Jak se vyhnout artritidě

V tomto článku:Lékařsky ověřené strategie prevenceNeověřené domácí metody léčby

Artritida je běžným projevem stárnutím. Mnoho lidí se někdy v životě setká s osteoartritidou, revmatoidní artritidou, nebo juvenilní artritidou. Nejběžnějším typem artritidy je osteoartritida, což je degenerace chrupavek, která způsobuje tření kostí o sebe, což je velmi bolestivé. V tomto článku se dozvíte, jak se artritidě vyhnout.

1
Lékařsky ověřené strategie prevence

  1. 1
    Pijte spoustu vody. Chrupavka v kloubech slouží ke zmírnění šoku a osteoartritida způsobuje degeneraci této chrupavky. Protože je chrupavka složena ze 70% z vody, můžete se jí vyhnout tím, že budete pít alespoň 2 litry vody každý den.
  2. 2
    Superpotraviny, mezi něž patří zejména barevné bobule a další výrazně barevné ovoce, obsahují velké množství antioxidantů (látek, které chrání buňky před volnými radikály). Volné radikály jsou škodlivé sloučeniny, které poškozují buňky a způsobují některá onemocnění. Mnoho studií potvrdilo, že strava bohatá na antioxidanty snižuje riziko srdečních onemocnění, rakoviny a osteoartritidy.
    • Káva, čaj a limonáda obsahují vodu, ale zároveň fungují jako diuretika, takže z těla vypuzují tekutiny rychleji, než stihnou tělo dostatečně hydratovat. Neměli byste tedy těmito nápoji nahrazovat vodu.
  3. 3
    Jezte více vápníku. Měli byste jíst stravu bohatou na mléčné produkty, jako je mléko, sýry a jogurty. Pokud trpíte nesnášenlivostí laktózy, jezte jiné potraviny bohaté na vápník, jako je brokolice, losos, špenát, fazole, arašídy, mandle, tofu, sardinky a sezamová semena.
  4. 4
    Jezte více vitamínů. Vitamíny C a D podporují zdraví kloubů. Zejména vitamín D může předejít revmatoidní artritidě. [1] Bohužel lidé, kteří žijí v chladnějších klimatech a nechodí pravidelně na slunce, mají vyšší riziko nedostatku vitamínu D. Vitamín D pomáhá zajistit správné vstřebávání vápníku do těla a do kostí. Můžete také jíst potraviny bohaté na tento vitamín, mezi něž patří losos, tuňák, pomerančová šťáva, mléko, jogurty, vejce a hovězí maso.
    • Zeptejte se svého lékaře, zda můžete brát vápník v tabletách. Předávkování doplňky stravy může způsobit jiná onemocnění.
  5. 5
    Udržujte si zdravou váhu. Nadváha zatěžuje klouby, jako jsou kolena, kotníky a kyčle a zvyšuje riziko osteoartritidy. [2] Naštěstí většinou stačí pouze zhubnout a riziko se opět sníží.
    • Studie prokázaly, že obezita také poškozuje regeneraci chrupavky. Když se poškozená chrupavka nestihne dostatečně rychle obnovit, vede to k počáteční osteoartritidě.
  6. 6
    Pravidelně se věnujte aerobnímu cvičení a lehkému posilování. Nejen že se vám díky tomu podaří zhubnout, ale také posílíte svaly a udržíte si flexibilní klouby. Sedavý životní styl způsobuje v průběhu času větší náchylnost vůči artritidě.
    • Měli byste cvičit alespoň 20 minut denně třikrát týdně, pokud jde o intenzivní cvičení, nebo 30 minut denně pětkrát týdně, pokud jde o středně intenzivní cvičení. [3] Pokud budete cvičit méně, nebude to mít na ochranu vašich kostí a kloubů žádný vliv.
    • Vybírejte si cvičení obezřetně. Zvedání těžkých činek a opakované pohyby, jako je běh, mohou zbytečně zatížit klouby a zvýšit riziko vzniku osteoartritidy. [4] Měli byste se věnovat cvičení, které nezatěžuje klouby, jako je plavání, jízda na kole, cvičení na eliptickém trenažéru, nebo Pilates.
    • Při chůzi a běhu byste měli používat kvalitní obuv. Kdykoli to bude možné, běhejte na asfaltu nebo na přírodním povrchu místo na betonu.
  7. 7
    Věnujte se józe a jednoduchému protahování. Tyto druhy cvičení posilují svaly okolo kloubů. [4] Když budete mít silné svaly, pomůže vám to zmírnit zátěž kloubů. Protahováním si také udržíte správnou pohyblivost i ve vyšším věku.
  8. 8
    Začněte léčit všechna zranění zodpovědně. Opakovaná zranění, jako jsou vyvrtnutí kotníku, mohou v pozdějším věku vést k artritidě. [5] Pokud se zraníte, musíte si dopřát dostatek času na vyléčení. Po vážném zranění nevynechejte rehabilitaci u fyzioterapeuta.
  9. 9
    Omezte opakované pohyby. Práce, sport a další činnosti mohou často vést ke škodlivým opakovaným pohybům. Tyto pohyby mohou způsobovat malé trhliny v tkáních okolo kloubů, které později mohou vést k osteoartritidě.
    • Všímejte si své biomechaniky, jako je například poloha při každodenních činnostech. Nesprávné pokrčování kolen, dřepy, ohýbání a klekání může zatěžovat svaly a klouby a způsobovat mikro trhliny. Čím mladší budete, když napravíte své držení těla, tím zdravější klouby budete mít.
    • Dlouhodobé sezení se považuje také za opakovaný pohyb, protože zatěžuje páteř a klouby. Pokud pracujete za stolem, měli byste se každých 30 minut zvednout a projít se.
  10. 10
    Přestaňte kouřit – kouření oslabuje kosti a ničí jejích strukturu. Pacienti s artritidou, kteří přestali kouřit, zaznamenali zlepšení intenzity bolesti, kterou cítili a také zlepšení v počtu kloubů, které je bolely. [6]
  11. 11
    Vyhýbejte se přílišné konzumaci alkoholu. Tento zlozvyk je podobný jako kouření – omezuje absorpci vitamínů a oslabuje kosti.

2
Neověřené domácí metody léčby

  1. 1
    Zkuste lněný olej. Olej ze lněných semen je superpotravina bohatá na omega-3 mastné kyseliny, které zmírňují záněty a mají i další léčivé účinky. Tyto účinky oleje mohou pomoci zmírnit bolest a oddálit rozvoj revmatoidní artritidy.
  2. 2
    Zkuste olej z tresčích jater. Olej z tresčích jater dokáže zpomalit degeneraci chrupavky a zpomalujte tedy nástup osteoartritidy. Některé studie tvrdí, že tento olej může potenciálně také zvrátit účinky degenerace chrupavky. [7] Berte ho každý den po jedné nebo dvou lžících, abyste se vyhnuli osteoartritidě.
  3. 3
    Zkuste koupele se solí Epsom. Sůl Epsom obsahuje spoustu hořčíku. Hořčík v těle kromě jiných věcí zodpovídá za růst kostí. Nedostatek hořčíku způsobuje neschopnost těla využít vápník a fosfor, což jsou dvě látky nezbytné pro růst zdravých kostí.
    • Připravte si solnou koupel tak, že smícháte 3 šálky soli Epsom s horkou vodou. Lehněte si do vany alespoň na 30 minut.
  4. 4
    Berte glukosamin a/nebo chondroitin. Přestože se názory lékařů různí, glukosamin údajně dokáže zvrátit degeneraci chrupavky. Glukosamin je přírodní látka, kterou najdete v chrupavce. Někteří lidé věří, že glukosamin a chondroitin, který se často bere v kombinaci s glukosaminem, jsou obzvláště účinné v prevenci osteoartritidy kolen. [8]
    • Přesto se ovšem vědci neshodují na tom, zda jsou tyto dvě látky účinné. [9] Může jít o to, že sulfátové formy glukosaminu jsou účinné a ostatní formy nejsou účinné. [8]
  5. 5
    Zkuste bylinné přípravky, které vás zbaví zánětu. Pokud se obáváte zánětů a chcete se zbavit bolesti spojené se záněty, můžete brát bylinné přípravky. Následující byliny mají protizánětlivé účinky a mohou vám pomoci vyhnout se artritidě:
    • Zázvor
    • Semena vojtěšky
    • Skořice
    • Kurkuma

Tipy

  • Pokud jste žena a procházíte menopauzou, zeptejte se svého lékaře na možnosti hormonální terapie. Jednou z funkcí estrogenu v těle je udržování hladiny vápníku v kostech. Nedostatek estrogenu v období okolo menopauzy může způsobit rozpad kostní tkáně a rozvoj osteoartritidy.
  • Zeptejte se svého lékaře na doplňky stravy určené pro kosti a klouby, jako je například nezmýdelnitelné části avokáda a sójových bobů (ASU) a kyselina hyaluronová (HA).

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Prevent Arthritis, Español: prevenir la artritis, Português: Evitar a Artrite, 中文: 预防关节炎, Русский: предотвратить развитие артрита, Nederlands: Artritis voorkomen

Stránka byla zobrazena 889 krát.
Byl tento článek přesný?