Jak se soustředit

V tomto článku:Zlepšete svoji soustředěnostBuďte připraveníBuďte organizovaníVyhýbejte se rozptýlení6 Reference

Když zapracujete na své soustředění, stanete se lepším studentem či zaměstnancem a budete spokojenější a organizovanější. Pokud chcete zlepšit své soustředění, musíte se naučit odolat rozptýlení a připravit si plán, díky kterému dokončíte každý úkol. V tomto článku se dozvíte, jak to udělat, abyste se dokázali maximálně soustředit.

1
Zlepšete svoji soustředěnost

  1. 1
    Zapracujte na své výdrži. Každý člověk má určité množství výdrže, ale vždy je možné toto množství zlepšit. Pokud se chcete umět soustředit déle v kuse, určete si nějaký přesný čas, například 30 minut, a tuto dobu věnujte pouze práci na určitém úkolu. Až tato doba skončí, podívejte se, jak dlouho dokážete dál pracovat bez přestávky, ať už jde o dalších 5 minut, nebo o celou půlhodinu.[1]
    • Když budete takto postupovat dál, uvidíte, že se dokážete soustředit na jeden úkol déle, než jste si mysleli. Pokračujte tak dlouho, dokud nebudete nuceni přestat a následující den se zkuste soustředit ještě déle.
  2. 2
    Meditujte. Meditace je skvělá pro uvolnění, ale kromě toho vám jen 10-20 minut meditování denně zlepší soustředění. Při meditaci si pročistíte hlavu a budete se soustředit pouze na své tělo a svůj dech. Tyto dovednosti potom můžete snadno použít i při práci a soustředit se plně na to, čemu se zrovna věnujete. Můžete meditovat hned po ránu, nebo večer před spaním, nebo klidně ráno i večer.
    • Najděte si klidné prostředí, kde vás nebude nic rušit.
    • Pohodlně si sedněte a položte si ruce do klína.
    • Postupně uvolňujte každou část těla, dokud nebudete celí uvolnění.
  3. 3
    Více čtěte. Četba je skvělým způsobem, jak si vylepšit soustředění. Zkuste si číst bez přestávky 30 minut a postupně se vypracujte až hodině, nebo dvěma hodinám četby. Když se budete schopni soustředit na to, co máte před sebou, postupně tím vylepšíte svoji celkovou schopnost soustředění.
    • Při čtení si pokládejte otázky, abyste měli jistotu, že rozumíte tomu, o čem si čtete a věnujete veškerou energii četbě.
    • Když si budete číst po ránu v posteli, probudíte tím svoji mysl. Když si budete číst naopak večer, uklidníte se a připravíte se ke spánku.
    • Každý den si 30 minut čtěte a o 30 minut méně sledujte televizi. Soustředění, které se vám podaří získat díky čtení, bude ohroženo dobou, kterou věnujete sledování televize.
    • Snažte se při čtení blokovat veškeré zdroje rozptýlení. Telefon si nastavte na tiché vyzvánění, požádejte rodinu, aby vás nikdo nerušil a zavřete se do klidné místnosti. Vylepšíte tím sví soustředění a budete schopni rychleji pochopit vše, o čem si čtete.
  4. 4
    Přestaňte dělat více věcí najednou. Mnoho lidí si myslí, že multitasking je skvělým způsobem, jak udělat více věcí najednou, ale ve skutečnosti to narušuje vaše soustředění. Při multitaskingu totiž nevěnujete veškerou svoji pozornost jen jedné věci, ale dělíte ji mezi několik věcí což nedělá vašemu soustředění dobře.
    • Vždy dělejte jen jednu věc najednou a uvidíte, že ji uděláte rychleji a lépe.
    • Když si budete chatovat při práci s kamarády, značně vás to zpomalí. Kdybyste si nedali pozor, mohli byste tím zabít i polovinu pracovního dne.
    • Pokud pracujete doma, odolejte pokušení dělat při práci či studiu domácí práce. Mohli byste si sice umýt nádobí, ale velmi by vás to zpomalilo.

2
Buďte připravení

  1. 1
    Večer se vraťte k tomu, co jste celý den dělali. Strávili jste den „prací“ a nakonec jste zjistili, že se vám nepodařilo udělat téměř nic? Pokud už se vám něco takového stalo, měli byste se zamyslet nad tím, co děláte špatně. Než se dáte do práce, napište si seznam všech věcí, které vám při práci či studiu pomohly a které vás naopak zpomalovaly a dejte si pozor, abyste to příště dělali správně.
    • Měli jste se učit, ale místo toho jste si povídali se spolužákem? V tom případě byste se měli příště učit raději o samotě.
    • Pracovali jste v kanceláři, ale místo práce jste pomáhali kolegovi, místo abyste se věnovali tomu, co jste měli dělat sami? Příště tedy myslete hlavně na sebe a ostatním pomáhejte až ve volném čase.
    • Promarnili jste celý den čtením článků na internetu, chatováním s přáteli, nebo telefonováním a vymýšlením plánů na večer? V tom případě byste tyto věci měli dělat až po skončení pracovní doby.
    • Než se dáte do práce, napište si všechny věci, které vám brání v soustředění, abyste už nedělali ty stejné chyby.
  2. 2
    Mějte pevný před-pracovní režim. Ať už chodíte do knihovny, nebo do kanceláře, je důležité se před prací důkladně připravit, abyste vykročili správnou nohou a měli větší motivaci.
    • Dobře se vyspěte. Vstávejte a choďte do postele každý den ve stejnou dobu, aby si vaše tělo zvyklo, že se má probudit a vy jste se ráno necítili zbytečně unaveně.
    • Dejte si zdravou snídani. Snídaně je skutečně nejdůležitějším jídlem dne. Měli byste ráno doplnit energii, abyste měli síly na práci a nebyli unavení. Dejte si zdravé sacharidy, například ovesnou kaši nebo cereálie, nějaké bílkoviny a trochu ovoce a zeleniny.
    • Udělejte si čas na cvičení. 15-20 minut chůze, běhu, nebo lehkého posilování vás probudí a dodá vám energii.
    • Nepijte moc nápojů s kofeinem. Káva vás sice dočasně povzbudí, ale snažte se nepít jí více, než jeden šálek denně, jinak budete odpoledne unavení. Pijte raději čaj s nízkým obsahem kofeinu, nebo raději přestaňte pít kofein úplně.
  3. 3
    Vyberte si správný čas a místo. Možná nemáte možnost si vybrat, kdy budete začínat svůj pracovní den, ale pokud jste časově flexibilní, měli byste začínat práci v době, kdy jste nejvíce čilí. Pracujte na místě, které vám umožní se soustředit.
    • Každý je nejvíce produktivní v jinou dobu. Někteří lidé jsou nejčilejší hned po probuzení, jiní zase potřebují trochu času. Vyberte si čas, kdy se budete cítit nejproduktivněji.
    • Je důležité pracovat na správném místě. Někteří lidé pracují rádi z domova, protože tam mají největší pohodlí, ale jiní mají zase nejvíce motivace například v kavárně, nebo v knihovně, kde kolem nich pracují ostatní lidé.
  4. 4
    Naučte se předpokládat své potřeby. Pokud chcete pracovat soustředěně, měli byste znát své potřeby předem, jinak vás budou zdržovat myšlenky na to, co chcete a nebudete se moci věnovat práci.
    • Připravte si zdravé svačinky, jako ovoce, ořechy nebo zeleninu, abyste nemuseli během pracovní doby chodit do automatu pro sladkosti.
    • Pijte dostatek vody. Všude si s sebou noste lahev s vodou, abyste mohli stále doplňovat tekutiny.
    • Noste si s sebou oblečení. Pokud pracujete v příliš teplé, nebo naopak v příliš chladné místnosti, měli byste mít připraveno vhodné oblečení. Jistě se nechcete přestat soustředit jen proto, že se budete potit, nebo třást zimou a nebudete s tím moci nic dělat.

3
Buďte organizovaní

  1. 1
    Pište si seznamy úkolů. Pokud se chcete lépe soustředit, budete si muset na každý den psát seznamy úkolů, abyste měli přehled a věděli, co musíte každý den udělat. Místo abyste potom seděli a nevěděli, do čeho píchnout, budete mít seznam věcí, do kterých byste se měli pustit a až je všechny uděláte, budete na sebe pyšní. [2]
    • Napište si každý den alespoň tři věci, které budete muset udělat, tři věci, které budete muset udělat následující den a tři věci, které musíte splnit do konce týdne. Nejprve dělejte to, co máte splnit tento den a až to budete mít hotové, budete se moci začít věnovat úkolům následujícího dne.
    • Odměňujte se pauzami. Za každý splněný úkol ze svého seznamu si dopřejte menší přestávku.
    • Snažte se splnit menší a snazší úkoly co nejdříve. Díky tomu vám na seznamu zbydou jen ty těžší úkoly a nebudete se muset zabývat jinými věcmi. Nebuďte leniví a neodkládejte nic na další den!
  2. 2
    Určujte si priority. Ty nejkreativnější a nejtěžší věci si dělejte vždy ráno, kdy budete mít nejvíce energie a motivace. Jednodušší věci, jako je plánování schůzek, zakládání dokumentů, nebo úklid, si nechávejte až na odpoledne, kdy už nebudete mít tolik sil. [3]
    • Neodkládejte ty nejtěžší úkoly na večer, jinak se vám je nepovede dokončit a budete je muset dělat následující den.
  3. 3
    Uklízejte si pracovní plochu. Váš pracovní stůl by měl být čistý, jinak se nebudete moci soustředit. Když budete vědět, kde co máte a budete mít čistý stůl, budete schopni se soustředit mnohem lépe. Ušetříte si čas, který byste museli věnovat hledání potřebných věcí a budete mít větší motivaci.
    • Ukliďte si ze stolu vše, co nesouvisí s prací. Kromě rodinných fotografií byste neměli mít na pracovním stole nic, co nepatří do práce – mějte tam papíry, počítač a kancelářské potřeby.
    • Pokud nepotřebujete telefon k práci, schovejte si ho. Můžete si ho jednou za čas zkontrolovat, ale neměli byste ho mít na stole, aby vás nelákalo si s ním hrát.
    • Mějte dobře zorganizovaný systém zakládání papírů. Měli byste vědět, kde přesně máte všechny důležité dokumenty, abyste ušetřili čas při jejich hledání.
  4. 4
    Naučte se zvládat svůj čas. Management času je důležitou součástí soustředění. Když ráno sednete k práci a napíšete si seznam úkolů, zamyslete se nad tím, jak dlouho vám potrvá každý úkol dokončit, abyste měli představu o tom, jak bude váš pracovní den vypadat. Snažte se dělat ty nejtěžší věci hned po ránu, abyste se jimi nemuseli zabývat později.
    • Každému úkolu vyhraďte rozumný čas. Neměli byste si určit 20 minut na něco, co vám bude trvat hodinu, jinak budete zklamaní, že nedokončíte vše, co jste si určili.
    • Když skončíte dříve, dejte si malou pauzu. Získáte větší motivaci k další práci.
  5. 5
    Udělejte si čas i na přestávky. Přestávky jsou stejně důležité, jako samotná práce. Když si naplánujete do svého pracovního dne několik menších přestávek, budete se soustředit mnohem více, než kdybyste se snažili pracovat nepřetržitě celý den. [4]
    • Po několika hodinách práce si dejte alespoň desetiminutovou pauzu. V pauze někomu zavolejte, vyřiďte si emaily, nebo si dejte šálek čaje.
    • Odměňujte se přestávkami. Využívejte je jako motivaci k práci. Když si řeknete: „Až dodělám tuto zprávu, zajdu si na zmrzlinu, nebo na kávu,“ budete mít více motivace a budete pracovat tvrději.
    • Jednu z přestávek využijte ke cvičení. Když si dáte krátkou procházku, nebo si vyjdete několik pater schodů, prokrvíte si mozek a budete mít mnohem více energie na práci.
    • Udělejte si přestávku a jděte na vzduch. Neměli byste být celý den v kanceláři nebo doma. Vyjděte ven a nadýchejte se čerstvého vzduchu a uvidíte, že potom budete mnohem soustředěnější.

4
Vyhýbejte se rozptýlení

  1. 1
    Vyhněte se rozptýlení na internetu. Internet je sice plný cenných a zajímavých informací, ale když musíte pohnout s prací, může vás značně zpomalit. Pokud chcete včas dokončit práci, musíte se vyhýbat Facebooku a nechatovat si s kamarády. Emaily si kontrolujte jen několikrát denně. [5]
    • Když narazíte na zajímavý článek, řekněte si, že si ho přečtete až dokončíte práci, kterou máte zrovna rozdělanou.
    • Neposílejte v pracovní době osobní emaily. Zpomalili byste se tím a sebralo by vám to čas, který byste mohli věnovat práci.
    • Pokud internet k práci nepotřebujete, vypněte si bezdrátovou síť. V pauze si ji budete moci zase zapnout a v rychlosti si zkontrolovat emaily a sociální sítě.
    • Zbavit se závislosti na internetu chce čas. Pokud si kontrolujete Facebook a email každých 15 minut, začněte tím, že to budete dělat jen jednou za hodinu. Postupně se vypracujte až do bodu, kdy si budete internet zapínat jen jednou nebo dvakrát denně.
    • Pokud internet potřebujete k práci, mějte otevřených jen několik záložek najednou. Soustřeďte se na to, co zrovna musíte dělat. Když budete mít otevřených příliš mnoho stránek najednou, půjde o multitasking, což vás bude zpomalovat.
  2. 2
    Nenechejte se rozptýlit ostatními lidmi. Lidé vás mohou značně rozptýlit, ať už pracujete v kanceláři, nebo doma. Nedovolte nikomu, aby vám bránil ve splnění vašich úkolů. Je sice lákavé se bavit s lidmi i v pracovní době, ale uvědomte si, že by vás to zpomalilo a museli byste potom pracovat déle. [6]
    • Všem řekněte, že je velmi důležité, abyste se věnovali práci a že oceníte, když vás nebudou rušit. Když to vaši blízcí a vaši kolegové budou vědět, nebudou vám vaše snahy kazit.
    • Neberte během pracovní doby osobní telefony a neposílejte si s nikým osobní zprávy. Řekněte kamarádům a rodině, aby vás kontaktovali pouze pokud půjde o něco velmi důležitého.
    • Pokud se například učíte s kamarády, dejte pozor, aby se všichni věnovali studiu. Můžete jednou za čas třeba zatleskat, aby si ostatní uvědomili, že je důležité se soustředit.
  3. 3
    Nenechejte se rozptýlit okolím. Každé pracovní prostředí vás rozptýlí, když to dovolíte. Když ale budete mít správný přístup, podaří se vám využít každého prostředí tak, aby vám pomohlo se soustředit.
    • Pokud pracujete na nějakém hlasitém a rušném místě, kupte si sluchátka blokující hluk, nebo poslouchejte nějakou hudbu bez textu, abyste se mohli soustředit.
    • Pokud sedíte vedle někoho, kdo stále telefonuje, nebo jste mezi lidmi, kteří se hlasitě baví, přesedněte si jinam.
    • Pokud pracujete někde, kde hraje televize, nedívejte se na ni, abyste se nezpomalovali.
  4. 4
    Udržte si motivaci. Pokud se chcete vyhnout rozptýlení a více se soustředit, nejlepší je mít motivaci. Měli byste si zapsat, co vás motivuje k dokončení práce a několikrát za den si to připomenout, abyste věděli, proč je skutečně důležité se nenechat ničím rozptýlit.
    • Zamyslete se nad tím, jak důležitá je vaše práce. Pokud například známkujete práce svých studentů, připomínejte si, že je důležité jim poskytnout zpětnou vazbu. Pokud dokončujete těžký projekt, říkejte si, že je to důležité pro úspěch vaší společnosti.
    • Zamyslete se sami nad sebou. Jaké osobní výhody získáte, když uděláte svoji práci dobře a včas? Pokud se učíte na test, dostanete dobrou známku a zlepšíte si průměr. Pokud uzavíráte smlouvu s důležitým klientem, možná díky tomu v práci povýšíte.
    • Zamyslete se nad tím, co všechno budete moci dělat, až svoji práci dokončíte. Připomínejte si všechny zábavné věci, kterým se budete moci věnovat – můžete si zajít na jógu, zaběhat si, na kávu s kamarádem, nebo si uvařit dobré jídlo a strávit čas s partnerem. Při počítání matematických příkladů poslouchejte pomalou a klidnou hudbu, budete díky tomu mít čerstvou mysl a budete si učení užívat.

Tipy

  • Cvičení zlepšuje soustředění. Dvacetiminutový běh vám nezabere moc času a vylepší vaši koncentraci.
  • Je také dobré, když dokážete dlouho udržet pozornost. Pokud nechcete trpět krátkodobou pozorností, měli byste se každé činnosti věnovat co nejdéle a nerozptylovat se. Takové činnosti vytrénují váš mozek tak, aby se dokázal soustředit mnohem déle. Patří mezi ně četba, nebo například počítačové hry.
  • Snažte se pracovat uvolnění, abyste nemysleli na to, že jste napjatí a necítíte se dobře.

Varování

  • Neschopnost se soustředit je často způsobena leností, nebo nedostatkem motivace. Některé nemoci, jako například ADHD, mohou také ovlivnit schopnost se soustředit. Pokud jste již vyzkoušeli všechno, ale nepodařilo se vám naučit se soustředit, zkuste si zajít k psychologovi a zjistěte, zda nějakou takovou poruchou netrpíte.




Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 45 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Vzdělání

V jiných jazycích:

English: Focus, Français: se concentrer, Deutsch: Richtig fokussieren, Português: Se Concentrar, Español: aprender técnicas de concentración, Italiano: Concentrarti, Русский: сконцентрироваться, 中文: 更好地保持专注, Bahasa Indonesia: Fokus, Nederlands: Je concentreren, Tiếng Việt: Tập trung, العربية: زيادة التركيز, 한국어: 집중하기, ไทย: มีสมาธิจดจ่อ, 日本語: 集中をする

Stránka byla zobrazena 7 004 krát.
Byl tento článek přesný?