímadlo. Hořčíkové mléko vám zjemní stolici a podpoří zažívání.[7]
  2. 2
    Udělejte si klystýr z fosforečnanu sodného. Klystýr se zavádí do konečníku. Již po několika minutách byste měli pocítit nucení na velkou.
    • Tyto klystýry koupíte ve většině lékáren.
  3. 3
    Objednejte se k lékaři. Pokud jste zkusili vše a stále se vám nepodařilo zbavit se zácpy, objednejte se k lékaři – je možné, že máte zablokovaná střeva.
    Reklama

Varování

  • Když začnete jíst více vlákniny, pravděpodobně budete trpět nadýmáním. Plyny vám pomohou upravit zažívání, ale ze začátku se pravděpodobně budete cítit trochu nepříjemně.
  • Některá antidepresiva způsobují zácpu. Pokud berete antidepresiva, nevysazujte je bez předchozí konzultace s lékařem. Pravděpodobně bude lepší vzít si projímadlo. [8]
  • Dávejte si pozor na zácpu v důsledku nemoci. Pokud máte potíže se štítnou žlázou, praskliny v konečníku, rakovinu tlustého střeva, zánětlivé onemocnění střev, cukrovku, vysoký krevní tlak (léčený) nebo depresi, zácpa může být způsobena těmito stavy. [9]
Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Voda
  • Čaj/káva
  • Atletické boty
  • Sušené švestky
  • Jogurt
  • Čerstvé plodiny
  • Zdravé tuky
  • Projímadlo
  • Hořčíkové mléko
  • Klystýr z fosforečnanu sodného

Související články

Jak se vyzvracet co nejpohodlnějiJak se vyzvracet co nejpohodlněji
Jak změřit teplotu bez teploměruJak změřit teplotu bez teploměru
Jak vyléčit pokousaný jazykJak vyléčit pokousaný jazyk
Jak rozpoznat příznaky leukémieJak rozpoznat příznaky leukémie
Jak zjistit, zda nemáte kýluJak zjistit, zda nemáte kýlu
Jak udělat klystýrJak udělat klystýr
Jak si kýchnoutJak si kýchnout
Jak vyrobit pozitivní těhotenský testJak vyrobit pozitivní těhotenský test
Jak se bez léků zbavit hlenu v krkuJak se bez léků zbavit hlenu v krku
Jak se probudit, když se cítíte unaveníJak se probudit, když se cítíte unavení
Jak si křupnout horní část zadJak si křupnout horní část zad
Jak vyrobit gel z aloe vera
Jak používat dámské hygienické vložkyJak používat dámské hygienické vložky
Jak zabránit prosáknutí vložky během menstruaceJak zabránit prosáknutí vložky během menstruace
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 38 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 65 080 krát
Kategorie: Obecné zdraví
Stránka byla zobrazena 65 080 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama