Když se migréna neléčí, může trvat několik hodin, ale i několik dní. Zbavte se svého utrpení, snažte se být v klidném a tichém prostředí a vezměte si léky proti bolesti hlavy. V tomto článku najdete tipy, které vám pomohou se migrény zbavit.

Část 1 ze 3:
Změna prostředí

  1. 1
    Zhasněte světla. Migrény často způsobují ostrá světla. Snažte se uklidnit své smysly, zhasněte světla a zatáhněte si žaluzie, nebo jděte do nějaké temné místnosti.
    • Zůstaňte v zatemněné místnosti, dokud migréna nepřejde.
    • V případě potřeby si vezměte sluneční brýle. Pokud musíte jít ven a nevydržíte na přímém slunečním světle, vezměte si sluneční brýle. Nebude to pravděpodobně tak účinné, jako kdybyste mohli strávit několik klidných hodin v zatemněné místnosti, ale jistě vám to pomůže.
  2. 2
    Vyhýbejte se hluku. Stejně jako ostré světlo, i hluk často vyvolává migrény. Vypněte všechny zdroje hluku, jako jsou rádia a televize, nebo jděte někam, kde je ticho.
    • Pokud nemůžete jít do tichého pokoje, vezměte si sluchátka, která blokují hluk, nebo použijte špunty do uší.
    • Pro některé lidi je ticho stresující. Pokud je to i váš případ, zapněte si například zvlhčovač vzduchu, nebo si velmi potichu pusťte nějakou klidnou hudbu.
  3. 3
    Lehněte si a odpočiňte si. Stres a nedostatek spánku často způsobují migrény. Udělejte si chvíli volno a lehněte si. Zavřete oči a počkejte, zda vás migréna přejde.
    • Ležte 5-30 minut a počkejte, až vás přestane bolet hlava.
    • Někdy může migrénu způsobovat i příliš mnoho spánku. Pokud jste spali moc dlouho, neměli byste již déle ležet.
  4. 4
    Zhluboka se nadechněte. Dechová cvičení vám pomohou uvolnit tělo a zbaví vás napětí, které může způsobovat vaši migrénu.
    • Lehněte si na záda, dejte si pod hlavu polštář a druhý polštář si dejte mezi nohy. Měli byste mít pokrčená kolena.
    • Dominantní ruku si položte na hrudník a druhou ruku si položte na břicho pod žebra.
    • Pomalu se nadechujte nosem a vnímejte, jak se vám zvedá hrudník.
    • Pomalu vydechujte ústy a zpevňujte břišní svaly.
    • Dominantní ruku mějte celou dobu na jednom místě.
    • Toto cvičení provádějte asi 5 minut.
  5. 5
    Použijte studený obklad. Namočte si žínku do studené vody a přiložte si ji na hlavu. Cévy se vám stáhnou a přívod krve do hlavy se omezí. [1]
    • Namočte si čistou jemnou žínku do studené vody a přiložte si ji na čelo, nebo zezadu na krk. Nechejte si obklad na hlavě 10-15 minut. Potom si na 15 minut odpočiňte a opět si na hlavu přiložte obklad. Tento postup opakujte, dokud vás migréna nepřejde.
    • V některých případech může chlad migrénu zhoršit. Pokud vás hlava během prvních pěti minut rozbolí ještě více, sundejte si obklad a zkuste něco jiného.
  6. 6
    Dejte si studenou sprchu a jděte spát do chladné místnosti.
    • Stoupněte si pod sprchu a nechejte si studenou vodu dopadat na hlavu alespoň 10 minut.
    • Při mytí vlasů si jemně promasírujte hlavu. Zbavíte se tím napětí v těle a uvolníte teplo nahromaděné v hlavě.
    • Jemně si vymačkejte vodu z vlasů, ale nepoužívejte fén.
    • Lehněte si s vlhkými vlasy do chladné místnosti a zkuste chvíli spát. Můžete si dát na polštář ručník, abyste si nenamočili povlečení.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Přírodní léky

  1. 1
    Berte vhodné potravinové doplňky.[2] Studie doporučují brát vitamín B2, devětsil, kopretinový extrakt, melatonin, koenzym Q10 a hořčík.
    • Devětsil funguje proti migrénám nejvíce. Zmírňují záněty a zpomalují přívod krve a zároveň účinkují jako beta-blokátory. Díky tomu předcházejí křečím cév. Vezměte si 50 mg dávku tohoto potravinového doplňku.
    • Vitamín B2, neboli riboflavin také omezuje četnost migrén. Když budete brát 400 mg tohoto vitamínu denně, pomůže vám to snížit riziko migrény a v případě, že již migrénou trpíte, zmírní vaše příznaky.
    • Kopretina, melatonin a koenzym Q10 vám mohou, ale také nemusejí pomoci proti bolesti hlavy. Když je ovšem budete brát pravidelně, snížíte riziko častého opakování migrén.
    • Účinky hořčíku jsou smíšené. 500 mg může zmírnit bolest u migrény vyvolané menstruačním cyklem, ale v ostatních případech je jeho účinnost diskutabilní.
  2. 2
    Udělejte si levandulový čaj. Bylinné čaje zklidní vaše tělo a zbaví vás napětí, které způsobuje migrénu. Díky tomu se bolesti hlavy zbavíte rychleji. Levandule, zázvor, máta a kajenský pepř jsou nejlepší.
    • Levandule zmírňuje záněty cév a obecně pomáhá proti úzkostem, stresu a migrénám vyvolaným stresem. Kromě levandulového čaje si můžete také přikládat čajové pytlíky na oči, což vám může pomoci zbavit se migrény již v začátcích.
    • Zázvor, máta a kajenský pepř účinkují proti bolesti. Zázvor a máta vás také zbaví nevolnosti spojené s migrénou. Zázvor může ovšem ředit krev, takže byste se mu měli vyhýbat v případě, že berete léky na ředění krve.
    • Připravte si bylinný čaj, který vám pomůže zbavit se migrény ze špetky kajenského pepře, 2 cm čerstvého zázvoru a jedné lžíce sušené máty. Tyto ingredience zalejte 500 ml vařící vody a nechejte je louhovat 15 minut. [3]
  3. 3
    Vypijte trochu kofeinu. Co se týče migrény, je kofein paradoxem. Příliš mnoho kávy může migrénu způsobit, ale když si dáte jen trochu, může vám to pomoci se migrény zbavit.
    • Dejte si jen trochu kofeinu: jednu coca-colu, jeden šálek kávy nebo černého čaje, nebo jeden kousek čokolády. Vyhýbejte se energetickým drinkům, které obsahují příliš mnoho kofeinu.
    • Tento postup funguje pouze v případě, že vaši migrénu nezpůsobilo příliš mnoho kofeinu.
  4. 4
    Promasírujte si spánky a krk. Migrény jsou většinou spojeny s napětím. Když si uděláte rychlou masáž, uvolní se vám svaly a cévy a bolest by se měla zmírnit.
    • Promasírujte si spánky, boční strany krku a zadní stranu krku dvěma prsty obou rukou.
    • Pokud chcete zvýšit účinky této metody, namočte si nejprve prsty do studené vody. Chlad by měl zpomalit přívod krve do hlavy a zmírnit tak bolest.
  5. 5
    Zajděte si na masáž. [4] Pokud se můžete objednat na masáž proti bolestem hlavy, pomůže vám to mnohem více, než masáž, kterou si uděláte sami.
    • Profesionální masér najde oblasti, které máte velmi napjaté a rozmasíruje vám je. Pokud má masér zkušenosti s masážemi proti migrénám, pravděpodobně bude i vědět, jak moc má tlačit, aby vás dokázal bolesti zbavit.
    • Nezapomeňte ovšem na to, že nezkušený masér vám může bolest ještě více zhoršit.
  6. 6
    Mírné migrény se můžete zbavit pomocí aerobního cvičení. Pokud vás hlava nebolí tak moc, že se nemůžete hýbat, lehké cvičení vám může pomoci zbavit se bolesti.
    • Zajděte si na procházku, jděte běhat, projeďte se na kole, nebo si jděte zaplavat.
    • Když budete cvičit, rozproudí se vám krev, zrychlí se vám tep a přívod krve do hlavy se upraví.
    • Kromě toho se cvičením můžete zbavit i stresu, který vám migrénu způsobil.
  7. 7
    Objednejte se na akupunkturu. Některým lidem proti migréně pomáhá akupunktura. Pokud jste již zkusili vše ostatní, můžete se objednat na akupunkturu. Je možné, že vám tato léčba pomůže.
    • Akupunkturista vám do různých míst na těle zapíchá tenké jehličky, které vás zbaví napětí.
    • Některé studie tvrdí, že 12 akupunktur během tří měsíců zmírní projevy a četnost migrén.
    • Některé studie zjistily, že akupunktura dokáže zmírnit projevy již probíhající migrény.
    Reklama

[5]

Část 3 ze 3:
Léky

  1. 1
    Vezměte si volně prodejný lék proti bolesti. [6] Léky proti bolesti vás mohou zbavit migrény, protože uvolňují cévy v hlavě.
    • Můžete si vzít ibuprofen, naproxen, nebo například aspirin.
    • Pokud chcete, aby tato léčba byla účinná, měli byste si lék vzít během prvních 30 minut po tom, co pocítíte první příznaky migrény. Když si léky vezmete později, bude to také fungovat, ale pravděpodobně vás hlava bude bolet déle.
    • Neberte tyto léky častěji, než dvakrát týdně. Když je budete brát častěji, mohly by vám způsobit další migrény.
  2. 2
    Zkuste si vzít lék proti bolesti a vypít nápoj a kofeinem. Některé léky proti bolesti fungují lépe, když si k nim dáte trochu kofeinu. Kofein vám stáhne cévy a zvýší účinnost léků.
    • Je dobré zkombinovat aspirin s kofeinem.
    • Studie prokázaly, že když si dáte tyto léky s kofeinem, léky začnou fungovat o 20 minut dříve.
    • Stejně jako s volně prodejnými léky proti bolesti byste si měli léky vzít do 30 minut od prvních příznaků a nebrat je častěji, než dvakrát týdně.
  3. 3
    Nechejte si předepsat triptany. Tyto léky stáhnou cévy a omezí tak přítok krve do hlavy.
    • Studie prokázaly, že lidé, kteří trpí migrénami, dosahují značné úlevy během hodiny po podání tohoto léku a během dvou hodin se bolesti zbaví úplně.
    • Neměli byste brát více než 17 pilulek za měsíc. Když jich budete brát více, migrény by se vám mohly zhoršit, protože si vaše tělo na léky zvykne.
    • Pokud jste někdy měli mrtvici nebo infarkt, neměli byste triptany brát.
  4. 4
    Požádejte lékaře o dihydroergotaminy nebo ergotaminy. Tyto léky na předpis také stahují cévy v mozku. Kromě toho vás i zbaví nevolnosti a citlivosti na světlo.
    • Tyto léky se podávají ve formě nosních sprejů nebo injekcí.
    • Injekci můžete dostat při léčbě jedné migrény, ale pokud migrénami trpíte často, lékař vám pravděpodobně předepíše nosní sprej.
    Reklama

Tipy

  • Veďte si deník. [7] Zapisujte si, kdy trpíte migrénami a v jakém prostředí se zrovna nacházíte. Zapište si všechny stimuly, jako je ostré světlo, hudba, zápachy atd., příčiny stresu, stravovací návyky a spánkový režim. Po několika záchvatech migrény si projděte svůj deník a zamyslete se nad tím, co vaše migrény způsobuje. Těmto „spouštěčům“ byste se potom měli vyhýbat.

Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Mokrá studená žínka
  • Vitamín B2
  • Devětsil
  • Melatonin
  • Kopretinový extrakt
  • Koenzym Q10
  • Hořčík
  • Levandulový, mátový nebo zázvorový čaj
  • Kofein
  • Studená voda
  • Léky proti bolesti
  • Léky proti migréně na předpis

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili. Tento článek byl zobrazen 7 344 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 7 344 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama