Naštěstí pro nás nám příroda nadělila spoustu tělesných funkcí, které slouží k tomu, abychom nevykrváceli. Určité podmínky, které způsobují vyšší srážlivost krve nelze změnit (například těhotenství, rakovina, léky, hormonální antikoncepce, kouření a tělesná konstituce), ale existuje spousta věcí, které můžete udělat pro to, abyste zmírnili riziko krevních sraženin a omezili četnost jejich vzniku. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1 ze 2:
Změna životního stylu

  1. 1
    Buďte aktivní. Jakákoli tělesná činnost, která zahrnuje pohyb kosterního svalstva skvěle funguje proti krevním sraženinám. Energie, kterou vydáte na 30 minut těchto činností pětkrát až sedmkrát týdně se rovná zhruba 600-1200 spáleným kaloriím.
    • Cvičení nemusí být vždy nudné. Existuje spousta různých činností, které jsou zábavné a zároveň vám pomohou vyhnout se krevním sraženinám. Patří mezi ně chůze, běh, plavání, aerobik, různé kolektivní sporty, nebo třeba jízda na kole. Podle American Heart Association byste se těmto činnostem měli věnovat alespoň třicet minut denně, ideálně každý den. [1]
  2. 2
    Po delší nečinnosti provádějte konkrétní cviky. Existují určité cviky, které pomáhají předcházet tvorbě krevních sraženin v žilách, zejména po dlouhém cestování, nebo po delším pobytu v nemocnici.
    • Začněte rotací kotníků a protáčejte je v obou směrech a důkladně si protáhněte přední i zadní stranu kotníků. Potom podobným způsobem protáhněte také kolenní klouby a nakonec přejděte k protažení kyčelních kloubů. [2]
    • Můžete také nosit kompresní punčochy, které vám pomohou podpořit krevní oběh.
  3. 3
    Věnujte se józe. Jogínské pozice, které vám pomohou protáhnout si lýtka, boky a zadní stehenní svaly podporují krevní oběh z dolních končetin do srdce. Tyto pozice můžete provádět kdykoli a kdekoli. Jen několik minut těchto cviků denně vám může pomoci vyhnout se smrtelným zdravotním problémům. [3]
    • “Uttanasana” neboli předklon vestoje je pozice, při které se předkloníte v bocích namísto v pase a dotknete se hlavou kolen. Protáhnete si tím záda, boky, zadní stehenní svaly a lýtkové svaly. Pokud jste ovšem v poslední době utrpěli zranění zad, měli byste se tomuto cviku vyhýbat.
    • Další pozicí, která vám může pomoci, zejména v případě krevních sraženin v hlubokých žilách na nohou, je “sarvangasana,” neboli stoj na ramenou. Budete si muset ramena podepřít naskládanými dekami nebo ručníky, abyste mohli stát hlavou na zemi. Potom se vytlačte nohama k zemi a s výdechem natáhněte nohy ke stropu, aby vám kolena mířila k obličeji. Tento cvik skvěle podporuje krevní oběh v žilách a přímo tím pomáhá uvolňovat krevní sraženiny.
  4. 4
    Berte doplňky stravy. Lidé, kteří nemají dostatek omega-3 mastných kyselin z potravy by je měli brát ve formě doplňku stravy. Můžete si koupit kapsle s rybím olejem, nebo kapsle s olejem ze lněných semen nebo mučenky. Bude stačit, když budete brát 500 mg omega-3 denně.
    • Pokud jste ovšem již někdy měli nějaký zdravotní problém spojený s krevními sraženinami (například infarkt), bude pro vás pravděpodobně lepší brát dvojitou dávku (například 500 mg dvakrát denně).
  5. 5
    Jezte dostatek vitamínů. Další častou příčinou tvorby krevních sraženin je vysoká hladina homocysteinu v těle. Homocystein je aminokyselina, která se nachází v krvi. Jeho vysoká hladina může způsobovat zvýšenou náchylnost k entotheliálním zraněním, která usnadňují tvorbu krevních sraženin. Nedostatek vitamínů B6, B12 a kyseliny listové mohou vést ke zvýšené hladině homocysteinu. Proto byste měli brát kombinaci těchto vitamínů, abyste měli hladinu homocysteinu na správné úrovni.
    • Kombinace 400 mcg kyseliny listové, 1.3 mg vitamínu B6 a 2.4 mcg vitamínu B12 denně by měla stačit k tomu, abyste se vyhnuli krevním sraženinám.
    • Gingko biloba je čínská bylina, která má podobné účinky jako aspirin. Když si vezmete každý den 40 mg této byliny, budete mít stále řídkou krev a vyhnete se sraženinám. Gingko ovšem může narušit účinek léků na ředění krve, takže pokud takové léky berete, musíte se nejprve poradit se svým lékařem o tom, zda je pro vás tento doplněk stravy vhodný. [4]
  6. 6
    Dodržujte pitný režim. Vždy je dobré pít dostatek tekutin. Dehydrované tělo je tělo, ve kterém se krevní buňky musejí lepit jedna na druhou a tvoří tak sraženiny. Tekutiny v těle pomáhají zajistit správný tok krve a odplavovat všechny sraženiny a nečistoty, které krvi stojí v cestě.
    • Pokud berete léky na ředění krve, měli byste vědět, že jejich účinky může narušit také alkohol. Musíte se tedy vyhnout přehnanému pití. Nejlepší je nepít více, než jednu skleničku červeného vína denně.
    Reklama

Část 2 ze 2:
Změňte své stravování

  1. 1
    Jezte více omega-3 mastných kyselin. Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny dokážou ředit krev a snižovat riziko tvorby krevních sraženin. Když každý den sníte jeden zdroj těchto mastných kyselin, pomůže vám to vyhnout se krevním sraženinám. [5]
    • Mezi potraviny, které obsahují dostatek omega-3 mastných kyselin patří tučné ryby, jako je makrela, losos, jezerní pstruh a slaneček. Mezi rostlinné zdroje patří lněná semena, sójový olej, řepkový olej a vlašské ořechy.
    • Můžete si každý den dát jednu porci ryb, například lososa, jednu hrst ořechů, nebo si přidávat lněný olej například do cereálií nebo do salátů. Do salátů si můžete dávat také sójový nebo řepkový olej, nebo si je posypávat ořechy.
  2. 2
    Bez výčitek jezte hořkou čokoládu. Tato novinka vám jistě vykouzlí úsměv na tváři. Výzkumní pracovníci v ústavu Johna Hopkina zjistili, že když si dáte každý den dvě lžíce hořké čokolády, vyhnete se krevním sraženinám.[6]
    • Hořká čokoláda obsahuje metabolity, které se nazývají flavonoidy. Flavonoidy udržují krev řídkou a fungují podobně jako aspirin. Jde o přírodní fytochemikálie, které se nacházejí v rostlinách. Měli byste si ovšem dávat pozor a nekonzumovat hořkou čokoládu s nezdravými tučnými potravinami, jako je máslo, nebo cukr.
    • Vitamín E také obsahuje spoustu flavonoidů. Skvělými zdroji tohoto vitamínu jsou avokáda, mandle a burské ořechy.
  3. 3
    Jezte česnek a kurkumu. Tato koření mají protizánětlivé účinky. Kurkuma obsahuje kurkumin, který dokáže zmírňovat záněty a udržuje je pod kontrolou. Záněty jsou jednou z hlavních příčin aterosklerózy, neboli kornatění tepen.
    • Kurkumin je také velmi zdravý pro srdce, protože pomáhá snižovat množství tuku v cévách až o 26%.
    • Když budete jíst pravidelně česnek, budete mít čistější cévy. Česnek reguluje krevní tlak a také pomáhá přecházet tvorbě krevních sraženin.
  4. 4
    Jezte granátová jablka a grepy. Granátová jablka obsahují fytochemikálie, které fungují jako antioxidanty a chrání cévy před poškozením. Toto ovoce bohaté na antioxidanty stimuluje produkci oxidu dusného v těle, který umožňuje správný tok krve a udržuje cévy průchodné a neucpané.
    • Grepy obsahují pektin, což je rozpustná vláknina. Tato vláknina snižuje hladinu cholesterolu a zmírňuje riziko aterosklerózy (kornatění tepen).
  5. 5
    Jezte více hroznů, brusinek a třešní - z následujících důvodů:
    • Když budete jíst brusinky, které obsahují spoustu draslíku, snížíte tím hladinu LDL cholesterolu a zvýšíte hladinu HDL cholesterolu. Tím se vám podaří snížit riziko srdečních onemocnění až o 40%.
    • Červené hrozny jsou skvělým zdrojem luteinu. Lutein je karotenoid, který zmírňuje riziko aterosklerózy. Také pomáhá předcházet kornatění krkavice, což je největší tepna, která se nachází v oblasti krku.
    • Třešně obsahují 17 prvků, které čistí nečistoty nahromaděné v cévách. Obsahují také spoustu vlákniny, která snižuje hladinu nezdravého cholesterolu v těle.
  6. 6
    Jezte co nejvíce vitamínu K. Pacienti, kteří berou léky na ředění krve, jako je Warfarin, by měli jíst stále stejné množství vitamínu K, protože tento vitamín ovlivňuje účinky Warfarinu. Když jeden den sníte velké množství vitamínu K a další den ho sníte naopak velmi málo, dojde k velké změně v čase krevního protrombinu. [7]
    • Čas protrombinu je indikátor doby, kterou trvá, než se krev srazí. Test, který tento čas monitoruje, se nazývá PT INR. U pacientů, kteří berou Warfarin, by se výsledky tohoto testu měly pohybovat mezi 2-3 jednotkami.
    • Mezi potraviny s vysokým obsahem vitamínu K patří listová zelenina, jako je kapusta, špenát, mangold, košťálová zelenina, tuřínové listy, brokolice, římský salát, růžičková kapusta a řepkový a sójový olej.
  7. 7
    Pijte zelený čaj a hlohový čaj. Tyto čaje obsahují spoustu antioxidantů, které ochrání vaše cévy. Polyfenoly (flavonoidy v zeleném čaji) jsou velmi silnými antioxidanty, které účinně bojují proti tvorbě krevních sraženin v cévách ve formě prokyanidinů. Hlohový čaj také snižuje krevní tlak a pomáhá obnovovat a udržovat elasticitu cév.
    • Tyto polykyanidiny také podporují rozvoj zdravého endothelia, což je tkáň, která chrání srdce a cévy.
  8. 8
    Jezte více rajčat a sladkých brambor. Oba tyto druhy zeleniny obsahují velké množství karotenoidu lykopenu, což je antioxidant, který dokáže snižovat riziko aterosklerózy až o 50%, takže bojuje proti ukládání plaku a nečistot v cévách.
    • Co se týče sladkých brambor, pomohou vám udržet krevní tlak v optimální rovině. Jsou také plné látek, které snižují hladinu cholesterolu, jako je vláknina, beta karoten, kyselina listová, vitamín C a draslík.
  9. 9
    Jezte jablka a vodní meloun. Jablka obsahují rozpustnou vlákninu pektin, která podporuje čištění a uvolňování cév. Jsou také skvělým zdrojem draslíku a hořčíku, což jsou minerály, které předcházejí a dokonce mohou i zvrátit kornatění tepen a jejich ucpávání.
    • Vodní meloun je potravina s velmi prospěšnými účinky pro srdce. Když ho budete pravidelně jíst, budete mít v těle více oxidu dusného, který vám uvolní ucpané cévy a zlepší jejich funkci. Kromě toho vám pomůže také snížit krevní tlak.
  10. 10
    Jezte více fazolí garbanzo a natto. Fazole ganbanzo obsahují jak rozpustnou, tak nerozpustnou vlákninu. Také efektivně odvádějí z těla cholesterol s obsahem žluči a pomohou vám vyhnout se srdečním onemocněním.
    • Natto patří mezi tradiční japonské potraviny. Připravuje se ze sójových bobů, které se fermentují pomocí benigních bakterií bacillus subtilis. Je obohacen o nattokinázu, což je enzym, který skvěle uvolňuje krevní sraženiny. Tento enzym sraženiny nejen uvolňuje, ale také pomáhá bránit vzniku nových sraženin. d clots. It not only dissolves them but also inhibits the formation of new ones.[8]
  11. 11
    Jezte ananas a kiwi. Ananas obsahuje enzym bromelain, který bojuje proti krevním sraženinám a dokáže rozpouštět fibrin, který způsobuje hromadění krevních destiček. Bromelain rozpouští fibrin tím, že v těle stimuluje produkci plazminu. Pomáhá zajistit, že se krevní destičky nebudou lepit k endotheliu (stěnám krevních cév). [9]
    • Kiwi dokáže také bojovat proti tvorbě krevních sraženin. Obsahuje spoustu živin a minerálů, jako je vitamín C, draslík, měď, hořčík a vláknina. Cévy udržuje průchodné také díky tomu, ze rozpouští tuk, který je v nich nahromaděný. Kromě toho má i protizánětlivé účinky. [10]
  12. 12
    Hledejte si potraviny, které obsahují co nejvíce salicylátů. Salicyláty jsou sloučeniny, které brání tvorbě krevních sraženin. Najdete je v mnoha bylinách a koření, jako je tymián, kurkuma, zázvor, paprika, skořice, nebo kajenský pepř.
    • Najdete je také v ovoci, jako jsou brusinky, jahody, borůvky, pomeranče, švestky, rozinky a hrozny.
    • Kromě toho je najdete i v následujících potravinách a nápojích: zelený čaj, víno, med, ocet a ananasová šťáva.
    Reklama

Tipy

  • Noste pohodlné a volné oblečení. Když budete nosit oblečení, které vás bude stahovat a bude vám těsné, omezíte tím krevní oběh

Reklama

Související články

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili. Tento článek byl zobrazen 8 008 krát

Lékařské prohlášení

Obsah tohoto článku není určen jako náhrada odborné lékařské pomoci, vyšetření, diagnostiky nebo léčby. Před zahájením, změnou nebo ukončením jakéhokoli zdravotního ošetření byste měli vždy kontaktovat svého lékaře nebo jiného kvalifikovaného zdravotnického pracovníka.

Stránka byla zobrazena 8 008 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama