Emocionální zneužívání se vyskytuje v mnoha formách, od ponižujících vtipů až po degradující poznámky a není vždy snadné ho rozpoznat. Je důležité vnímat jeho příznaky a pokusit se mu vyhnout ve všech vašich vztazích.

Část 1 ze 2:
Jak poznat emocionální zneužívání

  1. 1
    Všímejte si běžných projevů emocionálního zneužívání. Zneužívání se často neobjevuje ve stejné míře, nebo se neprojevuje stejnými způsoby. Existuje ale několik typů chování, které se většinou považuje za emocionální zneužívání: [1]
    • Ponižování, dehonestace a kritika: Máte pocit, že vás někdo neustále ponižuje, odsuzuje, nebo vám tvrdí, že jste přecitlivělí.
    • Dominance, ovládání a vyvolávání studu: Máte pocit, že s vámi někdo jedná jako s dítětem a musíte ho žádat o „povolení“ k věcem, které byste měli dělat naprosto automaticky.
    • Popírání a nerozumné požadavky: Někdo nedokáže přiznat svoji chybu, nebo se omluvit a neustále popírá nebo upravuje fakta.
    • Izolace a zanedbávání: Jste obětí „tiché domácnosti“ a je vám upírána láska a pozornost jako projev trestu.
    • Závislost: Vaše osobní hranice jsou neustále narušovány a druhá osoba se na vás spoléhá jako na jediný zdroj emocionální podpory.
  2. 2
    Dejte si pozor na gaslighting. Gaslighting je forma emocionálního zneužívání, při kterém vám druhá osoba pomalu podsouvá informace, které vás nutí pochybovat o svém vlastním zdravém rozumu. Jde o jemnou formu zneužívání, která může mít ovšem vážné dopady. Všímejte si následujících příznaků: [2]
    • Neustále o sobě pochybujete.
    • Neustále se za něco omlouváte, i když nejde o důležité chyby.
    • Víte, že jste udělali něco špatně, ale nevíte co.
    • Máte problém činit i snadná rozhodnutí.
    • Přemýšlíte nad tím, proč jste tak přecitlivělí.
  3. 3
    Seznamte se s charakteristikami zdravého vztahu. Někdy není snadné rozpoznat emocionální zneužívání, když nevíte, jak vypadá pozitivní zdravý vztah. Pokud máte pocit, že vám chybí některé z následujících věcí, měli byste se zamyslet nad tím, zda nejste emocionálně zneužíváni: [3]
    • Dobrá vůle a emocionální podpora
    • Právo na vlastní pocity a názory, i když se liší od těch partnerových
    • Podpora vašich zájmů a úspěchů
    • Absence emocionálních hrozeb (např. výbuchů vzteku)
    • Uctivé jednání, které nezahrnuje nadávky a ponižování
    Reklama

Část 2 ze 2:
Jak řešit emocionální zneužívání

  1. 1
    Začněte problém řešit v klidném prostředí. když budete toho druhého obviňovat z emocionálního zneužívání uprostřed hádky – i když na to budete mít právo – ničeho nedosáhnete. Zkuste raději méně konfrontační alternativy:
    • Zeptejte se toho druhého, zda si můžete v klidu promluvit. Místo toho, abyste mluvili o „emocionálním zneužívání“ řekněte, že máte pocit, že byste měli ve vašem vztahu oba něco zlepšit. Mluvte v první osobě, například: „Mám pocit, že se mnou jednáš jako s dítětem, když se tě musím ptát, zda můžu jít ven,“ a vyhněte se obviňujícím frázím v druhé osobě.
    • Napište tomu druhému dopis. Pokud máte pocit, že nemáte šanci na rozumný klidný rozhovor, napište své obavy na papír. Výhodou této metody je to, že se můžete ujistit, že píšete přesně to, co máte na srdci a neřekněte nic, čeho byste litovali. Napište si několik verzí dopisu a zkuste se vyhnout přímému obviňování, které by toho druhého mohlo rozčílit. Například místo „Děláš si ze mě legraci a mně to vadí“ napište „Někdy mám pocit, že mě ponižuješ a vysmíváš se mi.“
  2. 2
    Požádejte o podporu. Najděte si někoho, komu důvěřujete a proberte s ním svoji situaci, abyste se nad ní mohli zamyslet objektivně a zhodnotit své pocity. Pokud se váš vztah s druhou osobou rozpadne, budete jistě potřebovat někoho, na koho se budete moci v těžkých chvílích obrátit.
    • Neměli byste si k tomu vybírat společného přítele, se kterým se baví i ten druhý. Někdo, kdo bude mít pocit, že má určitou zodpovědnost vůči tomu druhému, vám v této situaci nepomůže. Raději si najděte někoho, koho dobře znáte, ale kdo nemá žádné zvláštní vazby s osobou, která vás zneužívá.
    • Dejte si pozor na zbytečné zoufalství. Je naprosto v pořádku uvolnit své pocity a vypovídat se kamarádovi, ale neměli byste to brát jako jediný účel vašeho vztahu. Když si na to nedáte pozor, tento člověk si bude myslet, že ho jen využíváte k tomu, abyste si měli komu postěžovat a rázem budete muset řešit další toxický vztah (jehož příčinou budete vy sami). Když budete mít pocit, že překračujete hranici mezi vyhledáním pomoci a zbytečným utápěním se v zoufalství, začněte se věnovat něčemu veselejšímu.
  3. 3
    Vyhledejte profesionální pomoc. Pokud se situace vyhrotí tak, že ji nebudete moci zvládat sami, kontaktujte psychologa. Najděte si terapeuta, který se specializuje na emocionální zneužívání a co nejdříve se k němu objednejte.
    • Pokud nemáte peníze na psychologa, vyhledejte si seznam psychologů, kteří pracují v nemocnicích a poskytují péči zdarma. Pokud studujete na univerzitě, vyhledejte školního psychologa.
    • Ať už máte zájem vztah zachránit, nebo ne, je důležité vyhledat odbornou pomoc. Pokud se jí ten druhý nechce účastnit, můžete se zaměřit pouze na řešení svých vlastních problémů a na to, abyste byli schopni pokračovat se svým životem.
    • Pokud máte pocit, že se nacházíte v nebezpečné situaci, ihned od partnera odejděte. Bydlete nějakou dobu u rodiny, nebo u přátel, nebo kontaktujte nějakou charitu pro zneužívané lidi.
  4. 4
    Narušte svůj začarovaný kruh. V budoucnu si dejte pozor na to, abyste neopakovali stejné chyby, jako v minulém vztahu, ve kterém jste byli zneužíváni.
    • Dejte si pozor na to, abyste se nenechali zneužívat někým jiným. pokud máte pocit, že opět zapadáte do stejných kolejí, ihned odejděte.
    • Nemusíte se chovat stejně jako ti, kteří vás zneužívají. Možná budete mít pocit, že musíte mít nad lidmi nějakou moc, abyste se nestali obětí, ale musíte se naučit tomuto pocitu odolat.
    Reklama

Tipy

  • Pokud se násilí vystupňuje a stane se fyzickým násilím, nebojte se sesbírat potřebné důkazy. Můžete si pořídit fotografie a bezpečně si je uložit na zašifrovaném disku, nebo je odeslat emailem. Až budete mít pocit, že jste v bezpečí, kontaktujte příslušné úřady a pořiďte si soudní zákaz styku. Za žádných okolností není v pořádku ve vztahu akceptovat fyzické násilí.
  • Pokud se nemůžete obrátit na úřady, protože vás zneužívá člen policejního sboru, politik, nebo jiná mocná osoba, opatrně si naplánujte útěk. Ušetřete si trochu peněz, skryjte je před násilníkem a potom se přestěhujte na vzdálené místo. Vyberte si své nové bydliště obezřetně, aby vás co nejlépe chránily zákony o rozvodu a společném vlastnictví. Pokud to bude možné, jděte bydlet k rodině nebo k přátelům, abyste nebyli osamělí a najděte si dobrého právníka, který vám pomůže vyřešit právní záležitosti.
  • Pokud nemůžete danou osobu opustit z rodinných důvodů (jedná se například o rodiče vašich dětí, kterého mají děti moc rády), uvědomte si, že když budete držet rodinu za každou cenu pohromadě, nikomu tím nepomůžete. Vyhledejte odbornou pomoc psychologa. Pokud chcete s parterem zůstat, trvejte na navštěvování manželské poradny. I když máte morální a osobní důvody pro zachování vztahu (například jste katolíci, nebo nechcete dítěti sebrat jednoho z rodičů), můžete se alespoň dočasně odloučit a trvat na péči psychologa. Věřte tomu, že to pomůže.

Reklama

Varování

  • Emocionální zneužívání se může snadno změnit ve fyzické zneužívání. Jakmile k tomu dojde, jde o mnohem složitější situaci. Kontaktujte policii a začněte si vést deník, který si schovejte na bezpečném místě. Dokumentujte každý incident a pořizujte si fotografie všech zranění společně s jejich daty. Když vám bude fotografie pořizovat někdo jiný, požádejte ho, aby se na ně podepsal jakožto svědek a uvedl aktuální datum.
Reklama

O tomto wikiHow

Pracovnící wikiHow
Spoluautor od
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Na wikiHow je Tým manažerů obsahu který pečlivě sleduje práci editorů, aby se ujistili, že každý článek splňuje náš standart vysoké kvality. Tento článek byl zobrazen 1 746 krát
Kategorie: Citové zdraví
Stránka byla zobrazena 1 746 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama