Jak se stravovat bezlepkově

V tomto článku:Naučte se jíst bezlepkověKterým jídlům se musíte vyhýbat.Která jídla jíst smíteRizika bezlepkové stravy

Lepek je bílkovina, která je součástí různých obilovin, například pšenice, ovsa, žita a ječmene. Lidé trpící celiakií lepek špatně tráví, což může způsobit poškození střev a neschopnost absorbovat živiny. [1] Někteří lidé celiakii nemají, ale přesto trpí nesnášenlivostí na lepek. Mívají různé příznaky nemoci, ale poškozením střev se u nich neobjevuje. I v tomto případě je ovšem nutné vyhnout se jídlům z obilovin, které obsahují lepek. Mezi tyto potraviny patří většina pečiva, těstoviny, pizza, koláče a dorty. V tomto článku se dozvíte, jak jíst tak, abyste se těmto potravinám mohli vyhnout.

Část 1
Naučte se jíst bezlepkově

  1. 1
    Vzdělávejte se. Protože je lepek obsažen v mnoha různých potravinách, budete se muset naučit, čemu všemu se máte vyhýbat.
    • Nepleťte si produkty bez pšenice s produkty bez lepku. Pokud nějaká potravina neobsahuje pšenici, může přesto obsahovat lepek z jiných obilovin. Kromě toho i produkty bez lepku mohou obsahovat bílkoviny, které nejsou vhodné pro lidi alergické na pšenici.
    • Zjistěte si, co to znamená „bezlepkový“. Neexistuje žádná přesná definice bezlepkových potravin, ale existují mezinárodní standardy pro tyto potraviny. Tyto standardy dovolují „bezlepkovým“ potravinám obsah lepku méně než 200 částic na milion. [2] Většina výrobců tyto standardy dodržuje.
      • Nedávno byl navržen nový standard pro bezlepkové produkty vyrobené z potravin, které přirozeně lepek neobsahují. Podle tohoto standardu je možné bezlepkovým produktem nazývat takový produkt, který obsahuje méně než lepku než 20 ku milionu. Není vždy možné vyrobit produkt úplně bez lepku, protože stopová množství potravin s obsahem lepku se do těchto produktů mohou dostat během výroby nebo přepravy. Dvacet dílů lepku na milion je ovšem skutečně nízká hladina.
  2. 2
    Ujistěte se, že kupujete produkt bez lepku. Přečtěte si toho co nejvíce o různých potravinách. Zpracované potraviny mohou představovat problém, protože často obsahují skrytý lepek. I po mnoha letech bezlepkové stravy můžete objevit nové produkty, které lepek obsahují. Mezi tyto potraviny patří glukózový sirup, uzené potraviny, zmrzlina, nebo kečup.
    • Čtěte si obaly potravin. Od listopadu roku 2005 musí všechny balené potraviny prodávané v EU obsahovat jasné označení, které vám napoví, zda obsahují lepek (nebo některé z jeho přísad). Platí to zejména pro potraviny, které byly upraveny tak, aby lepek neobsahovaly. Uvědomte si, že tato vyhláška EU platí pouze pro obiloviny a další potraviny s obsahem lepku – například na obalu glukózového sirupu žádné označení být nemusí.
    • Hledejte na internetu. Informace o složení mnoha zpracovaných potravin najdete snadno na internetu.
    • Nejezte nic, o čem si nejste jistí, z čeho je to vyrobeno (žádné tajné přísady!). Buďte slušní, ale vytrvalí. Jasně lidem vysvětlete, že je pro vás nutné vědět naprosto přesně, co jíte. Někdy bude stačit odstranit z polévky krutony. Nejde o to, že byste byli rozmazlení, ale o to, že si chráníte své zdraví. Buďte ovšem milí, jinak vás lidé na jídlo už nepozvou.
  3. 3
    Měli byste vědět, že i domácí potřeby a léky mohou obsahovat lepek. To, že nejde o potraviny neznamená, že tyto věci neobsahují lepek. Produkty, kterými se myjete a kterými čistíte svůj byt, mohou obsahovat spoustu lepku. Nejprve si tedy vždy pročtěte složení výrobku a pokud budete mít pochybnosti, zjistěte si obsah lepku na internetu.
    • Zkontrolujte si složení svých léků. Některé léky obsahují lepek ve formě škrobů a plniv. Pokud na obalu není uvedeno složení, zeptejte se svého lékárníka a požádejte o bezlepkovou alternativu.
    • Přečtěte si složení všech domácích potřeb, zejména make-upu, šamponu a tělových mlék. Měli byste zkontrolovat také složení dětských hraček, jako jsou barvy na malování atd. Každý nemocný trpí jinou citlivostí na lepek, takže je možné, že u vás alergické reakce vyvolávají stopová množství lepku z těchto produktů.
  4. 4
    Seznamte se s dalšími lidmi, trpícími nesnášenlivostí lepku. Získáte od nich podporu a spoustu užitečných informací. Hledejte na internetu diskusní skupiny, nebo si najděte ve svém městě nějakou organizaci lidí s alergií na lepek. Díky internetu je dnes snadné se do této komunity zapojit.
    • Hledejte si podpůrné skupiny pro lidi s celiakií. Fóra, blogy a další internetové zdroje lidem s touto nemocí usnadňují život. Užitečné rady, recepty a triky k překonání celiakie vám mohou dodat motivaci a sebedůvěru k tomu, pokračovat ve svém snažení.
  5. 5
    Buďte připravení. Když se naučíte trochu plánovat, snáze ochráníte své zdraví a bude pro vás jednodušší naučit se jíst bezlepkově.
    • V kuchyni si vyhraďte speciální skříňku na své bezlepkové potraviny, abyste předešli kontaminaci. Pokud to není možné, alespoň si určete jednu polici ve skříni. Dávejte si pozor na marmelády, másla, toustovače a další potraviny a věci, které se mohou snadno kontaminovat chlebem a dalšími potravinami s obsahem lepku.
    • Před přípravou bezlepkového jídla důkladně umyjte všechny povrchy v kuchyni a připravte si čisté nádobí.
    • Oslavy, dovolené a další speciální příležitosti si plánujte dopředu. Pokud jdete na večírek k někomu domů, nabídněte mu, že si přinesete vlastní bezlepkové jídlo.
    • Při plánování cestování myslete na to, co budete jíst. Vždy je dobré mít po ruce bezlepkovou svačinku.
  6. 6
    Nemusíte se bát, že už si nikdy nedáte svá oblíbená jídla. Mnoho lidí se stravuje bezlepkově, protože je to podle nich zdravější, takže je mnohem snadnější nakoupit bezlepkové potraviny v supermarketech i v obchodech se zdravou výživou. Najdete také spoustu bezlepkových receptů. Pokud umíte vařit, můžete si dokonce upravit své oblíbené recepty tak, aby neobsahovaly žádný lepek.
  7. 7
    Ujistěte se, že vaše rodina a vaši přátelé chápou, jak důležité pro vás je vyhýbat se lepku. Pokud trpíte celiakií, nebo máte alergii na lepek, nezapomeňte své blízké chválit za to, že jsou ochotni jíst s vámi bezlepkové potraviny. Když někdo udělá nějakou chybu a bude to brát na lehkou váhu, jasně mu vysvětlete, jakými příznaky byste trpěli, kdybyste omylem snědli něco s obsahem lepku. Když to lidem nevysvětlíte, nebudou to brát vážně a nevyhnete se v budoucnu problémům.
  8. 8
    Zaměřte se na to, co smíte jíst. Bohužel existuje spousta potravin, které jíst nesmíte, ale také existuje velká spousta těch, které jíst můžete. Když se na svoji nemoc budete dívat pozitivně, budete si užívat svůj život i když trpíte celiakií.

Část 2
Kterým jídlům se musíte vyhýbat.

  1. 1
    Vyhýbejte se „velké čtyřce“. Velká čtyřka potravin, kterým byste se měli vyhýbat, je pšenice, oves, ječmen a tritikále. Těmto potravinám se vyhýbejte i v případě, že trpíte pouze nesnášenlivostí na lepek. [3]
    • Z pšeničných výrobků se vyhýbejte kamutu a špaldě. [4] Pšenice se často skrývá za jiným označením, takže zde uvádíme varianty pšeničných produktů, kterým se musíte vyhýbat:
      • Bulgur
      • Mouka z tvrdé pšenice
      • Farina
      • Grahamová mouka
      • Kamut
      • Krupice
    • Žito obsahuje protein secalin, který je také formou lepku. [5]
    • Tritikále, což je kříženec žita a pšenice, je hybrid, který byl vytvořen v laboratořích na konci 19. století. [6]
    • Ječmen je také důležitým zdrojem lepku. Běžně se přidává do potravin, ale i do alkoholu.
  2. 2
    Dávejte si pozor na oves a ovesné vločky. Samotný oves sice lepek neobsahuje, ale často je kontaminován pšenicí, protože se tyto dvě přísady zpracovávají ve stejných továrnách. [7] Neměli byste tedy ovesné výrobky jíst, pokud na nich není jasně uvedeno, že neobsahují lepek.
  3. 3
    Můžete pít destilované likéry, ale vyhýbejte se pivu (pokud není bezlepkové). Teoreticky destilační proces odstraní všechny zbytky lepku, i když byl alkohol vyroben z obilovin s obsahem lepku (ječmen, pšenice, žito).
    • Alkohol z pšenice, jako je například vodka, pít smíte, ale na pivo si dávejte pozor. [8] Najděte si bezlepkové druhy piv.
    • Teoreticky i proces výroby piva odstraňuje lepkové bílkoviny, ale ve skutečnosti je možné, že se pivo kontaminuje. Některé palírny k alkoholu po destilaci přidávají rmut, který obsahuje lepek. Proto není bezpečné si myslet, že je všechen alkohol bezlepkový.
    • Pokud chcete mít jistotu, pijte pouze bramborové vodky, tequily a mezcaly, nebo rumy. [9] Všechny tyto nápoje se vyrábějí z bezlepkových zdrojů.
  4. 4
    Vyhýbejte se následujícím potravinám (pokud na obale není uvedeno, že neobsahují lepek). Vždy je důležité si číst složení potravin. Některé z následujících druhů potravin se prodávají i v bezlepkových verzích, ale většina z nich lepek obsahuje. Je tedy vždy lepší se přesvědčit.
    • Chléb, krutony, cereálie a krekry
    • Sladkosti, sušenky a dorty
    • Náhražky masa, imitace mořských plodů, zpracované salámy
    • Salátové dresinky, šťávy, omáčky (například sójová omáčka) a zelenina v omáčkách
    • Těstoviny a ochucené rýžové produkty
    • Polévky a zpracované produkty, jako například brambůrky nebo nachos

Část 3
Která jídla jíst smíte

  1. 1
    Začněte s obilovinami, cereáliemi a moukami. Ne všechny obiloviny obsahují lepek. Ve skutečnosti jich většina lepek neobsahuje! Zde je seznam cereálií, obilovin a mouk, které smíte jíst:
    • Cereálie a obiloviny: rýže, kukuřice, quinoa, tapioka, sago, pohanka a čirok.
    • Mouky: rýžová, kukuřičná, bramborová, grahamová, sójová, cizrnová, čiroková, tapioková a kaštanová (přesto si ovšem zkontrolujte složení, abyste se vyhnuli kontaminaci).
    • Snídaňové cereálie: cereálie jsou trochu složitější. Pečlivě si čtěte jejich složení a nejezte žádné s obsahem pšenice, ječmene, žita, ovsa nebo sladu. Bezlepkové müsli je dobré, ale musíte si zjistit, zda je skutečně vyrobeno z drcené rýže. Můžete si k němu přidat ovoce!
  2. 2
    Nezapomínejte jíst maso, ryby a vejce. Všechny tyto potraviny jsou pro vás vhodné, musíte si dávat pozor pouze na omáčky a koření. Také si dávejte pozor na uzeniny – některé obsahují pšeničnou mouku.
    • Když si budete dávat rybu v restauraci, zeptejte se kuchaře, zda používá mouku. Někdy se ryby smaží v mouce, aby se nelepily na pánev.
    • Vyhněte se zpracovanému masu, uzeninám a náhražkám masa a mořských plodů, které obsahují lepek.
  3. 3
    Mléčné produkty jíst smíte. Mléko, smetana, sýry a jogurty by vám neměly dělat problémy. Zkontrolujte si jejich složení a dejte si pozor zejména na strouhané sýry (některé obsahují mouku, která brání slepování sýra).
    • V některých případech lidé trpící celiakií trpí i nesnášenlivostí na laktózu, protože mají poškozená střeva. Tato situace se může postupem času zlepšit a je tedy důležité to s mléčnými produkty nepřehánět (můžete si dát čas od času trochu sýra), abyste se vyhnuli permanentní nesnášenlivosti na laktózu.
    • Pokud trpíte nesnášenlivostí na laktózu, nebo se mléčným produktům vyhýbáte z jiného důvodu, zkuste sójové nebo rýžové mléko (nezapomeňte si ovšem přečíst složení). Možná vám také nebude vadit kozí mléko. Pokud zjistíte, že trpíte nesnášenlivostí i na sóju, pravděpodobně jde o střevní problém, který by se měl časem spravit.
  4. 4
    Jezte ovoce a zeleninu. Všechny druhy ovoce a zeleniny jsou přirozeně bezlepkové. Dávejte si ovšem pozor na zavařovanou zeleninu a ovoce v plechovkách, protože tyto potraviny jsou často zahuštěny moukou.
  5. 5
    Zjistěte, které druhy tuků smíte jíst. Můžete jíst máslo, margarín a oleje, ale dávejte si pozor na nízkotučné pomazánky a lůj.
  6. 6
    Vyhněte se dezertům, přestože některé z nich mohou být v pořádku. Kdykoli si budete chtít dát dezert, zjistěte si, co obsahuje. Většina sorbetů, zmrzlin, želé a dalších dezertů je v pořádku, ale například koláče a dorty pro vás vhodné nejsou, pokud nejsou označeny jako bezlepkové.
  7. 7
    Ořechy, rozinky a semena jsou přirozeně bezlepkové, ale mohou obsahovat různé přídatné látky. Dejte si pozor také na slané brambůrky. U všech potravin si čtěte jejich složení a vyhýbejte se kontaminaci.
  8. 8
    Zkontrolujte si koření a přísady na vaření. Sůl, pepř, bylinky a ocet lepek neobsahují. Některá dochucovadla a například hořčičný prášek obsahují mouku.
    • Co se týče vaření a pečení, smíte používat kvasnice a jedlou sodu, ale kypřící prášky většinou obsahují mouku.
  9. 9
    Dávejte si pozor na to, co pijete. Voda je pochopitelně bezlepková a měli byste jí ze zdravotních důvodů pít nejvíce. Zde uvádíme další nápoje, které smíte pít a také ty, které pít nesmíte:
    • Nealkoholické nápoje: káva, čaj, džusy, kakao, perlivé nápoje a ovocné šťávy jsou většinou v pořádku. Zkontrolujte si ovšem jejich složení a nepijte žádné nápoje z prodejních automatů.
    • Čisté ovocné šťávy neobsahují lepek, pouze ovoce a vitamíny.
    • Dávejte si pozor na ovocné koktejly. Někdy jde jen o ovoce a jogurt, ale někdy se do nich přidávají i jiné přísady, takže si vždy zkontrolujte složení.
    • Probiotické nápoje jsou novým trendem. Pokud strávíte mléčné produkty, měly by pro vás být bezpečné.
    • Čistý čaj neobsahuje lepek a bát se nemusíte ani mléka a cukru, ale dávejte si pozor na nápoje z prodejních automatů, které mohou být kontaminovány dalšími potravinami. Bylinný nebo ovocný čaj je většinou také bezlepkový.
    • Černá káva je bezlepková, ale některé přísady a dochucovadla (například čokoládové sirupy atd.) mohou obsahovat mouku. I zde platí, že byste neměli pít nic z prodejních automatů.
    • Víno by mělo být vždy bezlepkové, ale existují australská vína, která jsou upravena hydrolyzovaným pšeničným lepkem. Přesto je ale množství ve výsledném výrobku pouze stopové a víno se tedy považuje za bezlepkový produkt.

Část 4
Rizika bezlepkové stravy

  1. 1
    Dejte si pozor na to, aby vám nechyběly důležité vitamíny. Promluvte si se svým dietologem a zjistěte, jak byste měli správně udržovat denní příjem vitamínů a živin, jako je železo, vláknina, vápník, niacin, tiamin, riboflavin, nebo kyselina listová. [10] Tyto vitamíny se často přidávají právě do obilných produktů. Když přestanete jíst všechny obiloviny, mohly by vám vitamíny začít chybět.
  2. 2
    Co dělat, když omylem sníte něco s lepkem. Všem lidem s celiakií se to již stalo. Nic si z toho nedělejte. Postupem času se naučíte se tomu vyhýbat a nebude se vám to stávat příliš často.
    • Když omylem sníte lepek, můžete mít křeče v břiše, bolesti a průjem. Tyto příznaky jsou běžné a nemusíte si s nimi dělat velké starosti.
    • Pokud sníte omylem lepek a žádnými příznaky netrpíte, nemyslete si, že to znamená, že ho zase smíte začít jíst. Lepek vám může poškodit střeva i když žádné příznaky nepociťujete. [11]
  3. 3
    Zvykněte si na věci, které bezlepkové stravování trochu ztěžují. Bezlepková strava je nutností pro mnoho lidí, ale přesto nějakou dobu trvá, než si na ni zvyknete. Zde je několik věcí, se kterými se musíte smířit.
    • Je to drahé. Už dávno neplatí, že jídlo nestojí skoro žádné peníze. Bezlepková strava je mnohem dražší, než běžné produkty.
    • Je to nepohodlné. Protože je lepek téměř v každém jídle a zejména ve fast foodu, není snadné si dát jídlo v době, kdy nemáte moc času. Budete muset trávit více času v kuchyni.
    • Lidé si budou myslet, že se vám ničím nezavděčí, nebo že držíte nesmyslnou dietu. Většina vašich přátel pochopí, proč to děláte, ale lidé, kteří nebudou vědět, že trpíte nemocí, vás nebudou brát vážně. Nic si z toho nedělejte, tito lidé vám za starosti nestojí. Žijte si svůj život tak, jak uznáte za vhodné a lidem okolo vás vysvětlujte, že jíst lepek je pro vás naprosto nepřípustné a že nejde pouze o rozmar vaší diety.

Tipy

  • Není snadné si zvyknout na bezlepkovou stravu, ale myslete na to, že se vám to vyplatí (zejména pokud máte celiakii). Léčebný proces trvá velmi dlouho (někdy i několik let), ale vaše střeva se nakonec zahojí a vy se budete cítit lépe.
  • Vždy si čtěte složení produktů ještě dříve, než je koupíte. Nikdy nevíte, co všechno výrobce do daného produktu přidal.
  • V prvních fázích zvykání na bezlepkovou stravu je nejlepší nejíst žádné zpracované potraviny a držet se pouze čerstvého masa, ryb, ovoce a zeleniny, abyste se vyhnuli kontaminaci. Můžete postupně hledat jídla, která lepek neobsahují. Najděte si na internetu seznam takových potravin a postupně je zařazujte do svého jídelníčku, abyste měli jistotu, že jsou pro vás skutečně bezpečné.
  • Nezapomínejte na to, že i nápoje (alkoholické i nealkoholické) mohou obsahovat lepek.
  • Připravte se na to, že budete muset spoustě lidem vysvětlovat, proč nejíte lepek a že nejde o žádnou dietu. Budete si muset zvyknout na to, že budete mluvit o své nemoci a budete lidem muset opakovat, že skutečně musíte dodržovat danou dietu.
  • Mnoho lidí s alergií na lepek nebo s celiakií má problémy také s jinými potravinami, například se sójou. Pokud vaše příznaky nezmizí po vyřazení lepkových produktů z jídelníčku, budete muset zkusit vyřadit i další skupiny potravin.


Varování

  • To, že lidé jedí bezlepkově ze zdravotních důvodů nemusí nutně znamenat, že bezlepková strava vede k lepšímu zdraví. Kvalita potravin je stejně důležitá, jako jejich obsah lepku. Nezdravé potraviny bez lepku pro vás nejsou vhodnější, než nezdravé potraviny s lepkem.
  • Nenechejte se přesvědčit nikým, kdo vám tvrdí, že „jeden dort/jedna kobliha/jeden kousek koláče vám neuškodí.“ Uškodí, i když nepocítíte žádné příznaky Když budete jíst lepek v jakékoli formě, vaše střeva se nevyléčí.
  • Některé alternativní obiloviny, které koupíte v obchodech se zdravou výživou, jsou ve skutečnosti varianty nebo hybridy pšenice. Patří mezi ně špalda, bulgur, kuskus, semolina, nebo triticale. Tyto produkty většinou obsahují lepek.
  • Někteří lékaři tvrdí, že bezlepková dieta není vhodná pro lidi, kteří netrpí celiakií ani nesnášenlivostí na lepek. Jinými slovy je pro zdravé lidi lepek prospěšný.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 29 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Be Gluten Free, Italiano: Evitare il Glutine, Deutsch: Glutenfrei leben, Español: comer libre de gluten, Português: Ter uma Dieta Livre de Glúten, Français: vivre sans gluten, Nederlands: Glutenvrij leven, 中文: 进行无麸质饮食, Русский: оградить себя от глютена, Bahasa Indonesia: Bebas Gluten

Stránka byla zobrazena 2 205 krát.
Byl tento článek přesný?