Jak se vyhnout přílišnému pocení

V tomto článku:Používejte antiperspirantNoste správné oblečeníZměny životního stylu a neověřené domácí radyVyhledejte lékaře

Vyhýbáte se podávání ruky, protože jsou vaše ruce zpocené? Potí se vám nohy tak moc, že vám ponožky i boty zapáchají? Cítíte se trapně kvůli neustálým koláčům potu pod svými pažemi? Pokud máte tyto problémy, vězte, že v tom nejste sami. Možná máte nemoc, která se jmenuje hyperhidróza. I když ale nemocní nejste a stále se hodně potíte, můžete zkusit následující postup, který vás zbaví vlhkosti i zápachu, který narušoval váš život a ničil vaše sebevědomí.

Část 1
Používejte antiperspirant

  1. 1
    Začněte s kvalitním produktem proti podpažnímu pocení. Zkontrolujte si, že používáte skutečně antiperspirant a nejen deodorant. Deodorant zamaskuje zápach, ale nevyřeší přílišné pocení.
  2. 2
    Najděte si antiperspirant označený jako „klinická síla“. Budete si muset trochu připlatit, ale tyto produkty jsou mnohem účinnější a dokážou zbrzdit tvoření potu.
  3. 3
    Použijte antiperspirant jednou ráno a jednou večer před spaním. Používání dvakrát denně se prokázalo jako nejúčinnější v prevenci přílišného pocení. Pokud ho budete používat jen jednou denně, raději to dělejte před spaním, než ráno. Také se pokuste antiperspirant vmasírovat do kůže.
  4. 4
    Antiperspirant nanášejte pouze na suchou pokožku. Pokud jste zpocení, nebo jste právě vylezli ze sprchy, otřete si podpaží ručníkem nebo si je vysušte fénem nastaveným na chladný vzduch. Když antiperspirant nanesete na mokrou pokožku, můžete si způsobit podráždění.
  5. 5
    Používejte antiperspiranty i na jiné části těla. Sprejový antiperspirant může být skvělým řešením pro upocené nohy, musíte ho ale nasprejovat i mezi prsty, nejen na plosky nohou. Pokud se vám hodně potí obličej, zkuste si dát trochu antiperspirantu podél linie vlasů. Nejprve jen vyzkoušejte, jestli to funguje, nebo jestli vám to způsobuje svědění.[1]

Část 2
Noste správné oblečení

  1. 1
    Zvolte si takové látky, které absorbují pot. Bavlna nejlépe absorbuje vlhkost, stejně jako látky používané u oblečení, které nosí sportovci. Můžete si vybrat oblečení z volných vláken, jako například lněné.
  2. 2
    Noste více vrstev. Muži by měli nosit bavlněná spodní trika, která absorbují pot, zatímco ženy by měly nosit košilku z dobrého materiálu, nebo používat podpažní vložky, které odsají pot.
  3. 3
    Vyberte si ty správné barvy. Pokud nosíte bílou, lidé si snáze všimnou, že se potíte. Na tmavých barvách a různých vzorech není pot tolik vidět.
  4. 4
    Pořiďte si „dýchající“ boty proti pocení nohou. Značky jako Geox mají absorbující stélky a také vypouštějí vlhkost malými perforacemi na podrážkách bot. Pocení nohou můžete snížit tím, že budete nosit boty z kůže a jiných přírodních materiálů. [2] Kdykoli můžete, noste sandály, nebo jděte naboso. Vaše nohy tak budou moci dýchat.
  5. 5
    Noste s sebou oblečení navíc. Přineste si další košili nebo blůzu, kterou si v průběhu dne můžete obléci, pokud se vám na oblečení vytvoří koláče potu. Převlečte se v autě nebo u své skříňky a pomocí kapesníku nebo ručníku otřete zbytek potu. Pokud jsou vaše nohy neustále upocené a zapáchají, noste si s sebou také náhradní boty a ponožky.[3]

Část 3
Změny životního stylu a neověřené domácí rady

  1. 1
    Nejezte příliš ostrá jídla. Potraviny jako například papričky způsobí, že se budete více potit. Cibule nebo česnek navíc přidají nepříjemný zápach. Jezte jemnější jídla, když jste v práci nebo někde na veřejnosti.
  2. 2
    Zhubněte. Pokud máte nadváhu nebo jste obézní, pomůže vám s pocením shodit několik kilo, protože čím těžší jste, tím více se potíte, abyste se dokázali zchladit.
  3. 3
    Dbejte na hygienu. Pomocí častého mytí, které je velmi jednoduché, můžete snížit nepříjemný zápach na minimum.
    • Každý den se koupejte nebo sprchujte a v těch horších případech to klidně dělejte dvakrát denně. Používejte deodorační mýdlo, které pomůže odstranit bakterie způsobující zápach.
    • Když jste někde venku, noste si s sebou vlhké ubrousky, kterými si můžete utřít podpaží v rychlosti na toaletě a cítit se tak zase svěží.
    • Noste si s sebou vždy antiperspirant a čas od času ho použijte, zvláště po fyzické aktivitě nebo stresující situaci, jako je třeba nějaká prezentace. Pokud máte v práci svůj vlastní stůl, mějte antiperspirant po ruce v zásuvce. Nikdy ale nenechávejte antiperspirant v rozpáleném autě, mohl by se rozpustit.
  4. 4
    Nepijte nápoje s kofeinem, způsobují přílišné pocení.
  5. 5
    Zkuste šalvěj. Někteří lidí věří, že šalvěj dokáže uklidnit nervová vlákna, která způsobují přílišnou tvorbu potu. Následující šalvějové recepty jsou přímo určené pro zmírnění pocení:
    • Přidejte 4 polévkové lžíce k dvěma šálkům (500ml) vařící vody. Louhujte asi 5 minut, proceďte přes plátno a vypijte.
    • Přidejte 5 polévkových lžic ke dvěma šálkům (500ml) vařící vody. Louhujte asi 5 minut, proceďte přes plátno a vypijte.
  6. 6
    Umývejte si ruce a nohy bylinkovou směsí. Smíchejte stejné množství eukalyptových listů, dubové kůry, ořechových listů, listů lísky a kořene nátržníku. 5 polévkových lžic této směsi vsypejte do asi 2 litrů vody. Vařte 5 minut a potom odstavte z plotny. Přidejte asi 1 litr studené vody a umývejte si v této směsi ruce a nohy.
  7. 7
    S nočním pocením pomohou bylinky. Smíchejte 3 díly šalvěje a ořechových listů se dvěma díly pálivých kopřiv a listů jahodníku. Přidejte 1 šálek (250ml) horké vody a vypijte před spaním.
  8. 8
    Pokud se potíte kvůli úzkostem či stresu, pijte čas z citronové kůry, mátových listů nebo fenyklových semínek. Tyto čaje vypité před spaním vám pomohou uvolnit se a odpočinout si, což sníží vaši úzkost.
  9. 9
    Do vany si přidávejte esenciální oleje. Zkuste růžový, levandulový nebo pomerančový olej, který dodá příjemnou vůni a skryje tělesný zápach.
  10. 10
    Na ruce si naneste tenkou vrstvu vonného oleje. Zvolte si například pelargóniový, tea tree oil nebo cypřišový olej.[4]

Část 4
Vyhledejte lékaře

  1. 1
    Nejprve si promluvte se svým lékařem nebo dermatologem. Pokud máte promočené oblečení, cítíte se trapně nebo nedokážete zdolat svůj tělesný zápach způsobený potem, je čas navštívit odborníka. Váš praktický lékař vám možná provede krevní testy i jiná vyšetření, aby se zjistilo, zda vám pracuje štítná žláza, nebo zda nemáte nějakou infekci.
  2. 2
    Na extrémně se pocítí ruce a nohy vyzkoušejte iontoforézu. Lékař vám může předepsat elektrický domácí iontoforézní stroj, který pomocí jemného elektrického proudu a vody zastaví vaše potní žlázy.[5]
  3. 3
    Požádejte si o botoxové injekce. Botox může dočasně paralyzovat potní žlázy, na 7 až 19 měsíců. Většinou se vpichuje do podpaží, ale často také do obličeje, rukou nebo chodidel.[6]
  4. 4
    Vyzkoušejte přístroj miraDry. Tato zařízení fungují jak v podpaží, tak v jiných oblastech těla, které mají ochrannou vrstvu tuku. Ruční přístroj dodává elektromagnetickou energii a teplo způsobuje rozklad potních žláz. Lékaři doporučují dvě léčby v 3-měsíčním rozestupu.[7]
  5. 5
    Berte anticholinergní léky. Tyto léky nejsou schváleny FDA, ale osvědčily se v boji proti přílišnému pocení. Atleti, sportovci a lidé, kteří pracují venku, by se měli těmto lékům ale vyhnout, protože tyto léky ničí schopnost těla potit se, což znesnadňuje regulaci tělesné teploty.[8]
  6. 6
    Vyhledejte psychologickou léčbu. Pokud trpíte úzkostí, která způsobuje pocení, může vám pomoci kurz behaviorální terapie nebo psychoterapie. Můžete se díky ní pocení zbavit.
  7. 7
    Jako poslední možnost můžete podstoupit chirurgický zákrok. Máte dvě možnosti:
    • Lokální zákrok v podpaží. Tento zákrok se provádí v lokálním umrtvení v ordinaci lékaře. Váš lékař provede liposukci a laserem odstraní potní žlázy. Většinou trvá asi dva dny, než se uzdravíte, ale nemůžete celý týden nic dělat rukama. Bohužel tyto zákroky většinou neplatí zdravotní pojišťovna.[9]
    • Endoskopická hrudní sympatektomie. ' Chirurgové pacienta uspí a pokusí se přestřihnout nervy z páteře, které stimulují pocení. Tento zákrok přináší velká rizika, například nízký krevní tlak, nesnášenlivost na teplo a srdeční arytmii, doporučuje se tedy pouze v případech, kdy ostatní způsoby léčby selhaly.[10]
  8. 8
    Zeptejte se svého lékaře, jaké jsou experimentální možnosti léčby. Může jít například o akupunkturu, biofeedback, hypnózu nebo relaxační techniky.[11]

Tipy

  • Pokud jste někde mezi lidmi, snažte se být uvolnění a v klidu, stres vaše pocení zhoršuje.
  • Pijte tolik vody, kolik můžete (zvláště, pokud je venku teplo), abyste propláchli své tělo.
  • Pocení je někdy také spojováno se špatnou stravou. Pokud máte pocit, že nejíte dostatečně zdravě, nebo že jíte příliš mnoho sladkého, může být vaše pocení způsobeno i tím. Je to taky velmi nepříjemné pro diabetiky. Pro více informací o přílišném pocení klikněte zde: Stop Sweating
  • Nepijte mléko, před tím, než půjdete ven na slunce. Budete se cítit špatně a budete se potit ještě mnohem více.
  • I když je váš pot vidět, nesnažte se ho skrýt další vrstvou oblečení, bude to ještě horší a budete zapáchat. Nakonec stejně uschne, a pokud ne, jděte do koupelny a umyjte se.
  • Přílišná činnost štítné žlázy může způsobovat pocení jako vedlejší projev. Pokud touto nemocí trpíte, musíte vyhledat lékařskou pomoc. Může to znamenat, že trpíte cukrovkou.
  • Snažte se necítit se kvůli skvrnám od potu trapně.
  • Pokud jste venku, dávejte si často pauzy. Během pauzy si dejte nějaký mléčný produkt. Také s sebou noste rozprašovač se studenou vodou a horké části těla si postříkejte. Zvlhčí to vaši kůži a nebudete se muset tolik potit.
  • Někteří lidé se bojí antiperspirantů, protože si myslí, že způsobují vyšší riziko rakoviny prsu[12] a Alzheimerovy choroby[13]. Jak Americká společnost pro rakovinu, tak i Americká asociace pro Alzheimerovu nemoc ale potvrdily, že neexistují žádné důkazy toho, že antiperspiranty způsobují rakovinu nebo Alzheimerovu nemoc.
  • Ošemetný problém nastává, když se pot uchytí v kanálcích na povrchu kůže a nemůže se dostat pryč. Může to způsobit vyrážku, svědění nebo puchýře. Pokud je to váš případ, snažte se kůži udržet v chladu a suchu a používejte antiperspiranty. Snažte se zůstat v klimatizovaném prostředí. Pokud máte vyrážku, nechejte si předepsat kortikosteroidový krém nebo mast.

Varování

  • Pokud vaše pocení doprovází nevolnost, bolesti v břiše nebo na hrudi či návaly chladu, je možné, že jde o něco vážnějšího, například o infarkt. Měli byste okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.[14]

Věci, které budete potřebovat

  • Antiperspirant
  • Absorbující oblečení
  • Bavlněný nátělník nebo košilka
  • Vložky do podpaží
  • Boty z kvalitních materiálů
  • Deodorační mýdlo
  • Deodorant
  • Dětské ubrousky
  • Listy šalvěje
  • Listy kozlíku
  • Přeslička
  • Eukalyptové listy
  • Dubová kůra
  • Listy ořechu
  • Listy lísky
  • Kořen nátržníku
  • Kopřivy
  • Listy jahodníku
  • Čaj z máty, eukalyptových listů nebo citronové kůry
  • Růžový, levandulový a pomerančový olej
  • Cypřišový olej, pelargóniový olej, tea tree olej




Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 98 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Sporty a Fitness

V jiných jazycích:

English: Avoid Sweating Too Much, Français: éviter de transpirer de trop, Italiano: Combattere il Sudore, Español: evitar sudar demasiado, Português: Evitar Suar Excessivamente, Deutsch: Übermäßiges Schwitzen vermeiden, Русский: избавиться от чрезмерной потливости, Nederlands: Overmatig zweten voorkomen, 中文: 避免出汗过多, Bahasa Indonesia: Menghindari Keringat Berlebihan, العربية: تجنب التعرق الزائد, ไทย: หลีกเลี่ยงอาการเหงื่อออกมากผิดปกติ, Tiếng Việt: Tránh đổ mồ hôi quá nhiều

Stránka byla zobrazena 2 865 krát.
Byl tento článek přesný?