Jistě ten pocit znáte – je vám mdlo, točí se vám hlava, najednou vidíte tunelově a celí se potíte. Jste si naprosto jistí, že za několik okamžiků omdlíte. Už vás někdy napadlo, že je možné se tomu vyhnout? Ve většině případů to skutečně jde. Ať už se potřebujete sami vyhnout omdlení, nebo chcete pomoci někomu jinému, existuje několik snadných tipů, které vám pomohou.

Část 1 ze 3:
Jak neomdlít

  1. 1
    Zvyšte si hladinu krevního cukru a soli. Jednoduše řečeno: váš mozek potřebuje cukr a sůl a vaše tělo potřebuje vodu pokud chcete zabránit tomu, aby se vám tělo a mozek vypnuli, musíte udržovat hladinu cukru a soli stabilní. [1] [2] Pokud chcete rychle doplnit cukr a sůl, dejte si trochu ovocné šťávy a snězte malý sáček preclíků. Téměř okamžitě by se vám mělo udělat lépe.
    • Je trochu zvláštní, že vaše tělo potřebuje sůl k tomu, aby se vyhnulo dehydrataci, ale je tomu skutečně tak. Voda se nachází přesně tam, kde je sůl. Když v těle nebudete mít žádnou sůl, tekutiny se vám v krvi neudrží.
  2. 2
    Udržujte se v chladu. Další běžnou příčinou omdlévání je přehřátí organismu. Pokud jste v horkém zadýchaném prostředí a začne se vám dělat špatně, vaše tělo se vám snaží naznačit, že byste měli odejít. Zkuste následující tipy:
    • Pokud to bude možné, svlékněte se.
    • Jděte na méně přecpané místo (čímž zabráníte i tomu, že omdlíte a na někoho upadnete).
    • Jděte k oknu nebo ke dveřím a dýchejte čerstvý vzduch.
    • Opláchněte si obličej studenou vodou a vypijte něco studeného
  3. 3
    Pijte pouze čistou vodu. Sladké nápoje se hodí, když máte zpomalený mozek a nemáte v těle žádné palivo, ale celé vaše tělo potřebuje také hydrataci ve formě čisté neochucené vody. Pravděpodobně sami poznáte, kdy nemáte dostatek vody. Pokud omdléváte pravidelně, může to být proto, že nepijete dostatek vody.
    • Vaše moč by měla být čirá, nebo téměř čirá. Pokud máte tmavě žlutou moč, musíte pít více vody. Pokud vám čistá voda nechutná, pijte čaje a neslazené minerálky nebo ovocné šťávy.
  4. 4
    Lehněte si a nevstávejte příliš rychle. Pokud máte pocit, že omdlíte, měli byste si co nejdříve lehnout. Ležte alespoň 15 minut a až se budete cítit lépe, zkuste pomalu vstát. Když budete ve vertikální poloze, krev se vám nedostane do mozku tak snadno, jako když si lehnete. Když potom rychle vstanete, krev ihned spadne zase dolů a váš mozek bude zmatený, což vám může přivodit pocit na omdlení. Pokud s tím máte problémy, pohybujte se pomalu, zejména při vstávání z postele.
    • Pokud jste před chvílí omdleli, platí to dvojnásob. Kdykoli se budete cítit nepříjemně, pohybujte se pomalu a opatrně. Vaše tělo se vám snaží sdělit, že musíte postupovat správnou rychlostí. Dopřejte si pauzu a lehněte si.
  5. 5
    Ovládejte svůj dech. Když cítíte úzkost, přirozeně budete dýchat rychle, nebo budete dokonce hyperventilovat. Pokud se vám vaše dýchání vymkne z rukou, do mozku se nedostane kyslík a nebudete dýchat dostatečně hluboce na to, aby tělo dokázalo správně fungovat. Pokud máte pocit, že omdléváte kvůli nervozitě, soustřeďte se na svůj dech a snažte se ho zpomalit – mohlo by vám to značně pomoci.
    • Při nadechnutí napočítejte do šesti a při vydechnutí napočítejte do osmi. Po několika kolech si jistě sami všimnete, že se vaše úzkost zmírnila.
    • Když se budete soustředit na svůj dech, zapomenete na to, kvůli čemu jste tak nervózní. Z tohoto důvodu pro vás bude snadnější se zklidnit.
  6. 6
    Vyhýbejte se spouštěčům. Hladina krevního cukru a krevní soli horko a dehydratace jsou častými příčinami omdlévání a ve většině případů nejde o nic vážného. Existuje ale několik dalších věcí, které u některých lidí mohou způsobit omdlévání. Pokud víte, které spouštěče u vás vyvolávají omdlévání, vyhýbejte se. Zde je několik z těch nejčastějších:
    • Alkohol: U některých lidí alkohol způsobuje omdlévání. [3] Je to proto, že alkohol rozšiřuje cévy a snižuje krevní tlak.
    • Jehly: někteří lidé se pouze podívají na jehly a jejich bloudivý nerv, který rozšiřuje cévy, zpomalí srdeční tep a způsobí pokles krevního tlaku, což vyústí až v omdlení. [4]
    • Emoce: Silné emoce, jako je strach nebo úzkost, mohou změnit dýchání a způsobit pokles krevního tlaku a jiné negativní příznaky, které mohou vést k omdlení.
  7. 7
    Změňte léky, které berete. Mezi vedlejší účinky některých léků patří omdlévání a zmatenost. Pokud jste právě začali brát nové léky a pociťujete časté pocity na omdlení, řekněte svému lékaři, že byste chtěli brát jiné léky. Je možné, že jsou na vině právě léky, které berete.
    • Omdlévání většinou není nic vážného. Pokud ale omdlíte, mohli byste se při pádu zranit. Z tohoto důvodu je velmi důležité změnit léky, pokud je to jen trochu možné.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Jak zabránit omdlení u někoho jiného

  1. 1
    Řekněte dané osobě, aby se posadila, nebo si lehla. Jde v podstatě jen o to, aby se do mozku dostalo dostatek krve a kyslíku, aby mohl opět správně fungovat. Pokud si všimnete někoho, kdo je bledý a stěžuje si na únavu a zmatenost, najděte mu místo, kde si budete moci lehnout – pravděpodobně by jinak omdlel.
    • Pokud nemáte místo, kde by se daná osoba mohla položit, řekněte jí, aby si sedla a dala si hlavu mezi kolena. Není to sice tak účinné jako lehnout si, ale mělo by jí to umožnit překonat pocity na omdlení, alespoň na určitou dobu.
  2. 2
    Zajistěte, že bude mít daná osoba dostatek čerstvého vzduchu. Lidé často omdlévají v davech, zčásti proto, že je tam horko a mezi lidmi není dostatek vzduchu. Pokud jste s někým, kdo pravděpodobně brzy omdlí, vezměte ho na nějaké otevřené místo, kde je čerstvý vzduch a nižší teplota.
    • Pokud jste zavření v místnosti a nemáte moc možností, vezměte danou osobu k otevřenému oknu nebo ke dveřím. Jen trocha čerstvého vzduchu někdy stačí k tomu, aby se člověk vzpamatoval, i když je v místnosti jinak horko.
  3. 3
    Přineste mu šťávu a krekry. Mozek potřebuje sůl a cukr. Pokud někdo omdlévá, je pravděpodobné, že mu chybí tekutiny a energie, takže by mu měl pomoci sladký nápoj a malá slaná svačinka. V případě potřeby dané osobě pomozte s pitím a jídlem – je možné, že na to nebude mít dostatek energie.
    • Sůl je určena k tomu, aby tělo hydratovala. Když se do těla dostane sůl, tělo k ní pošle vodu. Když v těle není žádná sůl, voda se nezpracuje a nedostane se do buněk, ve kterých je jí potřeba.
  4. 4
    Pomozte dané osobě zachovat klid. Pokud jde o někoho, kdo ještě nikdy neomdlel, bude mít pravděpodobně strach z toho, co se děje. Je možné, že uvidí zamlženě, nebude schopen slyšet a bude mít problémy se udržet na nohou. Tato fáze může trvat poslední minuty před tím, než daná osoba nakonec skutečně omdlí, nebo než tento pocit nepřejde. Dejte jí najevo, že pravděpodobně omdlí, ale že se nestane nic špatného a brzy jí bude zase dobře.
    • Ujistěte danou osobu, že omdlení většinou neznamená nic vážného. Pokud se při pádu neudeří do hlavy (na což dáte pozor vy), za několik minut se bude opět cítit dobře.
  5. 5
    Zůstaňte s ním a požádejte někoho dalšího, aby šel po pomoc. Pokud daná osoba brzy omdlí, zůstaňte stále s ní, abyste mohli doslova zachytit její pád. Nenechávejte ji bez pomoci, abyste šli pro někoho jiného, pokud to není nezbytně nutné. Bude vás potřebovat nejen abyste ji zachytili, ale také abyste ji morálně podpořili.
    • Zamávejte na někoho jiného (klidně i na někoho cizího, kdo jen prochází kolem) a řekněte mu, že daná osoba právě omdlela. Požádejte ho, aby vám přinesl něco sladkého k pití a něco k jídlu a v případě potřeby také zavolal lidem, kterým je potřeba zavolat (rodičům, učitelům, nadřízeným, lékařům,...).
    Reklama

Část 3 ze 3:
Jak se vypořádat s omdlením

  1. 1
    Zpevněte svaly na pažích a na nohou. Omdlení většinou způsobuje nedostatek krve v mozku. Když zpevníte svaly v končetinách, zvýšíte tím krevní tlak a můžete se tak vyhnout omdlení. [5] Můžete to dělat kdykoli se budete cítit malátně, nebo když budete mít pocit, že omdlíte, abyste si udržovali správný krevní tlak.
    • Dřepněte si (a pro jistotu se přidržte zdi, abyste nespadli) a opakovaně zpevňujte svaly na nohou.
    • Stiskněte ruce dohromady před tělem a zpevňujte opakovaně svaly v pažích.
    • Zkuste si to několikrát za sebou. Když to nebude fungovat, raději si lehněte.
  2. 2
    Vyzkoušejte metodu s nakláněním. Lidé, kteří pravidelně omdlévají kvůli lékům, které berou, mohou vytrénovat své tělo tak, aby se omdlení vyhnuli. Mezi běžně metody patří naklánění, kdy si stoupnete ke zdi s nohama asi 15 od ní. Opřete se o zeď a vydržte v této poloze alespoň pět minut, aniž byste se pohnuli. Z nějakého důvodu tím „přeprogramujete“ svůj mozek a zaženete omdlení. [6]
    • Zkoušejte si to pravidelně po stále delších intervalech, dokud to nedokážete alespoň 20 minut v kuse aniž byste měli pocit, že omdlíte. Tuto metodu je nutné si trochu natrénovat, abyste ji mohli použít v případě potřeby. Neměli byste se snažit ji používat pouze v momentě, kdy už máte pocit, že každou chvíli omdlíte.
  3. 3
    Dejte si něco slaného, například krekry. Pokud máte dostatek energie, dejte si nějakou slanou svačinku. Můžete také někoho požádat, aby vám donesl nějaké slané jídlo (řekněte mu, že se cítíte na omdlení). Pokud omdléváte často, noste s sebou v kabelce nebo v batohu svačiny, které se vám v těchto situacích budou hodit.
    • Trocha ovocné šťávy nebo vody vám také pomůže. Vaše tělo potřebuje tekutiny, takže se v tomto případě slané potraviny a sladké nápoje hodí nejvíce.
  4. 4
    Pokud se pocitu na omdlení nemůžete zbavit, najděte si bezpečné místo. Pravděpodobně budete mít zhruba minutu (možná i více, ale možná i méně) na to, abyste si našli místo, na kterém budete moci bezpečně omdlít. Využijte tento čas k tomu, abyste si našli místo, kde si budete moci lehnout. Mělo by to být místo, na kterém nejsou žádné ostré předměty a nic, co by vám mohlo ublížit.
    • Za každou cenu se vzdalte od schodů. Když nakonec omdlíte, mohli byste na ně upadnout a vážně se zranit. To samé platí také pro stoly a židle s ostrými hranami.
  5. 5
    Požádejte někoho, aby přivolal pomoc. Pokud jste ve škole, v práci, nebo na veřejnosti, řekněte někomu, že pravděpodobně omdlíte a požádejte ho o pomoc. Potom si hned lehněte. V ideálním případě by vám někdo měl donést něco jídlu a k pití a pomoci vám, až se proberete.
    • Na některých místech to může být vážná situace – například jako platící zákazník v nějakém podniku (znamená to, že je potřeba zajistit více vzduchu, pouštět dovnitř méně lidí najednou atd.). Ničeho se nebojte – pokud jste na veřejnosti, někdo se o vás vždy postará.
  6. 6
    Za každou cenu si lehněte. I v případě, že vynecháte všechny předchozí kroky, je nezbytně nutné, abyste si lehli na zem. Když to uděláte, budete v pořádku. Když to uděláte vědomě, neublížíte si, ale když budete čekat, až upadnete do bezvědomí, mohli byste se vážně zranit a možná byste mohli ublížit i někomu jinému. V každém případě je tedy nezbytně nutné si co nejdříve lehnout.
    • Pravidlo číslo jedna v situaci, kdy je vám na omdlení tedy je „lehnout si.“ Uchráníte se tím před zraněním a dáte tím ostatním lidem najevo, že něco není v pořádku. Kromě toho jakmile si lehnete, budete se ihned cítit mnohem lépe.
    Reklama

Tipy

  • Omdlení je většinou způsobeno dočasným omezením krevního oběhu v mozku.
  • Pokud omdléváte velmi často, měl byste navštívit lékaře.
  • Omdlévání je většinou způsobeno rychlým vstáváním, dehydratací, nevhodnými léky, nebo extrémními emocemi.
  • Když budete jíst cukr, zvýšíte tím hladinu krevní glukózy. Pokud máte pocit, že brzy omdlíte, zkuste si dát něco sladkého.
  • I v případě, že zkusíte tipy uvedené v tomto článku, se může stát, že se pocitu na omdlení nezbavíte. Nejlepší je lehnout si na zem a zvednout na chvíli obě nohy do vzduchu. Můžete si také kleknout, překřížit si nohy a schovat si hlavu mezi kolena.
  • Jde o to, aby se vám do hlavy dostala krev. Zkuste se přirozeným způsobem zapotit a rozproudit krev.



Reklama

Varování

  • Pokud trpíte dalšími příznaky, jako je bolest hlavy, bolesti na hrudníku, dušnost, bolesti břicha, slabost a ztráta motorických funkcí, ihned vyhledejte pomoc.
  • Pokud zrovna řídíte auto, co nejrychleji zastavte na bezpečném místě.
  • Je velmi nebezpečné omdlít uprostřed noci v koupelně, kde se můžete zranit. Příčinou těchto omdlení je většinou nízký krevní tlak (a u mužů vypnutí bloudivého nervu při močení). Mějte v koupelně rozsvíceno, vstávejte z postele pomalu a při močení si sedněte.


Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 33 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 3 539 krát
Kategorie: Obecné zdraví
Stránka byla zobrazena 3 539 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama