Jak se stát emočně stabilní

3 Díly:Jak upravit své emocionální reakceJak upravit své myšleníJak upravit své zvyky

Všichni známe chvíle, kdy máme pocit, že absolutně nemáme své emoce pod kontrolou a je jedno, jestli se jedná o nejistý vztah, chaos v práci nebo šílenou rodinu. I když však máme pocit, že není možné emoce nijak ovládnout, tak je potřeba si uvědomit, že jsme to jen a pouze my, kdo řídí náš osud a že naše pocity vyjadřují pouze to, co si myslíme a cítíme. S trochou cviku a větší všímavostí však dokážete dostat své emoce pod kontrolu za každé situace.

Část 1
Jak upravit své emocionální reakce

  1. 1
    Procvičujte „umění přehodnocovat“. Emočně stabilní lidé nejsou ti, kteří ignorují své emoce. Ani to nejsou ti, kteří se zaobírají svými emocemi ze všech stran a úhlů pohledu. Podle nejnovějšího výzkumu jsou emočně stabilní ti lidé, kteří ovládají „umění přehodnocovat“.[1] To znamená, že berou v potaz své myšlenky a snaží se na ně nahlédnout v lepším světle.
    • Snazší říct, než udělat, že? Položte si několik otázek:
      • Jaká jsou pozitiva dané situace?
      • Jak se na to ještě můžu jinak podívat? Je můj úhel pohledu objektivní?
      • Je možné to považovat za výzvu a ne za problém? Jak?
  2. 2
    Uvědomte si, že vaše emoce nejsou proměnlivé jako počasí. Většina lidí si myslí, že emoce a emoční změny jsou nevyhnutelnou součástí lidské zkušenosti. I když je to částečně pravda, tak toto tvrzení ignoruje fakt, že každý člověk má „kontrolu“ nad svými emocemi. Věřte tomu nebo ne, ale pokud se nějak nechcete cítit, tak se tak opravdu cítit nemusíte. Příště až budete mít pocit, který nechcete zažívat, tak si uvědomte, že vaše mysl jej povolila. Máte tedy právo daný pocit popřít a rozhodnout se cítit se jinak.
    • Řekněme, že někdo si v práci dělal srandu z toho, jak se smějete. Vaše staré já si to může vzít k srdci, schoulit se do koutku a nikdy se už nesmát na veřejnosti ze strachu, že se vám někdo vysměje a poníží vás. Pokud však tento pocit přehodnotíte, tak si nakonec řeknete, že: „Neexistuje „špatný“ smích. Kdo má právo soudit smích ostatních? A co mi po tom je?“ Váš špatný pocit zmizí a vy se budete cítit uvolněněji a stabilněji.
  3. 3
    Dejte do rovnováhy své „celé“ já. Výsledky naznačují, že pozitivní emoce, pozitivní vztahy s ostatními a dobré zdraví mají na sebe vzájemný vliv a zvyšují váš celkový pocit štěstí.[2] Jinými slovy, pokud chcete mít stabilnější emoce, tak nemůžete ignorovat své přátele ani své fyzické zdraví. Není možné se snažit vypořádat s jedním aspektem vašeho života, aniž byste se vypořádali s ostatními a očekávat, že nastane ve vašem životě obrovská změna. Považujte tuto změnu za změnu pro „životní stabilitu“ a ne pouze pro „emoční stabilitu“.
    • Když se o sebe staráte, tak se snažte jíst správnou stravu, cvičit, dělat věci, které vás baví (ať už je to s ostatními nebo sami). Každý den si vyčleňte trochu času sami na sebe a snažte se uklidnit se, abyste byli schopni ze sebe vydávat to nejlepší.
  4. 4
    Snažte se nevypadnout z kola života. Ti, kteří jsou emočně stabilní a pevní, jsou často také velmi odolní a ambiciózní. Takoví lidé se nenechají jen tak něčím porazit a snaží se ze sebe vydat to nejlepší. [3] Je jednoduché si neustále na něco stěžovat a litovat se. Pokud však máte alespoň trochu odhodlání, tak se můžete sami rozhodnout, že vše bude vždy v pořádku. Víte co? Vše dobře dopadne. A „přejde“ to.
    • Popřemýšlejte sami nad sebou. Neustále si na něco stěžujete, aniž byste si uvědomovali v čem je pro vás daná situace dobrá? Vytáčí vás drobnosti, takže se nejste schopni na danou věc podívat i ze širšího úhlu pohledu? Co můžete udělat proto, abyste si uvědomili, že máte věci pod kontrolou?
  5. 5
    Vyhledejte si příklady jednotlivých úrovní emoční stability. Je velmi těžké přesně určit lidské emoce. Nedávno však vědci vyvinuli měřítko „emoční stability“, na kterém ukazují, jaké aspekty lidského charakteru ji předurčují.[4] Podívejte se na měřítko; co si myslíte, že vede ke stabilitě a co vede k chaosu?
    • Pesimismus vs. Optimismus
    • Úzkost vs. Klid
    • Agrese vs. Tolerance
    • Závislost vs. Nezávislost
    • Emoce vs. Logika
    • Apatie vs. Empatie

      Během čtení následujících kroků zjistíte, že budou tyto vlastnosti hodně diskutované. Pokud vás zajímá, jak jste na tom, tak si promluvte s psychologem, který pro vás může daný test připravit.

Část 2
Jak upravit své myšlení

  1. 1
    Naučte se třídit své myšlenky. Ti, kteří jsou emočně stabilní, jsou skvělí v třídění svých myšlenek. Jinými slovy, tito lidé vědí, jak si zajistit, že stresující aspekty jejich života nijak nezasahují a negativně neovlivňují ostatní dobré stránky jejich života. Takže pokud vaše práce za nic nestojí, tak se vědomě rozhodněte, že si nebudete brát práci domů. Uvědomte si, že jedna negativní věc nemusí ovlivňovat zbylé oblasti vašeho života.
    • Upřímně na sebe pohlédněte a popřemýšlejte, co vás emočně vyčerpává. Nemůžete izolovat stres, dokud nevíte odkud přichází.
  2. 2
    Přeformulujte své vzpomínky. Vědecký výzkum o paměti dokazuje, že vzpomínky se mohou změnit pokaždé, když si na ně vzpomeneme. Mohou se měnit také podle toho, „jak“ si je pamatujeme.[5] Co to znamená? To znamená, že pokud si vzpomenete na svého bývalého přítele, který vám zlomil srdce a budete si o něm myslet, že je zoufalý, osamělý a tak trochu narušený, tak příště, až si na něj znovu vzpomenete, si na něj vzpomenete jako na zoufalého, osamělého a narušeného. Brzy si uvědomíte, že vaše původní vzpomínka je pryč a byla nahrazena tím, co jste se rozhodli si zapamatovat.
    • Řekněme, že vám bylo řečeno představit si park. Je v něm několik stromů, pobíhající pes a pár sedící na dece. Je léto, slunce svítí a vánek si pohrává s listy stromů. O týden později si máte představit ten samý park na podzim. Vaše mysl velmi rychle přeformuluje vaši vzpomínku. Jedná se o zjednodušení celé problematiky, ale ukazuje to alespoň základy toho, jak lidská mysl pracuje.
  3. 3
    Myslete pozitivně. Jednoduše řečeno, čím pozitivněji myslíte, tím šťastnější budete a tím jednodušší je myslet logicky a kontrolovat případné negativní emoce.[6] Zpočátku to bude trvat, ale brzy se z toho stane zvyk a bude pro vás přirozené myslet pozitivně.
    • Řekněme, že máte problémy ve vztahu. Vztah vás dohání k šílenství, cítíte se na něm příliš závislí a celkově máte pocit, že nejste tím, kým byste chtěli být. Místo vyšilování se však snažte soustředit na fakt, že se jedná o zkušenost, která vám toho hodně dá do života. Co potřebujete na vztahu zlepšit, aby jste z něj měli skvělý pocit? Jak můžete lépe komunikovat? Může vám pomoci terapie? Je něco jiného vaším problémem?
  4. 4
    Všímejte si. Ti, kteří si jsou vědomí svých emocí, jsou také obvykle emočně stabilní. Jsou klidní, protože přijali své pocity a uvědomují si, že v 99 % případů se nejedná o nic závažného. Psychologové a vědci tomuto říkají „mindulness“, neboli všímavost. Jediné, co je k tomu potřeba, je uvědomění si a pochopení sebe sama.
    • Dobrý způsob, jak praktikovat kvalitní všímavost, je meditace. Soustřeďte se na své dýchání a snažte se nemyslet na nic jiného, abyste nalezli svůj střed. Jedná se o způsob, jak se odpoutat od života a lépe vidět život v širších souvislostech.
  5. 5
    Snažte se myslet flexibilně, přesně a do detailů. Lidská mysl má fantastickou schopnost vidět, slyšet a myslet na to, na co chce, bez ohledů na to, jaká je realita.[7]Je důležité si to uvědomit kdykoliv, když máte pocit, že zažíváte emoci, kterou nechcete. Sami tvoříte svoji realitu, takže i vy samotní ji můžete změnit!
    • Tady je další příklad: Jste venku s přítelem a na jeho telefonu se objeví zpráva z neznámého čísla. Nemůžete si pomoct a vidíte, že zpráva říká: „Ahoj! Včerejší večer byl skvělý. Brzy se mi ozvi.“ Okamžitě si začnete myslet, že vás podvádí a začnete přemýšlet nad tím, jak se s ním rozejít. Uzavřete se do sebe a několik dní nejíte ani nespíte a nakonec mu vztekle řeknete svoji domněnku. Nakonec se ukáže, že zprávu mu napsala jeho sestra. Dokonce na dané číslo zavolá, aby vám to dokázal. Uvědomíte si, že jste mu měli říct hned, že jste danou zprávu viděli a s klidem se jej zeptat, o co se jedná. Existuje mnoho způsobů, jak si vyložit nějakou situaci a záleží jen na vás, jak ji pojmete právě vy.

Část 3
Jak upravit své zvyky

  1. 1
    Budujte své sociální vazby s ostatními. Emoce se lépe zvládají, když máte silnou skupinu lidí kolem vás, kteří vás podporují a rádi vám pomohou se přes ně dostat. Když víte, že máte na koho se spolehnout, tak je najednou jednodušší cokoliv překonat; dokonce i bez ničí pomoci.
    • Velmi účinnou léčbou je psychoterapie, neboli léčba slovem, která vám pomůže vypořádat se s jakýmkoli emociálním problémem. Dokonce kvůli tomu nemusíte jít ani za terapeutem. Když se dostanete do situace, v které si připadáte, že jste v emocionální bublině, v které se však nechcete nacházet, tak se z toho vypovídejte. Možná zjistíte, že promluvení si o vašem problému vám pomáhá ventilovat i vaše emoce.
  2. 2
    Buďte v blízkosti emočně stabilních lidí. Je sice skvělé mít širokou síť přátel a známých, ale je lepší mít síť lidí, kteří jsou věrohodní a emočně stabilní. Pokud se neustále pohybujete mezi lidmi, kterým se pravidelně mění nálada nebo jsou nestabilní, tak je lepší se jim začít vyhýbat a snažit se poznat nové lidi. Dramata mohou být překvapivě velmi nakažlivá.
    • Když se pohybujete mezi lidmi, kteří jsou emočně toxičtí, tak se to pro vás stane normální. Bude pro vás normální být zavalen úzkostí, nedůvěrou a strachem. Někdy je obtížné si uvědomit, že daný vztah je toxický jen proto, že jste si zvykli, že je v něm všechno negativní. Pokud máte jednoho nebo dva přátele, kteří vás vyčerpávají a máte kvůli nim špatnou náladu, tak je pravděpodobné, že máte toxického kamaráda.
  3. 3
    Procvičujte toleranci. Pravděpodobně už vám někdo řekl něco jako: „nikdo vás nemůže naštvat, pouze vy sami.“ Je to pravda. Pouze vy sami rozhodujete o tom, jaké máte pocity. Nikdo jiný o tom nerozhoduje. Jen proto, že vám někdo skočil před cestu neznamená, že daná osoba vám „způsobila“ určitý pocit. Samozřejmě, že jsou důvodem, proč se cítit daným způsobem, ale nemají nic společného s malými receptory, které spouštějí pocity ve vašem mozku. Takže příště, až vás někdo naštve, ustupte a popřemýšlejte nad celou situací. Čím tolerantnější budete, tím stabilnější se stanete.
    • Existuje nekonečně mnoho věcí, které vás mohou naštvat, ať už se jedná o osobu, která stojí v řadě příliš blízko vás nebo o pokrytce nebo náboženské fanatiky, kteří nejsou schopni otevřít svoji mysl novým myšlenkám. Všichni máme netolerantní momenty, když máme pocite, že někdo něco dělá špatně. Takovéto chvilky však brzy přejdou, takže se zhluboka nadechněte a s nikým se nehádejte, nikoho neurážejte. O všem popřemýšlejte a zůstaňte ve svém středu.
  4. 4
    Věnujte pozornost sami sobě. Když se nám v životě objeví nějaká překážka, tak často zjistíme, že by to nebylo tak zlé, kdybychom o ní věděli dříve a byli schopni se na ni připravit. Místo toho však máme pocit, že nemáme život pod kontrolou. Problémem však není fakt, že se cítíme bezmocní, ale to, že nás dohání k šílenství pocit, že nemáme žádnou moc nad našimi problémy a tudíž se stáváme emočně nestabilní. I když nelze vyřešit každou maličkost, tak přesto můžete mít život pod kontrolu. Čím nezávisleji se cítíte, tím lehčí pro vás bude být stabilnější.
    • Pro většinu z nás jsou nejrůznější překážky v životě nevyhnutelné. Máme problémy s penězi, vztahy nebo existenciální problémy. Je však jedna věc, kterou můžeme udělat: nehledat u ostatních ocenění sebe samých. Když vedeme život v závislosti na ostatních, tak je nemožné cítit se stabilně, jelikož prostě nemáme život plně ve svých rukou. Pokud je to někdo jiný, kdo vede náš život a rozhoduje o našich emocích, tak v tom případě je nejlepší to co nejrychleji zastavit. Pocit štěstí závisí pouze na vás a na nikom jiném.
  5. 5
    Starejte se sami o sebe. Pokud nejíte, nespíte a nestaráte se o sebe, tak není možné, že budete schopni postarat se o své emoce. Předtím, než se začnete vyrovnávat se svými špatnými zvyky, tak se postarejte o své základní potřeby.
    • Dopřejte si dostatek spánku. Čím odpočatější budete, tím lépe bude vaše mysl pracovat. Čím lépe bude vaše mysl pracovat, tím logičtěji a stabilněji se budete chovat.
    • Jezte zdravou stravu. Špatná strava nám může zhoršit zdraví a my se můžeme cítit špatně. Naplňujte své tělo kvalitními a zdravými potravinami, které v nás budou vyvolávat dobré a zdravé myšlenky.
    • Cvičte. Jak už jistě víte, cvičením se uvolňují v těle endorfiny, které v mozku vyvolávají pocity štěstí. Pokud máte špatnou náladu, běžte si zaběhat. Je pravděpodobné, že se špatné pocity rychle zmizí.
  6. 6
    Dopřávejte si. Mnozí z nás si dávají za prioritu být laskavý k ostatním. Je to sice důležité, ale stejně tak důležité je být laskavý sám k sobě. Takže pokud máte špatnou náladu nebo máte pocit, že nemáte nic pod kontrolou, tak si udělejte čas a dopřejte si něco příjemného. Berte to jako podnět k tomu zajít na koncert nebo si koupit zmrzlinu.
    • Maličkosti, které nám dělají radost, nás dokáží uklidnit a uvědomit si, že vše je v pořádku. Život nemusí být perfektní, ale laskavost k sobě samotnému vám pomůže uvědomit si, že existují důvody, proč zůstat pozitivní.
  7. 7
    Přečkejte to. Je důležité si uvědomit, že spousta let našeho mládí charakterizuje emoční chaos a nedostatek pocitu jistoty. Jinými slovy, čím starší jste, tím stabilnější se stanete.[8] S věkem také přichází rozum a pocit klidu. Takže pokud jste ještě mladí, nebuďte na sebe tak přísní. Ostatní si pravděpodobně procházejí tím samým.
    • To znamená, že se nejedná o mentální nemoc. Pokud však jste emočně nestabilní až do takové míry, že nedokážete ani normálně fungovat, tak to se jedná o něco jiného. Vyhledejte psychologa a promluvte si s ním o svých problémech. Můžete mít nějakou poruchu, která vyžaduje léčbu.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Become Emotionally Stable, Español: convertirte en una persona emocionalmente estable, Português: Se Tornar Emocionalmente Estável, Русский: стать эмоционально стабильным человеком, Italiano: Diventare Emotivamente Stabile, Deutsch: Emotional stabil werden, Bahasa Indonesia: Menjaga Kestabilan Emosi, Français: devenir émotionnellement plus stable, Nederlands: Emotioneel stabiel worden, 中文: 稳定情绪

Stránka byla zobrazena 1 115 krát.

Byl tento článek přesný?