Jak se rychle zbavit modřin

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Ošetření modřinPrevence vzniku modřin15 Reference

Modřiny se objevují tehdy, utrpí-li vaše tělo střední nebo těžkou ránu, která poškodí cévy pod pokožkou. Pokud se chystáte v dohledné době někam do společnosti, pak se budete chtít nevzhledných modřin jistě co nejdříve zbavit. Zhojit je můžete střídáním chladu a tepla, nezatěžováním poraněné oblasti nebo užitím volně prodejných léků. Navíc byste měli provést určité kroky, které zajistí, že se modřiny znovu neobjeví.

1
Ošetření modřin

  1. 1
    Prvních 48 hodin aplikujte na modřinu led. Modřina se vytvoří při cévním poškození po pádu či jiném úderu tak, že se krev z cév vylije k povrchu kůže. Jakmile modřinu poprvé spatříte, přiložte na ní led. Stáhnete tak poškozené cévy a pomůžete modřinu rychleji zhojit.
    • Jako ledový zábal vám dobře poslouží chladicí polštářek, sáček mrazené zeleniny nebo plastikový pytlík naplněný kostkami ledu. Pamatujte, že led nesmíte přikládat přímo na kůži. Použitý obklad vždy nejprve zabalte do utěrky nebo ručníku.[1]
    • Každou hodinu na modřinu přikládejte ledový zábal a nechte ho na ní asi 20 minut. Tento postup provádějte prvních 48 hodin po objevení podlitiny.[2]
  2. 2
    Po 48 hodinách na modřinu začněte působit horkem. Po uplynutí 48 hodin přejděte od ledových zábalů k teplým. Zvýšíte tím přítok krve do poraněné oblasti a umožníte tak kůži rychlejší hojení. Horký zábal vytvoříte například namočením žínky v teplé vodě. Na modřinu ho přikládejte vždy na 10 minut, dvakrát až třikrát denně.[3]
  3. 3
    Vyzkoušejte volně dostupné léky. Léky, které běžně seženete v lékárně, mohou pomoct v rychlejším hojení modřin také. Většina takových léků zmírňuje otok a modřiny jsou potom méně nápadné.
    • Acetaminofen (paracetamol, dostupný pod obchodními názvy Panadol, Paralen apod.) nebo ibuprofen (Apo-Ibuprofen, Brufen, Ibalgin apod.) jsou na modřiny tou nejlepší volbou. Užívejte je v doporučených dávkách a intervalech.[4]
    • Před užitím jakýchkoli léků si promluvte se svým lékařem a ujistěte se, že nemůže dojít k žádným negativním reakcím s jinými léky, které užíváte. [5]
  4. 4
    Modřinu uveďte do vyvýšené polohy a odpočívejte. V průběhu prvních 24 hodin se snažte držet modřinu co nejvýše. To je důležité zejména u velkých podlitin na nohách nebo chodidlech. Měli byste přitom odpočívat a vyhýbat se pohybu s postiženou částí těla.[6]

2
Prevence vzniku modřin

  1. 1
    Při cvičení a sportu používejte chrániče. Jestliže se věnujete nějaké namáhavé fyzické aktivitě či sportu, používejte ochranné vybavení. Investujte do ramenních chráničů, nákoleníků, přilby a dalších. Pokud si nejste jisti, jaký typ chráničů pořídit, poraďte se s prodejcem v místním obchodě se sportovním vybavením.[7]
  2. 2
    Podlahu a chodby udržujte uklizené. Modřiny jsou často způsobené různými pády. Pravidelně proto z průchozích míst odstraňujte nepořádek a nahromaděné harampádí, o které byste mohli zakopnout.
    • Máte-li ale malé děti, může to být poměrně náročné. Požádejte je, aby si po sobě uklízeli a snažte se v nich tento zvyk zakořenit už odmalička. Pokuste se jim vysvětlit, jak jsou takové pády nebezpečné.[8]
  3. 3
    Ujistěte se, že přijímáte dostatek vitaminu B12, vitaminu C a kyseliny listové. Vitaminy B 12 a C dokážou stejně jako kyselina listová nakopnout váš imunitní systém v reakci na poranění. Pokud tedy budete mít dostatek zdrojů těchto vitaminů a minerálů ve svém jídelníčku, zabráníte vzniku modřin a zrychlíte hojení těch již existujících.[9]
    • Vitamin B12 nalezneme v různém organicky produkovaném mase - například v játrech, ale také v mořských plodech (mušle apod.). Dalším dobrým zdrojem B12 jsou vejce, mléko a mléčné výrobky. Jste-li vegetarián nebo vegan, promluvte si s lékařem o užívání vitaminu B12 ve formě doplňků stravy.[10]
    • Vitamin C je obsažen ve spoustě druhů ovoce. Vysoký obsah vitaminu C mají například následující druhy: mango, ananas, jahody, papája, citrusy, cantaloupe a další. Zelenina s vysokým obsahem vitaminu C zahrnuje brokolici, špenát, sladké brambory, rajčata, růžičkovou kapustu nebo dýni.[11]
    • Kyselinu listovou najdeme v citrusových plodech, tmavé listové zelenině a v luštěninách typu hrášku nebo sušených fazolí.[12]
  4. 4
    Promluvte si s lékařem o svých lécích. Určité druhy medikamentů, například ty pro ředění krve, mohou tvorbu modřin zvyšovat. Antikoagulancia, jako je například warfarin, aspirin nebo heparin, dokážou ředit krev a způsobovat nadměrný vznik podlitin. Dalšími léky, které mohou tomuto jevu přispívat, jsou nesteroidní antiflogistika, kortikosteroidy, ale také suplenty typu rybího oleje a vitaminu E. Pokud hrozí riziko, že dojde k zvýšení vzniku modřin, lékař by vám měl být schopen nabídnout alternativní lék.
    • Nadměrný a snadný vznik podlitin může ukazovat na skryté zdravotní potíže, jako jsou například různé choroby jater, nedostatek vitaminu K v důsledku celiakie, chronická pankreatitida, zánětlivá onemocnění střev nebo nadužívání alkoholu. S lékařem byste si měli promluvit tehdy, když na sobě pozorujete nebo splňujete následující: modřiny se u vás objevují i při velmi slabém úderu anebo vznikají bez zjevné příčiny; nad modřinou se vyvine hematom (boule); bolest po malém poranění přetrvává déle než tři dny; máte-li dědičně danou citlivost na časté krvácení nebo vznik modřin nebo když se u vás začaly často objevovat modřiny, ačkoli jste s tím nikdy předtím problém neměli.[13]
  5. 5
    Používejte bezpečnostní pás. Při jízdě autem si vždy připněte bezpečnostní pás. Nezabráníte tím pouze vzniku modřin, spojených s řízením auta, ale hlavně tím snížíte riziko potencionálně smrtelných zranění při autonehodě.[14]

Varování

  • Modřiny obvykle nejsou ničím, čeho byste se měli nějak zvlášť obávat. Pokud ale máte modřinu, která není vyvolána předchozím poraněním a nezmizí sama od sebe do dvou týdnů, měli byste svůj stav konzultovat s lékařem.[15]


Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Heal Bruises Fast, Italiano: Far Guarire Velocemente un Livido, Español: sanar los moretones rápidamente, Deutsch: Blaue Flecken schnell heilen, Português: Curar Hematomas Rapidamente, Русский: быстро вылечить синяк, Bahasa Indonesia: Menyembuhkan Memar dengan Cepat, ไทย: รักษารอยช้ำอย่างรวดเร็ว, العربية: علاج الكدمات بشكل سريع, 中文: 快速治疗瘀伤, 한국어: 멍 빨리 낫는 법, Nederlands: Blauwe plekken snel laten genezen, Tiếng Việt: Điều trị Vết bầm Nhanh chóng, 日本語: あざを早く治す

Stránka byla zobrazena 2 658 krát.
Byl tento článek přesný?