Jak se připravit na půst

Půst je praktika, při které lidé na určitou dobu vyřazují z jídelníčku veškeré jídlo a nápoje. Lidé drží půst většinou proto, aby pročistili tělo, odlehčili zažívání, zhubli a v některých případech i z náboženských důvodů. Existují kroky, které vás mohou na tuto drastickou změnu stravování připravit. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 ze 3:
Zjistěte si něco o půstech

  1. 1
    Než budete držet půst, poraďte se s lékařem. Existuje spousta dobrých důvodů, proč držet půst, i když netrpíte žádnými zdravotními problémy, ale půsty mají i rizika, takže byste se před půstem měli vždy poradit s lékařem a ujistit se, že je pro vás půst vhodný. [1]
    • Některé léky mohou mít na tělo během půstu nebezpečný vliv, protože se vám změní chemie těla.
    • Půsty nejsou ideální pro těhotné ženy, pro lidi trpící rakovinou, pro lidi s nízkým tlakem a dalšími nemocemi. Pokud trpíte nějakou nemocí, zeptejte se svého lékaře, zda smíte držet půst.
    • Je možné, že lékař bude chtít provést krevní testy.
  2. 2
    Rozhodněte se, jak dlouho chcete půst držet a jaký půst chcete držet. Existují stovky různých půstů. Při některých se pije pouze voda, při některých se pijí ovocné a zeleninové šťávy, některé jsou náboženské, jiné se drží pouze za účelem zhubnutí, nebo urychlení léčení nějaké nemoci. Musíte se rozhodnout, která možnost je pro vás nejlepší. [2]
    • Půst, při kterém se pije jen voda, patří mezi agresivnější a obtížnější půsty. Můžete ho držet 1-40 dní (ale 40 dní je skutečně extrém a v žádném případě takto dlouhý půst nesmíte držet bez povolení lékaře). Deset dní je doporučená délka takového půstu. Musíte půst započít a ukončit několika dny, kdy budete pít pouze čerstvé šťávy. Při půstu byste měli pít destilovanou vodu.
    • Půst, při kterém se pijí čerstvé šťávy, je bezpečnější, protože při něm vaše tělo stále přijímá živiny, takže nejde o tak agresivní půst. U tohoto půstu je standardní doba třicet dní. Po celou dobu budete moci pít pouze ovocné nebo zeleninové šťávy (neměli byste je míchat) a bylinné čaje. Výjimečně si budete moci dát i zeleninový vývar. Všechny šťávy důkladně přeceďte, abyste v nich neměli žádnou vlákninu, která by zbytečně zatěžovala vaše zažívání.
    • Master Cleanse je něco mezi prvním a druhým druhem půstu. Pijete při něm pouze směs čerstvé citronové šťávy, vody a javorového sirupu. Drží se většinou deset dní. Tento půst je také jednodušší, protože při něm vaše tělo bude přijímat alespoň nějaké kalorie (i když ne tolik, na kolik je zvyklé).
    • Půst může trvat jeden den, ale i čtyřicet dní. Záleží na tom, čeho chcete dosáhnout a jaký půst držíte (o vodě, o šťávách, o čirých tekutinách atd.). Výběr půstu určí to, jak se vaše tělo vypořádá s tím, že mu seberete většinu kalorického příjmu.
  3. 3
    Připravte se na změny, které ve vašem těle mohou nastat. Půst většinou vyvolá odplavení toxinů, které se ve vašem těle nahromadily (což se stane i v případě, že držíte půst z náboženských důvodů), takže se pravděpodobně budete cítit nepříjemně a slabě, zejména ze začátku.
    • Půst může mít i vedlejší účinky, jako je průjem, slabost a zmatenost, zhoršení tělesného zápachu, bolesti hlavy atd. Tyto vedlejší účinky jsou důsledkem detoxikace organismu.
    • Zamyslete se nad tím, zda nebude lepší si na dobu půstu vzít dovolenou a relaxovat, abyste lépe snášeli změny ve vašem těle.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Příprava na půst

  1. 1
    Jeden až dva týdny před půstem omezte konzumaci alkoholu a ostatních návykových látek. Čím méně „nepořádku“ v těle budete mít, tím lépe budete půst snášet. Postupně tedy přestaňte pít alkohol a omezte kouření, nebo úplně přestaňte kouřit.
    • Tento krok omezí riziko abstinenčních a vedlejších příznaků, které během půstu pocítíte a sníží množství toxinů v těle.
    • Mezi návykové látky patří alkohol, nápoje s kofeinem (káva, čaj a limonády), cigarety a doutníky.
  2. 2
    Jeden až dva týdny před půstem změňte své stravování. Kromě návykových látek budete muset tělu odlehčit i při stravování, aby se zbylých toxinů zbavilo snáze. [3]
    • Postupně z jídelníčku vyřazujte nezdravé a zatěžující potraviny (cukr a sladké jídlo, maso, mléčné produkty atd.).
    • Omezte konzumaci čokolády a dalších jídel, které obsahují příliš mnoho cukru a tuku, jako jsou limonády, sladkosti a pečivo.
    • Jezte menší porce jídla, abyste ulevili svému zažívání a tělo se postupně připravilo na nižší příjem kalorií.
    • Omezte konzumaci masa a mléčných produktů. Tyto potraviny se mohou usazovat ve střevech a zpomalovat zažívání.
    • Jezte více čerstvé a vařené zeleniny a ovoce. Tyto potraviny pomohou vašemu zažívání a obsahují méně toxinů.
  3. 3
    Jeden až dva dny před půstem jezte co nejméně. V tuto dobu byste měli tělo připravit na půst. Je důležité neskákat do půstu po hlavě (když to uděláte, budete trpět vedlejšími příznaky a budete mít hlad hned první den).
    • Jezte pouze ovoce a zeleninu. Tyto potraviny vám pročistí tělo a připraví ho na půst.
  4. 4
    Pijte hodně tekutin. Pijte pouze vodu a šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny. Budete muset pít více tekutin, abyste nedehydrovali své tělo a připravili ho na to, že bude nějakou dobu pouze o tekuté „stravě“.
  5. 5
    Cvičte, ale nepřehánějte to. Neměli byste to s cvičením přehánět, ale neměli byste pohyb zanedbávat, abyste rozproudili lymfu a udrželi kardiovaskulární systém v chodu. Věnujte se józe, nebo jděte na procházku.
    • Pravděpodobně budete unavení již při přípravě na půst, ale nebojte se. Se cvičením to nemusíte přehánět a na únavu si zvyknete.
  6. 6
    Hodně odpočívejte. Odpočinek ovlivní to, jak dobře budete půst snášet a jak rychle se po něm zotavíte. Každou noc byste měli dostatečně spát a ani přes den byste se neměli přetěžovat.
    • Proto je lepší si vše naplánovat dopředu a nepouštět se do půstu bezhlavě. Budete potřebovat čas na zotavenou a na odpočinek, takže si budete muset vyhradit dostatek volného času. Pokud máte spoustu práce, neměli byste se pouštět do půstu.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Co můžete očekávat?

  1. 1
    Připravte se na fyzické účinky půstu. Prvních několik dní půstu je většinou nejvíce nepříjemných. Lidé, kteří to s půstem vzdají, to většinou udělají během prvních tří dnů. Po několika dnech se ale začnete cítit lépe a pouze výjimečně vám bude nepříjemně, protože se vaše tělo bude čistit. [4]
    • Během první fáze (většinou první dva dny) budete pravděpodobně trpět bolestí hlavy, nevolností, zápachem z úst a budete mít povlak na jazyku. Toto všechno znamená, že se vaše tělo čistí od toxinů. S největší pravděpodobností také budete mít obrovský hlad.
    • Během druhé fáze (třetí až sedmý den, podle toho, jak dlouho půst držíte) budete mít pravděpodobně mastnější pleť a budou se vám tvořit pupínky, ale vaše tělo by si mělo na plst začít zvykat. Pravděpodobně se vám několikrát ucpou a opět pročistí dutiny.
    • V pozdějších fázích se vám pravděpodobně vyprázdní střeva, takže budete mít zahleněný průjem, protože jste několik dní nepřijali žádnou pevnou stravu. Váš dech bude zapáchat tak dlouho, dokud se tělo nezbaví všech toxinů. Pravděpodobně budete mít málo energie, protože vaše tělo nebude mít dostatek kalorií.
  2. 2
    Držte půst až do konce. Většina lidí půst vzdá během prvních několika dní, protože se necítí dobře a myslí si, že se to nespraví. Pokud netrpíte nějakou vážnou nemocí (což musíte probrat s lékařem), ukončit půst předčasně vašemu tělu vůbec nepomůže. Existuje několik věcí, které vám pomohou půst úspěšně dokončit.
    • Stanovte si cíl. Než začnete držet půst, ujasněte si, proč to chcete udělat. Ze zdravotních důvodů? Z náboženských důvodů? Chcete pročistit své tělo? Řekněte si, proč hodláte držet půst a v těžkých chvílích si to připomínejte.
    • Buďte odhodlaní. Někdy je dobré říct o půstu někomu blízkému a požádat ho, aby na vás dohlédl. Je těžké porušit půst, když vás někdo hlídá.
    • Veďte si záznamy. Při přípravě na půst si zapisujte vše, co sníte, jak se cítíte a jaké cíle máte. Dělejte to i během půstu, sledujte změny na svém těle a nezapomínejte na to, proč to děláte.
    • Fyzicky se připravte. Zajděte si k lékaři, řiďte se jeho radami a připravte se na půst tím, že budete držet dietu a vzdáte se návykových látek. Když to neuděláte, půst pro vás bude mnohem obtížnější a nepříjemnější.
  3. 3
    Ujasněte si všechny výhody a rizika půstu. Přestože je většinou půst pro tělo přínosný, není vhodný pro hubnutí, protože po skončení půstu většina lidí nabere veškerá shozená kila opět zpět a také proto, že není možné při něm cvičit. [5]
    • Půst vás může zbavit toxinů, hlavně pokud jíte nezdravě. Při půstu se spalují tuky, ve kterých tělo ukládá nejvíce toxinů. Když půst zkombinujete s následnou změnou stravování, můžete se zbavit nemocí jako je lupus, artritida, nebo ekzémů. Také ulevíte svému zažívání a snížíte svůj krevní tlak.
    • Měli byste si dávat pozor na pálení žáhy (žaludek během půstu produkuje více žaludečních šťáv) takže pokud berete léky na zažívání, měli byste je brát i během půstu. Je také možné, že během půstu budete dehydrovaní, takže nesmíte zapomínat pít dostatek vody. Pro některé lidi je problémem také zácpa, protože když nebudete pravidelně jíst a cvičit, střevní pohyby se zpomalí. [6]
    • Půst by neměli držet lidé, kteří mají oslabenou imunitu, cukrovku, potíže s ledvinami, srdeční arytmii a těhotné ženy.
    Reklama

Tipy

  • Před půstem začněte postupně jíst zdravěji a vyřaďte z jídelníčku zpracované a tučné potraviny.
  • Když budete několik dní před půstem jíst méně a vyhnete se nezdravým potravinám, bude pro vás půst snazší.
  • Místo tuhých potravin jezte měkké potraviny, zejména ovoce a zeleninu.
  • Nepřehánějte to s přípravou na půst. Pokud chcete držet půst tři dny, připravujte se také jen tři dny.

Reklama

Varování

  • Pokud trpíte cukrovkou, nesmíte držet půst. Půst výrazně narušuje hladinu krevního cukru, což by pro vás mohlo být nebezpečné.
  • Půst musíte držet pod dohledem lékaře, zejména pokud trpíte nějakou vážnou nemocí.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Obecné zdraví
Stránka byla zobrazena 2 405 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama